تفاوت ملک تجاری و اداری

ملک اداری به ملکی گفته می‌شود که طبق مجوز شهرداری، برای انجام فعالیت‌های اداری، دفتری و غیرتجاری مانند شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملک تجاری به ملکی گفته می‌شود که طبق مجوز شهرداری، برای انجام فعالیت‌های تجاری و خرید و فروش کالا مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و دفاتر خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملک اداری معمولا در آپارتمان‌ها یا برج‌های اداری قرار دارند و از نظر ظاهری شبیه به واحدهای مسکونی هستند، با این تفاوت که درب ورودی آن‌ها مجزا و به راهرو مرتبط است. ملک تجاری معمولا در طبقه‌ی همکف ساختمان‌ها قرار دارند و از نظر ظاهری برای جلب توجه مشتری طراحی شده‌اند و به طور مثال دارای ویترین هستند.

ملک اداری: برای ملک اداری سند ملکی اداری صادر می‌شود و فعالیت‌های مجاز در آن طبق قانون و آئین‌نامه مربوط به کاربری‌های اداری مشخص می‌شود. ملک تجاری: برای ملک تجاری سند ملکی تجاری صادر می‌شود و فعالیت‌های مجاز در آن طبق قانون نظام صنفی و آئین‌نامه‌های مربوط به کاربری‌های تجاری مشخص می‌شود.

در برخی موارد ممکن است ملکی دارای مجوز مسکونی باشد، ولی به صورت غیرمجاز برای فعالیت‌های اداری یا تجاری مورد استفاده قرار ‌گیرد. این موضوع می‌تواند مشکلاتی قانونی برای صاحب ملک به وجود آورد. در هنگام خرید یا اجاره ملک اداری یا تجاری، باید به مجوز و کاربری آن دقت کرد و از مراجع قانونی استعلام کرد.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. در این مقاله در مورد تفاوت ملک تجاری و اداری مطالبی را مطرح می‌کنیم. قبل از خرید دفتر کار حتما تفاوت ملک تجاری و اداری را بررسی کنید، که بعد از خرید دچار مشکل نشوید.

راه‌اندازی فعالیت‌ خرید و فروش در یک دفتر اداری با کاربری تجاری، دردسرساز خواهد شد و خسارت های زیادی را به کسب و کار شما وارد می کند. قبل از خرید و فروش انواع ملک حتما با مشاور املاک معتمد و حرفه ای مشورت کنید.

املاک سپاهان در زمینه اجاره ویلا در اصفهان، خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان با ده سال سابقه فعالیت در این زمینه و شناخت کامل منطقه اصفهان بهترین ملک ها را به شما معرفی می کند.

تفاوت های ملک تجاری و اداری

تفاوت ملک تجاری و اداری

برخی عقیده دارند بین ملک تجاری و اداری تفاوتی وجود ندارد. در صورتی که تفاوت ملک تجاری و اداری بسیار زیاد است. در ابتدا باید با معانی ملک تجاری و اداری آشنا شوید و پس از آن در مورد تفاوت ملک تجاری و اداری صحبت می کنیم.

ملک تجاری

ملک تجاری به ملکی گفته می شود، که برای انجام کسب و کار ساخته شده است. ملک تجاری، سند تجاری دارد و توسط شهرداری برای آن مجوز صادر می شود. ساختمان‌هایی که با هدف تجارت و کسب‌‌و‌کار بنا شده‌‌اند، واحد تجاری نامیده می‌شوند.

ملک تجاری، ضمن داشتن سند تجاری، کاربری تجاری نیز دارد. در ملکی که کاربری تجاری دارد، تنها اجازه کسب و کار دارید. مغازه‌ها، رستوران‌ها، عمده‌فروشی‌ها و دفاتر خدماتی، واحد‌های صنعتی کاربری تجاری دارند.

مغازه و ملک با کاربری تجاری باید حتماً به بیرون دسترسی مستقل داشته باشد و داخل آن کاملاً دیده شود. کسانی که قصد خرید ملک تجاری دارند، باید ملک دارای مجوز شهرداری و با کاربری تجاری باشد.

ملک باید هم سند تجاری، و هم کاربری تجاری داشته باشد. ساختمان‌هایی که فعالیت‌های شغلی، صنفی و معاملات تجاری در آن انجام می‌شود، باید کاربری تجاری داشته باشند. املاک تجاری مجوز نصب تابلو دارند.

ویژگی ملک تجاری

ملک اداری

ملک اداری، ملکی است که در آن افراد به انجام کاری اداری می پردازند. ملک اداری، دارای سند اداری بوده و به شکل واحدهای آپارتمانی است و از آن به عنوان دفتر کار استفاده می‌شود.

ملک اداری ساختمانی است از چندین طبقه با اتاق های زیاد و به راحتی می توانید ملک را تغییر شکل و تغییر کاربری دهید. دفتر برای کارهای اداری و وادرات و صادرات می باشد. خرید املاک اداری پرهزینه است.

ویژگی ملک اداری نور خوب، ظاهر مناسب، انشعابات آب، برق، گاز و…است و مهم ترین ویژگی ملک اداری پارکینگ محل مورد نظر است. ساختمان اداری، بخشی از نهادهای دولتی می باشد.

مکان ساختمان اداری نقاط پر رفت و آمد است، که ترافیک زیاد دارند. کارهای اداری طبقات بالا هستند که دفتر دارند و مغازه ها طبقات پایین می باشند.

محلی که افراد حقیقی یا حقوقی در آن کارهای مربوط به دولت و یا بخش خصوصی را انجام ‎دهند، کاربری اداری دارند. اداره آموزش و پرورش و یا ساختمان شهرداری، سند اداری دارند و در آن کسب و کاری راه اندازی نمی شود.

ویژگی ملک اداری
ساختمان‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، موسسات، وزارتخانه‌ها و نهادها و شهرداری‌ها، املاک اداری هستند. املاک اداری مانند املاک تجاری اجازه نصب تابلو را دارند. از ملک اداری، به عنوان دفتر کار استفاده می شود.

تفاوت کاربری اداری و تجاری املاک در این است که املاک تجاری حق سرقفلی دارند. در املاک اداری خرید و فروش انجام نمی‌شود، ولی در املاک تجاری، مجوز خرید و فروش دارند.

قبل از شروع به ساخت، کاربری ملک در پروانه ساخت آن ذکر می شود. برای هر ملک باید پروانه ساخت دریافت شود. دریافت پروانه ساخت برای شروع ساخت و ساز اجباری است.

شهرداری، بر نوع کاربری املاک نظارت می کند و از کاربری های غیر قانونی جلوگیری می‌کند و برای تخلفات مجازات سنگینی همچون، جریمه نقدی و حبس در نظر میگیرد و تصمیمات در مورد تعطیلی محل کاری گرفته می شود. البته بعضی مکان ها مجوز تغییر کاربری ملک دارند.

بعضی از شغل ها مجوز دارند که کاربری مسکونی را به تجاری تبدیل کنند، مثلاً پزشکانی که محل مسکونی را به تجاری تبدیل کرده‌اند، دفتر اسناد رسمی، دفتر وکلا، دفتر ازدواج و طلاق، داروخانه، تأسیس مهدکودک، مدارس و…. البته این کار مراحل قانونی خود را دارد.

هرگز نمیتوان ملک تجاری را به ملک اداری تغییر کاربری داد، چون نوع ساخت ملک تجاری به صورتی است که دایر شدن یک ملک اداری در آن غیر ممکن است. همچنین تغییر کاربری مسکونی به اداری نیز امکان پذیر نیست، اما مسکونی به تجاری کاملا امکان پذیر است.

تفاوت ملک تجاری با اداری

ملک اداری را به ملک تجاری نمیتوان تغییر کاربری داد. البته این قوانین به دلیل وجود بعضی مشکلات ایجاد شده است. ملک تجاری دارای حق سرقفلی و نصب تابلو است و قیمت آن نسبت به بقیه ملک ها متفاوت است.

قیمت ملک تجاری بالاتر از حتی قیمت ملک مسکونی و اداری است. دلایل زیادی سبب تفاوت بین ملک تجاری و اداری می شود، از جمله مورد داشتن حق سرقفلی، نصب تابلو است. قیمت ملک تجاری از ملک اداری و ملک مسکونی نیز گران تر است.

برای شروع کسب و کار بهتر است ملک تجاری اجازه کنید، چون بتوانید با خیالی آسوده تابلوی کسب و کار خود را نصب کنید. ملک تجاری را به طراحی میتوانید تعمیرات و تغییر دکوراسیون دهید. در هر زمانی که بخواهید، میتوانید سرقفلی را بفروش برسانید.

وقتی قصد دارید ملکی را تغییر کاربری دهید، باید مراحل قانونی را طی کنید. املاک را با توجه به انواع راه های قانونی می توان تغییر کاربری دهید.

موضوعات حقوقی مربوط به خرید و فروش انواع ملک نیاز به شناخت و آشنایی کامل با آن را دارد، در غیر اینصورت پس از معامله خسارت های زیادی متحمل می شوید.

برای جلوگیری از مشکلات بعد از خرید و فروش ملک، قبل از هرگونه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان با املاک سپاهان مشورت کنید. شما عزیزان میتوانید برای خرید ویلا در اصفهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.