کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین

رایج ترین روش های کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا و باغ عبارتند از: فروش ملک به چند نفر: در این روش، کلاهبردار با تنظیم مبایعه نامه های دستی اقدام به فروش ملک به چندین نفر می کند. با استناد به اینکه در روزهای آتی انتقال مالکیت به شخص خریدار صورت می گیرد.

کلاهبرداری با اسناد جعلی: یکی از مرسوم ترین روش های کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا و باغ معامله ملک با استفاده از اسناد جعلی است. در این روش کلاهبردار با تنظیم سند مالکیت جعلی اقدام به فروش ملک دیگری می نماید و پس از دریافت تمام یا قسمتی از بهای ملک متواری می گردد.

کلاهبرداری با وام بانکی: در این روش، کلاهبردار با وعده دریافت وام بانکی با کارمزد پایین اقدام به فروش ملک می کند. پس از دریافت پول از خریدار، از پرداخت وام بانکی خودداری می کند و ملک را نیز به شخص دیگری می فروشد.

برای جلوگیری از کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا و باغ، اقدامات زیر توصیه می شود: از خرید املاک بدون مجوز رسمی از اتحادیه املاک خودداری کنید. قبل از هرگونه معامله، اسناد ملک را به دقت بررسی کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

از پرداخت پیش پرداخت های سنگین خودداری کنید و در صورت پرداخت، حتما رسید رسمی دریافت نمایید. در صورت وقوع کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا و باغ، اقدامات زیر را انجام دهید: به سرعت شکایتی را به مراجع قضایی تسلیم کنید.

مدارک و مستندات مربوط به معامله را جمع آوری کنید. از شهود و افراد آگاهی که در جریان معامله بودند، کمک بگیرید. با انجام اقدامات ذکر شده، می توان تا حد زیادی از وقوع کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا و باغ جلوگیری کرد.

در این مقاله در مورد روشهای کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین صحبت می کنیم. خرید و فروش ویلا، باغ، زمین به دلیل استقبال گسترده از طرف مردم بستر مناسبی برای سوءاستفاده کلاهبرداران و افراد سودجو است.

از آنجا که اکثر سرمایه‌گذاران بر روی زمین، باغ و ویلا عامه افراد و بی اطلاع از بازار خرید و فروش آن هستند، مورد سودجویی کلاهبرداران قرار می گیرند.

با توجه به اینکه سرمایه رد و بدل شده در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین قابل توجه می باشد، زیان و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، می تواند ضررهای جبران ناپذیری به اشخاص وارد نماید.

به همین دلیل قبل از انجام هر گونه معامله حتما با افراد مطلع در زمینه خرید و فروش ملک مشورت کنید. املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است.

کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین

متاسفانه امروزه شاهد انواع کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین هستیم که احقاق حق فرد زیان دیده معمولاً زمان بر، با هزینه زیاد انجام می‌شود و چه بسا فرد مالباخته نتواند سرمایه و حق خود را باز پس گیرد.

در ابتدا با مفهوم کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین آشنا شویم. زمانی که شخص مجرم به صورت آگاهانه و با قصد و نیت سوءاستفاده زمین، باغ و ویلای شخصی را از وی دزدیده، کلاهبرداری ملکی صورت گرفته است.

فرد کلاهبردار در جریان فروش یا خرید ویلا، باغ، زمین با استفاده از اسناد و مدارک جعلی، از طریق تقلب و اغفال افراد یا با استفاده از هویت غیر واقعی فرد مقابل را مورد سوءاستفاده قرار دهد.
کلاهبرداری ملکی از مصادیق متداول سوءاستفاده از افراد است که باید در مراجع قضایی مورد اثبات قرار گیرد. این پروسه زمان بر و هزینه بر می باشد و احتیاج به تسلط بر قوانین حقوقی کشور دارد.

کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا

مصادیق کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین

۱. فروش زمین، باغ و ویلا به وسیله مبایعه نامه به چند نفر

اولین شیوه کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین، فروش ملک به چند نفر می باشد. در این روش کلاهبرداری، با تنظیم مبایعه نامه های دستی اقدام به فروش ملک به چندین نفر می شود.با استناد به اینکه در روزهای آتی انتقال مالکیت به شخص خریدار صورت می گیرد.

مبایعه نامه ها، توافقی مکتوب هستند، که در آن خریدار و فروشنده توافق می نمایند، در قبال مبلغ مشخص زمین ملک و یا ویلای مشخص شده را مبادله نمایند.

در زمان گذشته بیشتر مبایعه نامه ها به صورت دستی تنظیم می گردید و احتمال سوءاستفاده و کلاهبرداری بیشتر بود.‌ امروزه هنگام تنظیم مبایعه نامه کد رهگیری و شناسه چند رقمی اخذ می گردد.

این کد شامل اطلاعات ملک و خریدار و فروشنده است که به صورت دقیق در سامانه یکپارچه‌ی کشوری ثبت می گردد. بنابراین امکان کلاهبرداری از طریق تنظیم مبایعه نامه از بین می رود.

چنانچه فرد سودجو اقدام به تنظیم چندین مبایعه نامه برای یک ملک نماید، سیستم یکپارچه کشوری با استفاده از این کد رهگیری فروش قبلی زمین را اعلام می نماید. بنابراین هنگام تنظیم مبایعه نامه حتما کد رهگیری را اخذ نمایید.

۲. کلاهبرداری با اسناد جعلی

یکی از مرسوم ترین روش های کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین معامله ملک با استفاده از اسناد جعلی است. در این روش کلاهبردار با تنظیم سند مالکیت جعلی اقدام به فروش ملک دیگری می نماید و پس از دریافت تمام یا قسمتی از بهای ملک متواری می گردد.

در برخی موارد نیز مالکیت یک ملک دچار مشکل شده، مانند املاکی که ورثه مشخص ندارند. املاک وقفی، املاک تصرف شده توسط بنیاد ها و یا نهادهای مختلف و … بنابراین امکان انجام معامله بر روی آن نمی باشد.

در این موارد نیز افراد سودجو با آگاهی از وجود این املاک و شرایط خاص حاکم بر آن ها، با تهیه اسناد جعلی اقدام به فروش و سوءاستفاده از افراد می کنند.

کلاهبرداری در خرید و فروش ملک

برای جلوگیری از این مشکل قبل از هر گونه معامله از صحت و سقم اسناد مالکیت آن اطمینان پیدا کنید. برای این منظور می توانید در مورد اسناد مالکیت استعلام های قانونی انجام دهید، تا مالک واقعی و صحت سند مالکیت مشخص گردد.

۳. کلاهبرداری با هویت جعلی

در این روش کلاهبرداری شخص سودجو هویت صاحب زمین، باغ و ویلا را جعل کرده و خود را شخص صاحب ملک معرفی می نماید و اقدام به فروش مال غیر می کند.

در این مورد قبل از هرگونه معامله و تنظیم مبایعه نامه و یا پرداخت وجه معامله، اوراق هویتی شخص مالک را بازدید کنید تا از صحت و سقم آن و تطابق اوراق شناسایی با شخص فروشنده اطمینان پیدا کنید.

همچنین هنگام تنظیم مبایعه نامه و یا تنظیم سند، اصل اوراق هویتی را درخواست کنید و از پذیرش کپی مدارک شناسایی خودداری کنید.

۴. کلاهبرداری با وکالت نامه جعلی

در برخی موارد هنگام خرید و فروش ویلا، باغ، زمین شخص فروشنده مدعی داشتن وکالت نامه برای فروش ملک از طرف شخص مالک می گردد. در این زمان نیز باید صحت وکالت نامه مورد بررسی قرار گیرد.

در صورت امکان هنگام انتقال مالکیت و پرداخت وجه شخص مالک حضور داشته باشد. همچنین باید اصل مدارک لازم را درخواست نمود و از پذیرش کپی مدارک اجتناب کرد.

چنانچه امکان حضور شخص مالک به دلایل مختلف وجود نداشته باشد، سعی کنید، از طریق تماسهای ویدیویی صاحب ملک را رویت کرده و موضوع معامله را به وی اطلاع دهید. پر واضح است، در این صورت نیز اوراق هویتی مالک را باید بررسی و تطابق داد.

از آنجا که وکالت نامه اختیارات بسیار زیادی در اختیار وکیل قرار می‌دهد. هنگام وکالت دادن به اشخاص مختلف دقت زیادی داشته باشید و حتما در دفاتر معتبر اسناد رسمی اقدام به تنظیم وکالتنامه نمایید، تا از سوء استفاده های بعدی جلوگیری به عمل آید.

همچنین موقع خرید املاکی که فروشنده از طرف مالک وکالت نامه دارد، توجه بیشتری داشته باشید. از افراد مطلع و کارشناس کمک و راهنمایی بگیرید.

کلاهبرداری در خرید و فروش زمین

املاک سپاهان در اصفهان در زمینه خرید ویلا در شرق اصفهان، خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان با تجربه چندین دهه فعالیت با مشاورانی باتجربه و حرفه ای برای راهنمایی و خرید در خدمت شما عزیزان است.

چرا که خرید ملک با وکالت نامه جعلی و اعتراض و شکایت مالک اصلی باعث می گردد، قانون حق را به مالک داده و شما برای باز پس گیری سرمایه خود دچار مشکلات عدیده شوید.

۵. کلاهبرداری با ادعای تسهیلات بانکی

در این روش کلاهبرداران با دادن وعده دریافت تسهیلات کم بهره ی بانکی در صورت خرید زمین، باغ و ویلا به قربانیان خود آنها را مورد سوء استفاده قرار می دهند.در این  روش افراد سودجو با تاسیس دفتر، آگهی و تبلیغات در روزنامه ها و سایت های پرطرفدار، با دادن وعده های فریب انگیز افراد را وسوسه و فریب می دهند.

این افراد معمولاً برای جلب اعتماد مراجعین با ساختن و جعل کردن اسناد مربوط به همکاری با نهادها و ارگان های معتبر و دولتی فعالیت خود را موجه، قانونی و مورد تایید نشان می دهند.

برای جلوگیری از این چنین سوءاستفاده هایی هنگام مواجهه با آگهی‌هایی مبنی بر دریافت تسهیلات بسیار مناسب در صورت خرید زمین، باغ و ویلا آگهی مورد نظر، سایت آگهی‌دهنده، بانک معرفی شده برای دریافت تسهیلات همگی را مورد بررسی قرار دهید.

توجه کنید قیمت خیلی پایین و مناسب برای زمین، باغ ویلا که در تضاد با قیمت مرسوم است و همچنین وعده ی دریافت تسهیلات زیاد با نرخ بهره پایین بدون ضامن و پیچیدگی‌های دریافت تسهیلات، همگی نشان از کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی است.

قیمت مربوط به زمین، باغ، ویلا باید متناسب با قیمت های متداول منطقه باشد و دریافت تسهیلات مستلزم طی مراحل قانونی است.

۶. کلاهبرداری با دفتر اسناد جعلی

یکی از شیوه های جدید کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین تاسیس دفتر های اسناد رسمی جعلی و بدون مجوز است. در این روش افراد سودجو بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به تاسیس دفاتر اسناد رسمی می کند.

روشهای کلاهبرداری در خرید و فروش ملک

اسناد مالکیت را از مراجعین خود به بهانه های مختلف گرفته و ملک آنها را با قیمت پایین تر که برای افراد وسوسه کننده باشد، به چند نفر می فروشند، یا اینکه از فروشنده می خواهند به اعتبار دفتر آنها ملک خود را به صورت اقساطی به شخص خریدار واگذار نماید.

بعد از انتقال مالکیت بدون پرداخت اقساط توافق شده ملک مزبور را به فروش رسانده و بعد از چند معامله متواری می‌شوند. برای جلوگیری از این دسته سوءاستفاده ها باید هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی مجوز فعالیت آن ها را بررسی نمایید.

۷. فروش املاک رهنی

در برخی موارد ممکن است، زمین، باغ، ویلا در رهن بانک و یا موسسات مالی باشد. بر طبق قوانین و توافق های انجام شده مالک حق فروش ملک رهنی را نداشته و معامله انجام شده باطل می شود.

توجه داشته باشید، اگر فروشنده در رهن بودن ملک را به خریدار اعلام نماید و بر طبق توافق معامله صورت پذیرد. کلاهبرداری محسوب نشده و معامله صحیح می باشد. ولی چنانچه فروشنده این موضوع را پنهان نماید و با استفاده از مبایعه نامه و بدون سند رسمی معامله را انجام دهد، مصداق کلاهبرداری انجام گرفته است.

۸. معامله بدون بازدید از ملک

با توجه به افزایش گرفتاری های روزمره افراد و نداشتن وقت کافی برای بازدیدهای متعدد از ملک های مختلف در زمان خرید، همچنین گسترش فعالیت مجازی در زمینه خرید و فروش زمین، باغ و ویلا زمینه این دسته کلاهبرداری ها فراهم شده است.

فرد سودجو با نشان دادن عکس ها و فیلم های ملک مبالغی را از خریدار دریافت کرده و وعده بازدید از محل در هنگام انتقال رسمی مالکیت را به خریدار می دهد و سپس متواری می شود.

کلاهبرداری در خرید و فروش املاک

برای جلوگیری از این دسته سوءاستفاده ها حتماً قبل از هر گونه معامله از ملک مورد نظر بازدید به عمل آورده از مالکیت شخص فروشنده اطمینان به دست آورید. اسناد مالکیت را به دقت بررسی کرده و سپس اقدام به تنظیم مبایعه نامه و پرداخت وجه معامله بنمایید.

جمع بندی

یکی از از زمینه هایی که افراد سودجو و کلاهبردار در آن اقدام به سوءاستفاده از دیگران می کنند، کلاهبرداری در خرید و فروش ویلا، باغ، زمین می باشد.

از شیوه های کلاهبرداری در این بازار فروش یک ملک به چندین نفر، تنظیم مبایعه نامه های جعلی، خرید و فروش با هویت جعلی، استفاده از سند مالکیت ساختگی، فروش اموال رهنی و یا موقوفه، خرید و فروش در دفاتر اسناد جعلی و بدون مجوز و… را می توان اشاره کرد.

برای جلوگیری از کلاهبرداری و مورد سوء استفاده قرار گرفتن هنگام خرید ویلا، زمین، باغ اسناد مالکیت ملک را به دقت بررسی نمایید. استعلام های لازم را اخذ نمایید. مدارک شناسایی شخص خریدار و فروشنده باید موجود باشد.

کپی این مدارک برای انجام معامله کافی نمی باشد. حضور شخص مالک الزامی است و چنانچه وکیل با وکالتنامه اقدام به فروش ملک می نماید، باید صحت و سقم وکالتنامه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

هنگام معامله تمام جوانب را در نظر گرفته و فریب آگهی های تبلیغاتی، وعده های دریافت تسهیلات مناسب و قیمت پایین پیشنهاد شده برای ملک را نخورده هوشیار و آگاه و واقع بین باشید.