اصول باغداری و نگهداری از باغ

بهترین زمان برای آبیاری باغ، صبح زود یا عصر است، زمانی که خورشید در حال طلوع یا غروب است. در این زمان، آب تبخیر کمتری دارد و به ریشه گیاهان می رسد. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و قارچ شود.

قبل از آبیاری، خاک را بررسی کنید. اگر خاک خشک است، به آن آب بدهید. به طور کلی، بهتر است به طور عمیق و کمتر آبیاری کنید تا اینکه به طور سطحی و مکرر. نوع کود مناسب برای باغ شما به نوع گیاهان و خاک شما بستگی دارد.

می توانید از کودهای آلی مانند کمپوست یا کود حیوانی استفاده کنید. کودهای شیمیایی نیز در دسترس هستند، اما باید با احتیاط استفاده شوند. قبل از استفاده از هر نوع کودی، دستورالعمل های آن را به دقت مطالعه کنید. می توانید از آزمایش خاک برای تعیین نیازهای تغذیه ای باغ خود استفاده کنید.

راه های مختلفی برای جلوگیری از آفات و بیماری های باغ وجود دارد: گیاهان را به طور مرتب بررسی کنید تا علائم آفات و بیماری ها را مشاهده کنید. از گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها استفاده کنید.

از روش های کنترل آفات ارگانیک مانند شستشوی گیاهان با آب و صابون یا استفاده از روغن چریش استفاده کنید. در صورت نیاز از سموم شیمیایی با احتیاط استفاده کنید. اگر قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله در مورد اصول باغداری و نگهداری از باغ مطالبی را مطرح می کنیم. بسیاری از افراد گمان می‌کنند، نگهداری از درختان و گیاهان کار آسانی است، که نیاز به تخصص نداشته و هر کس قادر به انجام آن است.

بسیاری از درختان و یا گیاهان به دلیل عدم نگهداری دچار آفت شده و از بین می‌روند. امروزه تمایل افراد برای خرید ویلا در اصفهان بسیار زیاد است.
آشنایی با اصول باغداری و نگهداری از باغ می‌تواند، به افرادی که در این زمینه دانشی ندارند، کمک کرده تا بتوانند، تا حدودی از باغ و ویلای خود نگهداری کنند.

هر کاری برای انجام نیاز به تخصص و مهارت در آن زمینه را دارد، افرادی که قصد خرید و فروش باغ و ویلا در اصفهان را دارند، بهتر است با مشاوران املاک سپاهان مشورت کنند.

املاک سپاهان در زمینه خرید ویلا در اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است. شما عزیزان برای خرید و مشاوره می توانید با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

اصول باغداری و نگهداری از باغ

مهم‌ترین نکته در نگهداری از باغ و باغچه صبر و حوصله و مداومت و استمرار اصول نگهداری از باغ می‌باشد. چنانچه شما زمان و یا حوصله لازم برای این کار را ندارید، بهتر است، نگهداری از باغ و باغچه خود را به فردی که در این کار تخصص و تجربه دارد، واگذار کنید.

در ادامه مهمترین اصول نگهداری از باغ و باغچه در اختیار شما قرار داده می‌شود.

۱. به دست آوردن اطلاعات در مورد باغ یا ویلا

در درجه اول لازم است، نسبت به مرغوبیت خاک باغ و باغچه اطلاعات درستی به دست آورید، تا بتوانید، کاستی‌های احتمالی را برطرف کرده و به صورت اصولی به وضعیت باغ و ویلا رسیدگی کنید.

اصول باغداری

در راستای این امر آزمایش آب و خاک می‌تواند، اطلاعات کامل و دقیقی در اختیار شما قرار دهد. این موضوع به شما کمک می‌کند، نیازهای خاک باغ یا باغچه را متوجه شوید، یا در صورتی که آب باغ شور بوده باشد، متوجه شوید و برای این مسئله راه حلی پیدا کنید.

۲. مبارزه با آفت‌ها

از مهمترین مسائل در نگهداری باغ و باغچه مبارزه با آفت‌ها قارچ‌ها و یا باکتری‌هایی هستند، که باعث از بین رفتن درختان می‌شوند. معمولاً برای از بین بردن این آفت‌ها از سموم شیمیایی استفاده می‌شود.

از آنجا که این سموم تاثیراتی بر روی محصولات باغ و باغچه دارند، بهتر است، در صورتی که آفت باغ شما زیاد نیست، از این سموم استفاده نکنید. نظر یک شخص با تجربه و متخصص بسیار کمک کننده است.
در اواخر فصل زمستان سم هایی مانند دیازینون گرانول و متالا کسیل گرانول مخلوط شده و برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌گردد. وجود علف‌های هرز باعث تضعیف خاک و در نتیجه تضعیف درختان می‌شود.
در زمان جوانه زدن درختان لازم است، سمپاشی انجام شود. این امر برای از بین بردن حشرات است. سمومی مانند دیازینون برای این امر مفید هستند. از آنجا که این سم حالت روغنی دارد، بهتر است، آن را با آب مخلوط کنید.
سموم مسی را نباید با سم‌های دیگر مخلوط کرد. در فصل بهار و بعد از شکوفه دادن درخت و ریختن گل برگ‌های شکوفه، نیز لازم است، برای از بین بردن حشرات درخت سمپاشی شود.

برای این کار می‌توانید از سم کنفیدور و یا دیازینون استفاده کنید. وجود حشرات می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به باغ شما وارد کند.

۳. کوددهی باغ یا باغچه

یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت و شادابی گیاهان کوددهی اصولی و منظم به آنها است، که علاوه بر سلامت و شادابی گیاه باعث باردهی درختان می‌گردد.
بهتر است، از کود دامی در زمستان برای کوددهی خاک استفاده کنید. کود دامی باید پوسیده باشد. اگر کود استفاده شده پوسیده نیست، باید قبل از زمستان استفاده شود، تا زمان پوسیدگی آن نیز لحاظ شده باشد.

همچنین استفاده از گوگرد در این زمان باعث تقویت خاک می‌گردد. از دیگر کودهایی که فصل زمستان استفاده می‌شود، می‌توان به اوره فسفات، هیومیک اسید، سولفات روی، اسید بوریک اشاره کرد.

نکته مهم در استفاده از این کودها رعایت میزان کود برای درختان است که باید حتماً براساس جنس خاک و سن درخت تنظیم شود. در این مورد بهتر است، حتماً از نظر یک مشاور استفاده کنید.
نکته قابل توجه دیگر محل قرار دادن کود است. بهتر است، کودها در فاصله‌ای از تنه درخت و در عمق تقریبی ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر قرار داده شود، زیرا ریشه‌های درخت به اطراف و عمق خاک نفوذ کرده‌اند.

برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است، انواع کود با هم مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرند. برخی از کودها نیز باید در زمان بهار و موقع برگ و شاخه دادن درخت استفاده شود که باعث تقویت باردهی و جوانه دادن درختان می‌گردد.

از جمله این کودها می‌توان به نیتروژن، سولفات آهن،ر هیومیک اسید و … اشاره کرد. در برخی موارد هنگام شکوفه دادن درختان از محلول فروت ست به صورت پاششی بر روی شکوفه ها استفاده می شود که باعث تبدیل شکوفه ها به میوه‌های باکیفیت‌تری می‌شود.

در زمان تبدیل شکوفه ها به میوه‌ از کودهای پتاس بالا مثل سوپر گرین ۴ و یا هاسکون ام ۱۰ به صورت محلول پاشی استفاده کنید که باعث تقویت میوه‌ها می‌گردد. به طور کلی کود دهی درختان از موارد مهم در سلامت و شادابی باغ و باغچه است.

نگهداری از باغ

۴. هرس کردن درختان

لازم است، درختان باغ در زمان مناسب هرس شوند. این کار باعث شادابی درخت، بارآوری بیشتر می‌شود. بهترین زمان هرس درختان در اسفند ماه است. توجه کنید، هرس درختان تحت تاثیر عوامل مختلف متفاوت است و باید به این عوامل توجه نمود.

در زمان هرس به درخت شوک وارد می‌شود. بنابراین اگر هرس درخت در زمان نامناسب انجام شود، باعث می‌شود، جوانه زدن و شکوفه دهی درخت و در نتیجه بارآوری آن دیرتر صورت گیرد.

چنانچه شما از محصولات باغ برای فروش و سودآوری استفاده کنید، این امر باعث می‌شود، فروش میوه‌های نوبرانه را از دست دهید. در مورد هرس درختان به فصل هرس کردن توجه داشته باشید.

هرس زمستانه با هرس فصل تابستان متفاوت است. برخی درختان به هرس کردن نیازی ندارند. مانند مرکبات. برخی از درختان باید به مقدار زیاد هرس شوند. مانند درخت انگور یا درخت شلیل.
برخی درختان در حد زیباسازی و خیلی کم هرس می‌شوند. مانند درخت سیب و یا گلابی. در کل برای هرس درختان از نظر کارشناسان با تجربه استفاده کنید، چرا که هرس کردن اشتباه درختان باعث آسیب رسیدن به باغ می‌گردد.

۵. حفاظت از درخت در مقابل آفت

هنگام بازدید از درختان ممکن است، با درختانی مواجه شوید، که تنه آنها آفت زده شده و نیاز به ترمیم و محافظت دارد. برای این کار لازم است، آفات و شیرابه‌های روی درخت را از بین برده و سپس با سمومی مانند تیوفانات متیل یا چسب‌های باغبانی روی سطح آفت زده بکشید.

این کار باعث از بین رفتن آفت و محافظت از تنه درختان می‌شود. بهتر است، عمل سم پاشی در اواخر فصل زمستان انجام شود. برخی از باغداران در فصل پاییز اطراف تنه درختان خود را با محافظی شبیه گونی می‌پوشانند. دلیل این امر جلوگیری از آفت و آسیب دیدن تنه درختان است.

۶. نگهداری از محصولات

چنانچه باغ شما محصول دهی زیادی دارد و تمایل به نگهداری از میوه‌ها در انبار دارید، می‌توانید از کلسیم به صورت پاششی استفاده کنید. در زمان برداشت میوه‌ها باید سمپاشی متوقف گردد و اگر باغ دچار آفت وسیع گردد، لازم است نظر کارشناسان جویا شده و استفاده شود.

۷. رسیدگی به باغ بعد از برداشت محصول

زمانی که محصول و میوه باغ برداشت شده است و درختان دیگر میوه و یا باری ندارند، نیز لازم است رسیدگی به باغ انجام شود. عمل کوددهی، در صورت لزوم سمپاشی، از بین بردن علف‌های هرز، هرس کردن باید در زمانی که باغ محصولی ندارد، نیز انجام شود.

نگهداری از باغ و ویلا

مراقبت و نگهداری دائمی و مستمر از باغ باعث می‌شود، محصول دهی باغ در سال‌های بعد نیز خوب و مرغوب باشد. بعد از برداشت میوه درخت می‌توان از فروت ست به صورت پاششی برای درختان استفاده کرد.

همچنین از سموم مسی نیز در این زمان استفاده می‌شود. بعد از فصل برداشت میوه زمانی که برگ‌های درختان ریختند، لازم است، این برگ‌ها جمع آوری شده و در گودالی دفن شود.

این کار برای جلوگیری از آفت دیدن باغ بسیار مثمر ثمر است. همچنین می‌توان از این برگ ها به عنوان کود استفاده کرد.برای نتیجه‌گیری بیشتر می‌توان برگ‌های جمع آوری شده را به گوگرد آغشته کرد، تا از قارچ گرفتگی برگ‌ها جلوگیری شود.

برای تسریع روند پوسیده شدن و استفاده به عنوان کود می‌توان آنها را با محلول آب و اوره آبپاشی کرد. استفاده از برگ‌ها به عنوان کود می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تاثیر داشته باشند و نیاز به استفاده از کودهای دیگر به خصوص کود دامی را به حداقل برساند.

۸. مدیریت هزینه‌ها

با توجه به نیاز استفاده از کودها و سموم دیگر هزینه‌های باغ شاید این گونه به نظر رسد، که نگهداری از باغ بسیار پرهزینه و زمان بر است. در واقع نگهداری اصولی از باغ نیاز به هزینه و زمان دارد.

ولی با مدیریت درست هزینه‌ها می‌توان آنها را تا میزان زیادی کاهش داد. توجه کنید، هزینه‌های انجام شده برای باغ چنانچه اصولی صورت گیرد، با بارآوری درختان و محصول با کیفیت‌تر و بیشتر کاملا جبران خواهد شد و حتی سوددهی نیز خواهد داشت.

جمع‌بندی

نگهداری از باغ و باغچه یک کار تخصصی بوده که احتیاج به دانش، تجربه، هزینه و زمان دارد.‌ رعایت برخی اصول باعث می‌شود، درختان از آفات در امان مانده و محصولات بیشتری داشته باشد.

از جمله این اصول آزمایش آب و خاک، کود دهی منظم و اصولی متناسب با نیازهای درختان و خاک، سمپاشی باغ در صورت لزوم، هرس کردن درختان، راز بین بردن آفت‌ها، از بین بردن علف‌ها و گیاهان هرز  و… باعث می‌شود، باغ و باغچه شما سالم‌تر و با بارآوری بیشتر باشد.