مهارت‌ها و دانش های مورد نیاز یک مشاور املاک
مزایایی زیادی که شغل مشاور املاک دارد، باعث شده که افراد زیادی جذب این شغل بشوند. از جمله این مزایا عبارتند از:
– ساعات کاری مشخصی ندارد
– نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد
– فعالیت فیزیکی زیادی برای انجام آن مورد نیاز نیست
– درآمد زیاد
اما تمام این مواردی که گفته شد، به این موضوع بستگی دارد که شخصی که می‌خواهد تحت عنوان مشاور املاک فعالیت نماید، باید مهارت‌هایی لازم برای فعالیت در این شغل را دارا باشد. اشخاصی که بدون داشتن مهارت و اطلاعات کافی وارد این شغل می‌شوند، به موفقیت مورد انتظارشان نخواهند رسید.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهارت های لازم برای یک مشاور املاک حرفه ای آشنا کنیم چنانچه به این مبحث علاقه مند هستید و یا می خواهید شغل مشاور املاک را برای خود انتخاب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مشاور املاک

 

مشاور املاک سپاهان با داشتن سابقه طولانی در زمینه خرید و فروش، رهن و اجاره ملک به عنوان یکی از برترین مشاورین املاک در سطح شهر اصفهان شناخته شده است. بهره گیری از بهترین و مجرب ترین مشاوران و کارشناسان املاک توسط آژانس املاک سپاهان یکی از ویژگی های بارز این آژانس است.

صداقت در اعمال و گفتار همواره سرلوحه کار مشاورین املاک سپاهان بوده و میزان بالای رضایتمندی مشتریان استفاده کننده از خدمات این آژانس گویای این مطلب است.

در اینجا به برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای شغل مشاور املاک اشاره می کنیم.

مهارت‌ها و دانش های مورد نیاز یک مشاور املاک

مهارت‌های ارتباطی و روابط عمومی بالا:

مشاور املاکی که در بنگاه‌های املاک فعالیت می‌نماید، با افراد و مشتریان بسیار زیادی در ارتباط است. مشاور املاک باید به این افراد مشاوره‌های مورد نیاز را در زمینه رهن، اجاره، خرید و فروش ملک ارائه نموده و بتواند به نحو احسن با صاحبین مشاغل و متقاضیان مسکن مذاکره نماید و این موارد، نیاز به داشتن فن بیان و روابط عمومی بسیار بالا می‌باشد.
مشاور املاک در معاملات ملکی، نماینده ی هر دو طرف است و باید بتواند در مورد شرایط قرارداد با هر دو طرف مذاکره نموده و خواسته‌شان را در نظر داشته باشد به طوری که انتظارات هر دو طرف برآورده شود.
مشاور املاک باید با مشتریان صادق بوده و شرایط ملک مورد تقاضا را به طور کامل برای آن‌ها بیان نماید و محاسن و معایب ملک مورد معامله را به طور کامل بررسی و برای طرفین شرح دهد.

بنابراین این افراد باید مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش داده؛ تا بتوانند اعتماد مشتریان را جلب نموده و رضایت آن‌ها را برای همکاری با بنگاه املاک به دست آورند.

مهارت تحلیل بازار:

مشاورین املاک باید با بازار مسکن و نوسانات آن به‌خوبی آشنا باشند، تا بتوانند در این زمینه به فعالیت بپردازند.

آگاهی داشتن از قیمت ‌روز ملک در مناطق مختلف ؛ شناخت مناطق پرتقاضا از نظر مسکن ؛توانایی تحلیل نواحی مختلف شهری از نظر رشد در سال‌های آینده ؛ شناخت پارامترهای مختلف در ایجاد نوسان در بازار ملک
مواردی که در بالا به آن اشاره شد از جمله مهمترین مهارت های تحلیلی برای یک مشاور املاک حرفه ای است.

یکی از اصلی‌ترین وظایف مشاور املاک توانایی تحلیل بازار ملک است و بنگاه‌های املاک از مشاورین خود انتظار دارند.

عوامل مؤثر در قیمت مسکن و همچنین عوامل مؤثر در افزایش و کاهش تقاضای افراد برای خرید و فروش ملک را بررسی کرده است.

از سیاست‌های قیمت‌گذاری ملکی آگاهی داشته باشند تا بتوانند به مشتریان برای خرید یا اجاره مسکن و صاحبین ملک برای فروش بهتر ملک خود و همین‌طور به سرمایه‌گذاران و به مهندسین ساخت‌وساز، برای شروع فعالیتشان در زمینه ملک مشاوره‌های لازم را ارائه نمایند.

آگاهی کامل از قوانین ملکی و دانش حقوقی:

یک مشاور املاک حرفه ای باید با قوانین مرتبط با ملک و معاملات آن و قوانین و مقررات ثبتی، شهرداری، دارایی به طور کامل آشنا باشد.
اگر مشاور املاک اطلاع درستی از این قوانین نداشته باشد، ممکن است با مشاوره اشتباه به افراد باعث گمراهی آن‌ها شده و مراجعه کنندگان خود را متضرر نماید.

آگاهی کامل از قوانین ملکی و دانش حقوقی

 

مشاور املاک همچنین باید از قوانین حقوقی معاملات واصول حاکم بر قراردادهای مختلف مانند رهن و اجاره آشنایی کافی و لازم داشته باشد، تا بتواند بهترین پیشنهادات را به مشتریان خود ارائه دهد.

مهارت بررسی کامل ملک:

یکی دیگر از مهارت های مشاور املاک توانایی بررسی ملک مورد معامله است. مشاور املاک باید فایل تمامی ملک‌هایی را که در اختیار دارد، از نظر سال ساخت بنا، نوع بنا از نظر ویلایی یا آپارتمان بودن، تعداد واحدهای ساختمانی که ملک در آنجا مستقر است، متراژ بنا، تعداد اتاق‌ها، مکان جغرافیایی بنا از نظر کوچه، خیابان و قرار گرفتن یا نگرفتن در طرح‌های شهرداری به طور کامل بررسی نمودهاست.

همین‌طور از وضعیت سند آن ملک و مالکیت سند آن آگاهی لازم را به دست آورد، تا بتواند اطلاعات دقیق و واقعی در اختیار مشتری بگذارد.

به روز کردن دانش و آگاهی:

علاوه براینکه مشاور املاک باید در کار خود دقیق باشد باید به طور مداوم دانش خود را به‌روز نموده و اصول مشتری‌مداری و بازاریابی را به کار ببرد تا به موفقیت در شغل خود برسد.

نحوه به دست آوردن مهارت‌های لازم برای مشاور املاک

نحوه به دست آوردن مهارت‌های لازم برای مشاور املاک:

همانطور که بالا ذکر کردیم برای یک مشاور املاک موفق شدن باید یکسری مهارتها را کسب کنیم؛ اما این مهارتها چگونه به دست می آید؟
افرادی که می‌خواهند فعالیت خود را به عنوان یک مشاور املاک آغاز نمایند، باید آموزش‌های مختلفی مانند
-آموزش فایل‌یابی،
-آموزش قوانین و ضوابط شهرداری،
-آموزش اصول مشتری‌مداری،
– آموزش انواع ساخت‌وساز،
– آموزش شناخت انواع املاک و مستغلات
– قوانین و مقررات حقوقی و ثبتی را فرا گرفته و دانش خود را در این زمینه‌ها به سطح مورد نیاز برسانند.برای به دست آوردن این مهارتها باید یا در دوره هایی که توسط کارشناسان مجرب و کارآزموده برگزار میشود شرکت کنند و یا با کار در آژانس های مشاوره املاک به کسب تجربه بپردازند.
کسانی که تازه وارد شغل مشاور املاک شده اند، باید ساعات فعالیت خود را در این شغل مشخص کنند. افراد باید بدانند می‌خواهند به‌صورت تمام‌وقت در این حرفه مشغول بوده و یا به عنوان شغل دوم وارد حرفه ی مشاور ملکی شده اند.

سپس به فراگیری آموزش‌های مرتبط پرداخته و مدتی را به‌طور آزمایشی، در بنگاه‌های املاک فعالیت نموده و در صورت تمایل به طور جدی وارد شغل مشاور املاک شوند.

کلام آخر:

اگر می خواهید به جرگه ی مشاورین املاک بپیوندید و به اهداف خود این حرفه ‌برسید، لازم است که مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل را فرا گرفته باشید.

یکی از راه‌های فراگیری این مهارت‌ها، استفاده از دانش مشاورین با کارآزموده و کسب تجربه در کنار همکاری کردن با آنان است. دانش های مورد نیاز را برای فعالیت در این حرفه عبارتند از : دانش ثبتی، دانش اصول مشتری‌مداری، دانش شناخت انواع املاک و دانش بازاریابی و تجزیه و تحلیل بازار مسکن
برای رسیدن به موفقیت و کسب درآمد بالا و کسب اعتبار در این حرفه، تلاش زیادی لازم است و همچنین استفاده از تجربه مشاورین املاک موفق میتواند راه گشای شما باشد.

آژانس املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک، اعم از خرید و فروش آپارتمان، باغ، ویلا؛ همچنین خرید و فروش و رهن و اجاره ملک تجاری در خدمت شما همشهریان عزیز می باشد.

مشاورین ما در تمامی مراحل خرید و فروش در کنار شما بوده و به رفع مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد. شما میتوانید با خیالی آسوده خرید و فروش ملک خود را به ما بسپارید و از نتیجه به دست آمده احساس رضایت نمایید.