مراحل اخذ پروانه ساختمان| خرید زمین در اصفهان

به سندی که برای احداث ساختمان جهت رعایت اصول ساخت و ساز از طرف شهرداری ها صادر می شود و به واسطه آن به مالک اجازه ساخت زمین داده می‌شود، پروانه ساختمان گفته می شود. پروانه ساختمان انواع مختلفی دارد؛ که عبارتند از:
– تخریب و نوسازی
– تغییر نقشه
– توسعه بنا
– تعویض مهندس
علاوه بر اینها برای اراضی بایر و یا باغات نیز پروانه ساختمان صادر می شود.بعد از خرید زمین در اصفهان باید برای آن، پروانه ساخت تهیه کرد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با پروانه ساختمان و مراحل اخذ آن آشنا کنیم، لطفاً با ما همراه باشید.

مشاور املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه املاک، به عنوان یکی از بهترین مشاور در خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان شناخته شده است.

مشاورین کارآزموده در آژانس املاک سپاهان، همواره سعی می کنند، بهترین پیشنهادات را در زمینه ی خرید و فروش زمین، باغ و ویلا در اصفهان اختیار مشتریان خود قرار دهند.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان| خرید زمین در اصفهان

پروانه یا جواز ساختمان چیست؟

پروانه ساخت سند رسمی است که از سوی شهرداری صادر شده و به مالک زمین اجازه می‌دهد تا در چارچوب مشخص شده در پروانه ساخت، بتواند ساختمان خود را بنا کند.
شهرداری دفترچه هایی با نام شناسنامه ساختمان، در اختیار مالکین قرار می دهد. در این شناسنامه ها؛ پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و پایان کار ثبت می‌شود. در شناسنامه ساختمان، تمام اطلاعات مربوط به آن ثبت می‌شود.
ساخت و ساز ساختمان بدون صدور پروانه ساخت غیر قانونی بوده و با متخلفین برخورد قاطع می شود.

هدف از صدور پروانه ساخت:

جهت اطمینان از ساخت و ساز مطابق با مشخصات شهرسازی ارائه شده در طرح جامع شهری، صدور پروانه ساخت لازم است. همچنین بهره مند شدن از تسهیلات بانکی، بیمه ساختمان و افراد شاغل در ساخت و استفاده از تجارب مهندسین کارآزموده از دیگر دلایل اخذ پروانه ساخت است.

اطلاعات موجود در پروانه ساخت:

در تمامی پروانه های ساختمانی اطلاعات کاملی در مورد بنای ساختمان وجود دارد. این اطلاعات عبارتند از : مساحت، زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک ساختمان، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه، کروکی زمین.

در هر پروانه ساخت زمان شروع عملیات و اعتبار پروانه ساخت نوشته شده و این زمان قابل تمدید است. چنانچه ساختمان به صورت آپارتمان باشد، برای اخذ سند برای هر واحد مسکونی، باید پروانه ساخت و پایان کار مورد تایید شهرداری وجود داشته باشد.
نظارت بر اجرای صحیح مفاد پروانه ساخت، بر عهده ناظر ساختمان بوده و موظف است هر گونه تخلفی را به شهرداری گزارش کرده و در صورت لزوم از ادامه ساخت جلوگیری به عمل می آید.

هدف از صدور پروانه ساخت

مراحل دریافت پروانه ساختمان:

پس از خرید زمین، باغ، ویلا در اصفهان باید برای آن پروانه ساخت دریافت کرد. جهت دریافت پروانه ساخت باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید،

مرحله اول، تشکیل پرونده :

در مرحله اول مالک ساختمان و یا وکیل وی باید مدارک مورد نیاز شامل مدارک مالک و زمین را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک در محدوده که زمین در آن واقع شده است، ارائه دهد.

سپس درخواست خود را مبنی بر دریافت پروانه ساختمان ثبت می کند. همچنین ارائه درخواست بازدید از ملک نیز الزامی است. سپس مامورین شهرداری جهت بازدید از ملک حضور یافته و مواردی مانند ابعاد زمین، عرض گذر های مربوطه و غیره را ثبت می‌کنند.

مرحله دوم، دستور نقشه:

پس از بازدید زمین توسط مامور شهرداری، دستور نقشه برای مالک ارسال می‌شود. در دستور نقشه اطلاعات مربوط به اصلاحات شهرداری، تعداد طبقات مجاز و مساحت هر طبقه مشخص شده است.

سپس مالک به مهندس معمار مراجعه کرده و طبق دستور نقشه که از طرف شهرداری صادر شده است، درخواست تهیه نقشه ساختمان را ارائه می دهد.

مرحله سوم، طراحی نقشه:

اصلی ترین مرحله در فرایند دریافت پروانه ساخت، طراحی نقشه است. مهندس معمار با توجه به ضوابط شهرداری و آتش نشانی، نقشه هایی را برای ساختمان طراحی می کند.

مراحل دریافت پروانه ساختمان

 

این نقشه ها باید از نظر زیبایی، تامین پارکینگ و هماهنگی بنا، کامل باشد. سپس نقشه ها به دفاتر خدمات الکترونیک ارسال شده تا بررسی های لازم توسط شهرداری بر روی آن انجام شده و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام شود.

مرحله چهارم، پرداخت عوارض:

پس از تهیه دستور نقشه و طراحی نقشه توسط مهندس معمار، باید عوارض ساختمان و عوارض نوسازی به شهرداری پرداخت شود. عوارض ساختمان بر اساس تراکم موجود، تعداد طبقات و متراژ ساختمان محاسبه می شود.

مالک باید مبلغ تعیین شده را به اداره درآمد منطقه شهرداری پرداخت نماید.

مرحله پنجم، آماده سازی:

پس از ارائه مدارک ساختمان و دریافت تاییدیه آن، نوبت به تهیه مدارک پیش نویس می‌رسد. در اینجا لازم است، مالک ساختمان به دفاتر الکترونیک مراجعه و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل نماید.

پس از تعیین ناظر، قراردادی بین مالک و ناظر بسته می شود. مدارک پیش نویس عبارتند از :
– برگه سبز مهر شده توسط چهار رشته مهندسی سازه، معماری، برق و مکانیک،
– برگه سهمیه ناظر و قرارداد مالک و ناظر،
– برگه تعهد اصلاحیه و تاییدیه نما،
– فایل نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک،
– چک لیست های مبحث بارگذاری و زلزله،
– برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و تاییدیه خاک،

مرحله آخر، چاپ پروانه ساخت:

پروانه ساختمان

پروانه ساخت شامل چهار تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف، تاییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، تاییدیه های دفتر خدمات شهری و تاییدیه شهردار است.

تمامی این تاییدیه ها در سیستم های شهرداری انجام و در نهایت چاپ می شود که مجموع آنها پروانه ساختمان را تشکیل می دهد.

زمان اعتبار جواز ساختمان:

بعد از دریافت جواز ساختمان این پروانه تا دو سال از تاریخ صدور اعتبار دارد. مهلت هر مرحله از عملیات ساخت بر اساس متراژ و تعداد طبقات ساختمان جدول بندی می شود.

زمان ساخت یک ساختمان، حدود چهار سال در نظر گرفته می شود. مدت زمان پروانه ساخت بر اساس متراژ پروژه های ساختمانی بوده و مالک موظف است در این مدت ساخت بنا را به اتمام برساند.

در صورت عدم اتمام ساخت، مشمول عوارض تعویق می شود. چون زمان کافی برای تمدید پروانه مجوز ساخت، از سوی شهرداری تعیین شده است. بعد از پایان این دوره امکان تمدید پروانه ساختمان وجود ندارد.

چنانچه مالک در مدت زمان در تعیین شده در پروانه ساخت اقدام به ساخت بنا ننماید، پس از پایان دوره باید مجوز ساخت جدید دریافت و ۲۰ درصد از نرخ محاسبات پروانه را پرداخت نماید.

نکات مهم در مورد پروانه ساخت:

نکات مهم در مورد پروانه ساخت

اگر در زمان ساخت بنا، مالک نقشه ساختمان اولیه را تغییر دهد، باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهری پرونده جدید تشکیل داده و ضمن طی مراحل صدور پروانه اولیه، پروانه ساخت جدید دریافت کند.

اگر در حین ساخت بنا ، متراژ مازاد بر آنچه در پروانه ساخت اعلام شده ساخته شود، مالک موظف است مراحل گواهی عدم خلاف را انجام داده و برای متراژ اضافه، عوارض شهرداری را پرداخت نماید، تا گواهی عدم تخلف برای وی صادر شود.
چنانچه متراژ بنا از مقدار مورد تایید شهرداری بیشتر باشد، پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده شده و مالک موظف است، متراژ اضافه را تخریب نماید.

جمع بندی:

برای انجام هرگونه ساخت و ساز زمین در اصفهان، باید مجوز ساخت و یا همان پروانه ساختمان را از شهرداری منطقه دریافت کرد.

در پروانه ساخت اطلاعات کلی ساختمان همچون؛ مشخصات مالک، مساحت زیربنا، تعداد طبقات ساختمان، نوع اسکلت، شماره پلاک ثبتی، تاریخ صدور پروانه، کروکی زمین و نام مهندسین ناظر وجود دارد.
برای گرفتن پروانه ساخت مالک موظف است مدارک شناسایی خود و زمین و برگه تسویه حساب شهرداری را به شهرداری ارائه و درخواست خود را ثبت کند.

بعد از تشکیل پرونده دستور بازدید از زمین از سوی شهرداری صادر و گزارش آن توسط مامور بازدید ثبت می شود. سپس دستور نقشه صادر و نقشه ساختمان طراحی می شود.
مالک پس از پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی مدارک پیش نویس را تهیه کرده و آنها برای تایید نهایی به شهرداری ارسال می کند.پس از تایید شهردار، رئیس صدور پروانه و معاون شهرسازی پروانه ساخت چاپ می شود.

آژانس املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ و ویلا در منطقه شرق اصفهان آماده خدمات رسانی به همشهریان عزیز می باشد.
مشاورین کارآزموده در آژانس املاک سپاهان در تمامی مراحل خرید و فروش زمین در کنار شما عزیزان بوده و به رفع مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد.