خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی

در این مقاله در مورد املاک مصادره ای، املاک توقیفی، املاک ضبط شده و خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی مطالبی را عنوان می کنیم.

بیشتر افراد با شنیدن نام مصادره و یا توقیفی از خرید ملک یا مال مورد نظر صرف نظر می کنند و از دردسرهای بعدی جلوگیری می نماید.

اما از آنجا که معمولاً این اموال و املاک با قیمت پایین تر از ارزش واقعی آن به فروش گذاشته می شوند، برای برخی افراد وسوسه انگیز هستند و تمایل به خرید و فروش آن ها دارند.

شما عزیزانی که قصد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان را دارید کافیست برای دیدن بهترین باغ و ویلا با قیمت مناسب با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی

در این مبحث سعی داریم، شما را با خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی آشنا کنیم و قوانین و نکات لازم را برای خرید و فروش آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ملک مصادره ای

مصادره ملک به معنای ضبط کردن ملک شخصی افراد، به زور و اجبار قانونی، به دلیل عدم پرداخت تعهدات و یا ارتکاب جرم است.‌

معمولاً املاک مصادره ای که در تملک حاکمیت هستند، به دلیل داشتن هزینه نگهداری با دستور مراجع قضایی قیمت گذاری شده و به فروش می رسد. بهای به دست آمده از فروش ملک پس از کسر هزینه های مربوطه به صندوق دادگستری واریز می گردد.‌

خرید و فروش املاک مصادره ای

سند مالکیت املاک مصادره شده باطل گردیده و از تملک شخص خارج شده و سند جدیدی برای آن صادر می گردد، که مالکیت ملک را به ارگان مصادره کننده واگذار می نماید.‌

املاک توقیفی

زمانی توقیف ملک صورت می گیرد که، صاحب ملک تعهدات پرداخت نشده به ارگان های دولتی داشته باشد. در این زمان ملک شخص تا زمان پرداخت بدهی توقیف می گردد.

در این زمان مالک امکان خرید و فروش ملک خود را نداشته و نمی تواند مالکیت خود را منتقل نماید. زمانی که شخص تعهدات خود را پرداخت نماید، ملک از توقیف خارج شده و به شخص برگردانده می شود.‌

در صورتی که مالک قادر به پرداخت بدهی و تعهدات خود نباشد، ملک توقیف شده توسط مراجع قانونی فروخته شده و پس از کسر مبلغ بدهی شخص، وجه ملک به وی پرداخت می گردد.

املاک ضبط شده

معمولاً املاک و اموال ضبط شده طی فرآیند کیفری به تملک حاکمیت در می آید، که به صورت دائم و موقت انجام می گیرد. زمانی که ملکی به صورت موقت ضبط می گردد، مالک می تواند با رای مراجع قانونی ملک ضبط شده را باز پس بگیرد.

خرید و فروش املاک توقیفی

اما در ضبط دائم، شخص امکان باز پس گیری ملک خود را ندارد.‌ املاکی که به عنوان وثیقه در مراجع قانونی در نظر گرفته می شوند، در صورتی که فرد مجرم و یا متهم که برای وی وثیقه گذاشته شده است، از مراجعه و حضور در مراجع قانونی ‏ اجتناب نماید، ضبط می گردد.

تفاوت بین مصادره، ضبط و توقیف املاک

در مفهوم کلی مصادره و ضبط املاک به یک معنا می باشد. با این تفاوت که ضبط اموال می‌تواند جنبه تامین داشته باشد، ولی مصادره املاک جنبه مجازات و کیفری دارد.

ضبط املاک ممکن است، موقت بوده باشد و صاحب ملک بتواند ملک خود را باز پس بگیرد. ولی ملک مصادره شده برای همیشه از مالکیت فرد خارج شده و باز پس داده نمی شود.

در مورد املاک توقیف شده مالک می تواند، با پرداخت تعهدات و دیون خود ملک خود را از توقیف خارج نموده و مالکیت کامل خود را به دست آورد.

خرید و فروش ملک مصادره ای

از آنجا که قیمت املاک مصادره ای معمولا از عرف جامعه پایین تر می باشد، برخی از افراد تمایل به خرید این دسته املاک دارند.

املاک مصادره شده پس از سلب مالکیت از صاحب ملک معمولاً به مالکیت ارگان های دولتی یا نهادهایی مانند کمیته امداد و.. در می آید.‌ این ارگان ها امکان فروش ملک را بدون رای مراجع ذیصلاح و قانونی نخواهند داشت.

چنانچه تمایل به خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی به دلایل مختلفی داشته باشید، باید از مراجع قانونی حکم و اجازه فروش آن را دریافت نمایند. به طور کلی خرید و فروش املاک مصادره ای بدون حکم قانونی جرم محسوب شده و معامله انجام شده باطل می باشد.

تفاوت بین مصادره، ضبط و توقیف املاک

ولی چنانچه ملک مورد نظر مجوز و حکم لازم را برای فروش داشته باشد، در صورت تمایل می توانید اقدام به خرید آن بنمایید. توجه داشته باشید با وجود حکم قانونی امکان دردسر های احتمالی در زمان انتقال مالکیت و دریافت سند وجود خواهد داشت.

خرید املاک توقیفی

در مورد خرید املاک توقیف شده باید گفت، این معامله بطور کلی باطل بوده و شخص مرتکب در صورت آگاه بودن از شرایط آن مجرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

نحوه تشخیص ملک توقیفی و یا مصادره ای

قبا از انجام هر گونه خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی باید اطلاعات لازم را در مورد ملک پیدا کنید.

بهترین راه قبل از انجام معامله، کسب اطلاعات در مورد مالکیت ملک مورد معامله می باشد، تا مشخص گردد ملک مورد نظر توقیفی و یا مصادره ای نباشد و از دردسرهای بعدی جلوگیری به عمل آید.
اولین و راحت ترین روش تشخیص ملک مصادره ای و توقیفی بررسی سند مالکیت آن می باشد. معمولاً اسنادی که توقیف می گردند در صفحه آخر توقیف بودن ملک ثبت می گردد. در مورد سندهای تک برگ در پشت سند قید می گردد که ملک آن توقیف گردیده است.

نحوه تشخیص ملک توقیفی و یا مصادره ای

نتیجه گیری

املاک مصادره ای به املاکی گفته می شود، که به دلیل کیفری از مالکیت شخص خارج شده و به مالکیت ارگان های دولتی در می آید. این ارگانها و نهادها اجازه فروش این املاک را نداشته و برای فروش این املاک حکم قانونی از مراجع ذیصلاح لازم می باشد.

املاک توقیفی به املاکی گفته می شود، که صاحب آن تعهدات خود را انجام نداده و یا بدهی به مراجع قانونی داشته باشد. در این صورت ملک شخص توقیف گردیده که با پرداخت بدهی و انجام تعهدات ملک به شخص بازگردانده می شود.

خرید و فروش املاک مصادره ای و توقیفی غیرقانونی بوده و معامله انجام شده باطل می باشد و شخص مرتکب مجرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

مشاوران املاک سپاهان با سالها تجربه در کنار شما هستند که با خیالی آسوده خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان را انجام دهید و از معامله خود راضی باشید.