ملک طلق چیست؟

ملک طلق به املاکی گفته می‌شود که مالک آن می‌تواند هر نوع تصرفی در آن بنماید، مشروط به اینکه مخالف قانون نباشد. به عبارت دیگر، مالک می‌تواند ملک خود را بفروشد، به ارث بگذارد، اجاره دهد یا هر کار دیگری که صلاح می‌داند با آن انجام دهد.

املاکی که از ابتدا به طور کامل در اختیار شخص بوده و به کسی تعلق نداشته باشد. املاکی که از طریق ارث به فردی رسیده باشد. املاکی که از طریق خرید، هبه یا صلح به دست آمده باشد. املاکی که از طریق احیا یا آباد کردن به دست آمده باشد.

ملک مشاع: ملکی است که بین دو یا چند نفر به صورت شراکتی باشد. در این نوع املاک، هر یک از شرکا به نسبت سهم خود در ملک حق دارند. ملک وقف: ملکی است که برای انجام کار خیر و عام المنفعه وقف شده باشد. در این نوع املاک، مالکیت ملک از وقف کننده به موقوف علیهم منتقل می‌شود، اما وقف کننده دیگر حق تصرف در آن را ندارد.

ملک رهنی: ملکی است که برای تضمین پرداخت دین رهن گذاشته شده باشد. در این نوع املاک، رهن دهنده همچنان مالک ملک است، اما تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکند، حق تصرف در آن را ندارد.

برای اینکه ملکی طلق محسوب شود، باید در سند مالکیت آن قید شده باشد. در معاملات ملکی، حتماً باید از اصالت سند و طلق بودن ملک اطمینان حاصل کرد. اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله در مورد اینکه ملک طلق چیست؟ و ویژگیهای آن مطالبی را مطرح می کنیم. فعالیت در بازار املاک به نظر بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.‌ برخی گمان می‌کنند، توانایی مذاکره و متقاعد سازی دیگران تنها نیاز یک مشاور املاک است.

بازار املاک و فعالیت در آن مانند هر شغل و زمینه فعالیت، نیاز به تخصص و تجربه دارد. برخی از این اصطلاحات بسیار مرسوم و متداول هستند، ولی بعضی ناآشنا هستند.
یکی از اصطلاحات بازار املاک که شاید تاکنون آن را نشنیده باشید، اصطلاح ملک طلق است. لغت طلق به معنی حلال، خالص، رها و بدون شریک است.

زمانی که در کنار واژه ملک استفاده می‌شود، به معنای ملکی است، که شخص برای تصرف، تغییر، استفاده و… در آن کاملاً آزاد است و نیاز به اطلاع و اجازه دیگری ندارد.

شما عزیزانی که در زمینه خرید و فروش ملک تجربه کافی ندارید، اگر قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان با مشاورانی مجرب و حرفه ای و شناخت کامل منطقه اصفهان در زمینه خرید ویلا در اصفهان، اجاره ویلا در اصفهان، خرید و فروش باغ، زمین در شرق اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است.

ملک طلق چیست؟

واژه ملک طلق از دو کلمه ملک و طلق تشکیل شده است. واژه ملک برای همگان آشنا و قابل درک است، ولی واژه طلق نیاز به توضیح دارد. طلق در لغت به معنای آنچه خالص بدون شریک و حتی به معنی حلال تعبیر شده است.

ملک طلق

واژه ملک طلق به املاکی گفته می‌شود، که مالک می‌تواند به طور آزاد و رها هر گونه تصمیمی برای خرید و فروش، رهن و اجاره تصرف و تغییر و حتی بخشش ملک به طور شخصی بگیرد.‌
مالک ملک طلقی از لحاظ قانونی هیچگونه منعی برای تصمیم گیری در مورد ملک خود نداشته و قانون مالکیت طلقی را رسمیت می‌شناسد.

سند طلقی: اسنادی که برای املاک طلقی صادر می‌شود، سند طلقی گفته می‌شود.‌ در برخی موارد در نام سند کلمه طلق و ملک طلقی ذکر می‌گردد. اما قید واژه ملک طلقی برای اطمینان از طلقی بودن ملک کافی نمی‌باشد.

راه اثبات طلقی بودن ملک، دریافت استعلام از دفاتر اسناد و تعیین وضعیت ملک است. ممکن است، در سند ملک واژه ملک طلقی ذکر شده باشد، ولی ملک در رهن یا گرو بانک باشد. در صورت کسب استعلام، وضعیت ملک مشخص می‌گردد.

سند غیر طلقی: سند ملکی که صاحب و مالک آن اجازه خرید و فروش، نقل و انتقال تصرف و یا تغییر در آن ملک را نداشته باشد، سند غیر طلقی است.

اسنادی که به صورت شراکتی هستند، جز اسناد غیر طلقی دسته‌بندی می‌شوند. اسناد مربوط به املاک عمومی، املاک وقفی، املاک ورثه‌ای که انحصار وراثت نشده و سهم وراث مشخص نشده است، نیز اسناد غیر طلق محسوب می‌گردد.

ویژگی‌های ملک طلقی چیست؟

۱. مالکیت کامل

اولین ویژگی ملک طلقی مالکیت کامل شخص بر تمام ملک و اصطلاحا شش دانگ ملک است. املاک شراکتی به هیچ عنوان جز املاک طلقی محسوب نمی‌شوند.

۲. اختیار برای تصمیم‌گیری

مالک ملک طلقی برای تصمیم گیری در مورد ملک خود کاملاً آزاد بوده و هیچ گونه اجباری در این زمینه برای وی وجود ندارد. مالک کاملاً آزاد است، در زمینه خرید و فروش ملک، رهن و اجاره ملک خود به صورت آزادانه و بدون فشار و اجبار شخص ثالث تصمیم گیری نماید.

ویژگی‌های ملک طلقی

۳.‌ مالک شریک نداشته باشد

در برخی موارد ممکن است، ملک دارای دو سند سه دانگ برای دو شریک باشد. این دسته املاک با وجود اینکه مالک مالکیت کامل بر سه دانگ خود دارد، ملک طلقی محسوب نمی‌گردد و املاک طلقی شش دانگ هستند.

۴. ملک طلق وثیقه یا وقفی نیست

املا‌کی که به عنوان وثیقه نزد مراکز قانونی سپرده می‌شود، یا در رهن مؤسسات مالی و بانک ها هستند، جزء املاک طلقی نیستند.

کدام دسته املاک جزء املاک طلق نیست؟

۱. در صورتی که ملک به وسیله حکم قضایی توقیف و پلمپ شده باشد، در صورت داشتن سند طلق نیز جز املاک طلق محسوب نمی‌شود، زیرا مالک حق تصرف و خرید و فروش آن را نداشته و درباره این ملک اختیار تام ندارد.
۲. املاکی که از عرصه اشتراکی برخوردار هستند، با وجود داشتن سند طلق جز املاک طلق محسوب نمی‌شوند. در صورتی که زمین ملک متعلق به شخص دیگر یا موقوفی باشد، یا به دولت تعلق داشته باشد، در این صورت فقط بنای ملک جز طلق حساب شده و مالک اختیار تام دارد.
۳. املاکی که سند طلق دارند، اما در رهن یا وثیقه هستند، جز املاک طلق محسوب نمی‌شود، زیرا در این موارد نیز مالک اختیاری در مورد خرید و فروش و یا رهن و اجاره آن ندارد.

بدیهی است، زمانی که ملک از وثیقه یا رهن خارج شده یا دستور قضایی برای رفع توقیف ملک صادر شود، ملک جز املاک طلق دسته‌بندی می‌شود.

برخی موارد خاص در مورد املاک طلق

1. احکام مربوط به اپارتمان‌ها زمانی که مالک در مورد عرصه آپارتمان دارای حق ملک طلق باشد، مالکیت وی تام بوده و درباره عرصه آپارتمان احکام مربوط به ملک طلق صادق است، اما در مورد سهم اعیان آپارتمان مالکیت طلق وجود ندارد.

2. یکی از مواردی که ممکن است، برای خوانندگان عزیز ایجاد ابهام نماید، آپارتمان‌های مسکن مهر است. این آپارتمان‌ها و املاک مشابه جز املاک طلق محسوب نمی‌شوند.

در اصطلاح املاک و حقوقی این املاک دارای قدر السهم هستند و مالک با وجود داشتن حق مالکیت برای زمان مشخص مالکیت طلق آپارتمان را ندارد.
3. هنگام خرید و فروش ملک طلق حتماً استعلام لازم را از نهادهای قانونی و قضایی کسب کنید، زیرا ممکن است، ملک طلق در گرو موسسات مالی و یا توقیف نهاد قضایی باشد. در این موارد تنها با استعلام از این مراکز مشخص می‌شود، مالک دارای مالکیت طلق نیست.

4. بهتر است، از خریداری املاکی که زمین آنها موقوفی یا متعلق به دولت است، ولی بنای آن مالکیت طلق دارد، خودداری کنید. احکام مربوط به این املاک پیچیده است و برای مالکین ایجاد دردسر و سوء تفاهم می‌نماید.
5. مهمترین دلیل طلق شناخته شدن ملکی مالکیت شش دانگ ملک است.‌ بنابراین داشتن اسناد رسمی و جداگانه برای ملک که مالکیت کمتر از ۶ دانگ را به رسمیت بشناسد، دلیل بر مالکیت طلق ملک نمی‌شود.‌
6.‌ مالک ملک طلق می‌تواند، هرگونه دخل و تصرف یا تغییر را در ملک خود انجام دهد. این دخل و تصرف شامل خرید و فروش، رهن و اجاره، گرو، وثیقه، بخشش و هبه و.. می‌شود و هیچکس حق دخالت و تعیین تکلیف برای مالک را ندارد.

املاک طلق

البته مالک باید دارای شرایطی باشد تا بتواند از حق مالکیت طلق خود استفاده کند. شرایطی مانند سلامت عقل و روان، داشتن اهلیت رسیدن، به سن قانونی و رشادت و …
7. قوانین مربوط به املاک نیز مانند دیگر قوانین حقوقی و مدنی به طور مستمر مورد بازبینی و تجدید نظر قرار می‌گیرند. بنابراین احکام مربوط به حاکمیت طلق نیز باید با احکام به روز رسانی شده تطابق داشته باشد.
8. املاک طلق به خانه، زمین، کارخانه، سوله، ویلا، باغ، مجتمع مسکونی یا تجاری و هرگونه ملک دیگر دلالت دارد. هر ملکی که ویژگی‌ها و شرایط املاک طلق را داشته باشد، شامل احکام مربوط به ملک طلق می‌گردد.
9. اگر در سند ملک مسکونی عبارت شش دانگ قید شده باشد و در قسمت توضیحات بیان شده باشد، طلق عرصه و اعیان، این ملک نیز دارای مالکیت طلق است و بیان کلمات عرصه و اعیان مالکیت طلق ملک را نقض نمی‌کند.

جمع‌بندی

املاک طلق به املاکی گفته می‌شود، که مالک تمام شش دانگ ملک را تحت اختیار و حاکمیت خود دارد. از لحاظ قانونی مالک طلق اختیار تام در مورد ملک خود دارد.

مالک می‌تواند به طور کاملاً مستقل اقدام به خرید و فروش یا واگذاری ملک خود نماید. املاکی که وثیقه گذاشته شده‌اند یا در رهن موسسات مالی و بانکی هستند، یا به وسیله نهادهای قضایی مورد بازداشت و توقیف قرار گرفته‌اند، جز املاک طلق محسوب نمی‌شوند.

املاکی که سند آنها به صورت شش دانگ نباشد، جز ملک طلق محسوب نمی‌شود. املاکی که زمین آن وقفی یا متعلق به دولت باشد و بنای آن متعلق به شخص خاص باشد، جز املاک طلق محسوب نمی‌شود.

برای اطمینان از طلق بودن ملک علاوه بر رویت سند شش دانگ باید از نهادهای قضایی و موسسات مالی استعلام لازم کسب گردد. قبل از خرید و فروش هر گونه ملک با افراد مطلع مشورت کنید.

املاک سپاهان بهترین مشاور در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان با سابقه ده ساله آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.