انواع بافت زمین، ساخت ویلا در بافت باغی

به طور کلی سه نوع بافت برای زمین ها در نظر گرفته می شود: بافت مسکونی: این نوع زمین ها برای ساخت و ساز مسکونی مناسب هستند و دارای مجوزهای لازم برای این کار می باشند.

بافت کشاورزی: این نوع زمین ها برای کشت و زرع و پرورش گیاهان و درختان مناسب هستند و ساخت و ساز در آنها به طور کلی ممنوع است. بافت باغی: این نوع زمین ها برای باغبانی و پرورش درختان میوه مناسب هستند و ساخت و ساز در آنها با شرایط خاص و محدودی امکان پذیر است.

ساخت ویلا در بافت باغی به طور کلی ممنوع است، اما در برخی موارد خاص و با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، امکان ساخت و ساز محدود وجود دارد. این شرایط عبارتند از: حداقل مساحت زمین: زمین مورد نظر باید حداقل 2000 متر مربع مساحت داشته باشد.

درصد مجاز ساخت و ساز: حداکثر 20 درصد از مساحت زمین می تواند برای ساخت و ساز ویلا استفاده شود. رعایت حریم: باید حریم باغ های مجاور رعایت شود. نوع کاربری ویلا: ویلای ساخته شده باید به عنوان باغ ویلای شخصی مورد استفاده قرار گیرد و امکان استفاده تجاری از آن وجود ندارد.

ساخت ویلا در بافت باغی مزایایی دارد از جمله، فضای سبز و آرام: بافت باغی دارای فضای سبز و درختان زیادی است که می تواند محیطی آرام و دلنشین برای سکونت ایجاد کند. ارزش افزوده: ساخت ویلا در بافت باغی می تواند ارزش افزوده ی زمین را افزایش دهد.

ساخت و ساز در بافت باغی با محدودیت های زیادی روبرو است. اخذ مجوزهای لازم برای ساخت و ساز در بافت باغی می تواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد. عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به ساخت و ساز در بافت باغی می تواند منجر به مشکلات حقوقی شود.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. برای ارتباط با املاک سپاهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید. یکی از سرمایه گذاری‌های پرطرفدار، سرمایه‌گذاری در خرید باغ، ویلا، زمین است، معمولاً افراد سرمایه گذاری در زمینه ملک را مطمئن و سوده می دانند.

برای یک سرمایه گذاری مطمئن باید اطلاعات کامل و صحیحی در مورد ملک مورد نظر خود داشته باشید و از قوانین مربوط به خرید و فروش زمین، باغ، ویلا اطلاع داشته باشید.

یکی از مطالبی که باید در زمینه آن اطلاعات داشته باشید، بافت زمینی است که قصد خرید و فروش آن را دارید. برای داشتن اطلاعات کامل در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان کافیست با مشاوران با تجربه و حرفه ای املاک سپاهان مشورت کنید.

انواع بافت زمین، ساخت ویلا در بافت باغی

به طور کلی سه نوع بافت برای زمین های کشور در نظر گرفته شده است، بافت کشاورزی، بافت باغی، بافت مسکونی.
در این مقاله سعی شده قوانین و اطلاعات لازم در مورد هر کدام از انواع بافت زمین در اختیار شما قرار داده شود تا موقع سرمایه گذاری در خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان تصمیمات درستی اتخاذ کنید و از سرمایه گذاری خود کسب سود بنمایید.

بافت کشاورزی

این دسته از زمین ها در طرح تهیه شده توسط نهادهای مربوطه به کشاورزی و زراعت اختصاص داده شده است. معمولاً این زمین ها در روستاها و اطراف شهرها قرار دارند.‌

این زمین ها در طرح هادی تهیه شده توسط شهرداری و یا دهداری ها با کاربری کشاورزی مشخص شده‌اند و ساخت ویلا و یا ویلا باغ در آنها ممنوع بوده و برای تغییر کاربری آنها باید به صورت قانونی اقدام کرد.

انواع بافت زمین

بافت شهری

همانگونه که از نام آن مشخص است، مربوط به زمینهای قسمت شهری می شود که به طور معمول به ساخت اماکن مسکونی تجاری و… اختصاص داده می شود و از لحاظ امکانات قابلیت ساخت ویلا و باغ را ندارد.

بافت باغی

این دسته از زمین ها در نقشه های هادی دارای کاربری باغی هستند و تغییر کاربری آنها نیز بدون اخذ مجوزهای لازم غیرقانونی است.

بهترین راه برای فهمیدن بافت زمینی که قصد خرید و فروش آن را دارید و همچنین اطلاع از نوع کاربری زمین اخذ استعلامات لازم از شهرداری ها و یا دهداری های محل قرار گرفتن زمین است.
دسته دیگر از زمین ها املاکی هستند که خارج از طرح هادی تصویب شده است و در هیچ کدام از بافتهای مطرح شده قرار نمی گیرد. این دسته از زمین ها در اصلاحات بعدی طرح های هادی مورد بررسی برای نوع کاربری قرار می گیرند.

در بعضی موارد در این گونه زمین ها نیز اقدام به ساخت ویلا و یا احداث باغ می گردد، که قوانین خاص خود را دارد. برای ساخت ویلا در بافت باغی به دو صورت می توان عمل کرد.

ساخت ویلا در بافت باغی

۱. تغییر کاربری

در این صورت با مراجعه به مراکز قانونی و اخذ مجوزهای لازم کاربری باغی را تغییر داده و به صورت قانونی اقدام به ساخت ویلا می نمایند.

۲.‌ ساخت ویلا بدون تغییر کاربری

در برخی موارد افراد در بافت باغی اقدام به ساخت ویلا می نمایند و پس از اتمام کار به مراجع قانونی مراجعه کرده و اقدام به اخذ اسناد و مجوز های لازم می نمایند، که مطابق با قوانین موجود باید جریمه نقض قانون و تغییر کاربری زمین را پرداخت نمایند.

البته در صورتی که تغییر کاربری پذیرفته شود، در غیر این صورت ممکن است حکم به تخریب ویلا داده شود، که اخیرا شاهد تخریب ویلاهای بدون مجوز هستیم.

چگونگی تبدیل بافت باغی به ویلا

برای ساخت ویلا در بافت باغی بهتر است، ابتدا اقدام به تغییر کاربری زمین بنمایید و سپس ویلا سازی را انجام دهید.‌ موقع خرید ویلا، باغ در شرق اصفهان به این نکته توجه ویژه بنمایید، که ویلای ساخته شده در بافت باغی نبوده یا تغییر کاربری برای زمین انجام شده باشد.‌

همه ما اخبار ویلاهای تخریب شده‌ را شنیده ایم و بهتر است بدانید سختگیری‌های زیادی در این زمینه انجام می گردد. در ادامه مطلب به مراحل تغییر کاربری زمین های باغی برای ساخت و ساز ویلا و باغ ویلا اشاره می گردد.

۱. ارائه مدارک به مراجع قانونی

در اولین قدم شما باید مدارک لازم را به مرکز قانونی مربوطه تحویل دهید.‌ به طور معمول مدارک لازم به سازمان جهاد کشاورزی تحویل داده می شود.

مدارک و درخواست تغییر کاربری در کمیسیون های سازمان جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه اعلام می گردد. مدارک لازم برای تغییر کاربری به شرح زیر می باشد.

تبدیل بافت باغی به ویلا
مدارک شناسایی صاحب ملک، اسناد و مدارک مربوط به مالکیت ملک، شامل سند مالکیت، قولنامه، مبایعه نامه، درخواست تغییر کاربری، اسناد و مجوزات لازم برای تاسیس ویلا، نقشه ی عرصه تهیه شده توسط متقاضی، اظهار نظر اداره محیط زیست استان.
سازمان جهاد کشاورزی منطقه درخواست ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و به همراه مدارک به مدیریت مربوط به زمینهای استان تحویل می دهد.

درخواست ارائه شده ثبت گردیده در صورتی که زمین در بافت باغی قرار نداشته باشد، مجوز لازم صادر می گردد.

اما در صورتی که زمین در بافت باغی قرار داشته باشد، در صورت لزوم برای زمین بازدید از سوی سازمان جهاد کشاورزی، درخواست می گردد و بازرس بعد از بازدید از زمین نظر خود را در مورد تغییر کاربری اعلام می کند.
چنانچه با تغییر کاربری زمین موافقت نگردد، نتیجه به متقاضی اعلام می شود و چنانچه با تغییر کاربری موافقت گردد، بررسی می شود، که شخص متقاضی ملزم به پرداخت خسارت و جریمه نقدی می باشد یا خیر؟

چنانچه جریمه به درخواست تغییر کاربری تعلق نگیرد، مجوز لازم صادر می شود و چنانچه مدیریت جهاد کشاورزی تصمیم به پرداخت جریمه نقدی از سوی متقاضی بگیرند، میزان جریمه توسط کمیسیون مربوطه مشخص می شود.

متقاضی درخواست تغییر کاربری ملزم به پرداخت مبلغ مشخص شده به حساب خزانه است و پس از واریز جریمه مجوز تغییر کاربری برای ملک مورد نظر صادر می گردد.
در تمام مراحل مدیریت جهاد کشاورزی بر روند تغییر کاربری و اجرای حکم اتخاذ شده نظارت می نماید و در صورت تخلف متقاضی از آن به صورت قانونی با وی برخورد می شود.
چنانچه بدون دریافت مجوز تغییر کاربری در بافت باغی اقدام به ساخت ویلا گردد، بر حسب احکام صادره، متقاضی محکوم به پرداخت جریمه نقدی و در برخی موارد تخریب ویلا می گردد.

بنابراین قبل از اقدام به خرید باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان و یا ساخت ویلا در بافت باغی، مدارک لازم را اخذ نموده و بررسی نمایید، مجوزهای لازم در این مورد موجود باشد.

بافت باغی

جمع بندی

به طور کلی زمین های موجود در مناطق مختلف به سه بافت تقسیم می شود. بافت شهری، بافت روستایی، بافت باغی. ساخت ویلا در بافت روستایی و باغی ممنوع است.

متقاضی ساخت ویلا باید برای تغییر کاربری زمین اقدام کند. مدارک لازم برای تغییر کاربری شامل مدارک شناسایی متقاضی، اسناد مالکیت زمین، طرح عرصه ملک و طرح مورد نظر مالک برای ساخت ویلا و…. است.

متقاضی این مدارک را به سازمان جهاد کشاورزی استان تحویل داده و بر اساس نظر کمیته های مربوطه با این تقاضا موافقت یا مخالفت می گردد.

در برخی موارد برای متقاضی هزینه تغییر کاربری در نظر گرفته می شود. چنانچه در بافت باغی و کشاورزی بدون مجوز ویلا ساخته شود مراجع قانونی حکم به پرداخت جریمه نقدی و یا تخریب ویلا می دهند.

چنانچه شما عزیزان قصد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان را دارید کافیست برای مشاوره و خرید با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.