انواع روشهای واگذاری ملک 

رایج ترین روش های واگذاری ملک در ایران عبارتند از: خرید و فروش: این روش سنتی ترین و رایج ترین روش واگذاری ملک است. در این روش، مالک ملک را به طور مستقیم به خریدار می فروشد. قیمت ملک معمولا از طریق توافق بین طرفین تعیین می شود.

مزایده: مزایده روشی برای فروش ملک به بالاترین پیشنهاد دهنده است. این روش معمولا برای فروش املاکی که به دلیل مشکلات حقوقی یا مالی به طور خصوصی قابل فروش نیستند، استفاده می شود. مناقصه: مناقصه روشی برای واگذاری ملک به شرکتی است که بهترین پیشنهاد را برای انجام یک پروژه ارائه دهد.

این روش معمولا برای واگذاری املاکی که نیاز به توسعه یا نوسازی دارند، استفاده می شود. صلح و سازش: صلح و سازش روشی برای حل و فصل اختلافات ملکی بین دو یا چند طرف است. در این روش، طرفین با کمک یک واسطه به توافقی در مورد نحوه تقسیم ملک یا پرداخت غرامت می رسند.

ارث: در صورت فوت مالک، ملک او طبق قانون ارث به وراثش می رسد. انتخاب روش واگذاری ملک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: نوع ملک: نوع ملکی که می خواهید واگذار کنید (مسکونی، تجاری، زمین و غیره) می تواند بر انتخاب روش واگذاری تأثیر بگذارد.

ارزش ملک: ارزش ملک می تواند بر انتخاب روش واگذاری تأثیر بگذارد. اهداف شما: اهداف شما از واگذاری ملک (مثلاً کسب سود سریع، یافتن مستاجر مناسب و غیره) می تواند بر انتخاب روش واگذاری تأثیر بگذارد.

شرایط بازار: شرایط بازار املاک و مستغلات می تواند بر انتخاب روش واگذاری تأثیر بگذارد. در نهایت، بهترین روش واگذاری ملک برای شما به شرایط خاص شما بستگی دارد. اگر قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

کلمه واگذاری به معنای انتقال مالکیت است. یعنی چنانچه شخص شرایط لازم را داشته باشد، می تواند، ملک خود را به دیگری واگذار نماید و مالکیت ویلا و زمین و باغ و یا منافع ملک خود را در اختیار دیگری قرار دهد.

این امر هم در زمینه املاک و هم در دیگر دارایی ها و اجناس صادق است. واگذاری ملک می تواند به صورت خرید و فروش ویلا، باغ، زمین و عقد قرارداد کتبی باشد، یا به صورت هبه و بخشش صورت گیرد.

چنانچه شخص مالک شرایط واگذاری املاک، مانند مالکیت کامل، سلامتی عقل و روح و …‌ را داشته باشد، این واگذاری معتبر بوده و دارای وجاهت قانونی است.

شما عزیزان اگر قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، املاک سپاهان با تجربه چندین دهه فعالیت و شناخت کامل منطقه اصفهان بهترین مشاور برای خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان می باشد.

 انواع روشهای واگذاری ملک

۱. فروش ملک

متداول ترین روش واگذاری ویلا، باغ و زمین فروش آن باشد. در این روش فروشنده یا واگذار کننده حق مالکیت خود را در قبال دریافت وجه ملک به شخص خریدار واگذار می کند.

این روش واگذاری معتبرترین روش واگذار ویلا، باغ و زمین است. در این روش کل مالکیت اعم از مالکیت ملک، مالکیت منافع و همچنین حقوق ملک به شخص خریدار واگذار شده و فروشنده بعد از انجام قرارداد هیچگونه حقی بر روی ویلا، زمین و باغ نخواهد داشت.

۲. واگذاری به شرط مشارکت در ساخت

در این روش واگذاری ویلا، باغ و زمین بر اساس قرارداد فی مابین سازنده و مالک توافق می گردد، در عوض ساخت بنا و یا آبادانی ملک سازنده مالکیت قسمتی از ویلا، باغ و زمین را به دست آورد.

در قرارداد منعقد شده باید کلیه شرایط و توافقات بین سازنده و مالک ذکر گردد. از جمله درصد مالکیت سازنده بر ملک مشخص گردیده، مصالح و نوع ساخت بنا توافق گردد و بسیار شرایط دیگر که باید به صورت دقیق در قرارداد لحاظ شود.‌

واگذاری ملک 

تنظیم دقیق قرارداد در مشارکت در ساخت باعث جلوگیری از دردسرهای آتی می شود. سازنده و مالک نسبت به حقوق و وظایف خود اطلاع کافی به دست می آورند.

۳. واگذاری به صورت صلح

صلح ویلا، باغ و زمین به معنای توافق طرفین در مورد واگذاری ملک به نحوی که دو طرف قرارداد رضایت و توافق داشته باشند، است. معمولاً صلح با هدف رفع اختلاف و ایجاد تفاهم درباره یک قرارداد صورت می گیرد.

در قوانین اشاره شده با وجود اینکه صلح جایگزین قرارداد خرید و فروش ویلا و باغ و… می گردد، ولی شرایط و احکام معامله درباره آن اجرا نمی شود. صلح معمولاً به دو صورت رفع اختلاف و انجام معامله در قالب یک قرارداد انجام می شود.

۳. واگذاری با قرارداد بیع

در قانون مدنی ایران در تعریف قرارداد بیع آمده است، تملیک عین به عوض معلوم. بدین معنی که دو طرف معامله در قبال پرداخت مبلغ توافق شده، مالکیت معین ما را به دست خواهند آورد.

قرارداد بیع انواع مختلفی دارد. مانند بیع عرصه، بیع عیان، بیع با سند عادی و بیع با سند رسمی. همچنین بیع حال و بیع موجل از انواع قرارداد بیع، به شمار می رود.

در مورد واگذاری بیع عرصه و اعیان می تواند به صورت همزمان یا به صورت جداگانه واگذاری صورت گیرد. در تعریف بیع حال می توان گفت به قراردادی که در آن برای پرداخت مبلغ معامله و یا تحویل ویلا یا باغ مورد معامله زمانی مشخص نشده باشد.

در عوض بیع موجل در مواردی انجام می گردد، که طرفین توافق کرده باشند، تحویل ملک یا پرداخت وجه آن با تاخیر و در زمان دیگری صورت گیرد.

۴. هبه

هبه کردن به معنای بخشیدن اموال خود به دیگری بدون دریافت پول است. شخصی که مال خود را به دیگری هبه می‌‌کند، واهب خوانده شده، طرف دوم را متهب و مال هبه شده را موهوبه می خوانند.

هبه باعث انتقال مالکیت و منافع شده و شخص دریافت کننده حقوق مالک را خواهد داشت. هبه باید به صورت قرارداد مشخص گردد. تا انتقال مالکیت صورت گیرد.

روشهای واگذاری ملک

در برخی موارد شخص هبه کننده می تواند، مال بخشیده شده را باز پس بگیرد. جز در مواردی که در ادامه به آن اشاره می شود .
الف) در صورتی که شخص دریافت کننده هبه پدر، مادر و یا فرزند باشد، شخص هبه کننده نمی‌تواند ویلا، باغ یا زمین بخشیده شده را باز پس بگیرد.
ب) در صورتی که در قبال ویلا، باغ، زمین هبه شده عوضی دریافت و یا پرداخت شده باشد. شخص نمی تواند مال بخشیده شده را بازپس گیرد.
ج) در صورتی که ویلا، باغ یا زمین هبه شده از مالکیت شخص خارج شده و به تملک شخص دیگری در آمده باشد نمی توان آن را باز پس گرفت.

د) در صورتی که بعد از بخشش، شخص دریافت کننده هبه در آن تغییراتی ایجاد کرده باشد و ویلا، باغ یا زمین بخشیده شده تغییر کرده باشد. به عنوان مثال زمین آباد شده باشد و یا در آن ساخت و سازی صورت گیرد.

۵. اجاره به شرط تملیک

همانطور که از نام این قرارداد واگذاری مشخص است، شخص اجاره کننده ویلا، باغ و یا زمین در شرایط خاص مالکیت ملک مورد نظر را به دست خواهند آورد. اجاره به شرط تملیک در قرارداد تنظیم شده شروط ذکر می گردد.

شخص مستاجر در پایان زمان قرارداد در صورت داشتن شرایط توافق شده، می تواند مالکیت ویلا، باغ و زمین اجاره شده را به دست آورد. شرایط توافق شده می تواند، مربوط به پرداخت بهای ملک، شرط آباد سازی و یا دیگر شروط مندرج در قرارداد باشد.

می توان گفت، عقد اجاره به شرط تملیک نقطه مقابل قرارداد فروش اقساطی است. شرط اصلی قرارداد اجاره به شرط تملیک اجرای تعهدات و شروط توافق شده است.

۶. معاوضه ویلا، باغ و زمین

معاوضه یا تهاتر به معنای عوض کردن ملک با ملکه دیگر و یا با کالای دیگر بدون رد و بدل کردن پول است. این سبک از معامله در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ و زمین متداول است.

افراد تمایل زیادی برای معاوضه ملک خود با املاک دیگر دارند. قرارداد معاوضه شامل حقوق و وظایف متفاوتی از سایر عقود می باشد. دو طرف قرارداد باید از این حقوق و تکالیف آگاهی داشته باشند، تا از دردسرهای بعدی جلوگیری به عمل آید.

۷. قرارداد پیش فروش

این سبک از واگذاری املاک شامل ویلاها می گردد. شخص فروشنده تعهد می کند، ویلا را احداث و یا تکمیل نماید و شخص خریدار مبلغ توافق شده را با توجه به شروط قرارداد به فروشنده انتقال می دهد.

مالکیت ویلا معمولا بعد از تکمیل بنا و پایان قرارداد به شخص خریدار انتقال داده می شود. در صورتی که طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند، قرارداد فسخ می گردد.

انتقال مالکیت ملک

۸. مالکیت در زمان مشخص

از روش های جدید واگذاری مالکیت ویلاها روش واگذاری زمانی است. در این روش شخص خریدار برای زمان معینی مالکیت ویلا را در اختیار خواهد داشت، مانند مالکیت ویلا برای یک هفته یا یک ماه در سال.

در این روش شخص خریدار تنها در زمان مشخص شده مالکیت ویلا را خواهد داشت و تنها در این زمان امکان استفاده از ویلا را دارد. این روش باعث می گردد، شخص خریدار مبلغ کمتری را برای مالکیت ویلا پرداخت نماید.

در واقع مالکیت زمانی نوعی مالکیت اشتراکی است. مالکیت زمانی به دو صورت انجام می شود. در صورت اول خریدار مالک ملک و منافع آن در زمان مشخص است .
در صورت دیگر شخص تنها مالک منافع ویلا در زمان تعیین شده است. کلیه این شروع و موارد در قراردادهای تنظیم شده ذکر می گردد.

جمع بندی

واگذاری ویلا، باغ و زمین به صورت های مختلف و بر طبق قرارداد های متفاوت انجام می شود . از جمله عقود واگذاری ویلا، باغ و زمین می توان قرارداد هبه، قرارداد بیع، قرارداد اجاره به شرط، تملیک قرارداد پیش فروش، قرارداد مالکیت زمانی، قرارداد معاوضه و…‌ اشاره کرد.

هر یک از این عقود و قراردادها حقوق و تکالیف مشخصی را برای طرفین ایجاد کرده و در صورت عمل به شرایط مندرج دارای وجهه قانونی خواهد بود.