مراحل تغییر کاربری مسکونی به تجاری چیست؟

در این مقاله بهترین مشاور املاک در اصفهان برای شما همراهان عزیز در مورد مراحل تغییر کاربری مسکونی به تجاری صحبت می کند. کلیه املاکی که در شهر و یا روستاها ساخته می شوند، دارای کاربری خاصی هستد که نوع کاربری آنها در سند قید می شود.
در ابتدای شروع ساخت یک ملک، طبق قوانین شهرداری مجوزی صادر می‌شود که در آن مشخصات‌ ملک و نوع کاربری آن مشخص شده که به آن پروانه ساخت گفته می‌شود. مهم‌ترین کاربری های ملک به شرح زیر است؛

کاربری مسکونی کاربری تجاری؛ کاربری اداری؛ کاربری کشاورزی؛ کاربری صنعتی؛ کاربری جنگل و مرتع.
طبق قانون از هر ملک باید طبق کاربری که در پروانه ساخت مشخص شده بهره برداری کرد و تغییر کاربری غیر قانونی است.
اگر مالک به هر دلیل بدون اطلاع شهرداری، اقدام به تغییر کاربری نماید تخلف نموده و مجازات سنگین نقدی یا حبس برای وی در نظر گرفته می‌شود.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری آشنا کنیم. چنانچه قصد تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری را دارید، با ما همراه باشید.

آژانس املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه خدمت در زمینه ملک، به عنوان یکی از بهترین آژانس های املاک دراصفهان شناخته شده است.
آژانس املاک سپاهان کلیه خدمات ملکی، اعم از خرید و فروش باغ همچنین رهن و اجاره آپارتمان، باغ، ویلا، زمین و غیره را به شهروندان محترم ارائه می نماید.

تغییر کاربری مسکونی به تجاری

ملک مسکونی

به ملکی که با هدف سکونت خانوار طراحی و ساخته شده و مشخصه های لازم برای سکونت دائمی مانند اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را داشته باشد، ملک مسکونی گفته می شود.

کاربری این ملک فقط به منظور سکونت افراد است. و هیچ فعالیت تجاری در آن صورت نمی گیرد. املاک مسکونی به سه دسته آپارتمان، ویلایی و زمین مسکونی، تقسیم بندی می شوند.

ملک تجاری

به کلیه املاکی که به منظور کسب در آمد و تجارت احداث شده باشد و واحدهای تجاری و صنفی در آن فعالیت کنند ، ملک تجاری گفته می شود.
در این املاک احداث خرده فروشی و عمده فروشی و کارگاه های سبک بلا مانع است.
این املاک دارای سند تجاری هستند. مهمترین شاخص املاک تجاری، داشتن حق سرقفلی است. این املاک حق نصب تابلو را نیز دارند. املاک تجاری در دسته های مختلف قرار می گیرند که شامل: مغازه، انبار، واحدهای اداری، پاساژ و مجتمع های تجاری است.

مراحل تغییر کاربری مسکونی به تجاری چیست؟

قبل از شروع ساخت هر ملکی ابتدا کاربری ملک مشخص می‌شود و بر اساس نوع کاربری پروانه ساخت صادر می شود.

تغییر کاربری ملک

تغییر کاربری ملک غیر قانونی است و شهرداری وظیفه دارد به طور دائم بر نوع کاربری املاک نظارت داشته باشد و از کاربری های غیر از آنچه که در پروانه ساخت آمده است، جلوگیری نمایند.

در بعضی از موارد مالکین منازل مسکونی اقدام به تغییر کاربری منزل خود به واحد تجاری می نمایند، که این کار بر خلاف قانون است.

چنانچه مالک بهره برداری به غیر از آنچه که در پروانه ساخت قید شده است، از ملک خود به نماید، تخلف کرده و لازم است به تعطیلی واحد اقدام نمایند. در صورت عدم تعطیلی واحد به پرداخت جریمه نقدی و شش ماه حبس محکوم می‌شود.

در مورد اصل عدم تغییر کاربری املاک، استثناهایی نیز در قانون مشخص شده اند که بر اساس آن می‌توان از املاک مسکونی به عنوان تجاری استفاده کرد.
این استثناها عبارتند از:
دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی، دفتر ثبت ازدواج و طلاق، دفاتر روزنامه، و مهندسی.
همچنین استفاده از ملک مسکونی برای مشاغل خانگی بلامانع است.

هزینه تغییر کاربری

هزینه تغییر کاربری براساس موقعیت ملک و نوع کاربری و منطقه ای که ملک در آن واقع شده است متفاوت است.به‌ طور کلی هزینه های آن به شرح زیر است:

– هزینه عوارض شهرداری
– مالیات ملک
– هزینه انتقال سند
– هزینه های نظارتی و حقوقی

دریافت مجوز تغییر کاربری

مدارک لازم جهت دریافت مجوز تغییر کاربری

– مدارک شناسایی مالک و یا وکالت نامه‌های مربوطه
– اصل سند ملک
– مشخصات‌ کامل ملک، کروکی، کدپستی
– مدارک مربوط به تسویه حساب عوارض شهرداری و تسویه حساب مالیاتی
– نقشه کامل ملک با کاربری جدید که شامل همه امکانات لازم برای کاربری جدید باشد.
– مجوزهای سازمان نوسازی

روش های تغییر کاربری ملک

چنانچه می‌خواهید ملک مسکونی خود را به واحد تجاری تغییر کاربری دهید، از دو راه می‌توانید اقدام کنید.
راه اول: از طریق تخریب کامل ساختمان ، نوسازی ملک و گرفتن پروانه ساخت جدید با کاربری تجاری
راه دوم: مراجعه به مراجع ذی ربط و ارائه مدارک لازم جهت تغییر کاربری در سند

بر اساس قانون 55 شهرداری بند 24 « شهرداری باید در شهرهایی که نقشه جامع شهری تهیه شده است، طبق ضوابط نقشه مذکور; نسبت به صدور پروانه‌های ساختمانی و کاربری آن‌ها اقدام کند».

طبق این قانون شهرداری فقط به مکان هایی اجازه کاربری تجاری می‌دهد که در نقشه مشخص شده و در مکان هایی که کاربری آن‌ها مسکونی طرح شده تغییر کاربری مسکونی به تجاری امکان پذیر نیست.

اما به وسیله یک‌سری راهکارهای قانونی می‌توان این مشکل را حل کرد.اولین اقدامی که برای تغییر کاربری ملک مسکونی باید انجام دهید، پرداخت عوارض ساختمان است.
پس از پرداخت عوارض ساختمان اگر ملک در رهن بانک باشد و یا سند آن مشکل قانونی داشته باشد، باید رفع شده و سند به طور کامل آزاد باشد. بعد از دریافت تسویه حساب شهرداری با سند مالکیت باید به یکی از مراکز نوسازی شهری مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید.

در مرحله دوم شهرداری یک ناظر برای بازدید ملک شما می‌فرستد.
این ناظر، موظف است داده‌های ارائه شده از سوی شما را با واقعیت‌ تطبیق داده و در صورت هر گونه مغایرت باید ایرادات را رفع کنید.

در مرحله سوم پس از تایید مشخصات ملک توسط ناظر شهرداری، شما باید نقشه ملک مسکونی را تهیه کنید. این نقشه باید مطابق با کاربری جدید زمین مورد نظر باشد که موارد تعیین شده در قانون مانند: پارکینگ، نورگیری، مسائل بهداشتی و ایمنی رعایت شده باشد.

روش های تغییر کاربری ملک

در مرحله چهارم مجوز نوسازی و همچنین تغییر کاربری برای ملک مورد نظر صادر می‌شود و شما اجازه ساخت ملک مورد نظر پیدا می‌کنید.

در مرحله پنجم شما باید تاییدیه نهایی را برای تغییر کاربری کسب کنید.سپس با مراجعه به دفاتر نوسازی، پروانه ساخت خود را دریافت کنید.

 

در مرحله آخر پس از طی فرایند تخریب و احداث ملک جدید، ناظر شهرداری به شما تاییدیه داده و می توانید، مجوز کاربری تجاری را بگیرید.

جمع بندی

کاربری هر ملک قبل از شروع ساخت و ساز تعیین می‌شود و مجوز آن با عنوان پروانه ساخت صادر می‌شود. مهمترین کاربری های ملک عبارتند از؛ مسکونی، تجاری، اداری و کشاورزی است.

پس از ساخت، کاربری ملک را نمی‌توان تغییر داد.تغییر کاربری غیر مجاز دارای مجازات های سنگین است.
برای تغییر کاربری از راه قانونی دو روش وجود دارد: اول؛ خرابی کامل ملک و ساخت جدید بر اساس کاربری جدید. دوم؛ ارائه دلایل محکمه پسند به مقامات ذی ربط مبنی بر لزوم تغییر کاربری.
مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری شامل مدارک مالک و ملک و کسب مجوزات لازم است.
هزینه های تغییر کاربری شامل عوارض شهرداری، تسویه حساب مالیاتی، هزینه های نظارتی و حقوقی.

امیدواریم این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. ذکر این نکته ضروری است که برای هر گونه تغییر در کاربری ملک خود حتما با کارشناسان مجرب مشورت نمایید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.
مشاورین و کارشناسان ما در آژانس املاک سپاهان در حوزه کاری خود ( شرق اصفهان ) آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان در تمامی زمینه های مربوط به ملک هستند.