انواع اراضی| تفاوت اراضی ملی و موات

به طور کلی دو دسته زمین و اراضی وجود دارد. زمین هایی با مالکیت شخصی و خصوصی و زمینهایی که جزء اراضی ملی محسوب می شود. اراضی ملی در مالکیت حاکمیت و دولت بوده و غیر قابل تصرف می باشد .
در مسئله تملک اراضی و زمین ها چند دست مالکیت وجود دارد‌، مالکیت شخصی و خصوصی که با سند قطعی ملک قابل تشخیص و اثبات می باشد.

این دسته همانند خرید زمین، باغ، ویلا شخصی است. زمینهای عمومی که خود به دسته و زیر گروه های متفاوتی تقسیم می شود. برای حفظ حقوق افراد چه به صورت شخصی، و چه به صورت عمومی، قوانینی تعیین و تصویب شده است.

تعاریف دقیق و مشخصی از زمینهای موجود در کشور ارائه می دهند و همچنین قوانین مالکیت آنها را به صورت مفصل شرح می دهد.
در این مبحث ما به معرفی زمین ها و اراضی عمومی می پردازیم قوانین مالکیت آنها را شرح می دهیم. بهتر است ابتدا با تعریف اراضی مختلف آشنا شویم تا دید درست تری داشته باشیم.

مشاور املاک سپاهان در اصفهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان با کادری با تجربه در خدمت شما هموطنان عزیز است.

انواع اراضی| تفاوت اراضی ملی و موات

زمینهای اموات

در تعریف این زمین ها آمده است، زمین هایی که به صورت رها شده هستند و هیچ شخصی خاص به صورت خصوصی در آن مالکیت نداشته است و یا اگر در گذشته در تصرف شخص خاص بوده است، امروزه رها شده و مالکیت خصوصی ندارد.

تشخیص نوعیت اراضی
در قانون جمهوری اسلامی ایران این اراضی و زمین ها در مالکیت دولت رسمی بود و حقوق مربوط به نقل و انتقال و استفاده از آن ها در اختیار دولت می باشد.

این بدان معناست که دولت یا حاکم اسلامی می تواند، این اراضی را برای بهره برداری در اختیار افراد و اشخاص قرار دهد.

اراضی ملی

در تعریف اراضی ملی می توان گفت به آن دسته از زمین‌های موات، که بیرون از زمین های شهری هستند، و در مالکیت منابع طبیعی یا راه و شهرسازی هستند، اراضی ملی گفته می شود.

همچنین زمین هایی که در محدوده شهرها خارج از طراحی شهری هستند، نیز جزو اراضی ملی قرار می گیرد.

اراضی دایر

در تعریف اراضی دایر می توان گفت به زمینهای اطلاق می شود که تحت تصرف و مالکیت هستند و فعالیتهای کشاورزی و باغداری، ساخت و ساز ساختمان بر روی آنها انجام شده و به طور کلی مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته اند.

شما عزیزان میتوانید برای مشاوره و خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان با شماره تلفن 09133202636 تماس بگیرید.

انواع اراضی

زمین های بایر

ان دسته زمین هایی بایر خوانده می شود که، فعالیت اقتصادی یا کشاورزی بر روی آن ها انجام نگرفته و یا اگر در زمان های گذشته فعالیتی از این دست روی آنها انجام گرفته امروز رها شده و مورد استفاده قرار نگرفته است زمین های بایر تعریف می شود.
به طور کلی مرجع شناخت زمین های ملی و موات با زمین هایی که مالکیت خصوصی و شخصی دارند، زمان تصویب قانون ماده ۵۶ از قانون اساسی می باشد.

چنانچه زمینی قبل از تصویب این قانون مورد فعالیت و بهره برداری اقتصادی کشاورزی و یا ساخت و ساز قرار گرفته باشد، جز زمین های ملی نبوده و می توان در دفتر اسناد رسمی به مالکیت شخصی دراید.

چنانچه در این زمینه اختلافی وجود داشته باشد، میان مراجع قانونی و افراد خصوصی ، برای رفع اختلاف، کمیسیون ماده ۵۶ به این اختلاف رسیدگی کرده و مالکیت زمین مربوطه را مشخص می نماید.

پر واضح است تصرف در اراضی ملی جرم است و شخص خاطی به عنوان مجرم مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و مراجع ذیربط مطابق قانون برای وی تعیین مجازات می کنند.
چنانچه بر سر مالکیت زمین های ملی اختلاف وجود داشته باشد، می توان از طریق برخی نشانه ها و موارد موجود، اراضی ملی را از اراضی شخصی تشخیص داد.
زمین هایی که به صورت باغ یا مزرعه هایی زیر کشت هستند، جزء زمین های ملی محسوب نشده و برای ثبت مالکیت شخصی آن می توان اقدام کرد. خرید زمین، باغ، ویلا به صورت شخصی جز مالکیت زمین های شخصی است.

معمولاً زمین هایی که درون آن ها چاه آب احداث شده، از کنار آنها رودخانه عبور می کند، زمین هایی که قابلیت کاشت و آبیاری دارند ، زمین هایی که کرت بندی شده اند، زمین های شخصی محسوب می شوند.

همچنین زمین هایی که جوی آب در آنها ایجاد شده است، زمین هایی که در حاشیه روستاها و مزارع قرار دارند، جزء املاک شخصی محسوب شده است.

اراضی شخصی

در صورت دعوی، اشخاص مالک می توانند با مراجعه به مراجع ذیربط برای احقاق حق اقدام نمایند.مواردی را که کارشناسان تشخیص املاک و اراضی ملی، از شخصی، مد نظر قرار می دهند وجود ساختمان و بنا در این املاک می باشد.

این بنا شامل ساختمان های مسکونی و ساختمان های تجاری، طویله برای چهارپایان و کلا هر نوع بنایی دیگر می باشد.
چنانچه بعد از طرح دعوی و رسیدگی مراجع قانونی به آن زمینی جز اراضی ملی محسوب شود، آن زمین از شخص متصرف پس گرفته شده و در صورت وجود سند نسبت به ابطال آن اقدام می گردد.
درباره موارد استفاده زمین های موات و ملی شهری می توان گفت، این اراضی در مالکیت دولت و حاکمیت بوده و قابل واگذاری به افراد نمی باشد.

اما برای کاربردهای عمومی مانند ساختن مسجد ، موارد آموزشی مانند مدرسه ، کاربردهای بهداشتی مانند بیمارستان‌های دولتی و عمومی قابل استفاده می باشند.
در این موارد نیز مالکیت برای دولت محفوظ می باشد. در مورد اراضی ملی می توان به جنگل ها، کوه ها ، مراتع ،فضای سبز،  برخی از معادن و غیره… اشاره کرد.

مالکیت این اموال با دولت بوده و بهره برداری از منافع آنها باید به صورت ملی بوده و درآمد حاصل از آن ها در جهت منافع عمومی مصرف گردد.

اراضی ملی

جمع بندی

به طور کلی دو دسته اراضی وجود دارد اراضی شخصی و اراضی ملی. در تعریف اراضی ملی می توان گفت اراضی که مالکیت آنها در اختیار دولت و حاکمیت می باشد و منافع حاصل از آن ها باید در اختیار عموم قرار گیرد.
زمینهای موات جز زمینهای ملی بوده و به زمین هایی گفته می شود که، رها شده و مورد استفاده قرار نگرفته است و چنانچه در گذشته مورد استفاده بوده فعلا هیچ گونه فعالیتی در آن انجام نمی شود.

دیگر اراضی نیز خود به دو دسته دایر و بایر تقسیم می شوند. زمین های دایر به زمین هایی گفته می شود که، فعالیت های کشاورزی و اقتصادی و غیره بر روی آنها انجام می شود.

زمین های بایر به زمین هایی اطلاق می شود که، هیچ گونه فعالیتی اقتصادی یا کشاورزی و غیره… روی آنها انجام نمی شود. اراضی ملی قابل واگذاری و استفاده شخصی نمی باشد و در صورت استفاده باید جنبه عمومی داشته باشد.

تمامی اراضی خریداری شده که مالکیت شخصی دارد حتما باید در مشاور املاک معتبر ثبت شود، تا بعدا مشکلی در این باره پیش نیاید. برای خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان به املاک سپاهان مراجعه کنید.