خرید و فروش ملک قولنامه ای

قولنامه ای یک قرارداد عادی بین خریدار و فروشنده ملک است که در بنگاه معاملات ملکی تنظیم می شود. این قرارداد شامل مشخصات ملک، قیمت، شرایط پرداخت و تعهدات طرفین می باشد.

تفاوت قولنامه ای با سند رسمی: اعتبار: سند رسمی در مراجع قضایی اعتبار بیشتری دارد و در صورت بروز اختلاف، سند رسمی ملاک عمل قرار می گیرد. قابلیت انتقال: سند رسمی به راحتی قابل انتقال به شخص ثالث است، اما انتقال ملک قولنامه ای به مراحل قانونی بیشتری نیاز دارد.

دارایی: سند رسمی نشان دهنده مالکیت کامل شخص بر ملک است، اما قولنامه ای فقط نشان دهنده تعهد فروشنده به انتقال مالکیت است. در هنگام خرید ملک قولنامه ای نکات زیر باید رعایت شود.

استعلام سند: قبل از خرید، استعلام سند ملک از اداره ثبت اسناد و املاک ضروری است تا از صحت مالکیت و عدم وجود معارضه اطمینان حاصل شود. بررسی قولنامه: متن قولنامه باید توسط یک فرد متخصص بررسی شود تا از عدم وجود نقص و تناقض در مفاد آن اطمینان حاصل شود.

معتبر بودن بنگاه: معامله باید در یک بنگاه معاملات ملکی معتبر و دارای مجوز انجام شود. تسویه حساب: قبل از تنظیم سند رسمی، باید تمام مبلغ معامله به فروشنده پرداخت شود و رسید دریافت شود.

در صورت بروز اختلاف، ابتدا باید سعی کنید به صورت مسالمت آمیز با طرف مقابل به توافق برسید. در صورت عدم توافق، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید. شما عزیزان برای خرید باغ در اصفهان کافیست با مشاوران املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله در مورد خرید و فروش ملک قولنامه ای صحبت می کنیم. خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در ایران به دو شیوه سند شش دانگ و قولنامه ای انجام می شود.

مطمئن ترین روش خرید ویلا، باغ، زمین سند است، البته بعضی مواقع به علت قیمت پایین تر مجبور به خرید ملک قولنامه ای هستید، در انجام خرید و فروش ملک قولنامه ای حتما باید به نحوه انجام معامله توجه داشت، چون در زمینه کلاهبرداری های زیادی انجام شده است.

طرفین معامله در قولنامه متعهد می‌شوند که بعد با یکدیگر عقد بیعی (قرارداد خرید و فروش) منعقد نمایند و مالی را به هم انتقال دهند. خرید و فروش ملک قولنامه ای به شرطی که به درستی و دقیق تنظیم شود، معتبر است.

اگر قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، برای خرید و مشاوره فقط کافیست با شماره  ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید، مشاور املاک سپاهان با بیش از 10 سال تجربه و آشنایی کامل منطقه اصفهان بهترین ملک ها را به شما معرفی می کند.

ملک قولنامه ای

خرید و فروش ملک قولنامه ای

قولنامه یک سند و نوشته عادی برای معامله بین فروشنده و خریدار است. وقتی معامله به صورت قانونی و قابل انتقال سند نیست، این روش را قولنامه ای می گویند.

عوامل زیادی باعث می شود شخص نتواند سند را انتقال دهد و مانع از این می‌شود که ملک پایان کار گرفته و سند رسمی بگیرد و معامله بصورت قولنامه ای انجام شود.

عواملی از جمله ساخت طبقات غیر قانونی، واقع در طرح‌های شهرداری اعم از بافت فرسوده، تعریض خیابان، خلافی ساختمان و… باعث می شود قادر به دریافت پایان ‌کار ملک و انتقال سند نباشد.

در این موارد با قیمتی پایین تر از قیمت مورد نظر معامله بصورت قولنامه ای انجام می شود. البته قولنامه ای که با این هدف نوشته می شود، پرداخت عوارض و مالیات، دریافت مجوز از شهرداری و… بعدا انجام می شود.

وقتی دو نفر با هم قرارداد می‌بندند، با هم توافق می کنند که تعهدات خود را در مهلت مقرر انجام دهند، بعضی مواقع شرایط برای انجام معامله وجود ندارد، ولی دو طرف مایل به معامله هستند.

بعضی مواقع برای خرید پول کافی وجود ندارد و قرار است در مهلت مقرر پول را تهیه کند، در این موارد قراردادی بین فروشنده و خریدار تنظیم می شود که وعده قرارداد، پیش قرارداد یا قولنامه نامیده می شود.

خرید ملک قولنامه ای
در قولنامه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین طرفین معامله متعهد می شود که پس از آماده شدن در مهلت مقرر قرارداد اصلی تنظیم شود. قولنامه اعتبار کمتری در مقایسه با سند رسمی دارد.

سند عادی از طریق اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نیست. قولنامه با رضایت و موافقت دو طرف معامله، از طریق مشاور املاک تنظیم می‌شود. قولنامه از طریق شخصی سرشناس منعقد می گردد و طرفین معامله قرارداد را امضا می‌کنند.

نکات مهم برای خرید و فروش ملک قولنامه ای

افرادی که قصد خرید و فروش ملک خود را به صورت قولنامه ای دارند، باید حتما در مورد آن تحقیق کرده و با مشاور املاک مورد اعتماد و با تجربه مشورت کنند، مطمئن ترین راه برای دانستن وضعیت ملک قولنامه ای از طریق استعلام شهرداری است.
وقتی استعلام را دریافت می کنید، مطمئن می شوید که در خرید ملک مشکلی وجود ندارد، با استعلام از شهرداری اطلاعات کاملی از مقدار بدهی ملک، شرایط تخریب، رهنی یا توقیفی یا وقفی بودن ملک و… هم بدست می آورید.
با اینکه بعضی، قولنامه را معتبر نمی‌دادند، ولی قولنامه‌ها قراردادهای معتبری هستند که امکان استناد به آنها وجود دارد. در قولنامه، افراد در مورد شرایط انعقاد قرارداد در آینده تعهد می دهند و تعهد به انتقال در آینده است.

برای مشکل اعتبار قولنامه می توان مبایعه نامه نیز تنظیم کرد، اگر یکی از طرفین به تعهدات خود در قولنامه عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند از او شکایت کند. چون قولنامه معتبر است و شخص می تواند با مراجعه به دادگاه فروشنده را جهت انتقال سند ملزم کند.

فروش ملک قولنامه ای

قولنامه جز اسناد عادی است، در تنظیم آن حتما با افراد مطلع مشورت کنید، مشاوران املاک با شناخت کامل منطقه بهترین راهنما برای خرید و فروش باشند. مشاور املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان در خدمت هموطنان عزیز است.

برای اینکه فروشنده و خریدار ملزم به اجرای تعهدات خود باشند، وجهی را در قولنامه به عنوان وجه التزام وارد می شود، اگر یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، مبلغ به طرف مقابل پرداخت می‌شود.
این مبلغ با توافق طرفین تعیین می شود و در قرارداد به طور دقیق بیان می شود. بر طبق قولنامه، فروشنده باید بر طبق تاریخ در قولنامه تعهدات خود را انجام دهد، در غیر این صورت مبلغ وجه التزام را باید به خریدار بدهد و معامله فسخ می شود.

طرفین باید طبق تاریخ قولنامه در دفترخانه حاضر شوند، امتناع از هر یک از این تعهدات باعث فسخ قرارداد می شود، در هنگام تنظیم قولنامه، در مشاور املاکی این کار را انجام دهید که مجوز اتحادیه داشته باشد.
اگر ملکی که قرار است بخرید از راه ارث به فروشنده رسیده حتما گواهی انحصار وراثت را بررسی کنید. البته سند رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می شود، بهتر از قولنامه است.
چون دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه ی اینترنتی به کلیه اطلاعات مربوط به ملک دسترسی دارند، در دفاتر اسناد رسمی هزینه تنظیم سند رسمی بالا است، آماده نبودن اسناد و مدارک ملک برای انتقال سند رسمی باعث می شود افراد رو به قولنامه بیاورند .

چون تنظیم قولنامه باعث فوری بودن انجام معامله و سریع و آسان بودن معامله می شود. در همه خرید و فروش ها عاقل بودن و بالغ بودن و صحت و سلامت عقل مهم است.

قولنامه باید به امضای دو نفر شخص بالغ برسد، در ازای پرداخت هر مبلغی باید رسید دریافت کنید و زمان تحویل دقیق ملک باید در قرارداد وارد شود.

در هنگام تنظیم قولنامه باید شخصی که قولنامه را تنظیم می‌کند، علم و دانش کافی در این کار را داشته باشد، بوسیله کد رهگیری می توان اطمینان حاصل کرد که ملک به چند نفر فروخته نشده باشد.
ملکی که چند مالک دارد، امضای همه آنها باید در قولنامه باشد. مگر اینکه شخص از طرف بقیه وکالت نامه داشته باشد. قولنامه در سه نسخه تهیه می‌شود و به خریدار و فروشنده و بنگاه دار داده می شود.