انواع ملک و ویژگی های آن

املاک را می توان به طور کلی به دسته های زیر تقسیم کرد: مسکونی: این نوع املاک برای سکونت و زندگی افراد استفاده می شوند. شامل خانه های ویلایی، آپارتمان ها، دوبلکس ها و … می شوند.

تجاری: این نوع املاک برای فعالیت های تجاری و کسب و کار استفاده می شوند. شامل مغازه ها، مجتمع های تجاری، هتل ها، بیمارستان ها، ادارات و … می شوند. صنعتی: این نوع املاک برای فعالیت های صنعتی و تولیدی استفاده می شوند. شامل کارخانه ها، انبارها، سوله ها و … می شوند.

کشاورزی: این نوع املاک برای فعالیت های کشاورزی و دامپروری استفاده می شوند. شامل زمین های کشاورزی، باغ ها، مزارع و … می شوند. زمین: زمین خام بدون هیچ گونه بنا یا ساخت و سازی را نیز می توان به عنوان یک نوع ملک در نظر گرفت.

عوامل زیر بر قیمت املاک اثر میگذارد، نوع ملک: نوع کاربری ملک (مسکونی، تجاری، …) تاثیر زیادی بر قیمت آن دارد. مکان: املاکی که در مکان های بهتر و با دسترسی بیشتر به امکانات رفاهی قرار دارند، قیمت بالاتری دارند. متراژ: به طور کلی، هر چه متراژ ملک بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

امکانات: املاکی که امکانات بیشتری دارند، مانند پارکینگ، آسانسور، استخر و … قیمت بالاتری دارند. وضعیت ملک: نوساز بودن، تمیز و سالم بودن و یا فرسوده بودن ملک نیز بر قیمت آن تاثیر می گذارد. شرایط بازار: در زمان رونق بازار املاک، قیمت ها به طور کلی افزایش می یابند و در زمان رکود، قیمت ها کاهش می یابند.

در این مقاله در مورد انواع ملک و ویژگی های آن مطالبی را مطرح می کنیم. حوزه فعالیت افراد در بازار خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در عین کوچکی بسیار وسیع و گسترده است.‌

رشته املاک زیر مجموعه وسیعی شامل انواع خانه، آپارتمان ، منزل ویلایی، مجتمع مسکونی، مجتمع اداری، مجتمع مسکونی اداری، ویلا، باغ زمین، باغ ویلا و حتی انبار را شامل می گردد.

وقتی صحبت از خرید و فروش، رهن و اجاره باغ، ویلا، زمین، ملک می گردد، هر کدام از این شاخه ها را می تواند در بر بگیرد.‌ توجه داشته باشید  کسانی که در زمینه املاک فعالیت می کنند، می توانند به طور تخصصی در یک رشته فعالیت نمایند.

با وجود شباهتی بسیار زیاد انواع ملک، هر کدام دارای تفاوت ها و ویژگی هایی هستند، که آنها را از همدیگر متمایز می نماید. در این مبحث با معرفی انواع ملک و ویژگی های آنها آشنا می شوید.

شما عزیزانی که قصد خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان را دارید، کافیست برای خرید و راهنمایی از مشاوران حرفه ای و باتجربه املاک سپاهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

انواع ملک و ویژگی های آن

دسته بندی زمین، باغ، ویلا، ملک معمولاً بر اساس نوع کاربری آنها صورت می گیرد.‌ البته می توان املاک را در دسته بندی های دیگر بر اساس مساحت، منطقه جغرافیایی، منطقه شهری یا روستایی و حتی بر اساس جو آب و هوایی و…. دسته بندی کرد.

انواع ملک

ولی در این مقاله ما براساس نوع کاربری و تعریف آن در حوزه فعالیت مشاورین املاک آنها را دسته بندی و معرفی می نماییم. بنابراین آنچه در این مقاله گردآوری شده است، معرفی انواع ملک در حوزه خرید و فروش و رهن و اجاره باغ، ویلا، زمین، ملک می باشد.

۱. زمین

به طور مشخص اولین نوع از انواع ملک زمین است، زمین به قطعه هایی گفته می‌شود، که در آن ساخت و ساز انجام نشده است. زمین می تواند، زمین بایر و یا زمین کشاورزی باشد. در برخی موارد زمین ها دیوارکشی شده و به اصطلاح چهار دیواری دارند.

امروزه به خاطر سختگیری هایی که از سوی مراجع و نهادهای قانونی در مورد جداسازی، پلاک بندی و دیوار کشی زمین ها صورت می گیرد، چنانچه زمین دارای دیوار کشی و به اصطلاح چهار دیواری باشد، از ارزش مالی بیشتری برخوردار است.

وجود این دیوار کشی برای زمین امتیاز محسوب می گردد. زمین ها می توانند مسطح، پلکانی و یا حتی تپه ای باشند. این موضوع به منطقه جغرافیایی که زمین در آن واقع شده است، بستگی دارد.‌

توجه داشته باشید، زمینی که دیوار کشی شده ولی مشجر نمی باشد، باغ محسوب نمی گردد. خرید و فروش زمین و حتی رهن و اجاره آن بیشترین فعالیت افرادی را که در حوزه املاک مشغول به کار هستند، در بر میگیرد.

۲. خانه ویلایی

در گذشته اکثر خانه ها ویلایی بودند و ساختمان و حیاط داشتند. ولی امروزه به خاطر زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و کمبود مسکن، خانه های ویلایی کاهش یافته و اکثر افراد تمایل به ساخت و زندگی در آپارتمان ها دارند.

خانه ویلایی به ساختمانی گفته می شود، که علاوه بر ساخت حیاط دارد و محل زندگی نهایتاً دو خانوار می باشد. اغلب خانه های ویلایی کلنگی هستند ولی قابلیت سکونت دارند.

آشنایی با انواع ملک

در برخی موارد نیز افراد هنگام ساخته خانه جدید منزل خود را به صورت ویلایی می سازند، ولی خانه های ویلایی نوساز بسیار محدود هستند.

۳. آپارتمان

سبک جدید زندگی شهری، سبک آپارتمان نشینی است. آپارتمان به ساختمانی گفته می‌شود، که دارای واحدهایی با راه پله، پارکینگ، درب ورودی و حیاط مشترک می باشد. آپارتمان ها اغلب دو طبقه و بیشتر طراحی می شود.

آپارتمان ها می توانند کاربرد مسکونی، تجاری و یا اداری داشته باشند. در آپارتمان ها فضای خصوصی و فضای مشاع وجود دارد. اشخاص با هدف استفاده بهینه از زمین و دریافت بیشترین سود و بهره گیری از دارایی خود اقدام به ساخت آپارتمان در زمین خود می نمایند.

۴. ملک تجاری

مکانی که در آن فعالیت های تجاری انجام می گردد و برای انجام این فعالیت ها مجوزهای لازم اخذ شده و ملک دارای سند تجاری است، ملک تجاری گفته می شود. ملک تجاری به مغازه های مشرف بر خیابان، واحدهای آپارتمانی که دارای سند تجاری هستند، اطلاق می گردد.

واحد تجاری باید سند تجاری داشته باشند و علاوه بر این از از شهرداری ها برای فعالیت های تجاری مجوزات لازم را اخذ کند. املاک تجاری اجازه نصب تابلو برای فعالیت تجاری را دارند.

مشخصا باید مالیات و عوارض فعالیت های تجاری را پرداخت نمایند. همچنین این املاک هنگام پرداخت بهای خدمات دریافتی مانند تلفن، برق و آب و … مبلغ بیشتری نسبت به املاک مسکونی پرداخت می نمایند.

۵. ملک اداری

املاک اداری به واحدهای عمدتاً آپارتمانی گفته می شود، که در آنها فعالیت اداری انجام می گردد. این دسته از واحدها نیز باید مجوزات لازم را از شهرداری ها اخذ نمایند. از جمله فعالیت های اداری می توان به آموزشگاه ها، دفاتر خدمات اینترنتی و… را اشاره کرد.‌

تفاوت واحد اداری با واحدهای تجاری در این نکته است که واحدهای اداری حق خرید و فروش کالا را نداشته و باید خدمات ارائه دهند. این واحدها اجازه نصب تابلو دارند و قوانین مرتبط درباره پرداخت مالیات و بهای انشعابات دریافتی آنها مانند واحدهای تجاری است.

انواع دسته بندی املاک

۶. مغازه

مغازه ها در واقع همان واحدهای تجاری و اداری هستند، که در مجاورت خیابان ها قرار داشته و دسترسی به آنها از طریق خیابان و کوچه به صورت مستقیم می باشد.

در صورتی که واحد های تجاری و اداری دسترسی مشاع دارند و ورودی آنها جدا از ورودی خیابان و کوچه می‌باشد.‌ فعالیتهای تجاری و اداری در مغازه انجام می‌شود، قوانین مربوط به مالیات و اخذ انشعابات مختلف در مغازه ها مانند واحدهای تجاری و اداری است.

۷. مجتمع

مجتمع ها در واقع همان آپارتمانها هستند که در ابعاد و متراژ بیشتر ساخته می شود. معمولاً تعداد واحدهای یک مجتمع از ۲۰ واحد بیشتر بوده و دارای هیئت مدیره، مدیر ساختمان، سرایدار و نگهبان می باشد.

ساخت و ساز مجتمع ها با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت و کمبود مسکن رو به گسترش است و تقاضای زیادی برای آن به خصوص در شهر های بزرگ و کلان شهرها وجود دارد.

مجتمع ها چه مسکونی باشند، و چه اداری و تجاری تحت قوانین خاصی اداره می شود. ساکن شدن در آن نیاز به فرهنگ مجتمع نشینی و رعایت این ضوابط و قوانین دارد.

عدم رعایت این قوانین باعث ایجاد دردسر، درگیری و حاشیه سازی در این املاک می گردد،  مجتمع ها هم برای کاربری مسکونی و هم کاربری تجاری، اداری ساخته می گردد. در برخی موارد نیز مجتمع هایی با هر دو کاربری ساخته می شود.

بدین صورت که برخی واحدها مسکونی بوده و برخی واحدها مجوز تجاری، اداری دارند. در مجتمع ها فضاهای مشاع، فضاهای شخصی به طور مشخص تفکیک شده و در اسناد مالکیت میزان و متراژ آن مشخص می گردد.

۸. برج

در کلان شهرها شاهد ساخت و احداث ساختمان های بسیار عظیم در طبقات زیاد هستیم که به آنها برج گفته می شود. اولین و مشخص ترین ویژگی برج ها ساختمان بلند و چندین طبقه آن می باشد.‌ معمولاً برج ها در طبقاتی بیشتر از هشت طبقه ساخته می شود.

برج ها دارای امکانات به خصوصی مانند لابی، آسانسور های ویژه باربری، برق اضطراری و منبع های بزرگ آب و… هستند. که ساختمان های عادی فاقد این امکانات می باشند.

انواع دسته بندی باغ، ویلا، زمین، ملک

برج ها می توانند مسکونی و یا تجاری اداری و یا ترکیبی باشند. برخی برج ها دارای امکاناتی شبیه پارک بازی، سالن اجتماعات، امکانات تجاری مستقل مانند سوپرمارکت، امکانات تفریحی مانند استخر و… است. به این دسته از برج ها، برج باغ می گویند.

در قوانین ساخت برج باغ ۳۰ درصد از مساحت برج باید دارای ساخت و بنا باشد و ۷۰ درصد باقی مانده صرف امکانات جانبی و مشاعات می گردد.

۹. باغ

باغ ها زمین های مشجر هستند، که بطور معمول در روستاها و حاشیه شهرها قرار دارند. باغ ها می توانند دیوار کشی و اتاق سرایداری داشته باشند یا فقط یک زمین مشجر باشد.

معمولاً درختان باغ ها، درختان میوه هستند و برای باغداری و پرورش میوه و استفاده تجاری بهره برداری می گردد. شما عزیزان می توانید برای خرید ویلا در اصفهان به مشاور املاک سپاهان مراجعه کنید.

۱۰. باغ ویلا

یکی از املاک رو به توسعه و پرطرفدار امروزی باغ ویلاها است. باغ ویلا ملکی مشجر است، که در آن ویلا سازی انجام گرفته است.‌ درختان باغ ویلا می توانند، درختان میوه و یا درختان تزیینی باشد.

باغ ویلا دارای امکانات کاملی نظیر آب و برق و گاز و… می باشد. ساختمان ویلا به صورت کامل و در اکثر مواقع لوکس ساخته می گردد.‌ باغ ویلا همچنین امکانات تفریحی رفاهی مانند استخر، زمین بازی ،آلاچیق، آبنماهای تزیینی، باربیکیو دارند.

باغ ویلاها معمولاً در نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف شهرها و بخصوص شمال کشور ساخته می گردد.‌ امروزه افراد برای داشتن فضای رفاهی، تفریحی، شخصی به خرید ویلاها توجه ویژه می نمایند.

تنوع انواع ملک

۱۱. انبار

انبارها در واقع محل نگهداری کالاها هستند. شامل انبارها، سوله ها، سردخانه ها، ساختمان ها و.‌…‌ می گردد. انبارها معمولاً در حاشیه شهرها قرار دارند. بسته به راه های دسترسی، بزرگی و کوچکی، نوع و سیستم تهویه، تعداد طبقات و… درجه بندی و ارزش گزاری می شوند.‌

جمع بندی

املاک را می‌توان در دسته بندی های مختلف تقسیم کرد. بر حسب بزرگی و کوچکی، بر حسب نوع کاربری، بر حسب منطقه جغرافیایی و… در شغل خرید و فروش و رهن و اجاره املاک را به انواع زیر تقسیم بندی می کنند.
زمین، خانه ویلایی، آپارتمان، مجتمع ها، املاک تجاری، املاک اداری، باغ، برج، باغ ویلا، انبار و… که هر کدام ویژگی های منحصر به خود را دارند.

هموطنان عزیزی که اطلاعات کافی در زمینه خرید و فروش ملک ندارند، فقط کافیست خرید ویلا در اصفهان و خرید و فروش باغ و زمین در شرق اصفهان را به مشاوران حرفه ای املاک سپاهان بسپارند.