قوانین دیوارکشی اراضی کشاورزی و باغی

دیوارکشی اراضی کشاورزی و باغی تابع قوانین و ضوابط خاصی است که توسط جهاد کشاورزی تعیین می‌شود. به طور کلی، دیوارکشی در موارد زیر ممنوع است: خرد شدن اراضی: اگر دیوارکشی باعث شود که زمین به قطعات کوچکتر از حد نصاب فنی و اقتصادی تقسیم شود، ممنوع است.

ایجاد مشکل در زهکشی: دیوارکشی نباید مانع زهکشی طبیعی زمین شود. ایجاد مشکل در دسترسی به زمین‌های مجاور: دیوارکشی نباید مانع دسترسی مالکین مجاور به زمین‌های خود شود.

برای دیوارکشی اراضی کشاورزی و باغی، باید از جهاد کشاورزی مجوز دریافت کنید. برای دریافت مجوز، باید مدارک زیر را به جهاد کشاورزی ارائه دهید: کپی سند مالکیت، نقشه زمین، مشخصات دیوار (ارتفاع، جنس، مصالح).

در برخی موارد خاص، می‌توان بدون مجوز از جهاد کشاورزی اقدام به دیوارکشی کرد. این موارد عبارتند از: احداث دیوار تا ارتفاع 80 سانتی‌متر، فنس‌کشی بدون پی‌ریزی ممتد، دیوارکشی در باغ‌هایی که دارای سند شش‌دانگ هستند.

قوانین و ضوابط دیوارکشی در استان‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق از قوانین، باید به جهاد کشاورزی استان خود مراجعه کنید. اگر قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

به کلیه اراضی زیر کشت آبی و دیم و آیش از جمله باغ ها، نهالستان ها، زمین های کشاورزی، که در آنها محصولات زراعی و باغی تولید شود، اراضی کشاورزی گفته می شود.

طبق قانون خرد کردن اراضی کشاورزی ممنوع می‌باشد. کلیه اقداماتی مانند فنس کشی، قطعه بندی، تفکیک و تقسیم اراضی کشاورزی که کمتر از حد نصاب های فنی و اقتصادی که اندازه آن در قانون معین شده است، باشد، مصداق خرد شدن اراضی کشاورزی بوده و ممنوع است.
بسیاری از مالکین املاک و زمین های کشاورزی و باغی جهت حفاظت از محصولات کشاورزی و باغی خود اقدام به حصارکشی زمین ها و باغات خود می نمایند.

قوانین دیوارکشی اراضی

همچنین حصارکشی می تواند برای تعیین محدوده ملک و جلوگیری از ورود اشخاص و حیوانات انجام شود. به طور کلی کشیدن حصار و احداث دیوار و نرده اطراف زمین های کشاورزی ممنوع است.

ولی در مورد زمین های کشاورزی و باغی که احتمال خسارت از جانب حیوانات وحشی به محصولات زراعی و باغی وجود داشته باشد، مجوز های فنس کشی و نرده گذاری تحت شرایط خاصی صادر می شود.

آگاهی از چگونگی اخذ مجوز حصار کشی بسیار مهم است.

در این مبحث شما را با قوانین حصار کشی زمین های کشاورزی و باغی آشنا کنیم. چنانچه شما هم به دنبال دریافت مجوز حصار کشی، برای زمین های کشاورزی و باغی هستید با ما همراه باشید.

مشاور املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه خدمت در زمینه املاک، به عنوان یکی از بهترین مشاور املاک در اصفهان شناخته شده است. مشاورین با تجربه و کار آزموده در آژانس املاک سپاهان همواره بهترین پیشنهادات را به مشتریان خود ارائه می دهند.

قوانین دیوارکشی اراضی کشاورزی و باغی

یکی از مواردی که همیشه مورد بحث بوده است، مبحث حصارکشی در اطراف زمین های زراعی و باغی می باشد.

ایجاد فنس در اطراف زمین های کشاورزی، راهی برای تعیین محدوده ملک و همچنین تامین امنیت کشاورز و محصولات کشاورزی در برابر ورود اشخاص و حیوانات بوده است.
طبق نظر قانونگذار هرگونه دیوار کشی که باعث خرد شدن زمین های کشاورزی بوده و به بهره برداری کشاورزی آسیب برساند، ممنوع است.

ولی در صورتی که حصارکشی در اطراف زمین های کشاورزی خللی در امر کشاورزی به وجود نیاورده و مصداق تغییر کاربری غیر مجاز نباشد، بلامانع است.

بنابراین مالکین زمین کشاورزی و باغی چنانچه شرایط قانونی را رعایت کنند، مجوز حصار کشی برای آنان صادر می شود.در قانون مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز به طور روشن بیان شده است.

شرایط حصارکشی زمین های کشاورزی و باغی

شرایط حصارکشی زمین های کشاورزی و باغی

– هرگونه حصارکشی و احداث دیوار در اطراف زمین های کشاورزی ممنوع می باشد و سازمان جهاد کشاورزی اجازه صدور مجوز دیوار کشی در اطراف زمین های کشاورزی را صادر نمی کند.

ولی در مورد زمین های کشاورزی که احتمال خطر نابودی محصولات کشاورزی از جانب حیوانات وحشی وجود داشته باشد، در کمیته مربوطه تصمیم گیری می‌شود و در صورت موافقت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مجوز حصار کشی صادر می شود.

– ایجاد حصار و یا دیوار در اطراف باغ هایی که اسناد مشاعی دارند، در صورتی که فنس کشی بدون پی ریزی ممتد باشد و باعث تفکیک و قطعه بندی زمین نشود، با مجوز سازمان جهاد کشاورزی بلامانع است.

همچنین در مورد باغاتی که دارای سند رسمی باشند، احداث دیوار به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر و یا تعمیر دیوارهای قدیمی بلامانع است.
صدور مجوز فنس کشی برای باغ ها کمتر از یک هکتار ممنوع است، البته می توان برای فنس کشی مشترک برای چند باغ کنار هم مجوز دریافت کرد.

مجازات های تعیین شده برای حصار کشی غیر مجاز

در صورت حصار کشی اطراف زمین های کشاورزی بدون اخذ مجوز از مراجع قانونی، مقام قضایی اجازه تخریب حصار و دیوار همچنین بنا های ساخته شده را داشته و مجرم به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

حصار کشی غیر مجاز

مرجع رسیدگی به تخلفات در زمینه حصار کشی غیر قانونی دادگاه های عمومی کیفری است.

برای جلوگیری از دردسر های احتمالی در مورد ایجاد حصارکشی زمین ها و باغات، قبل از خرید زمین و باغ بهتر است، به بهترین مشاورین املاک در اصفهان مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مراحل دریافت مجوز حصار کشی زمین های کشاورزی و باغی

برای دریافت مجوز ایجاد حصار در اطراف زمین های کشاورزی و باغات، باید طبق مراحل زیر عمل کرد؛
مرحله اول: متقاضی دریافت مجوز حصارکشی باید مدارک شناسایی و سند مالکیت خود را به همراه درخواست مبنی بر ایجاد فنس و حصار اطراف زمین کشاورزی به شهرداری و یا بخشداری مربوط ارائه دهد.

تا این درخواست به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسال شود.
مرحله دوم: با استفاده از شرکت های مشاوره فنی و خدمات کشاورزی نقشه و کروکی زمین را تهیه کرد.
مرحله سوم: بازدید کارشناسان امور اراضی شهرستان از محل اجرای طرح و دریافت استعلامات لازم.

مرحله چهارم: ارسال پرونده از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون در استان.
مرحله پنجم: بررسی پرونده و رفع نواقص موجود در آن و طرح پرونده در کمیسیون های مربوطه توسط در دبیرخانه کمیسیون استان.
مرحله ششم: در صورتی که موافقت نامه توسط دبیرخانه کمیسیون مربوطه صادر شود، نتیجه برای اخذ مجوز فنس کشی از سوی مراجع ذیصلاح به متقاضی ابلاغ شده و ایجاد فنس و حصار بلامانع خواهد بود.

اراضی کشاورزی

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، به منظور جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی، ایجاد حصار و فنس در اطراف زمین های کشاورزی ممنوع است.

فقط در صورت وجود شرایط خاص مجوز ایجاد حصار و فنس از سوی سازمان جهاد کشاورزی صادر می شود.
ایجاد حصار و دیوار در اطراف باغات با مساحت بالای یک هکتار بلا مانع است و برای باغات با مساحت کمتر در صورتی که دارای پی ریزی ممتد نباشد و همچنین ایجاد دیوار تا ارتفاع ۸۰ سانتی متر مجاز می‌باشد.

در صورت فنس کشی غیر مجاز در اطراف زمین های کشاورزی، مقام قضایی علاوه بر دستور تخریب حصار های ایجاد شده، شخص متخلف را به پرداخت جزای نقدی محکوم می کند.
برای دریافت مجوز فنس کشی متقاضی باید مدارک شناسایی، سند مالکیت و نقشه و کروکی زمین را به اداره جهاد کشاورزی ارائه دهد.

در صورت قبول ادله ارائه شده از سوی متقاضی توسط کمیته های مربوطه، اجازه فنس کشی برای زمین مورد تقاضا صادر می شود.

آژانس مشاور املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک، اعم از خرید و فروش ویلا همچنین رهن و اجاره ملک مسکونی و تجاری، آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز می‌باشد. مشاورین آژانس املاک سپاهان در کلیه مراحل خرید و فروش در کنارش شما عزیزان بوده و به رفع مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد.