در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مهم‌ترین نکات در هنگام خرید زمین کشاورزی عبارتند از: اهداف خود را از خرید زمین کشاورزی مشخص کنید. آیا قصد دارید از زمین برای کشاورزی، سرمایه‌گذاری، یا ساخت‌وساز استفاده کنید؟ اهداف شما تعیین‌کننده نوع زمین، موقعیت آن، و بودجه شما خواهد بود. موقعیت زمین را بررسی کنید.

زمین باید در منطقه‌ای با آب و هوای مناسب، دسترسی مناسب به آب و راه، و نزدیک به بازار باشد. ویژگی‌های زمین را ارزیابی کنید. مساحت زمین، نوع خاک، شیب زمین، و وجود منابع آبی از جمله عواملی هستند که باید در نظر بگیرید. وضعیت حقوقی زمین را بررسی کنید.

در هنگام خرید زمین کشاورزی به مدارک زیر نیاز دارید: سند مالکیت زمین، گواهی انحصار وراثت در صورت فوت فروشنده، کد رهگیری ،مجوز ساخت‌وساز در صورت قصد ساخت‌وساز، بررسی وضعیت کاربری زمین.

در هنگام عقد قرارداد خرید زمین کشاورزی باید نکات زیر را رعایت کنید: قرارداد را با دقت مطالعه کنید و در صورت وجود هرگونه ابهام از فروشنده توضیح بخواهید. در قرارداد مشخص کنید که زمین برای چه منظوری خریداری می‌شود.

قیمت زمین و نحوه پرداخت آن را در قرارداد ذکر کنید. تاریخ تحویل زمین را در قرارداد مشخص کنید. مدارک مورد نیاز را به قرارداد پیوست کنید. رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید. املاک سپاهان با مشاورانی حرفه ای در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در خدمت شما عزیزان است.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زمینی که محصولات در آن به دلیل برخورداری از خاک حاصلخیز در بازه زمانی یک الی دو سال به بار بشیند، زمین کشاورزی می گویند. اندازه گیری زمین کشاورزی بر اساس هکتار است که هر هکتار، 10،000 متر مربع است.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در بحث کشاورزی ضخامت خاک بسیار مهم است. در زمین‌هایی که شیب بالایی دارند مشکلاتی مانند شستن خاک توسط رواناب بیشتر انجام می‌گیرد و به مرور شیب زمین کاهش می‌یابد.

فرسایش خاک به مرور بیشتر می‌شود. به خصوص زمانیکه در جهت شیب شخم زدن انجام گیرد سرعت فرسایش نیز بیشتر می‌شود. از این‌رو به مرور زمین کارایی خود را از دست می‌دهد و می‌تواند حتی به مرور به یک زمین بایر و غیر قابل کشت تبدیل شود.

از این‌رو بهتر است هنگام خرید زمین کشاورزی شیب آن را در اندازه کمتر از 8 درصد در نظر بگیرید. در این صورت با مشکلاتی مانند کمبود منابع خاک در آینده روبرو نمی‌شوید.

خرید زمین کشاورزی و بررسی منابع آبی

خرید زمین کشاورزی که منابع آبی کافی ندارد اصلاً توصیه نمی‌شود. این منابع شامل موارد مختلفی است که شامل رودخانه مخصوصاً در بالادست، جوی آب، چاه آب و غیره است.

علاوه بر این که باید بررسی کنید که منابع آبی کافی در این زمین‌ها وجود دارند، مقدار آب و فصلی یا دائمی بودن آن‌ها را نیز باید در زمان خرید زمین مورد بررسی قرار دهید.

ممکن است رودخانه‌ای فصلی بتواند تا زمانی خاص منابع آبی مورد نیازتان را فراهم کند ولی نمی‌تواند به طور دائم آب داشته باشد و در فصل‌های گرم به مشکل بر می‌خورید. همچنین در صورتیکه از چاه آب استفاده می‌کنید، باید میزان آبدهی و مواردی از این قبیل را مورد بررسی قرار دهید.

انواع خاک کشاورزی

یکی از بخش های مهم کشاورزی مدیریت خاک مورد استفاده برای محصولات مختلف است و کشاورز باید متناسب با محصولی که قرار است کاشت داشته باشد باید از خاک مربوطه استفاده کند. در ادامه با 6 نوع خاک مختلف و محصولاتی که در آن ها بهترین رشد را خواهند داشت، بیشتر آشنا می شویم:

خاک شنی

خاک شنی از مواد مغذی کمتری نسبت به سایر خاک های کشاورزی برخوردار است. در این نوع از خاک ها، در فصل بهار و تابستان به راحتی گرم می شود و به طور کلی در نگه داشتن آب بسیار ضعیف عمل می کند. کشاورزان معمولا برای حفظ رطوبت خاک شنی، از افزایند مالچ پاشی استفاده می کند و با ترکیب کودهای مختلف، شرایطی فراهم می کنند تا مواد مغذی مورد نیاز محصولات تامین شود.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خاک سیلتی

خاک سیلتی نوع دیگری از خاک های کشاورزی است که میزان نگهداری مواد مغذی آن نسبت به خاک شنی بیشتر است. در خاک سیلتی به دلیل برخورداری از بافت نرم، آب بهتر در آن نگهداری می شود. گفتنی است ترکیب خواص خاک های شنی و رس در خاک سیلتی  موجود است.

خاک رس

نوع دیگری از خاک های کشاورزی خاک رس است که در زمان رطوبت کاملا به صورت سنگین و ناصاف در می آید و از این حیث به دلیل اینکه آب به خوبی از آن عبور نمی کند، شرایط را برای کاشت محصولات کشاورزی مهیا می کند.

خاک لوم

لوم به عنوان یکی از عناصر اصلی و ضروری برای رشد سبزیجاتی از جمله گوجه فرنگی و هویج محسوب می شود. در خاک های که از این عنصر برخوردار هستند، در فصل تابستان به راحتی شاهد از دست رفتن رطوبت نیستیم. لوم به عنوان یکی ماده ای عالی برای کشاورزی محسوب می شود و مواد مغذی محصولات کشاورزی را به خوبی تامین می کند.

خاک پیت

پیت ماده ای با خاصیت اسیدی و به رنگ تیره و برخورداری از مواد آلی، آب را به خوبی در خاک نگه می دارد. این خاک مناسب محصولات کشاورزی ریشه ای از جمله کلم و اسفناج می باشد و رشد این دسته از محصولات به راحتی صورت می گیرد.

خاک گچی

به طور کلی خاک های گچی از خاصیت قلیایی با PH حدود 7.5 برخوردار هستند و اغلب بصورت سنگ گچ یا سنگ آهک است. بهره مندی کشاورزان از این نوع خاک ها به دلیل اسیدی نبودن آن، از پیچیدگی خاصی برخوردار است. در صورتی که کشاورزان، PH این نوع خاک ها را اصلاح نکنند، محصول مورد نظر کمتر رشد می کند.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تقسیم بندی زمین

زمینها را بر حسب مورد می توان بر حسب مورد می توان بر حسب نوع (اندازه) مصالح متشکله،بر حسب وضعیت طبیعی،و یا بر حسب میزان نشست و قابلیت تراکم طبقه بندی نمود.
الف) طبقه بندی زمینها بر حسب نوع مصالح متشکله
مصالح تشکیل دهندۀ انواع زمینها،به غیر از زمینهای سنگی،عبارتند از شن،ماسه،سیلت،رس و مواد آلی یا ارگانیکی حاصله از گیاهان.
شن به دانه هائی اطلاق می شود که دارای قطری بزرگتر از 6 میلی متر و کوچکتر از 76میلی متر باشد.
به قطعات سنگی بزرگتر از 76 میلی متر قلوه سنگ و یا لاشه سنگ اطلاق می شود.ماسه به مصالحی اطلاق می شود که از شن کوچکتر ولی بزرگتر از 0.7 میلی متر باشد.دانه های سیلت از الک نمره 200 عبور کرده ولی از 0.002 میلی متر بزرگترند.رس از ذراتی به قطر کمتر از 0.02 میلی متر تشکیل شده است و بالاخره خاکهای آلی به خاکهایی اطلاق می شود که قسمت اعظم آنها مواد ارگانیکی حاصله از بقایای گیاهان تشکیل شده باشد.
زمینها ممکن است متشکل از یک یا چند نوع از مصالح فوق باشند و لذا خصوصیات فوق باشند و لذا خصوصیات آنها به میزان زیادی بستگی به نوع مواد متشکله آنها دارد.
در طبقه بندی زمینها،که غالباً به عنوان طبقه بندی و یا رده بندی خاکها عنوان می شود،دو روش وجود دارد.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

روش رده بندی متحد و روش رده بندی AASHTO

در روش رده بندی متحد هر رده از خاکها را با دو حرف که اولین آن مشخص کننده نوع خاکی است که قسمت عمده مواد متشکله باقی مانده روی الک نمره 200 از نمونه ها را تشکیل می دهد و حرف دوم بستگی به درصد مواد عبور کرده از الک نمره 200 داردخاکهائی که بیش از 50%وزنشان از الک نمره 200 عبور کند.

به عنوان خاکه های ریز دانه و خاکهائی که کمتر از 50% وزنشان از الک نمره 200 عبور کند به عنوان خاکهای درشت دانه نامیده می شوند.
در روش AASHTO ، خاکها بر حسب ارزشی نسبی آنها به عنوان مصالح زیرسازی از A1 تا A7 طبقه بندی شده اند.

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خرید زمین کشاورزی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ب).طبقه بندی زمینها بر حسب وضعیت طبیعی
زمینها را بر حسب وضعت طبیعی به دو دسته زمینهای خاکریزی شده یا مصنوعی و زمینهای طبیعی تقسیم می کنند.
زمینهای خاکریزی شده یا زمینهای مصنوعی
این زمینها که لایه های روئین آنها تا عمق زیادی از خاکهای حاصله از گودبرداری و خاک برداری زمینهای دیگر تشکیل شده است،و اصطلاحاً به آنها زمینهای خاک دستی گفته میشود،از نامناسب ترین انواع زمین برای ساختمان است زمینهای خاک دستی،حتی اگر سالها از عمر آنها گذشته باشد،نمی توانند نظیر زمینهای طبیعی مقاوم و قابل اعتماد باشند.

چنانچه بخواهیم در این زمینها ساختمان و یا سازه ای بنا کنیم باید آنقدر آنها را حفر نمائیم تا به زمین طبیعی و مقاوم برسیم.چنانچه زمین طبیعی و مقاوم در عمق نسبتاً زیادی قرار داشته باشد باید به تعمیداتی نظیر شمع کوبی،که بعداً به آن اشاره خواهد شد،متوسل گردید.

تعیین ابعاد پی به میزان زیادی بستگی به قابلیت زمین برای تحمل فشار دارد.لذا،همین مقاومت مجاز زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمینهائی که قبلاً در آنها ساختمان و یا سازه ای ساخته شده است و وضعیت آنها مشخص است ممکن است احتیاج به آزمایشهای مجدد نداشته باشد.

موضوع تعیین مقاومت و سایر مشخصات زمین در مواقعی که زمین ناشناخته بوده و ساختمان و پروژه ایکه قرار است بر روی آن ساخته شود بزرگ و قابل اهمیت باشد بسیار حائز اهمین است.
سپس یک لولۀ باریک و بلند (شیلنگ تراز)که داخل آن را آب می کنند و حبابهای هوای داخلی آن را خارج می کنند، یک سرآب موجود در شیلنگ را روی علامت مبنا گذاشته و سر دیگر آنرا در طرف دیگر روی دیوار همسایه مشخص می کنند.

سپس بین این دو نقطۀ مشخص شده،ریسمان گرفته و اسپری می زنند. خط مشخص شده را خز پروژه گویند که یک خط مبناست برای مشخص شدن میزان گودبرداری و یا کروم بندی بتون مگر.خط پروژه را از یک روش دیگر با استفاده از دوربین نقشه برداری و شخاص نیز می توان مشخص کرد.