قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟

قولنامه: یک قرارداد عادی و غیر رسمی است که بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود و به منزله وعده برای انجام معامله در آینده است. در قولنامه، تعهدات طرفین برای انتقال مالکیت درج می‌شود، اما مالکیت به طور کامل منتقل نمی‌شود.

مبایعه نامه: یک قرارداد رسمی و قطعی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مالکیت را به طور کامل از فروشنده به خریدار منتقل می‌کند. مبایعه نامه از نظر قانونی اعتبار بیشتری دارد و به عنوان سند مالکیت شناخته می‌شود.

قولنامه: زمانی که خریدار و فروشنده برای انجام معامله به زمان بیشتری نیاز دارند، مثلاً زمانی که خریدار باید مابقی پول را تهیه کند. زمانی که سند ملک هنوز آماده نشده است. زمانی که ملک دارای مشکلاتی مانند وراثتی بودن یا توقیف بودن است.

مبایعه نامه: زمانی که تمام شرایط برای انجام معامله فراهم است. زمانی که خریدار و فروشنده تمایل به انتقال مالکیت به طور قطعی دارند. مبایعه نامه از نظر قانونی اعتبار بیشتری دارد زیرا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و به امضای طرفین و سردفتر اسناد رسمی می‌رسد.

در حالی که قولنامه فقط یک قرارداد عادی است و ممکن است در مراجع قانونی به اندازه مبایعه نامه اعتبار نداشته باشد. در هر دو مورد، تنظیم قرارداد توسط یک وکیل یا مشاور حقوقی می‌تواند به شما در حفظ حقوق خود کمک کند. شما عزیزان برای خرید باغ در اصفهان کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله در مورد اینکه قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟ مطالبی عنوان می کنیم. در انجام معاملات ملکی اصطلاحات متعددی به کار می رود، که برخی مشابه و هم معنی می باشند و برخی با وجود شباهت ظاهری تفاوت های اساسی دارد.

کسانی که در بازار املاک فعالیت می کنند، باید اطلاعات و شناخت درستی از این اصطلاحات داشته باشند تا از دردسرهای بعدی جلوگیری شود،  عدم آگاهی از قوانین و اصطلاحات معاملات ملکی باعث به وجود آمدن گرفتاری های زیادی می شود.

چه بسا برخی از این مشکلات لاینحل بوده و باعث از بین رفتن سرمایه فرد گردد. یکی از این اصطلاحات که به صورت گسترده در بازار املاک استفاده می گردد این است که قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟

شما عزیزان همراه اگر قصد خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان را دارید کافیست با مشاوران باتجربه و حرفه ای املاک سپاهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

 قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟

در تصور عامه این دو اصطلاح یکسان و به یک توافق‌ بین خریدار و فروشنده که به صورت مکتوب درآمده باشد، گفته می شود ولی از لحاظ اعتبار قانونی این دو اصطلاح متفاوت بوده و حقوق و تکالیف متفاوتی را ایجاد می نماید.

در این مبحث مفاهیم قولنامه و مبایعه نامه مورد بررسی و تعریف قرار گرفته تا شما عزیزان اطلاعات درست و کامل از مفاهیم آن، قوانین مرتبط و حقوقی ایجاد شده به دست آورید. سپس موضوع قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟ را بررسی می کنیم.

قولنامه چیست؟

قولنامه چیست؟

زمانی که خریدار و فروشنده قصد انجام معامله داشته باشند، ولی برای انجام معامله به صورت قطعی محدودیتی وجود داشته باشد، به عنوان مثال خریدار نتواند وجه معامله را کامل پرداخت نماید و … بعد از توافق اولیه و تفاهم بر سر شروط اقدام به تنظیم قولنامه می نمایند.

در قولنامه خریدار و فروشنده تعهد می نمایند، در زمان مشخص، در مکان تعیین شده حاضر شده و معامله توافق شده را رسمیت ببخشند. به قرارداد تنظیم شده بین طرفین قولنامه گفته می شود.
از جمله مواردی که بین خریدار و فروشنده قولنامه تنظیم می شود، زمان خرید و فروش باغ، ویلا، زمین می باشد. به این صورت که طرفین بعد از بازدید از ویلا و تصمیم خرید، توافق می کنند که ملک مورد نظر به خریدار در عوض پرداخت وجه واگذار گردد.

خریدار و فروشنده توافق را مکتوب قولنامه نوشته می شود. فروشنده به خریدار قول می دهد ،که باغ و ویلای مورد نظر را تا تاریخ تعیین شده برای حضور طرفین در دفتر اسناد رسمی و پرداخت وجه و انتقال مالکیت به شخص دیگری واگذار ننماید.

از جمله دلایل تنظیم قولنامه می توان به آماده نبودن تمام وجه پرداختی، عدم حضور یکی از طرفین معامله( حضور وکیل برای قولنامه)، آماده نبودن اسناد رسمی ملک، در جریان بودن پروسه اداری اخذ سند و یا مفاصا حساب ملک و…. را اشاره کرد.

از لحاظ اعتبار قانونی قولنامه دارای اعتبار می باشد و طرفین باید به آن متعهد باشند. توجه داشته باشید در تنظیم قولنامه باید مشخصات کامل فرد ذکر گردیده و قولنامه با امضا و اثر انگشت شخص تایید گردد.

هنگام تنظیم قولنامه وجود شاهد لازم می باشد و به قولنامه اعتبار بیشتری می دهد. لازم به ذکر است، تنظیم قولنامه به معنای مالکیت خریدار نمی باشد و از این لحاظ برای وی حق ایجاد نمی کند.

مبایعه نامه چیست ؟

مبایعه نامه چیست ؟

از دیگر اصطلاحات رایج خرید و فروش باغ، ویلا، زمین و ملک اصطلاح مبایعه نامه می باشد. مبایعه نامه سند و قراردادی بین خریدار و فروشنده است که در آن برای انتقال مالکیت در مقابل پرداخت وجه، در زمان مشخص و مکان مشخص توافق می‌شود.

در هنگام تنظیم مبایعه نامه وجه معامله از طرف خریدار به فروشنده پرداخت می گردد و پرداخت این وجه برای خریدار ایجاد حق مالکیت می نماید. البته پرداخت این وجه نیز طبق توافق طرفین و شروط گذاشته شده می باشد.

مبایعه نامه از لحاظ وجاهت قانونی در مراکز قانونی معتبر بوده و برای احقاق حقوق طرفین می توان به آن اسناد نمود و مراجعه قانونی اعتبار آن را تایید می کند.

برای معتبر بودن هر سند قانونی، باید شرایط اعتبار قانونی از جمله سلامت عقل، رسیدن به سن قانونی، داشتن حق مالکیت و… رعایت گردد. در تنظیم قراردادها و اسناد چنانچه شروط اصلی سلامت سندهای تنظیم شده رعایت نگردد، از لحاظ قانونی فاقد ارزش و اعتبار هستند.

مبایعه نامه از لحاظ قانونی قابل فسخ یک طرفه نمی باشد و تنها بر اساس شروط فسخ ذکر شده در مبایعه نامه می توان اقدام به فسخ آن نمود.
هنگام تنظیم مبایعه نامه باید مدارک شناسایی خریدار و فروشنده مانند کارت ملی و شناسنامه وجود داشته باشد.

همچنین وجود سند رسمی مالکیت ضروری است. بهتر است، شخصی که سند مالکیت به نام وی صادر شده است، حضور داشته باشد. در صورت عدم حضور مالک اصلی باید وکیل رسمی وی با وکالت نامه قانونی در هنگام تنظیم مبایعه نامه حاضر باشد.

تفاوت قولنامه با مبایعه نامه

مدارک مربوط به مفاصا حساب شهرداری، دارایی نیز باید اخذ و به رویت خریدار برسد. البته در برخی موارد مدارک مربوط به مفاصا حساب در زمان انتقال سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به خریدار تحویل می گردد.
در مورد اینکه قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟ می توان گفت، قولنامه فقط برای معاملات خرید و فروش باغ، ویلا، زمین، ملک تنظیم می گردد، ولی مبایعه نامه برای انواع معاملات از جمله خرید و فروش ماشین، موبایل، معامله انواع فلزات و… تنظیم می گردد.

همچنین هنگام تنظیم مبایعه نامه مبلغی از طرف خریدار پرداخت می گردد، ولی در تنظیم قولنامه معمولاً پولی رد و بدل نمی گردد. لازم به ذکر است، بین مبایعه نامه و اسناد رسمی تفاوت وجود دارد.

مبایعه نامه معمولاً بین خریدار و فروشنده و فرد شاهد تنظیم می شود و سند رسمی محسوب نمی گردد. اما اسناد رسمی حتماً در دفاتر اسناد رسمی معتبر و دارای مجوز تنظیم می گردد.

شخص دفتردار تنظیم کننده سند، باید از طرف مراجع قانونی مجوز لازم داشته باشد، با این وجود مبایعه نامه نیز از وجاهت قانونی برخوردار است و برای طرفین ایجاد حق می نماید.‌ در دادگاه ها و مراجع قانونی معتبر و قابل اسناد می باشد.
معمولاً در هنگام تنظیم مبایعه نامه حق فسخ قرارداد و حق دریافت جریمه و خسارت از طرفین ذکر می گردد . چنانچه خریدار و فروشنده از شرایط پذیرفته شده در مبایعه نامه خودداری نمایند، قرارداد خود به خود فسخ و شخص خاطی ملزم به پرداخت جریمه می گردد.

همه چیز در مورد قولنامه و مبایعه نامه

جمع بندی

از جمله اصطلاحات انجام معاملات خرید و فروش باغ، ویلا، زمین، ملک مبایعه نامه و قولنامه می باشد. از لحاظ اعتبار قانونی هر دو معتبر می باشند. اما اینکه قولنامه با مبایعه نامه چه تفاوتی دارند؟ در ابتدا به تعریف آن ها می پردازیم.

در قولنامه شخص فروشنده در مقابل شخص خریدار متعهد می گردد، تا زمان مشخص شده، مورد معامله را به شخص دیگری واگذار نکند. هم چنین توافق می گردد، ملک در زمان مشخص، در دفتر اسناد رسمی و در قبال مبلغ مشخص واگذار شود.

در هنگام تنظیم قولنامه وجهی رد و بدل نمی شود، قولنامه برای خریدار مالکیت ایجاد نمی نماید. در مقابل مبایعه نامه برای خریدار در قبال وجه توافق شده مالکیت ایجاد می نماید. بعد از تنظیم مبایعه نامه و پرداخت وجه فروشنده مالکیت خود را واگذار می نماید.

سند رسمی معمولاً در زمان مشخص و در دفترخانه اسناد رسمی به خریدار منتقل می گردد، هنگام تنظیم مبایعه نامه و قولنامه مدارک هویتی طرفین، اسناد رسمی ملک باید موجود باشد و حضور شاهد برای اعتبار بیشتر قولنامه و مبایعه نامه لازم می باشد.‌

معمولاً در مبایعه نامه شرط حق فسخ و یا پرداخت خسارت و جریمه و برخی دیگر شروط ذکر می شود. املاک سپاهان با ده ها سال تجربه حرفه ای در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است.