صدور سند مالکیت المثنی

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد صدور سند مالکیت المثنی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. سند مالکیت زمین، باغ، ویلا دلالت بر هویت صاحب ملک مشخص دارد.

بدین معنی که به وسیله سند مالکیت از شخص مالک و ملک خاص احراز هویت رسمی انجام می گردد. اسناد مالکیت در دفاتر اسناد رسمی صادر می شود و اعتبار قانونی دارند. از لحاظ قانونی برای هر ملک تنها یک سند مالکیت صادر می گردد.‌

چنانچه ملکی بیش از یک سند مالکیت داشته باشد، این کار غیر قانونی بوده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد. پر واضح است خرید و فروش باغ، ویلا، زمین که با سند غیرقانونی صورت گیرد، باطل بوده و برای طرفین ایجاد حق مالکیت نمی نماید.‌

در برخی موارد خاص مراجع قانونی اقدام به صدور سند مالکیت دوم برای یک ملک می نمایند، سند مذکور سند المثنی خوانده می شود. دریافت آن مستلزم طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوز لازم از نهادهای قضایی مربوطه می باشد.

اگر شما عزیزان قصد خرید ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان را دارید می توانید با مشاوران باتجربه و حرفه ای املاک سپاهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

املاک سپاهان در اصفهان با آشنایی کامل از مناطق شرق اصفهان در زمینه خرید ویلا در اصفهان، خرید و فروش باغ، زمین معامله ای سودآور را برای شما رقم می زند.

سند مالکیت المثنی

صدور سند مالکیت المثنی

چنانچه سند مالکیت زمین، باغ، ویلا به صورت غیر ارادی از بین رفته و یا مفقود گردد، صاحب ملک می تواند اقدام به دریافت سند المثنی کند. در برخی موارد در اثر اتفاقات خارج از کنترل مانند دزدی، تصادف، آتش سوزی، سیل، زلزله و …سند مالکیت از بین می رود.

همچنین ممکن است، در اثر این اتفاقات قسمتهایی از سند آسیب دیده و مفاد و مندرجات آن قابل شناسایی نباشد. در این صورت شخص مالک با مراجعه به نهادهای قانونی برای دریافت سند المثنی اقدام کرده و تقاضای خود را مطرح می نماید.

یکی از دلایلی که فرد مالک برای اخذ سند مالکیت اقدام می نماید، مواردی می باشد، که سند مالکیت موجود می باشد، ولی شخص سوم سند را در اختیار داشته و آن را به شخص مالک تحویل نمی دهد.

چنانچه امکان باز پس‌گیری سند از طریق مراجع قضایی ممکن نباشد، نهاد قانونی دستور به صدور سند المثنی می نماید. نهاد های مربوطه با طی کردن مراحل مشخص تقاضای مالک را بررسی کرده و در صورت داشتن شرایط لازم سند المثنی صادر می گردد.

مراحل اخذ سند المثنی

۱. اعلام مفقودی

در اولین قدم صاحب زمین، باغ و ویلا، باید مخدوش یا مفقود شدن سند خود را به صورت کتبی به مراجع قانونی اعلام نماید. این اطلاعیه مفقودی باید به همراه یک استشهاد که حداقل سه نفر آن را امضا کرده اند، تحویل مراجع گردد.

در این استشهاد سه نفر گواهی دهنده تایید می نمایند، که شخص مورد نظر مالک ملکی که برای آن سند المثنی درخواست شده است می باشد. فرم استشهادیه طبق دستورالعمل و نمونه ای از قبل تعیین شده ی سازمان ثبت اسناد کشور تکمیل می گردد.

شخص متقاضی باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و فرم استشهادیه محلی را از اداره مربوطه دریافت کند و اقدام به تکمیل آن بنماید. این فرم باید در دفتر اسناد رسمی تایید شود. بدین ترتیب متقاضی اعلام مفقودیت سند را می نماید.

اخذ سند المثنی

۲. ثبت و آگهی مفقودی

در مرحله دوم اداره‌ی ثبت اسناد مربوط به منطقه اعلامیه مفقودی مالک را دفاتر اسناد رسمی ثبت می نماید. بعد از ثبت این اطلاعیه، موضوع مفقودی سند در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می شود.

دلیل این آگهی اعلامیه مفقودی اطلاع رسانی عمومی در مورد درخواست صدور سند المثنی برای زمین، باغ، ویلا است. هزینه این اطلاع رسانی عمومی با شخص متقاضی می باشد.

اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی مالک، آدرس دقیق زمین، باغ و ویلا مورد نظر به همراه شماره پلاک ثبت شده برای این املاک، توضیح مختصر درباره از بین رفتن و یا مفقود شدن سند مالکیت در آگهی مفقودی سند قید می گردد.
چنانچه در زمان قبل از مفقودی سند، خرید و فروش زمین، باغ، ویلا انجام شده باشد و این خرید و فروش در سند مذکور شده باشد، لازم به ذکر و توضیح معاملات انجام شده نیز می باشد.
در طول مدت یک هفته برای یک نوبت این آگهی در روزنامه ها چاپ می شود. بعد از گذر زمان ده روز، در صورت عدم مراجعه شخص مخالف و یا شاکی این قضیه درخواست صدور سند ثبت می گردد.

۳. مرحله صدور سند المثنی

چنانچه در زمان مقرر شده فردی با اصل سند مالکیت برای اعتراض مراجعه نماید، سند مذکور بررسی گردیده و صورت جلسه ای در دو نسخه تهیه می شود.

یک نسخه صورت جلسه به فرد متقاضی سند المثنی تحویل داده می شود و نسخه دوم به همراه سند اصلی به فرد معترض یا شاکی باز پس داده می شود.

شرایط صدور سند المثنی
چنانچه فرد شاکی و معترض اصل سند مالکیت و یا اسناد رسمی مبنی بر خرید و فروش زمین، باغ، ویلا را تحویل مراجع قانونی ننماید، اعتراض وی بی اثر بوده و روال تنظیم سند مالکیت المثنی طی خواهد شد.
توجه داشته باشید، برای اسنادی که در بازداشت مراجع قانونی و یا رهن بانک و موسسات مالی هستند، نمی توان درخواست سند المثنی نمود. در این صورت سند مزبور باید از بازداشت و رهنی خارج می شود.

سپس طبق روال عادی آگهی گشته و چنانچه بعد از مدت ۱۰ روز اعتراضی درباره آن گزارش نشود سند المثنی صادر می شود.

سند اصلی بعد از صدور المثنی شامل چه حکمی می گردد ؟

چنانچه بعد از صدور سند المثنی برای باغ، زمین و ویلا سند اصلی پیدا شود و یا به صاحب سند مسترد شود. سند المثنی باطل شده و از درجه اعتبار ساقط می گردد. شخص دریافت کننده باید به اداره ثبت اسناد مراجعه و سند المثنی صادر شده را باطل نمایند.

چنانچه بعد از صدور سند المثنی برای زمین، باغ، ویلا آن ملک خرید و فروش گردد، در صورت پیدا شدن سند اصلی آن را از درجه اعتبار ساقط کرده و سند اصلی باطل می گردد.
از آنجا که سند مالکیت زمین، باغ و ویلا مهمترین اوراق قانونی مربوط به آن می باشد، در صورت فقدان و مخدوش شدن، حتماً برای اخذ سند المثنی اقدام نموده و در صورت لزوم با وکلا و مشاورین قابل اعتماد مشاوره نمایید.

برخی موارد خاص صدور سند المثنی

۱. چنانچه سند اصلی زمین، باغ، ویلا موجود باشد، ولی شخص ثالث اصل سند را در اختیار گرفته باشد و حاضر به باز پس دادن سند باغ، زمین، ویلا نگردد، با دستور قضایی اجازه صدور سند المثنی برای زمین و ویلا صادر می گردد.

طبق اعلامیه به کلیه دفاتر اسناد رسمی ابلاغ می گردد ، چنانچه چه شخصی با سند اصلی برای انجام خرید و فروش باغ، ویلا، زمین و انتقال مالکیت به آنها مراجعه نماید، سند را ضبط نموده و برای اعمال مقررات قانونی آن را به نهادهای قضایی تحویل دهند.
۲. در برخی موارد زمین، باغ، ویلا ممکن است، ورثه ای بوده باشد و وراث تصمیم به انحصار وراثت و تقسیم مالکیت سهم ارث خود داشته باشند، ولی یکی از وراث سند اصلی را در اختیار بقیه وراث قرار ندهد، متقاضیان تقسیم ارثیه باید به مراجع قضایی اطلاع دهند.

نکات حقوقی صدور سند المثنی

 

مرجع قضایی احضاریه برای شخص مانع صادر کرده و در صورت عدم حضور و تمکین وی از قانون، طبق روال مرسوم درخواست صدور سند المثنی در روزنامه‌ها آگهی شده و بعد از گذر ده روز چنانچه اعتراضی صورت نگیرد ،سند المثنی صادر می گردد.

سند اصلی طبق روال عادی، چنانچه برای انجام خرید و فروش ویلا، باغ، زمین به دفاتر اسناد رسمی برده شود، برطبق بخشنامه ابلاغ شده به دفاتر اسناد رسمی، ضبط گردیده و تحویل مراجع قضایی داده می شود.
۳. چنانچه سند مالکیت بر اساس برخی موارد مانند ضبط اموال در اثر عدم پرداخت دیون مالی به دولت واگذار شده باشد، سند مذکور، مخدوش شده یا از بین رفته باشد، نهاد دولتی مربوطه با اخذ مجوز و گواهی از وزارت امور اقتصاد و دارایی اقدام به دریافت سند المثنی می نماید.

جمع بندی

چنانچه سند مالکیت باغ، زمین و ویلا مخدوش یا مفقود شده باشد، شخص مالک می‌تواند برای دریافت سند المثنی اقدام نماید. شخص متقاضی باید فرم درخواست صدور سند المثنی، به‌ علاوه فرم استشهاد محلی را به سازمان دفاتر اسناد رسمی تحویل دهد.

اداره ثبت اسناد پس از ثبت درخواست صدور سند المثنی، این درخواست را در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می نماید. چنانچه ظرف ده روز شاکی برای این آگهی مراجعه ننماید، سند المثنی صادر می شود.

در صورتی که بعد از صدور سند المثنی، سند اصلی پیدا شود، سند المثنی باطل شده و از درجه اعتبار ساقط می گردد. ولی در صورتی که بعد از صدور سند المثنی خرید و فروش بر روی زمین، باغ، ویلا صورت گرفته باشد، سند اصلی باطل شده و از درجه اعتبار ساقط میگردد.

شما عزیزانی که قصد خرید ویلا در شرق اصفهان را دارید، کافیست برای مشاوره و خرید به املاک سپاهان مراجعه کنید. املاک سپاهان با چندین دهه تجربه در زمینه فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.