خرید ملک مزایده ای

شرایط شرکت در مزایده ملک ارائه سپرده نقدی به میزان 10% قیمت پایه مزایده، ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت، تکمیل فرم شرکت در مزایده، واریز هزینه انتشار آگهی مزایده است.

مراحل خرید ملک مزایده ای به صورت زیر است، انتخاب ملک: ملکی را که می خواهید در مزایده آن شرکت کنید انتخاب کنید. اطلاع از شرایط مزایده: آگهی مزایده را به دقت مطالعه کنید و از شرایط آن مطلع شوید. ارائه سپرده: سپرده نقدی را به حساب تعیین شده واریز کنید.

شرکت در مزایده: در روز و زمان تعیین شده در محل مزایده حاضر شوید. برنده شدن در مزایده: در صورت برنده شدن در مزایده، باید مابقی قیمت ملک را ظرف مهلت تعیین شده پرداخت کنید. انتقال سند: پس از پرداخت کامل قیمت ملک، سند آن به نام شما انتقال خواهد یافت.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.در این مقاله در مورد خرید ملک مزایده ای، عوامل موثر که در قیمت گذاری ملک مزایده ای موثر است، معایب خرید ملک مزایده ای، مطالبی را مطرح می کنیم.

خرید و فروش املاک روش‌های متفاوتی دارد. ساده ترین شیوه خرید و فروش ملک، خرید ملک از صاحب اصلی در دفاتر مشاور املاک است. اما شیوه‌های خرید و فروش ملک پیچیده تر از این روش معامله است.
یکی از روش‌های خرید ملک، روش خرید ملک مزایده ای است. این نوع خرید و فروش ملک دارای مزایا و معایبی است، که باعث می‌گردد موافقین و مخالفین خاص خود را داشته باشد.

به طور کلی خرید ملک مزایده‌ای به معنای خرید ملک به مزایده گذاشته شده، به بالاترین قیمت پیشنهادی است. شما عزیزانی که قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان را دارید، کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان با مشاورانی با تجربه و حرفه ای در زمینه خرید ویلا در اصفهان، اجاره ویلا در اصفهان، خرید و فروش باغ، زمین ، ویلا در شرق اصفهان در خدمت شما همشهریان عزیز است.

خرید ملک مزایده ای

در ابتدا معنای واژه مزایده را بیان می‌کنیم. در تعریف مزایده می‌توان گفت، کالا یا خدماتی که به فروش گذاشته می‌شود و شخصی که بالاترین قیمت را برای این کالا یا خدمات پیشنهاد دهد، خریدار و مالک کالا و یا خدمات می‌باشد.

خرید و فروش ملک مزایده ای

اموالی که به مزایده گذاشته می‌شوند، اموال عمومی، دولتی و یا خصوصی هستند، که با حکم نهادهای قانونی و قضایی توقیف و ضبط گشته و در فرایند مزایده به فروش گذاشته می‌شوند.

شخصی که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهد، خریدار کالا یا خدمات و برنده مزایده خواهد بود.‌ اموالی که به مزایده گذاشته می‌شوند، می‌تواند خانه، زمین، باغ یا ویلا، ماشین و… باشد.
اما ملک مزایده ای منظور املاکی است که به دلایل مختلف برای فروش به قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش گذاشته می‌شوند و شخصی که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند، خریدار و برنده مزایده آن ملک معرفی می‌گردد.

زمانی که ملک شخص حقیقی یا حقوقی به دلایل قانونی ضبط و توقیف شود و حق مالکیت و تصرف مالک از وی سلب گردد، نهادهای قانونی ملک مورد نظر را با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی ملک به فروش می‌گذارند.‌

پیشنهادهای مختلف برای خرید این ملک ارائه می‌شود.‌ بالاترین قیمت پیشنهادی برنده مزایده است.‌ مالک حقیقی یا حقوقی ملک به دلیل عدم پرداخت تعهدات و دیون خود از لحاظ قانونی مجبور به پذیرش مزایده بوده و در این زمینه حق انتخاب نخواهد داشت.

قیمت گذاری ملک مزایده‌ای

یکی از مسائل مهم در مورد خرید ملک مزایده ای تعیین ارزش و بهای ملک است. املاک مزایده‌ای به ارزشی کمتر از قیمت واقعی ملک به فروش می‌رسد. قیمت گذاری و کارشناسی ملک مزایده ای توسط کارشناس دادگستری انجام می‌شود.

کارشناس مربوطه باید دارای تخصص مربوط به ساختمان باشد. قیمت مشخص شده توسط کارشناس به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود و اشخاصی که در مزایده شرکت می‌کنند، قیمت‌هایی بالاتر از این قیمت پیشنهاد می‌نمایند.

عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری ملک مزایده ای

زمین ملک مزایده‌ای

مهمترین عامل در تعیین قیمت ملک مزایده‌ ای، زمین ملک است.‌ به طور مشخص و واضح هر چقدر زمین از موقعیت بهتر و مرغوب‌تری برخوردار باشد، ارزش بیشتری دارد. کارشناس دادگستری در زمان تعیین ارزش تعیین ملک مزایده‌ای موارد زیر را مد نظر قرار می‌دهد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری ملک مزایده‌ای
۱. متراژ زمین ملک مزایده‌ ای، مشخص است که هر چه زمین مساحت و متراژ بیشتری داشته باشد، ارزش و قیمت بیشتری دارد.
۲. زمین ملک، از چند بر خیابان یا کوی اصلی برخوردار باشد.‌ همه ما اصطلاح دو نبش یا دو بر بودن زمین را شنیده‌ایم. زمین‌هایی که در مجاورت دو معبر قرار داشته باشند، از ارزش بیشتری برخوردار هستند.
۳. کاربری زمین، چنانچه زمین ملک مزایده ای از کاربری تجاری برخوردار باشد، ارزش بیشتری دارد. زمین هایی با کاربری کشاورزی در ارزش گذاری قیمت پایین‌ترین دارند.
۴. اگر زمین خانه مزایده‌ ای امکان تغییر کاربری داشته باشد، در زمان ارزش گذاری ملک، ارزش بیشتری برای این زمین در نظر گرفته می‌شود.

بنای ملک

عامل مهم دیگر در ارزش گذاری ملک مزایده‌ ای، بنای ملک مورد نظر است. چنانچه ملک مزایده ای از بنای مناسبی برخوردار باشد، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. عواملی که باعث افزایش ارزش بنای ملک مزایده‌ ای می‌شود به شرح زیر می‌باشد.
۱ .‌اگر بنای نوساز باشد، ملک ارزش بیشتری خواهد داشت و چنانچه بنای ملک فرسوده و در اصطلاح املاک کلنگی باشد، ملک ارزش کمتری خواهد داشت.
۲. اگر بنای ملک مورد مزایده، مجوزات لازم را از شهرداری، دارایی، نظام مهندسی و سایر نهادهای قانونی مرتبط اخذ کرده باشد، ارزش بیشتری در زمان قیمت گذاری خواهد داشت.
۳ .‌برخی از املاک دارای حق سرقفلی هستند، این موضوع نیز در تعیین ارزش ملک تاثیرگذار است.
۴.‌ چنانچه ملک مورد مزایده نقشه های مهندسی، مجوزات لازم برای احداث بنا را داشته باشد، ارزش گذاری بیشتری خواهد شد.

انواع مزایده ملک

مزایده عمومی

زمانی که ملک برای فروش به عموم مردم به مزایده گذاشته می‌شود و هر شخصی امکان شرکت در مزایده و خرید ملک را داشته باشد، مزایده از نوع عمومی است.

در این نوع مزایده خریدار قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کند و سایر خریداران از این قیمت اطلاع پیدا کرده و در صورت تمایل قیمت بیشتری را پیشنهاد می‌کند. مزایده عمومی در واقع نوعی حراج محسوب می‌شود.

انواع مزایده ملک

مزایده خصوصی

زمانی که ملک برای فروش به افراد خاص و مشخص معرفی می‌گردد و عموم مردم از این مزایده اطلاع پیدا نمی‌کنند، مزایده خصوصی برگزار شده است.

در این نوع مزایده خریداران قیمت‌های پیشنهادی را به صورت محرمانه اعلام می‌نمایند و بالاترین قیمت پیشنهادی برنده مزایده محسوب می‌گردد. در این نوع مزایده خریداران از قیمت پیشنهادی همدیگر خبر نداشته به نوعی رقیب محسوب می‌شود.

معایب خرید ملک مزایده‌ای

از آنجا که املاک مزایده ای به قیمت و بهایی پایین تر از ارزش واقعی فروخته می‌شوند، برای افراد وسوسه کننده است. اما در واقعیت این امر معایبی نیز دارد.‌

معمولاً مزایده توسط ارگان ها و نهادها قضایی و قانونی برگزار می‌شود، زمانی که خریدار یا برنده مزایده مراحل قانونی را برای خرید ملک مزایده ای انجام می‌دهد، در اسناد معتبر قانونی رفع تصرف ملک از مالک به عهده وی گذاشته می‌شود.

این مورد بزرگترین ایراد خرید ملک مزایده ای است، چرا که اگر مالک قبلی اقدام به تخلیه و واگذاری ملک مزایده‌ ای ننماید، نهادها و ارگان‌های برگزار کننده مزایده، هیچگونه مسئولیتی قبول نخواهند داشت.

خریدار ملک باید راسا با طرح دعوی در مراجع قضایی، برای مالک قبلی حکم تخلیه و عدم تصرف ملک را دریافت نماید. این امر می‌تواند منجر به صرف هزینه و وقت برنده مزایده گردد.

البته برنده و خریدار می‌تواند، نسبت به دریافت خسارت از مالک قبلی اقدام کرده و با طرح دعوی در مراجع قانونی به احقاق حقوق خود بپردازد.

مزایده املاک شراکتی

در برخی موارد ملک مزایده‌ ای مشاع یا شراکتی است. شرکا می‌توانند، وراث یک ملک ورثه‌ای باشند، یا افرادی که سهم مشاع در یک آپارتمان دارند.

معایب خرید ملک مزایده‌ای

زمانی که صاحبین این املاک در مورد تقسیم ملک یا پرداخت دیون و تعهدات آن به توافق نرسند، مراجع قضایی اقدام به مزایده ملک مشاع یا شراکتی می‌کنند. در این گونه موارد سهم هر یک از شرکا توسط اداره ثبت اسناد مشخص می‌شود.

اگر ملک امکان جداسازی و تفکیک سهم هر یک از شرکا را داشته باشد، این تفکیک و در اصطلاح قضایی افراز انجام می‌گردد و برای قسمت‌های تفکیک شده سند رسمی صادر می‌شود.

اما زمانی که امکان تفکیک و افراز ملک مشاعی وجود نداشته باشد، طبق حکم مراجع قضایی ملک به مزایده گذاشته شده و پس از فروش سهم هر یک از شرکا پرداخت می‌شود. روال مزایده املاک مشاع نیز مانند سایر املاک است.

پس از تعیین قیمت و ارزش گذاری ملک توسط کارشناس تعیین شده، روز مشخصی برای مزایده ملک اعلام می‌شود. ملک مورد نظر به مزایده گذاشته شده و پس از فروش هزینه‌های مربوطه کسر شده و سهم هر یک از شرکا پرداخت می‌شود.

جمع‌بندی

مزایده ملک یعنی فروش ملک توقیف شده توسط نهادهای قضایی به ارزش و بهایی پایین‌تر از قیمت واقعی ملک. زمانی که ملک به دلیل عدم پرداخت دیون مالک توقیف گردد، دستگاه قضایی اجازه فروش و مزایده ملک را خواهد داشت.‌

مزایده به دو صورت عمومی و خصوصی برگزار می‌شود.‌ در مزایده عمومی شرکت کنندگان از قیمتی که رقبا اعلام می‌نماید، باخبر هستند و می‌توانند، قیمت بیشتری را اعلام کنند.

در مزایده خصوصی شرکت کنندگان از قیمت پیشنهادی دیگر رقبا اطلاع نداشته و نتیجه مزایده پس از بررسی توسط نهاد مربوطه اعلام می‌شود. در مزایده ملک مشاع پس از برگزاری مزایده هزینه‌های مربوطه کسر شده و مابقی وجه بین شرکا تقسیم می‌شود.

از معایب و مشکلات خرید ملک مزایده ای تصرف ملک است که به عهده خریدار می‌باشد. چنانچه مالک قبلی از تخلیه و تحویل ملک به برنده مزایده خودداری نماید، نهادهای برگزار کننده مسئولیتی قبول نمی کنند.

خریدار برای احقاق حقوق خود باید به نهادهای قانونی مراجعه و طرح دعوی نماید. حتما قبل از خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان با املاک سپاهان مشورت کنید و از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنید.