تهاتر یا معاوضه ملک

تهاتر یا معاوضه ملک به معنی تبادل دو ملک یا بیشتر به جای پرداخت پول است. در این نوع معامله، هر دو طرف مالک یکدیگر می‌شوند و نیازی به پول نقد نیست. تهاتر در شرایط مختلفی می‌تواند مفید باشد، از جمله: زمانی که نقدینگی کم است.

اگر به پول نقد برای خرید ملک مورد نظر خود نیاز ندارید، تهاتر می‌تواند راه حل مناسبی باشد. زمانی که می‌خواهید به سرعت معامله کنید: تهاتر می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به ملک مورد نظر خود برسید، زیرا نیازی به منتظر ماندن برای فروش ملک فعلی خود و پیدا کردن خریدار مناسب نیست.

زمانی که می‌خواهید به تنوع در سبد املاک خود برسید: تهاتر می‌تواند راهی برای تنوع بخشیدن به سبد املاک شما باشد، به عنوان مثال می‌توانید یک آپارتمان را با یک ویلای ساحلی معاوضه کنید.

همانند هر معامله دیگری، تهاتر ملک نیز نیاز به دقت و توجه دارد. برخی از نکات مهم عبارتند از: ارزش ملک‌ها: قبل از انجام معامله، باید از ارزش هر دو ملک توسط کارشناسان خبره اطمینان حاصل کنید.

وضعیت حقوقی ملک‌ها: باید از نظر حقوقی وضعیت هر دو ملک را بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. شرایط قرارداد: باید تمام شرایط قرارداد تهاتر را به دقت مطالعه و بررسی کنید. شما عزیزان میتوانید برای خرید باغ در اصفهان با املاک سپاهان تماس بگیرید.

تهاتر یا معاوضه ملک به معنای عوض کردن یک ملک با ملک دیگر است که بر اساس قول و توافق کتبی یا شفاهی انجام می گردد. بر این توافق قوانینی حاکم می باشد. طرفین معاوضه باید شرایطی مانند سلامت جسم و عقل، حق مالکیت و … داشته باشد.

چنانچه معاوضه بر اساس قوانین و به وسیله صاحبین ملک و با شرایط درست انجام شود، معتبر بوده و قابل استناد می باشد. در برخی موارد صاحبین املاک تمایل به معاوضه ملک خود با ملک دیگر دارند.

شما عزیزانی که قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، کافیست با مشاور املاک سپاهان تماس بگیرید. شما می توانید برای خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان با مشاورانی با تجربه و حرفه ای در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

تهاتر یا معاوضه ملک

در برخی آگهی های خرید و فروش عبارت مایل به معاوضه را مشاهده می‌کنید. در این مواقع افراد تمایل دارند، ملک خود را به جای فروش با ملک دیگر معاوضه نمایند. برای انجام این توافق لازم است، نسبت به شرایط و قوانین آن آشنایی داشته باشید.

تهاتر یا معاوضه املاک

مدارک لازم برای قرارداد معاوضه

۱. مدارک شناسایی و هویت دو طرف قرارداد معاوضه، شامل شناسنامه دو طرفه قرارداد و کارت ملی هر یک.
۲. اسناد رسمی مالکیت مربوط به دو عوض معامله، یعنی ویلا، باغ، زمین و کالایی که با آن مبادله می شود. این اسناد شامل سند رسمی مالکیت باغ، زمین، ویلا و یا مبایعه نامه، سند بنچاق و یا هر سند مالکیت مربوط به ملک است.‌

چنانچه عوض معامله ملک باشد، باید همین اسناد برای آن نیز موجود باشد. ولی چنانچه عوض معامله خودرو یا اجناس دیگر باشد، باید اسناد مالکیت مربوط به آن کالا موجود باشد.
۳. برگه های مربوط به تسویه حساب مالیات هر یک از دو مورد معامله و یا هر گونه اسناد دارایی مربوط به تسویه حساب شهرداری، مراجع قانونی، تسویه حساب خلافی خودرو و …
۴. اسناد مربوط به انحصار وراثت در صورتی که یکی از موارد معاوضه ارثیه طرف باشد.
۵. در صورتی که یکی از طرفین قرارداد معاوضه، وکیل صاحب مورد معاوضه باشد، وکالت نامه رسمی شخص وکیل باید موجود باشد.

قوانین حاکم بر معاوضه ویلا، باغ، زمین

۱. اولین شرط پذیرش هر قرارداد، رضایت طرفین و بیان این رضایت برای انجام معاوضه است.
۲. ویلا، باغ، زمین معاوضه شده، باید موجود باشد و در مالکیت قانونی شخص معاوضه کننده باشد.
۳. زمان مشخص برای تعویض و مبادله ویلا، باغ، زمین در نظر گرفته شود. در واقع تاریخ معاوضه باید معلوم باشد. نمی‌توان زمان معاوضه را به آینده مجهول واگذار کرد.

معاوضه املاک یا تهاتر
۴. اقدامات قانونی در جهت ثبت معاوضه و انتقال مالکیت و تنظیم اسناد قانونی باید انجام بگیرد.
۵. هزینه های مربوط به دارایی، مالیات، پایان کار ساختمان، هزینه های مربوط به شهرداری در مورد ویلا، باغ، زمین معاوضه شده، همچنین کالا یا ملک مورد تعویض نیز پرداخت شود.
۶. قرارداد و عقود مربوط و معارضه به طور دقیق و به صورت قانونی تنظیم گردد.
۷. قرارداد انتقال مالکیت ویلا، باغ، زمین و همچنین و مالکیت مورد معاوضه در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردیده تا حقوق مالکیت طرفین به رسمیت شناخته شود.
۸. ویلا، باغ، زمین مورد معاوضه نباید غصبی، وقفی و مال غیر باشد که در این صورت قرارداد معاوضه باطل می باشد.

ویژگی های اشخاص و طرفین معاوضه ویلا، باغ، زمین

برای اعتبار و وجاهت قانونی قرارداد معاوضه دو طرف قرارداد باید شرایط زیر را داشته باشند.
۱. هر دو طرف قرارداد معاوضه باید به صورت قانونی دارای حق مالکیت مورد معاوضه باشند. در واقع اشخاص ویلا، باغ، زمینی را می توانند، معاوضه کنند، که مالک اصلی آن باشند.
۲. طرفین معامله باید از سلامت عقل برخوردار بوده باشند و افراد محجور که اهلیت قانونی ندارند، نمی توانند اقدام به معاوضه نمایند. همچنین افرادی که از لحاظ سن قانونی به سن رشد و بلوغ قانونی نرسیده باشند، نمی توانند اقدام به معاوضه ملک نمایند.
۳. دو طرف معامله باید با رضایت کامل و بدون اجبار اقدام به معاوضه کنند. چنانچه بعد از عقد قرارداد مشخص گردد، یکی از طرفین به اجبار اقدام به معاوضه نموده است. قرارداد باطل می باشد.

معاوضه املاک

مراحل انجام معاوضه ویلا، باغ، زمین

اولین مرحله انجام معاوضه ملک، عقد قرارداد معاوضه است. ممکن است، توافق خود را به صورت شفاهی اعلام نمایند ولی برای اعتبار قانونی، این توافق باید به صورت کتبی و بر طبق قوانین تنظیم اسناد قانونی ثبت گردد.
قرارداد معاوضه باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد. بنابراین دو طرف معاوضه باید در دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و اقدام به تنظیم قرارداد معاوضه بر طبق ضوابط قانونی نمایند.
قرارداد معاوضه برای داشتن اعتبار قانونی باید شامل مشخصات دو طرف قرارداد، مشخصات دو جنس مورد معاوضه، عوض دریافتی، تاریخ تنظیم قرارداد معاوضه، تاریخ تحلیل ملک، شرح دقیق شرایط و امضاء طرفین و شاهدین و در نهایت امضا و مهر دفتردار تنظیم کننده سند باشد.
در برخی موارد دو طرف قرارداد معاوضه ممکن است، اقدام به تنظیم سند به صورت دستی و خارج از دفتر اسناد رسمی بنمایند. در این صورت نیز باید تمام موارد ذکر شده در بالا در قرارداد تنظیم شده لحاظ گردد.

ولی برای اعتبار بیشتر و اطمینان خاطر طرفین بهتر است، این قرارداد به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد. دو طرف قرارداد باید دارای اهلیت قانونی بوده باشند. برای انعقاد قرارداد صلاحیت لازم را داشته باشد.

معاوضه ملک چیست ؟

معاوضه ملک در واقع قراردادی است که بر اساس آن شخص ویلا، باغ، زمین خود را به شخص دیگر در قبال دریافت ملک یا جنس دیگر واگذار می نماید.

در قوانین ذکر شده است، معاوضه یا تهاتر به معنی توافق افراد برای تعویض ملک با ملک دیگر یا ملک با جنس دیگر است. در معاوضه ویلا، باغ، زمین معمولاً ملک با ملک دیگر مبادله می شود، ولی در برخی موارد ممکن است، ملک با اجناس دیگر تعویض گردد.

تهاتر یا معاوضه املاک چیست؟
در قوانین مدنی ایران به مبادله و تهاتر اشاره شده و به رسمیت شناخته شده است. به طوری که برای طرفین ایجاد حق و دین می نماید.

در قوانین مدنی چنانچه شخص ویلا، باغ، زمین خود را در عوض دریافت پول به شخص دیگری واگذار نماید، این قرارداد بیع خوانده می شود و احکام قرارداد بیع بر آن حاکم خواهد بود.

ولی چنانچه در قبال واگذاری ملک ،کالا یا جنس بخصوصی غیر از پول دریافت شود، قرارداد معاوضه بوده و شامل قوانین مربوط به معاوضه ملک می گردد. قرارداد معاوضه ویلا، باغ، زمین با کالا یا اجناس یا ملک می باشد.

جمع بندی

یکی از انواع قرارداد مربوط به ویلا، باغ، زمین قرارداد معاوضه و تهاتر است. در این قرارداد ویلا، باغ، زمین با ملک دیگر یا هر جنس دیگر مانند خودرو و … معاوضه می گردد.

دو طرف قرارداد معاوضه باید مدارک هویتی، اسناد رسمی مالکیت مورد معاوضه، اسناد مالیاتی و اوراق تسویه حساب و … را حاضر نموده و در دفتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم قرارداد معاوضه بنمایند.

چنانچه قرارداد معاوضه بر اساس قوانین وضع شده در این رابطه تنظیم شود، دارای اعتبار قانونی بوده و برای طرف ایجاد مالکیت می نماید. قرارداد معاوضه باید حتما در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد.

حتما در هنگام انجام خرید و فروش ویلا، باغ، زمین از افراد مطلع مشاوره بخواهید و سپس اقدام به معامله انجام دهید. املاک سپاهان با تجربه چندین دهه فعالیت و شناخت کامل منطقه شرق اصفهان بهترین مشاور در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان است.