هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: موقعیت ملک: قیمت زمین در مناطق مختلف شهر متفاوت است و این امر بر هزینه تغییر کاربری نیز تاثیر می گذارد.

متراژ ملک: هر چه متراژ ملک بیشتر باشد، هزینه تغییر کاربری نیز بیشتر خواهد بود. نوع کاربری جدید: هزینه تغییر کاربری به یک کاربری تجاری پر تردد، مانند رستوران، بیشتر از یک کاربری اداری مانند دفتر وکالت است.

مراحل قانونی: هزینه مراحل قانونی تغییر کاربری، مانند اخذ مجوز از شهرداری و پرداخت عوارض، می تواند متغیر باشد. به طور کلی، می توان گفت که هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری بین 10 تا 50 درصد ارزش ملک است.

عوامل متعددی بر هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری تاثیر می گذارند، از جمله: محدوده تفصیلی: محدوده تفصیلی سندی است که شهرداری برای هر منطقه از شهر تهیه می کند و در آن کاربری های مجاز برای آن منطقه مشخص شده است.

اگر ملکی در محدوده ای باشد که کاربری تجاری در آن مجاز نباشد، هزینه تغییر کاربری آن به مراتب بیشتر خواهد بود. وضعیت پروانه ساختمانی: اگر ملک دارای پروانه ساختمانی مسکونی باشد، برای تغییر کاربری آن باید پروانه جدیدی اخذ شود. هزینه اخذ پروانه جدید به متراژ و نوع کاربری جدید ملک بستگی دارد.

فراهم بودن الزامات فنی: برای تغییر کاربری یک ملک مسکونی به تجاری، باید الزامات فنی مربوط به آن کاربری جدید، مانند عرض معبر، تعداد پارکینگ و مشارکت سایر مالکین: در برخی موارد، برای تغییر کاربری یک واحد آپارتمانی در یک ساختمان مسکونی، نیاز به رضایت سایر مالکین آن ساختمان است.

راه های مختلفی برای کاهش هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری وجود دارد، از جمله: انتخاب کاربری جدید با ارزش افزوده کمتر: همانطور که گفته شد، هزینه تغییر کاربری به یک کاربری تجاری پر تردد بیشتر از یک کاربری اداری است.

استفاده از مشاوران متخصص املاک سپاهان: مشاوران متخصص می توانند با راهنمایی های خود، مشکلات ملکی شما را حل کنند. اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

املاک کاربری‌های متفاوتی دارند و باید متناسب با کاربری خود استفاده شوند. براساس ضوابط و قوانین مالکین اجازه بهره برداری از ملک خود را با کاربری دیگر ندارند. این موضوع بدین معنی است، که ساختمان مسکونی را نمی‌توان مورد بهره‌برداری تجاری قرار داد.

زمین کشاورزی را نمی‌توان برای استفاده مسکونی ساخت و ساز کرد. ولی قانون راه حلی برای کسانی که تمایل به بهره‌برداری از ملک خود با کاربری دیگر دارند، در نظر گرفته است. این راه حل تغییر کاربری ملک است.
چنانچه مالک تمایل داشته باشد، از ملک مسکونی برای بهره‌برداری تجاری استفاده نماید، باید اقدام به تغییر کاربری کند. این تغییر کاربری برای تمامی املاک صادق است.

مالک زمین کشاورزی برای استفاده‌ای غیر از فعالیت‌های کشاورزی از ملک خود باید اقدام به تغییر کاربری زمین نماید. مراحل تغییر کاربری املاک مختلف متفاوت است.

زمانی که مالک ملک مسکونی تمایل دارد، از ساختمان خود بهره‌برداری تجاری نماید، باید مراحل تغییر کاربری ملک را انجام داده و هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری را پرداخت کند و مجوزهای لازم را از نهادهای مربوط دریافت نماید.

اگر شما عزیزان قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید. املاک سپاهان با مشاورانی با تجربه و حرفه ای در زمینه خرید ویلا در اصفهان، خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان در خدمت شما عزیزان است.

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

هنگام شروع به ساخت و ساز مالک باید با مراجعه به شهرداری‌ها و سازمان‌های مربوط مجوزهای لازم برای شروع و انجام ساخت و ساز را دریافت نماید. در این مجوزها قید می‌گردد، ملک مزبور چه ویژگی‌ها، مساحت و چه نوع کاربری دارد.

مالک باید بر اساس آنچه مجوز آن را دریافت کرده است، اقدام به ساخت و بهره‌برداری از ملک نماید و تخطی از مجوزهای دریافت شده، منجر به پرداخت جریمه و پیگیری قانونی می شود.

بنابراین در مجوزهای قانونی ملک تجاری مسئله تجاری بودن ملک باید قید شده باشد. همچنین در اسناد صادر شده برای ملک کاربری آن قید می‌گردد و مالک اجازه استفاده از ملک با کاربری دیگر را ندارد.
چنانچه بعد از ساخت و ساز و دریافت اسناد و مجوزها، مالک قصد تغییر کاربری ملک خود را داشته باشد، باید به نهادهای مربوط مراجعه کند و درخواست خود را ارائه کند. بعد از بررسی درخواست از سوی مراجع مربوط با آن موافقت یا مخالفت می‌گردد.

املاکی که با هدف تجاری ساخته شده مجوز تجاری دریافت می‌کنند و تحت پوشش قانون‌های مربوط به کسب و کار و یا تجارت قرار دارند و فعالیت آنها به صورت قانونی نظارت می گردد.

مراحل تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

۱. ارائه درخواست و مدارک به دفاتر نوسازی

در مرحله اول مالک باید تقاضای تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری را به دفاتر نوسازی ارائه دهد. در زمان مراجعه مالک به دفتر نوسازی فرم‌های مربوط به تغییر کاربری در اختیار وی قرار می‌گیرد و مالک لازم است، اطلاعات درخواستی را در این فرم‌ها ثبت نماید.‌

در این فرم کاربری قدیمی ملک ذکر می‌گردد و کاربری مورد تقاضا یعنی کاربری تجاری تقاضا می‌شود. همچنین در این مرحله مالک باید مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری را نیز ارائه نماید.

مراحل تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

۲. پرداخت عوارض

بعد از تکمیل فرم‌های مربوط به تغییر کاربری، مالک باید عوارض شهرداری مربوط به ملک را پرداخت نماید. در صورتی که مالک قبلاً این عوارض را پرداخت نموده باشد، ارائه فیش پرداختی کفایت کرده و نیاز به پرداخت مجدد نیست.

۳. بررسی تقاضا

بعد از تسلیم تقاضای تغییر کاربری، دفتر نوسازی تقاضای مالک را بررسی می‌کند. برای این امر بازرسی از سوی دفتر نوسازی به بررسی اطلاعات مربوط به ملک و مالک می‌پردازد. در این مرحله از ملک بازرسی به عمل می‌آید.

ملک مورد تقاضا باید شرایط تغییر کاربری را که از سوی دفتر نوسازی وضع شده است، دارا باشد. بعد از بازرسی محل، دفتر نوسازی به مالک اجازه ادامه روند تغییر کاربری را می‌دهد. در صورتی که ملک شرایط لازم را نداشته باشد، به مالک اطلاع داده می‌شود.

۴. دستور تهیه نقشه جدید

بعد از بازرسی دفتر نوسازی به مالک اجازه تهیه نقشه جدید برای ملک متناسب با نوع کاربری داده می‌شود. در طراحی نقشه جدید موقعیت ملک، طبقات درخواستی، نوع اشتغال و کاربری، تطابق با فضای شهری و … باید مد نظر قرار گیرد.

بعد از آن نقشه طراحی شده از سوی دفتر نوسازی مورد تایید قرار می گیرد. اگر مالک با دستورات و شرایط وضع شده از سوی دفتر نوسازی موافق نبوده باشد، امکان اعتراض برای او در نظر گرفته می‌شود.

مالک می‌تواند به دفتر نوسازی اعتراض نماید. این اعتراض قبل از تهیه نقشه مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به مالک اطلاع داده می‌شود.

۵. تهیه نقشه توسط مالک

در این مرحله مالک متناسب با ضوابط تعیین شده و خواست خود نقشه ملک تجاری خود را طراحی کند. این نقشه باید به تایید دفتر نوسازی برسد.

۶. تایید نقشه

زمانی که مالک نقشه جدید ملک را طراحی نمود، این نقشه باید توسط کارشناسان دفتر نوسازی تایید گردد‌. اگر کارشناسان نقشه مربوطه را تایید نکنند، مالک باید مطابق با نظرات آنها نقشه را تغییر دهد.

۷. دریافت مجوز

بعد از تایید نقشه توسط کارشناسان مجوز نوسازی محل صادر می‌گردد.

تغییر کاربری ملک

۸. نوسازی ملک

در این مرحله مالک باید مطابق با نقشه تایید شده، ملک خود را بازسازی نماید تا برای کاربری تجاری مناسب باشد. در این مرحله معمولاً ملک بازسازی می‌گردد.

چنانچه امکان بازسازی ملک وجود نداشته باشد، مالک باید ملک را تخریب کرده و مجدداً اقدام به ساخت ملک خود نماید. در این صورت مالک باید هنگام ساخت ملک مجوز فعالیت تجاری دریافت کند و دیگر نیازی به دریافت مجوز تغییر کاربری نیست.

مدارک لازم برای تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

مالک هنگام مراجعه به دفاتر نوسازی برای ارائه درخواست تغییر کاربری ملک باید مدارکی را تهیه و ارائه نماید. این مدارک به شرح زیر است.
۱ . سند مالکیت ملک. که باید به نام متقاضی باشد.
۲. مدارک شناسایی و هویتی صاحب ملک و یا وکیل وی شامل شناسنامه و کارت ملی و اصل وکالت‌نامه وکیل.
۳ .برگه تسویه حساب مربوط به عوارض ملک شامل تسویه حساب مالیاتی و عوارض مربوط به شهرداری.
۴. مجوز مربوط به پایان کار و دیگر مجوزهای مربوط به ملک.
۵. نقشه طراحی شده برای ملک بعد از تغییر کاربری. مالک هنگام مراجعه برای تغییر کاربری باید اصل تمام مدارک ذکر شده را به دفاتر نوسازی ارائه دهد.

هزینه‌های تغییر کاربری ملک

دریافت مجوز تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری مستلزم پرداخت هزینه‌هایی از سوی مالک است. این هزینه‌ها تحت تاثیر عواملی مانند منطقه و محل قرارگیری ملک، متراژ و مساحت ملک و… قرار دارد.
هزینه‌های پرداختی توسط مالک تحت تاثیر سه عامل قرار دارد. اولین عامل مساحت ملک است. هر چقدر ملک مساحت بیشتری داشته باشد، هزینه پرداختی بیشتر است. علاوه بر متراژ ملک ارتفاع آن نیز در محاسبه هزینه پرداختی توسط مالک تاثیرگذار است.
دومین عامل موثر در هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری عامل ضریب منطقه است. ضریب منطقه با توجه به قیمت ملک‌های مجاور و همچنین موقعیت قرارگیری ملک نسبت به خیابان اصلی و فرعی و غیر مشخص می‌شود.
سومین عامل تخلفات انجام شده توسط مالک است. چنانچه مالک هنگام ساخت ملک دچار تخلف گردد، در موقع تغییر کاربری باید جریمه این تخلفات را پرداخت نماید.
برخی عوامل فرعی نیز در تعیین هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری تاثیرگذار است. مانند عمر ساختمان و بنای ملک، نوع سازه که می‌تواند، بتنی یا فلزی باشد.

هزینه‌های تغییر کاربری ملک

در نهایت هزینه‌ای که لازم است، پرداخت شود، توسط کارشناسان محاسبه گردیده و به مالک اعلام می‌گردد. مالک باید هزینه اعلام شده را پرداخت نماید تا مجوز تغییر کاربری برای وی صادر شود.

دلایل تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

مهم‌ترین دلیل تغییر کاربری املاک مسکونی به تجاری سودهی بیشتر املاک تجاری است.‌ ملک تجاری سود بیشتری را نصیب مالک می کند. مالک می‌تواند با بهره‌برداری انتفاعی از ملک خود درآمد داشته باشد.

همچنین روند رشد املاک تجاری نسبت به املاک مسکونی سریع‌تر است.‌ این موضوع بدین معنی می باشد، که در یک بازه زمانی مشخص املاک تجاری رشد بیشتری نسبت به املاک مسکونی دارند.

با توجه به سودهی بیشتر این املاک پرداخت هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری و همچنین سایر هزینه‌های جانبی که بعد از تغییر کاربری مالک ملزم به پرداخت آن است، معقول و منطقی به نظر می‌رسد.
تغییر کاربری ملک بدون دریافت مجوزهای لازم غیر قانونی است. بعد از مشخص شدن تغییر کاربری بدون داشتن مجوز لازم، مرتکب جریمه نقدی شده و معمولاً فعالیت در ملک تا پرداخت جریمه و تغییر کاربری از سوی نهادهای قانونی تعطیل خواهد بود.
در بعضی موارد مالک بدون دریافت مجوز می تواند اقدام به به تغییر کاربری ملک خود نماید. بعضی از این موارد استثنایی به شرح زیر است.
۱.‌ مشاغل خانگی. در قوانین برای حمایت از کسب و کارهای خانگی اجازه فعالیت تجاری در املاک مسکونی به صاحبین این مشاغل داده می‌شود.
۲.‌ دفاتر مربوط به ازدواج و طلاق. دفاتری که در آنها ازدواج و طلاق به صورت رسمی انجام می‌شود، قابل احداث در ملک مسکونی است.
۳. دفتر وکالت جز موارد استثنایی در قانون استفاده تجاری از ملک مسکونی محسوب می‌گردد.
۴.‌ مطب پزشکان‌.
۵. دفاتر مهندسی.
توجه داشته باشید، قوانین مربوط به دریافت مجوز معمولاً بر حسب مقتضیات روز تغییر کرده و شما باید اطلاعات خود را در این زمینه به روز نمایید.

جمع‌بندی

برای تغییر کاربری املاک مسکونی به تجاری، مالک باید درخواست تغییر کاربری را به دفتر نوسازی تسلیم نماید. بعد از بررسی و تایید درخواست، نقشه جدید ملک طراحی می شود.

تغییر کاربری مستلزم پرداخت هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری می‌باشد. مالکین بدون کسب مجوز اجازه فعالیت تجاری در املاک مسکونی را ندارند، مرتکب جریمه نقدی می‌گردد.

شما عزیزان باید قبل از خرید و فروش هر ملکی با افراد مطلع مشورت کنید تا بعد از خرید مشکلی ایجاد نشود. مشاورین املاک بهترین مرجع برای مشاوره و راهنمایی است.

املاک سپاهان با تجربه ده ساله و مشاورانی حرفه ای و شناخت کامل منطقه اصفهان بهترین نمونه املاک را به شما معرفی می کند. املاک سپاهان در زمینه خرید ویلا در اصفهان، خرید و فروش باغ و زمین، اجاره باغ در اصفهان نیز فعالیت می کند.