تفاوت ملک شمالی و جنوبی

اصلی‌ترین تفاوت ملک شمالی و جنوبی نورگیری است. ملک جنوبی به طور مستقیم نور خورشید را در طول روز دریافت می‌کند، در حالی که ملک شمالی نورگیری کمتری دارد و بیشتر به نور غیرمستقیم خورشید وابسته است.

به طور کلی، ملک جنوبی به دلیل نورگیری بیشتر و مزایای دیگر، گران‌تر از ملک شمالی است. مزایای ملک جنوبی از جمله،: نورگیری بیشتر، گرم‌تر بودن در زمستان، تهویه مطبوع طبیعی بهتر، چشم‌انداز بازتر.

معایب ملک جنوبی: گرم‌تر بودن در تابستان نیاز به پرده یا پوشش برای تنظیم نور، قیمت بالاتر.همچنین مزایای ملک شمالی عبارتند از: خنک‌تر بودن در تابستان، نیاز کمتر به گرمایش در زمستان، قیمت پایین‌تر، امنیت بیشتر (به دلیل عدم وجود حیاط خلوت در پشت ساختمان) .

معایب ملک شمالی: نورگیری کمتر، سردتر بودن در زمستان، تهویه مطبوع طبیعی ضعیف‌تر. در نهایت: انتخاب بین ملک شمالی و جنوبی به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر نورگیری برایتان مهم است، ملک جنوبی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال قیمت مناسب‌تر هستید، ملک شمالی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری مانند منطقه، نوع ساختمان، دسترسی به امکانات و … نیز در انتخاب بین ملک شمالی و جنوبی تاثیرگذار هستند. اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله در مورد تفاوت ملک شمالی و جنوبی و ویژگی ها و مزایای املاک شمالی و جنوبی مطالبی را مطرح می‌کنیم. همه ما اصطلاح خانه شمالی و خانه جنوبی را به وفور شنیده‌ایم و می‌دانیم، هر کدام از این خانه‌ها یا املاک مزایا و یا معایبی دارد.
در زمینه فعالیت شغلی املاک شمالی و جنوبی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا می‌تواند سود بیشتر و یا قابلیت نقدشوندگی بیشتر برای مشاور املاک داشته باشد.

توجه به شمالی و جنوبی بودن ملک در خرید و فروش آن اهمیت ویژه ای دارد. اگر شما عزیزان شناخت کامل در مورد موقعیت‌ ملک ندارید، قبل از خرید و فروش انواع ملک حتما با مشاور املاک سپاهان مشورت کنید و در مورد موقعیت‌ ملک اطلاعات کافی بدست آوردید.

املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان و اجاره ویلا در اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است. شما می‌توانید برای مشاوره و  خرید ویلا در اصفهان با شماره 09133202636 تماس بگیرید.

تفاوت ملک شمالی و جنوبی

ملک شمالی چیست ؟

در اصطلاح املاک، ملکی که درب ورودی آن در حیاط خانه قرار داشته باشد، ملک شمالی گفته می‌شود.‌ در واقع ملک شمالی از کوچه یا خیابان به داخل حیاط معبر دارد. هنگام ورود به ملک باید از کوچه یا خیابان وارد حیاط ملک شد و سپس به داخل ساختمان رفت.

ویژگی ملک جنوبی

ملک جنوبی چیست ؟

املاک جنوبی به املاکی گفته می‌شود، که هنگام ورود، شما وارد ساختمان و بنا می‌شوید و برای ورود به حیاط باید از ساختمان عبور کنید.‌ در واقع شما هنگام ورود از کوچه و یا خیابان به ملک، وارد ساختمان آن می‌شوید. سپس برای ورود به حیاط ملک از ساختمان و بنا عبور می‌کنید.

ویژگی‌های ملک شمالی

۱. مسئله نور
مهم‌ترین ویژگی ملک شمالی مسئله نورگیر بودن این املاک است. این املاک از نور مناسبی برخوردار هستند و با وجود نورگیرها و داکت های طراحی شده در ساخت و بنای آن در طول روز نور مناسبی دریافت می‌کنند.
۲.‌ ورودی ملک
در املاک شمالی ورودی ملک از داخل حیاط آن باز و تردد انجام می‌شود.
۳. نمای ساختمان
املاک شمالی نمای کمتری نسبت به املاک جنوبی دارند. معمولا ساختمان های شمالی از جذابیت کمتری در نما و ظاهر ساختمان برخوردار هستند و فضای کمتری برای طراحی نما در اختیار شما قرار می‌دهد.
۴. مساحت بنا
در املاک شمالی معمولاً به دلیل وجود نورگیرها، داکت‌ها و یا حتی پاسیو در بنا از مساحت کمتری برخوردار است.‌ در واقع هنگام طراحی املاک شمالی سعی می‌شود، از نور طبیعی نهایت استفاده به عمل آید، که این امر منجر به پرتی فضای بنا می‌شود.
۵.‌ تاثیر دما
خانه‌های شمالی معمولاً با تغییرات دمای محیط تغییر دما دارند. دلیل این امر وجود حیاط در مجاورت ساخت است. معمولاً این ساختمان‌ها در مجاورت حیاط از ‌درب های شیشه‌ای به صورت تمام قد برخوردارند،که باعث می‌شود، در تابستان حرارت خورشید وارد بنا شده و در زمستان سرمای بیرون وارد ساخت گردد.‌ بنابراین این املاک اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی زیادی دارند و کنترل دما در آنها به دشواری انجام می‌شود.

تفاوت املاک شمالی و جنوبی
۶.‌ موارد امنیتی
تامین امنیت املاک شمالی از دشواری‌هایی برخوردار است. به دلیل وجود حیاط در ورودی ملک برخی معتقدند، این املاک از امنیت کمتری برخوردار هستند و همچنین تامین حفاظ برای این املاک هزینه بر است و در برخی موارد منع قانونی دارد.
۷. تامین پارکینگ
املاک شمالی برای تامین پارکینگ واحدهای خود دچار محدودیت بیشتری هستند. در واقع جانمایی پارکینگ‌ها در پلن املاک شمالی سخت و دشوار است و معمولاً تعداد پارکینگ کمتری دارند. طراحان حرفه‌ای هنگام تهیه نقشه و پلن املاک شمالی معمولاً این مورد را به صاحب ملک متذکر می‌شوند.
۸.‌ ارزش ملک
با توجه به ویژگی‌ها و معایب املاک شمالی ارزش این املاک کمتر از املاک جنوبی است و قابلیت نقدشوندگی کمتری نسبت به املاک جنوبی دارند.‌
برخی از خریداران هیچگونه تمایلی برای خرید املاک شمالی نشان نمی‌دهند. به خصوص کسانی که قصد احداث مجتمع چند واحدی را دارند.

ویژگی های ملک جنوبی

۱. نور گیر بودن
املاک جنوبی از نور بسیار خوبی برخوردارند و بنابراین نیاز به نورگیر داکت و …. ندارند. بنابراین فضا و مساحت بیشتری برای ساخت بنا وجود دارد.‌ بنابراین متراژ بیشتری نسبت به املاک شمالی دارد.‌

املاک جنوبی قابلیت استفاده از نور طبیعی را داشته و بنابراین امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی در املاک جنوبی بیشتر است. به طور کلی نور گیری املاک جنوبی بسیار بیشتر از املاک شمالی است.

تفاوت ملک شمالی و جنوبی چیست؟
۲.‌ داشتن نمای بیشتر نسبت به ملک شمالی

املاک جنوبی به دلیل داشتن ورودی بنا در هنگام ورود به ملک نمای بیشتری نسبت به ساختمان‌های شمالی دارند. بسیاری از سازندگان بنا و ساختمان‌ها، هزینه ی بسیار زیادی برای زیباسازی نمای ساختمان خود صرف می‌کنند که به طور مشخص باعث افزایش ارزش بنا ملک می‌گردد.

۳. ورودی ملک 
ویژگی دیگر املاک جنوبی ورودی ملک از داخل ساختمان و بنا است.‌ بدین معنی که برای وارد شدن به ملک جنوبی شما از کوچه و خیابان وارد ساختمان و بنای ملک می‌شوید.‌

امروزه با توجه به تمایل سازندگان مجتمع های مسکونی و تجاری به احداث ساختمان‌هایی با ورودی ملک در بنا و ساخت املاک جنوبی طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.
۴.‌ امنیت بیشتر 
املاک جنوبی از امنیت بیشتری نسبت به املاک شمالی برخوردارند و برای تامین امنیت آنها راه ‌های بیشتر و ساده‌تری وجود دارد. با هزینه کمتر نسبت به املاک شمالی می‌توان امنیت املاک جنوبی را تامین نمود. حتی برخی از خانواده ها معتقدند، خانه‌های جنوبی برای زندگی امنیت بیشتری دارند و تمایل به خرید خانه های جنوبی در آنها بیشتر است.
۵. کنترل و تنظیم دما
املاک جنوبی به دلیل داشتن موقعیت مناسب جغرافیایی، امکان پیاده سازی نقشه‌های بی‌نقص برای ساختمان را در اختیار طراحان و معماران میگذارد.‌ ساخت مناسب بنای این املاک باعث ذخیره انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی شده و تنظیم دما در این املاک آسان‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود.
۶.‌ پارکینگ بیشتر
موقعیت مناسب املاک جنوبی و طراحی مناسب معماری این املاک باعث می‌شود، تعداد پارکینگ‌های این املاک بیشتر باشد و جانمایی آنها آسان‌تر و با موقعیت مناسب‌تر صورت گیرد.

انواع جهت گیری ملک
۷.‌ ارزش بیشتر ملک

با توجه به مزایای ذکر شده برای املاک جنوبی، این املاک از ارزش بیشتری برخوردار هستند و طرفداران بیشتری برای خرید دارند. همچنین قابلیت نقدشوندگی این املاک بسیار زیاد است.

جمع‌بندی

املاک جنوبی و شمالی ویژگی های متفاوتی دارند که باعث به وجود آمدن مزایا و معایبی برای این املاک میگردد. املاک شمالی درب ورودی به حیاط و املاک جنوبی درب ورودی به داخل ساختمان دارند.
از جمله محاسن املاک شمالی تهویه مناسب این املاک، داشتن منظره و ویو زیبا و …. را می‌توان برشمرد.‌ در مقابل املاک جنوبی با داشتن محاسنی چون متراژ و مساحت بیشتر، تنظیم دما، تامین امنیت، تعداد پارکینگ بیشتر و .. از مقبولیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است.‌

امروزه تمایل برای خرید املاک جنوبی بسیار زیاد است و سازندگان مجتمع های مسکونی و تجاری علاقه به خرید املاک تجاری دارند.

 برای خرید و فروش ملک باید سرمایه گذاری زیادی انجام شود، به همین دلیل توجه به موقعیت و ویژگی های ملک برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده ضروری است.

حتما برای اینکه معامله ای سودآور انجام دهید با مشاوران املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش ویلا ، باغ، زمین در اصفهان مشورت کنید.