نسق و تفاوت آن با ملک سنددار

نسق در واقع نوعی سند مالکیت است که قدمت آن به قبل از انقلاب اسلامی ایران می‌رسد. در آن زمان، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و روستایی بدون سند رسمی بودند و مالکیت آنها بر اساس اسناد عادی و محلی به نام نسق تعیین می‌شد.

این اسناد توسط معتمدان محلی و ریش سفیدان تنظیم می‌شد و شامل مشخصاتی مانند نام مالک، حدود و مساحت زمین، نوع کاربری و … بود. تفاوت نسق با ملک سنددار در موارد زیر است، الف) اعتبار سند: نسق: اعتبار سند نسق به لحاظ قانونی ضعیف‌تر از سند رسمی است.

در صورت بروز اختلاف، اثبات مالکیت با سند نسق دشوارتر خواهد بود. ملک سنددار: سند رسمی توسط مراجع قانونی مانند اداره ثبت اسناد و املاک صادر می‌شود و از اعتبار بالایی برخوردار است.

ب) امکان نقل و انتقال: نسق: نقل و انتقال املاک نسقی با تنظیم مبایعه نامه عادی انجام می‌شود. این نوع نقل و انتقال در مراجع قانونی به طور کامل قابل استناد نیست. ملک سنددار: نقل و انتقال املاک سنددار در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و به طور کامل در سیستم ثبت اسناد و املاک ثبت می‌شود.

ج) امکان دریافت وام: نسق: به دلیل اعتبار پایین سند نسق، دریافت وام با وثیقه این نوع املاک دشوارتر است. ملک سنددار: با سند رسمی می‌توان به راحتی از بانک‌ها و موسسات مالی وام دریافت کرد.

مزایای نسق عبارتند از، قیمت: املاک نسقی به طور کلی ارزان‌تر از املاک سنددار هستند. سرعت انتقال: فرآیند نقل و انتقال املاک نسقی سریع‌تر از املاک سنددار است. البته املاک نسقی معایبی هم دارد از جمله اعتبار پایین: سند نسق از اعتبار قانونی ضعیف‌تری برخوردار است.

مشکلات حقوقی: در صورت بروز اختلاف، اثبات مالکیت با سند نسق دشوارتر است. عدم امکان دریافت وام: دریافت وام با وثیقه املاک نسقی دشوارتر است.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. در این مقاله در مورد نسق و تفاوت آن با ملک سنددار مطالبی را مطرح می کنیم. واژه نسق از دیرباز برای فعالان بر روی زمین های زراعی استفاده می شد.

زمانی که شخص بر روی زمینهای دیگری فعالیتی انجام دهد که باعث آبادانی زمین گردد، برای وی حق نسق ایجاد می شود.‌ نسق عبارت است از فعالیت عمرانی یک شخص بر روی زمین دیگری که منجر به آبادانی زمین گشته و برای شخص ایجاد حق می نماید.

نسق زراعی به فعالیت کشاورزی شخص بر روی زمین دیگری گفته می شود، که با کشت و کار زراعی، منجر به آبادی زمین کشاورزی شده است.
نسق زراعی برای اولین بار در قانون اصلاحات ارضی ایران مطرح و تصویب شده است.

اگر شما عزیزان قصد خرید ویلا در شرق اصفهان یا خرید و فروش باغ، ویلا در شرق اصفهان را دارید به مشاوران حرفه ای و باتجربه املاک سپاهان مراجعه کنید.

نسق و تفاوت آن با ملک سنددار

در این قانون اشاره می شود، کسانی که بر روی زمین کشاورزی شخص دیگر مشغول به کار کشاورزی هستند و بخشی از فواید فعالیت خود را به مالک می دهند، کشاورز خوانده می شود و شخص مالک که مالکیت زمین کشاورزی به وی تعلق دارد، مالک زمین معرفی می گردد.‌

نسق در املاک

این تقسیم بندی منجر به تفاوت مساحت زمین های در دست کشاورزان و زمینهای سند خورده به نام کشاورزان می گردد. در بررسی های انجام شده سندهای کشاورزی برای صاحب این املاک صادر شده و برای کشاورزان فعال بر روی این زمین ها حق نسق در نظر گرفته شده است.
در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی برای کشاورزان حق نسق شناخته شده است و به صورت رسمی این حق نسق به آنها داده شده است.
این اسناد نسقی قابلیت انتقال و وراثت داشته و کشاورز دارای حق نسق می تواند، زمین مورد نظر را به فروش برساند. اولین مرحله قانون اصلاحات ارضی زمین های موجود را به سه دسته زمین مرغوب، زمین معمولی و زمینه بی کیفیت تقسیم نمود.

زمین هایی که کشاورزان با زحمت و فعالیت کشاورزی اقدام به آباد سازی آن نموده بودند، بر اساس قانون، بین کشاورز و مالک زمین تقسیم مالکیت شد.‌

این قانون باعث گردید، کشاورزان با ادامه فعالیت کشاورزی خود بر روی زمینهای خوانین یا مالکان بتوانند، مالکیت زمین را به دست آورند. این قانون مشکلات زیاد و نزاع و درگیری بین کشاورزان و مالکین را به همراه داشت.

در اصلاحات بعدی سعی شد، حقوق کشاورزان بیشتر مدنظر قرار گیرد. بعد از اصلاحات انجام شده بر روی قانون اصلاحات ارضی، کشاورزانی که سند نسقی داشته و یا نوشته و قولنامه ای مبنی بر حق نسقی داشتن، مالک زمین تحت فعالیت خود شدند.

اعتبار اسناد نسقی

اعتبار اسناد نسقی

اسناد نسقی صادر شده برای کشاورز ایجاد حق مالکیت نموده و از لحاظ قانونی معتبر شناخته می شود. این اسناد در ارگان های دولتی و مراجع قضایی معتبر بوده و مالک می تواند، برای اخذ مجوز لازم در زمینه ی پایان کار، ساخت و ساز و… اقدام نماید .
چنانچه کاربری زمین مورد نظر کشاورزی باشد، لازم است، شخص مالک برای تغییر کاربری اقدام نماید. در خرید و فروش اسناد نسقی انتقال سند مالکیت انجام نمی شود و با تنظیم مبایعه نامه مالکیت مورد نظر انتقال داده می شود.

البته این مبایعه نامه معتبر بوده و برای خریدار ایجاد حق مالکیت می نماید. معمولاً کسانی که اقدام به خرید املاک نسقی می نمایند، از لحاظ قدرت مالی جزء اقشار کم درآمد می باشند، که توانایی خرید زمینهای سند دار را ندارند.

در نهایت می‌توان اشاره کرد اسناد نسقی اعتبار کمتری نسبت به اسناد رسمی دارند. ولی از لحاظ قانونی وجاهت قانونی دارند.

مالکیت حق نسق زراعی به شخص

برای این که حق نسق زراعی به شخص تعلق بگیرد، عمران و آبادی انجام شده باید بر روی زمین کشاورزی باشد. در واقع زمین باید جزء زمین های کشاورزی دسته بندی شده باشد.
شخص متقاضی دریافت حق نسق باید عمل زراعت و کشاورزی بر روی زمین انجام داده باشد و باعث آبادی زمین مورد نظر شود. عمل زراعت انجام شده باعث ایجاد حق نسق زراعی می گردد.

مالکیت حق نسق زراعی به شخص

مالک زمین باید حق انجام امور کشاورزی بر روی زمین خود را به کشاورز داده باشد. این قرارداد معمولاً به صورت شفاهی و در برخی موارد به صورت کتبی بسته شده است.
شخص متقاضی دریافت حق نسق زراعی باید عمل کشاورزی خود را به صورت دائم بر روی زمین انجام داده باشد. چنانچه عمل کشاورزی و زراعت موقت بوده باشد، حق نسق زراعی ایجاد نمی گردد.

سوء استفاده از اسناد زمین های نسقی

با وجود اعتبار و وجاهت قانونی اسناد نسقی، سوءاستفاده از این حق از طرف کلاهبرداران و افراد سودجو نسبت به اسناد رسمی بیشتر می باشد. از جمله این سوءاستفاده ها می توان به فروش ملک به چندین نفر اشاره کرد.

به دلیل مشخص نبودن مالک اصلی زمین و همچنین احتمال تنظیم چندین مبایعه نامه و تفکیک زمین مادر، به زمینهای کوچکتر امکان سوءاستفاده وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل حتماً سابقه خرید و فروش انجام شده بر روی زمین را پیگیری نمایید.

قولنامه های تنظیم شده را بررسی نمایید. باید اسناد خرید و فروش ویلا ، باغ زمین انجام شده تا زمان رسیدن مالکیت به مالک اصلی و سند مادر و یا بنچاق اصلی ملک وجود داشته باشد.
در مورد اسناد نسقی مشخص نبودن مالک اصلی باعث بروز مشکلاتی در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین می گردد. به دلیل وجود اسناد مادر و بنچاق ها، معاملات بسیاری بر روی زمین مادر انجام می گردد.

برخی از این خرید و فروش زمین در زمان های گذشته انجام شده و قولنامه یا نوشته مربوط به انتقال مالکیت زمین موجود نمی باشد، و صاحبان قبلی ملک مشخص نیستند،. همین امر موجب سوءاستفاده افراد سودجو می گردد.
باید هنگام خرید املاک با سند نسقی صاحبان انها مشخص باشد و ملکی که صاحب مشخص ندارد، برای خرید گزینه مناسبی نمی باشد. هنگام تنظیم مبایعه نامه های املاک نسقی حتماً کد رهگیری دریافت نمایید، تا امکان فروش ملک به شخص دیگر وجود نداشته باشد.

می توانید استعلام های لازم را در مورد اسناد نسقی اخذ نمایید و در صورتی که موارد ذکر شده خالی از اشکال بود اقدام به خرید ویلا، باغ، زمین نمایید.

حق نسق زراعی

برخی نکات مهم در مورد املاک نسقی

۱.‌ برای ساخت و ساز املاک نسقی شما با مشکل مواجه نخواهید بود و شهرداری ها مجوز های لازم برای ساخت و ساز و تعمیر خانه های نسقی را صادر می نماید.
۲.‌ چنانچه برای ساخت و ساز در املاک نسقی به فکر دریافت وام هستید، باید بدانید، بانک ها معمولاً به اسناد نسقی تسهیلات اختصاص نمی‌دهند. اما بانک مسکن برای تعمیر خانه های دارای سند نسقی وام جعاله در اختیار شما می گذارد..
۳.‌ چنانچه ملک با سند نسقی را از فرد وکیل صاحب ملک خریداری می کنید، حتماً اصل وکالت نامه را درخواست و رویت نمایید.
۴. در هنگام خرید و فروش ویلا، باغ، زمین دارای سند نسقی از چکهای تضمینی استفاده نمایید. شماره چک را حتما در مبایعه نامه قید نمایید. در صورت عدم امکان پرداخت به وسیله ی چکهای تضمینی و پرداخت به صورت نقد، حتماً از فروشنده رسید دریافت کنید.
۵. مبایعه نامه باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود. دو نفر به عنوان شاهد در زمان تنظیم مبایعه نامه حضور داشته باشند. مبایعه نامه باید در سه نسخه تهیه گردد.‌ یک نسخه به خریدار، یک نسخه به فروشنده و یک نسخه به مشاوره املاک داده شود.

جمع بندی

اسناد نسقی به سندی گفته می شود، که صاحب سند به خاطر عملیات عمرانی که روی زمین انجام داده صاحب حق مالکیت گردیده است. به این حق مالکیت، حق نسق زراعی گفته می شود.

این حق بعد از قانون اصلاحات ارضی به کشاورزانی که بر روی زمین های مالکین و خان ها فعالیت عمرانی انجام داده بودند‌ داده شد. حق نسق زراعی قابل خرید و فروش و ارث رسیدن است.
خانه ها با مالکیت نسقی قابلیت بازسازی و دریافت مجوزهای ساخت و ساز ،پایان کار و… را دارند. هنگام خرید و فروش این املاک حتما سابقه های خرید و فروش های قبلی را بررسی کنید.

مبایعه نامه ها، اسناد مادر و پنچاق های زمین را درخواست کنید و از وجود آن اطمینان خاطر حاصل کنید، تا از دردسرهای بعدی جلوگیری شود.

حتی اگر خود در زمینه خرید و فروش اطلاعات کامل و جامعی ندارید، حتما از متخصصین این رشته کمک بگیرید.

املاک سپاهان با سابقه چندین دهه فعالیت و آشنایی کامل با مناطق اصفهان در زمینه خرید ویلا در شرق اصفهان، خرید و فروش باغ، زمین در شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.