سیستم فایلینگ املاک

در این مقاله در مورد سیستم فایلینگ املاک و مزایا و معایب استفاده از سیستم سنتی و سیستم مدرن فایلینگ املاک مطالبی را مطرح می کنیم.

فعالیت به عنوان مشاور املاک و اداره کردن دفتر املاک، بر خلاف تصور عامه، نیاز به مهارت و تخصص دارد. برخی گمان می‌کنند، برای فعالیت به عنوان مشاور املاک، داشتن روابط عمومی قوی و توانایی متقاعد سازی دیگران کافی است.

در واقعیت امر، یک مشاور املاک موفق، علاوه بر داشتن فن بیان خوب، روابط عمومی بالا و توانایی مذاکره نیاز، به برخی تخصص‌های دیگری برای اداره دفتر مشاور املاک خود دارد.
یکی از این مهارت‌ها توانایی فایلینگ و تسلط بر سیستم فایلینگ است. آشنایی با سیستم فایلینگ یک مهارت‌های ضروری برای مشاورین املاک است.

چنانچه با این مهارت آشنایی کامل نداشته باشند، نمی‌توانند به نحو مطلوب دفتر مشاور املاک خود را اداره نمایند و از گزینه‌هایی که برای ارائه و معرفی به مشتریان خود دارند، استفاده مطلوب ببرند.
اهمیت این موضوع به اندازه‌ای تاثیرگذار است، که برخی معتقدند دلیل عدم موفقیت برخی دفاتر مشاور املاک، عدم استفاده درست از سیستم فایلینگ است.

شما عزیزان اگر قصد خرید ویلا در شرق اصفهان یا خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان با آشنایی کامل اصفهان و مشاورانی با تجربه و حرفه ای در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان و اجاره ویلا در اصفهان بهترین نمونه ملک ها را به شما معرفی می کند.

سیستم فایلینگ املاک

در اصطلاحات رایج بین فعالان مشاورین املاک، اصطلاح فایل به وفور استفاده می‌شود. در تعریف فایل می توان گفت، هر ملک مسکونی، زمین، باغ و یا ویلایی که برای انواع معامله مانند خرید و فروش، رهن و اجاره به دفتر املاک سپرده می‌شود.
علاوه بر املاک، مستغلات سپرده شده به دفاتر املاک نیز جزء فایل‌ها محسوب می‌گردد. فایل‌ها در شغل مشاورین املاک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، تا جایی که می توان گفت، رکن اصلی شغل مشاورین املاک فایل‌ها هستند.

سیستم فایلینگ املاک چیست؟

بدون وجود فایل‌ها مشاور املاک عملاً قادر به خرید و فروش ویلا، باغ، زمین و معامله ملک نمی‌باشند. اگر شغل مشاور املاک را به فروشنده تعبیر نماییم، فایل‌ها در واقع همان کالایی محسوب می‌شود، که فروشنده آنها را به فروش می رساند.

مشاور املاک برای دسترسی آسان به فایل‌های خود آنها را دسته‌بندی و ثبت می‌نمایند. این تقسیم بندی می تواند ملاک‌های مختلفی داشته باشد . مانند متراژ ملک، قیمت ملک و … حتی مشاور املاک می تواند بر اساس ملاک و معیار خود فایل ‌های خود را دسته‌بندی نماید.
سیستم فایلینگ املاک به دو صورت مدرن و سنتی وجود دارند. سیستم‌های سنتی، همان روش ثبت فایل‌ها در دفاتر است. سیستم‌های مدرن، استفاده از نرم افزارها کامپیوتری وب سایت‌ها و اخیرا اپلیکیشن‌های موجود است.

مزایا و معایب سیستم های سنتی و مدرن

سیستم فایلینگ سنتی

۱. بررسی فایل‌ها در سیستم سنتی زمان زیادی لازم دارد. مشاور املاک برای پیدا کردن فایل مورد نظر خود باید تمام دفاتر را بررسی کند .
۲. عدم دسترسی به فایل‌ها در زمان عدم حضور در دفتر املاک.
۳ .عدم امکان مرتب سازی فایل‌ها در دسته های متفاوت و متنوع.
۴ . وجود تعداد زیادی دفتر و هرج و مرج در دسته بندی فایل‌ها.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امکان استفاده از سیستم‌های مدرن، استفاده از روش فایلینگ سنتی توجیهی نداشته و مشاورین املاک از سیستم های مدرن استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از سیستم فایلینگ مدرن

۱. وجود نظم و ترتیب در دسته‌بندی فایل‌ها. استفاده از سیستم مدرن فایل های موجود را در دسته‌های منظم طبقه‌بندی کرده و به همین دلیل امکان دسترسی به این فایل‌ها سریع و آسان است.

۲. صرفه‌جویی در زمان از قابلیت‌ها و مزایای استفاده از سیستم فایلینگ مدرن است. به دلیل استفاده از سیستم‌های مدرن پیدا کردن فایل‌ها به راحتی و در کمترین زمان صورت می‌گیرد.

مشاور املاک در کمترین زمان با سرچ فایل مورد نظر خود آن را پیدا کرده و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کند.
۳. دسترسی به تمام فایل‌ها. در سیستم سنتی ممکن است، برخی از فایل‌ها به خاطر بی نظمی از قلم بیفتد و شانس معامله پرسود از دست برود. ولی در سیستم‌های مدرن مشاور املاک به دلیل سیستمی بودن روش به تمام فایل‌ها دسترسی دارد.
۴. امکان دسترسی به فایل‌ها در زمانی که در دفتر مشاور املاک حضور ندارید، وجود دارد. مشاور املاک در هر زمان و در هر مکان می تواند، به سیستم فایلینگ خود وارد شده و به فایل‌ها دسترسی داشته باشد.‌

بنابراین در روزهای تعطیل و در زمانی که به دلایل مختلف امکان حضور در دفتر را ندارید، می توانید کسب و کار خود را مدیریت کرده و درآمد داشته باشید.
۵. امکان اشتراک گذاری فایل ها در سیستم فایلینگ وجود دارد. شما می‌توانید فایل‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید .همچنین از فایل‌هایی که آنها در سیستم‌های فایلینگ به اشتراک عمومی گذاشته‌اند، استفاده کنید.

سیستم فایلینگ سنتی

تعامل و همکاری با دیگر مشاورین املاک باعث رونق، پیشرفت و درآمدزایی برای کسب و کار شما می گردد.
۶. در سیستم فایلینگ املاک امکان بررسی فعالیت‌های انجام شده وجود دارد و مشاور املاک می تواند، جریان کار خود را مدیریت کرده و در صورت وجود ایراد در کار خود آنها را برطرف کرده و کسب و کار خود را ارتقا دهد.

سیستم‌های فایلینگ مدرن بسیار زیادی مانند نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد، که شما می‌توانید، بسته به خواست و نظر خود و البته امکاناتی که این سیستم‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، از آنها استفاده کنید.
نحوه کار کردن با سیستم‌های فایلینگ مدرن معمولاً آسان است و احتیاج به آموزش و یادگیری ندارد. مشاور املاک موفق فایل های اوکازیون خود را در سیستم‌های مدرن دسته‌بندی کرده تا در هنگام مراجعه مشتری به راحتی از این فایل‌ها استفاده نماید.

ویژگی های یک فایل خوب

فایل خوب در واقع یک ملک مناسب برای انجام معامله و خرید و فروش است.‌ شاید گمان کنید، یک فایل خوب باید دارای امکانات کامل و قیمت مناسب باشد.

هرچند که چنین موردی جزء فایل‌های خوب محسوب می‌گردد، ولی در خرید و فروش ملک فایلی اوکازیون محسوب می‌شود، که قیمت بسیار مناسبی داشته باشد.
به عنوان مثال یک ویلا ممکن است، فول امکانات باشد. در موقعیت جغرافیایی عالی قرار گرفته باشد و در عین حال قیمت بسیار زیادی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

از نظر مشاورین املاک این فایل چندان مناسب نیست، چرا که متقاضیان کمی خواهد داشت. کارکردن بر روی چنین فایلی زمانبر و در اکثر اوقات بی‌نتیجه است.
در مقابل ویلایی را در نظر بگیرید که از لحاظ امکانات کاستی هایی دارد و به همین دلیل قیمت بسیار مناسبی برای آن پیشنهاد می‌شود. این امر منجر به افزایش تقاضا و مشتری برای این فایل می‌گردد.

در نتیجه این فایل در کمترین زمان و با سود مناسب معامله می‌شود. از نظر مشاورین املاک این فایل، یک مورد اوکازیون و مناسب است. دفاتر مشاور املاکی که فایل‌های مناسب زیادی در دست دارند، از لحاظ شغلی موفق هستند.
بنابراین از مهارت‌های لازم برای مشاورین املاک مهارت فایل یابی است. توجه داشته باشید ، اصطلاح فایل در بین مشاورین املاک با این معنی متداول و مرسوم است و در فعالیت‌های دیگر معانی دیگری دارد.
از آنجا که تعداد این فایل‌ها قابل توجه است و هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند، دسته بندی آنها اهمیت زیادی دارد . این دسته‌بندی همان سیستم فایلینگ املاک است، که جزء جدای ناپذیر فعالیت مشاورین املاک است.

اگر قصد سرمایه گذاری دارید و به دنبال معامله ای سودآور برای خود هستید، خرید ویلا، باغ، زمین در اصفهان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب میشود، شما میتوانید برای خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان با مشاوران املاک سپاهان تماس بگیرید.

دسته بندی فایل‌ها

فایل‌های موجود در دفاتر مشاور املاک انواع مختلفی دارند. که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
۱. فایل‌های شخصی فرد مشاور که به آن دسته از فایل‌هایی گفته می‌شود، که شخص راسا آنها را گردآوری کرده است.‌ این فایل‌ها برای شخص سودآوری زیادی داشته و انجام خرید و فروش به وسیله آنها موفق‌ترین نوع معامله محسوب می‌گردد.
۲. فایل های دفتر املاک. این فایل‌ها متعلق به دفتر املاک بوده و انجام معامله بر روی آن هم برای شخص مشاور و هم دفتر املاک درآمد و سود خواهد داشت.
۳. فایل‌های معرفی شده. این دسته از فایل‌ها از سوی دیگران به خصوص همکاران معرفی و پیشنهاد می گردد. از آنجا که با انجام معامله بر روی این فایل‌ها سود حاصل بین شخص مشاور و شخص معرف تقسیم می‌گردد، از لحاظ درآمدزایی سود کمتری نصیب معامله کننده می‌گردد.
4. فایل‌های عمومی که به صورت عمومی منتشر شده و تمام مشاورین املاک امکان خرید و فروش و انجام معامله بر روی آن را خواهند داشت. مانند فایل‌های معرفی شده در اپلیکیشن‌های مربوط به حوزه املاک.

سیستم فایلینگ مدرن

جمع‌بندی

دفتر مشاور املاک برای فعالیت خود گزینه‌هایی به مشتریان ارائه می‌دهد .این گزینه‌ها در اصطلاح املاک فایل خوانده می‌شود. فایل‌های مناسب آن دسته از گزینه‌هایی هستند، که سود زیادی را در جریان خرید و فروش نصیب مشاور املاک می‌کند.
ملکی که قیمت مناسب داشته باشد و خریداران زیادی برای آن وجود داشته باشد، در اصطلاح مشاورین املاک ملک، اوکازیون گفته می‌شود. مشاور املاک برای دسترسی به فایل‌های خود آنها را دسته‌بندی و ثبت میکند. سیستم دسته‌بندی و ثبت فایل‌ها سیستم فایلینگ املاک است.

سیستم فایلینگ املاک به دو روش سنتی و مدرن اجرا می‌گردد. سیستم سنتی روش ثبت فایل‌ها در دفاتر به صورت دستی است و سیستم مدرن فایلینگ ثبت فایل‌ها در سایت‌ها ،اپلییکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری است.

با توجه به مزایای سیستم فایلینگ مدرن از جمله نظم و ترتیب فایل‌ها، صرفه‌جویی در زمان، افزایش کارایی و راندمان، تعامل و همکاری با همکاران و  .. امروزه مشاورین املاک از این سیستم استفاده می‌کنند‌.