شکایت از مشاور املاک متخلف

شما می‌توانید در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی مشاور املاک، از او شکایت کنید. برخی از رایج‌ترین تخلفات عبارتند از: دریافت حق کمیسیون بیشتر از حد مجاز، عدم ارائه اطلاعات صحیح در مورد ملک، معرفی ملک غیرقانونی یا مشکل‌دار، فریب یا سوء استفاده از مشتری، عدم تنظیم قرارداد رسمی، خودداری از ارائه کد رهگیری.

شما می‌توانید از طریق دو روش اصلی برای شکایت از مشاور املاک متخلف اقدام کنید: 1. مراجعه به اتحادیه مشاوران املاک: این روش ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای پیگیری شکایت شما است. برای این کار می‌توانید به صورت حضوری به اتحادیه مشاوران املاک شهر خود مراجعه کنید.

در هنگام مراجعه یا تماس، باید مدارک و شواهد لازم مبنی بر تخلف مشاور املاک را به همراه داشته باشید. 2. مراجعه به مراجع قضایی: اگر از طریق اتحادیه مشاوران املاک به نتیجه نرسیدید، می‌توانید به مراجع قضایی مانند شورای حل اختلاف یا دادسرا مراجعه کنید.

در این روش، رسیدگی به پرونده شما ممکن است زمان‌بر و پیچیده‌تر باشد، اما در نهایت می‌تواند منجر به صدور حکم قضایی به نفع شما شود. برای شکایت از مشاور املاک متخلف، به مدارک زیر نیاز دارید: قرارداد منعقده بین شما و مشاور املاک، مدارک هویتی شما مدارک و شواهدی که نشان‌دهنده تخلف مشاور املاک است (مانند پیامک، ایمیل، پرینت حساب بانکی و ….

اگر قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. فعالیت در بازار املاک به عنوان یک مشاور در زمینه خرید و فروش ملک جزء پیچیده‌ترین مشاغل است. عامه افراد تصور می کنند که شغل مشاور املاک بسیار ساده و بدون زحمت است.

در صورتی که این حرفه جزء سخت‌ترین و در عین حال پر مسئولیت‌ترین مشاغل است، زیرا افراد شما را به عنوان معتمد خود شناخته و به شما برای سرمایه گذاری کلان اعتماد می‌کنند.
از آنجا که سرمایه رد و بدل شده در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان زیاد است، همیشه افرادی سودجو از این حرفه، برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد اشخاص وجود دارند.

شما به عنوان شخصی که قصد خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید، باید با شناخت و بررسی کامل دفتر مشاوره املاک مورد اعتماد و معتمد، در عین حال متخصص و حرفه‌ای را انتخاب کنید.

اگر قصد خرید ویلا در اصفهان و یا خرید و فروش باغ، زمین در شرق اصفهان و اجاره ویلا در اصفهان را دارید، کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان با مشاورانی مجرب و حرفه ای با سابقه ده ساله در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

تخلفات مشاور املاک

شکایت از مشاور املاک متخلف

پر واضح است، که اکثر فعالان در این زمینه افرادی معتمد و امین هستند، که برای فعالیت خود به صورت قانونی مجوزهای لازم را کسب نموده‌اند. ابتدا لازم است، با برخی از موارد سوء استفاده و کلاهبرداری افراد سودجو آشنا شوید.

۱. فعالیت بدون داشتن مجوز

یکی از بارزترین مصادق کلاهبرداری افراد سودجو در زمینه مشاورین املاک فعالیت بدون داشتن مجوز از نهادهای قانونی است. دفاتر مشاور املاک باید از مراجع قانونی مجوز فعالیت و پروانه کسب داشته باشند.

این امر به خصوص در زمان تنظیم مبایعه نامه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا دفاتر غیرقانونی امکان دریافت کد رهگیری برای مبایعه نامه تنظیم شده را ندارند.

همچنین اگر دفتر مشاور املاک مجوزهای لازم را نداشته باشد، در صورت تخلف و سوءاستفاده استفاده می‌تواند، با تعطیلی دفتر متواری گردد. بنابراین اولین قدم در جلوگیری از سوءاستفاده مشاور املاک بررسی پروانه کسب است.

۲. انجام معامله بدون دریافت کد رهگیری

یکی از موارد تخلف و سوءاستفاده افراد سودجو انجام خرید و فروش ملک بدون دریافت کد رهگیری است. این مورد باعث فروش ملک به چندین نفر شده و کلاهبرداری ملکی محسوب می‌شود.

هنگام تنظیم مبایعه نامه حتماً باید خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در سیستم سراسری دفاتر اسناد رسمی ثبت شده و کد رهگیری دریافت شود. چنانچه دفتر مشاوره املاک به بهانه‌های مختلف از این کار اجتناب کند، دچار تخلف گشته است.

مشاور املاک متخلف

۳. دریافت حق الزحمه بیشتر از نرخ مصوب

حق الزحمه یا کمیسیون خرید و فروش ملک از طرف مراجع صنفی مشخص می‌گردد و چنانچه دفتر مشاور املاک بهایی بیشتر از نرخ مصوب دریافت کند، دچار تخلف شغلی شده است.

برخی افراد سودجو برای خرید و فروش ویلا، باغ، زمین کمیسیون های بسیار زیاد دریافت می‌کند و از افراد ناآگاه سوءاستفاده می‌کنند. مصادق سوءاستفاده و کلاهبرداری در بازار املاک بسیار متنوع است.

 نحوه شکایت از افراد سودجو

تخلف مشاورین املاک می‌تواند در سه دسته حقوقی یا کیفری یا شغلی مورد بررسی قرار گیرد.

تخلفات حقوقی و کیفری

زمانی که تخلف و سوءاستفاده انجام شده توسط افراد سودجو جنبه حقوقی یا کیفری داشته باشد، این موضوع باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

در این موارد شکایت در مراجع قضایی مطرح می‌گردد، زیرا عمل انجام شده جنبه حقوقی و مجرمانه داشته و صلاحیت رسیدگی به این شکایت با مراجع قضایی است.
زمانی که تخلف انجام شده جنبه حقوقی داشته باشد، باید ابتدا شکایت در دفاتر قضایی الکترونیکی ثبت گردد و سپس طی مراحل قانونی شکایت در دادگاه های ذی صلاح بررسی گردد. از جمله این موارد می‌توان به فروش ملک به چندین نفر بدون دریافت کد رهگیری اشاره کرد.

تخلفات شغلی و صنفی

زمانی که سوءاستفاده انجام شده مربوط به صنف املاک باشد، باید شکایت در اتحادیه اصناف ملکی مطرح گردد. از جمله این موارد می‌توان به دریافت حق کمیسیون بیشتر از نرخ مصوب اشاره کرد.

روش‌های شکایت از دفاتر مشاور املاک متخلف

مراجع رسیدگی به شکایات در اتحادیه املاک موضوع مورد نظر را بررسی کرده و اقدامات لازم را به عمل می‌آورند. در اکثر موارد شکایت های افراد در مراکز قضایی بررسی شده و در کمتر مواردی اتحادیه صنفی به بررسی شکایت مطرح شده می‌پردازد.

روش‌های شکایت از دفاتر مشاور املاک متخلف

۱.‌ شکایت تلفنی

یکی از روش‌های متداول شکایت از دفاتر مشاور املاک متخلف، تماس با شماره تلفن ۷۳۳۴ است. افراد با تماس با این شماره شکایت خود را مطرح می‌کنند. این شماره مختص به اتحادیه مشاور املاک و واحد شکایات است، که شما می‌توانید مورد خود را مطرح کنید.

بعد از بررسی ادله شما در صورتی که تخلف ثابت شود، اتحادیه مشاورین املاک اقدام به رسیدگی می کند. در صورتی که شکایت مطرح شده در صلاحیت این اتحادیه نباشد، پرونده به مراجع ذی صلاح فرستاده می‌شود.

۲. شکایت حضوری

در این مورد فرد شاکی با مراجعه حضوری به اتحادیه مشاور املاک یا دادگاه‌های قضایی شکایت خود را مطرح می‌نماید. روند رسیدگی به شکایات حضوری زمانبر بوده و شاکی باید این روند زمانبر را طی نماید.

بدین منظور شاکی با مراجعه به دفاتر الکترونیکی قضایی دادخواست خود را تنظیم می‌نماید. این دادخواست با توجه به نوع جرم انجام شده به دادگاه ذی صلاح و یا دادسرا فرستاده می‌شود.

۳. شکایت از طریق تعزیرات

یکی از راه‌های شکایت از مشاور املاک متخلف، طرح شکایت در سازمان تعزیرات است. معمولا زمانی که دفاتر مشاور املاک حق الزحمه بیشتر از نرخ مصوب از خریدار و فروشنده دریافت کنند، شاکی با طرح شکایت گران فروشی به اداره تعزیرات مراجعه می‌کند.

نکات مهم در هنگام انجام خرید و فروش ملک 

برای طرح شکایت در این سازمان می‌توان با سامانه های مربوط تعزیرات با شماره‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس گرفت. برای ثبت شکایت از مشاور املاک متخلف باید ادله و مدارک کافی داشته باشید.

در غیر این صورت شکایت شما بررسی نخواهد شد.‌ همچنین برای جوابگیری سریع تر و آسان‌تر می‌توانید، از کمک و مشاوره وکلای حقوقی در این زمینه استفاده کنید.
برای مطرح کردن شکایت خود در مراجع قانونی لازم است، شما اسناد و مدارک معتبر برای اثبات ادعای خود داشته باشید. در صورتی که شما مدارک و ادله کافی نداشته باشید، شکایت شما در مراجع قضایی پذیرفته نخواهد شد.

بنابراین هنگام مراجعه برای طرح دعوی و شکایت حتماً مدارک و اسناد خود را ارائه و زمینه شکایت خود بنمایید. روند شکایت از افراد سودجو در زمینه کلاهبرداری‌های ملکی همیشه مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار زیادی است.

افراد برای احقاق حقوق خود مجبور به مراجعه به مراجع قانونی و قضایی هستند. در هر مرحله هزینه‌هایی را متحمل می‌گردند و چه بسا بعد از طی این مراحل و صرف زمان و پول نتوانند حقوق خود را به دلایلی مانند متواری شدن، کافی نبودن مدارک و اسناد و… اثبات کنند.

نکات مهم در هنگام انجام خرید و فروش ملک

۱. برای خرید و فروش املاک همواره به مشاورین املاک معتمد و معتبر مراجعه کنید.
۲. پروانه کسب و مدارک و مجوزات لازم برای فعالیت در زمینه مشاور املاک را از دفتری که به آن مراجعه می‌کنید درخواست و رویت نمایید. دفاتر مشاور املاک قانونی و معتبر مجوز و پروانه کسب خود را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند.

شکایت از بنگاه املاک
۳. قبل از انجام خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان برخی اطلاعات کلی را از قوانین مربوط به انجام معامله خرید و فروش ملک را به دست آورید. در صورتی که اطلاع کافی از قوانین ندارید، برای خرید و فروش از مشاوره وکلا و افراد آشنا به قوانین و مقررات استفاده کنید.
۴. زمان تنظیم قرارداد چنانچه شروطی در متن قرارداد ذکر گردید، که شما معنا و مفهوم آن را نمی‌دانید و یا از لحاظ قانونی نمی‌دانید چه تکالیف و و حقوقی برای شما یا طرف مقابل ایجاد می‌کند، از امضا قرارداد و پذیرش آن شروط خودداری کنید.
۵ .‌همیشه هنگام تنظیم مبایعه نامه از دفتر مشاور املاک کد رهگیری را دریافت کنید.
۶. قبل از رسمی کردن و انجام معامله در مورد کمیسیون دریافتی سوال کرده و میزان و نحوه پرداخت آن را توافق کنید.
۷ .‌هنگام انجام معامله حتماً مدارک هویتی طرف دیگر رویت نمایید. توجه کنید، باید اصل مدارک وجود داشته باشد و کپی آن به تنهایی کفایت نمی‌کند.

جمع‌بندی

از آنجا که سرمایه رد و بدل شده در بازار املاک قابل توجه و زیاد است، بستر مناسبی برای سودجویی افراد کلاهبردار وجود دارد. بنابراین شکایات زیادی از سودجویی و کلاهبرداری افراد سودجو در این زمینه وجود دارد.

البته که تعداد مشاورین املاک معتمد و درستکار نیز بسیار زیاد است. از جمله مصادیق کلاهبرداری مشاورین املاک سودجو و متقلب می‌توان به فروش یک ملک به چندین نفر فعالیت بدون داشتن مجوزهای قانونی، دریافت حق کمیسیون خیلی زیاد و … اشاره کرد.

برای مطرح نمودن شکایت از کلاهبرداری افراد متقلب در این صنف شما می‌توانید، به اتحادیه اصناف ملکی مراجعه نموده و با ارائه مدارک شکایت خود را مطرح نمایید.
همچنین دادگاه‌های حقوقی و قضایی از جمله مراجع رسیدگی به شکایات افراد در این زمینه هستند. بسته به اینکه شکایت مورد نظر جنبه حقوقی و کیفری دارد و یا جنبه صنفی و شغلی داشته باشد، در یکی از مراکز مطرح شده بررسی می‌شود.

شکایت می‌تواند به صورت حضوری و یا تلفنی صورت گیرد. شما برای احقاق حقوق خود باید مدارک معتبر و قانونی ارائه نمایید. پروسه بررسی شکایت از افراد سودجو در زمینه ملکی زمانبر و مستلزم صرف هزینه است. بنابراین در این زمینه پیشگیری بسیار موثرتر است.