خرید و فروش املاک اوقافی

کلمه کلیدی خرید و فروش املاک اوقافی
نام نویسنده املاک سپاهان
تعداد کلمات 1112
مدت زمان مطالعه 10دقیقه

ملک اوقافی به ملکی گفته می‌شود که مالک آن، زمین یا بنای آن را وقف کرده باشد. به عبارت دیگر، مالکیت این نوع املاک به طور کامل به نفع امور خیریه و عام المنفعه از بین رفته و اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی، وظیفه‌ی مدیریت و نظارت بر آن را بر عهده دارد.

در سند اوقافی، مالکیت “عرصه” (زمین) به طور کامل متعلق به موقوفه و اداره اوقاف است و مالک فقط “اعیان” (بنا) را به صورت اجاره 99 ساله در اختیار دارد. در حالی که در سند ملکی، مالکیت کامل “عرصه” و “اعیان” به شخص تعلق دارد.

خرید ملک اوقافی مزایا و معایبی دارد، از جمله مزایا: قیمت پایین‌تر نسبت به املاک مشابه با سند ملکی، امکان دریافت وام برای ساخت و ساز سند معتبر و قابل معامله (خرید، فروش، رهن و اجاره).

معایبی همچون: عدم مالکیت کامل “عرصه” پرداخت اجاره 99 ساله به اداره اوقاف، احتمال بروز مشکلاتی در آینده، مانند اختلاف با موقوفه یا اداره اوقاف. قبل از خرید ملک اوقافی، استعلام کامل از اداره اوقاف و امور خیریه راجع به شرایط وقف و وضعیت ملک بگیرید. به وضوح تفاوت بین “عرصه” و “اعیان” را در سند ملک اوقافی درک کنید.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. یکی از چالش‌های موجود در حوزه املاک خرید و فروش املاک اوقافی است. یکی از مواردی که هنگام خرید و فروش یک ملک باید به آن توجه داشت این است که زمین یا ملک انتخاب شده جز املاک اوقافی نباشد.

املاک اوقافی دارای ویژگی‌های خاصی هستند و سند آنها با سند ملک های دیگر متفاوت است. اهمیت این مسئله به حدی است که گاهی می‌تواند موجب ضرر کردن یک مشتری شده و باعث هدر رفتن کامل سرمایه او شود.

پس بهتر است قبل از خرید املاک موقوفی اطلاعات کامل درباره آنها به دست آورید و شرایط خرید و فروش آن را کاملا آگاهی داشته باشید.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه خرید و فروش املاک اوقافی آشناسازیم.

چنانچه تصمیم به خرید یا فروش زمین های اوقافی دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مشاور املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه خدمت در زمینه خرید ، فروش ، رهن و اجاره ملک به عنوان یکی از بهترین مشاورین املاک در سطح شهر اصفهان شناخته شده است.

آژانس املاک سپاهان با بهره‌گیری از بهترین و مجرب ترین مشاورین و کارشناسان املاک همواره توانسته بهترین پیشنهادات را در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.میزان بالای رضایتمندی مشتریان استفاده کننده از خدمات این آژانس گویای این مطلب است.

شما می توانید با خیال آسوده خرید و فروش ملک خود را به مشاورین املاک سپاهان بسپارید.

 

ملک اوقافی

ملک اوقافی:

ملک اوقافی ملکی است که صاحبش آن را وقف امور خیریه نموده و به نوعی مالکیت آن را به اداره اوقاف سپرده است تا طبق نظر این اداره از آن استفاده گردد.
برخی از افراد تصور می کنند، املاک اوقافی قابل خرید و فروش نیست، اما اینطور نیست.
املاک اوقافی نیز سند دارد و از اعتبار لازم برخوردار می‌باشد؛ اما سند آن با سندهای املاک دیگر متفاوت است.

ویژگی های سند املاک اوقافی

خرید و فروش املاک اوقافی

از مهمترین ویژگی های سند املاک اوقافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– سند اوقافی اختیار تام به همراه ندارد، یعنی شما در صورت خرید یک ملک اوقافی یا رهن ان مالک محسوب نمی شوید.

شما باید به مدت ۹۹ سال مبلغ مشخصی را به عنوان اجاره ملک به اداره اوقاف پرداخت نموده و بعد از گذشت این مدت زمان، درباره اجاره مجدد توسط اداره اوقاف تصمیم گیری می‌شود.
– املاک اوقافی دارای سند اعیان و اجاره نامه عرصه ملک است، به این معنی که شما به عنوان خریدار ملک وقفی تنها مالک اعیان یا همان ساختمان محسوب می شوید و حق مالکیتی بر زمین ملک ندارید و شما بدون اجازه اوقاف حق خرید و فروش ملک را ندارید.

– ارزش اسناد و اوقاف ای ۲۰ درصد کمتر از سند املاک آزاد است.
– در نقل و انتقالات املاک اوقافی شما باید برای دریافت سند مبلغ عوارض مالیات قسمت اعیان را طبق تعرفه شهرداری پرداخت کنید.
– سند املاک اوقافی در اداره اوقاف تنظیم می شود و به صورت دست نویس تحویل خریدار می گردد. این اسناد در اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده و نقل و انتقالات آن نیز در دفتر اسناد ثبت می شود.

انواع ملک اوقافی:

۱-املاک اوقافی آستان قدس

۲- املاک اوقافی سازمان اوقاف

۳- املاک اوقافی بقاع متبرکه

۴- املاک اوقافی شخصی

با انواع ملک اوقافی آشنا شوید

 

برخی از زمینهای اوقافی وقف عام شده اند و برخی دیگر وقت خاص.خرید و فروش انتقال یا اجاره زمین های وقف عام و خاص هر کدام یک مبحث تخصصی حقوقی دارد که در موقع خرید و فروش آنها باید از کارشناسان و وکلای حقوقی توضیح کامل بخواهید.
به طور کلی خرید و فروش زمین های اوقافی پیچ و خم های زیادی دارد. تمام کارهای مربوط به خرید یا فروش باید با اداره اوقاف هماهنگ شود. کسی که زمینهای اوقافی را میخرد، باید اجاره بهای سالیانه به اداره اوقاف پرداخت کند.
در صورتی که زمین یا ملک اوقافی واجد شرایط دریافت وام باشد، با رعایت قوانین حقوقی این امکان وجود دارد. دریافت وام روی املاک اوقافی همانند خرید و فروش آن باید با تاییدیه اداره اوقاف و امور خیریه انجام شود.

آیا ملک اوقافی بخریم؟

اگر شما به عنوان خریدار از بودجه کمتری برخوردار هستید و نمی‌توانید ملک شش دانگ بخرید، بهترین گزینه خرید املاک اوقافی است. البته گاهی اوقات املاک اوقافی نیز به خاطر موقعیت مکانی و جغرافیایی از قیمت بالایی برخوردارند.

به هرحال در خرید املاک اوقافی شما مالک ساختمان یا همان اعیان آن هستید و حقی بر عرصه یا زمین آن ندارید.

اگر برای سرمایه گذاری تصمیم به خرید یک ملک دارید، معمولا خرید املاک اوقافی پیشنهاد نمی‌گردد زیرا عرصه آن در اختیار شما نیست و مقدار سود کمتری در دراز مدت نصیب شما می‌شود.

گاهی اوقات نیز ممکن است به خاطر فرسوده شدن اعیان سودی نیز نصیب شما از فروش املاک اوقافی نگردد. اما برای کسانی که می‌خواهند از ملک برای زندگی یا کار استفاده کنند و بودجه زیادی نیز ندارند، خرید ملک وقفی می‌تواند گزینه مناسبی به شمار میرود.

مهمترین نکات در خرید ملک وقفی:

اگر قصد دارید ملکی اوقافی را خریداری کنید باید هنگام معامله و نوشتن قرارداد به نکات مهمی توجه کنید تا از بروز مشکلات و دردسرهای آتی جلوگیری شود.

این نکات عبارتند از:
– توجه داشته باشید که تمام بدهی‌های ملک وقفی به سازمان اوقاف یا دیگر سازمان‌ها پرداخت شده باشد. برای اطمینان از پرداخت بدهی‌ها می‌توانید از اداره اوقاف استعلامات لازم را دریافت کنید.

– اگر قصد فروش خانه یا ملکی اوقافی را دارید حتما در مبایعه نامه یا همان قولنامه ذکر گردد که خریدار از وقفی بودن ملک اطلاع دارد. در این صورت خریدار دیگر نمی‌تواند مدعی شود که از موقوفی بودن ملک باخبر نبوده است.

 

مهمترین نکات در خرید ملک وقفی

 

– اگر قصد خرید خانه ای وقفی یا ملکی تجاری را دارید باید دقت کنید که عبارت (شش دانگ اعیان) در سند ارائه شده توسط فروشنده به شما درج شده باشد.

جمع بندی:

املاک اوقافی به علت تفاوت قیمتی که با دیگر ملک‌ها دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد با بودجه کم محسوب شود.
قبل از خرید زمین اوقافی باید مشخص شود که ملک وقف عام بوده و یا خاص.
توجه داشته باشید که خرید املاک اوقافی نیاز به مشاوره، تحقیق و دریافت استعلامات لازم داشته و باید از قانونی و معتبر بودن سند آن و همچنین نوع کاربری اش مطمئن شوید.

مشاور املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک اعم از خرید و فروش آپارتمان، باغ، ویلا همچنین خرید و فروش ملک تجاری در خدمت شما همشهریان عزیز است.

مشاورین ما در تمامی مراحل خرید و فروش در کنار شما بوده و به رفع مشکلات احتمالی به شما کمک خواهند کرد. صداقت در اعمال و گفتار همواره سرلوحه کار مشاورین املاک سپاهان بوده است. شما می توانید یک خرید و فروش آسان و مطمئن را در کنار ما تجربه کنید.