مجوز دیوارکشی باغ و ویلا

در حال حاضر، دو مرجع برای صدور مجوز دیوارکشی باغ و ویلا وجود دارد: جهاد کشاورزی: برای زمین‌های کشاورزی و باغ‌هایی که در خارج از محدوده طرح هادی روستایی قرار دارند، باید از جهاد کشاورزی مجوز دریافت کرد.

شهرداری: برای باغ‌ها و ویلاهایی که در داخل محدوده طرح هادی روستایی یا محدوده شهرها قرار دارند، باید از شهرداری مجوز دریافت کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز دیوارکشی باغ و ویلا در هر مرجع ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود: مدارک شناسایی: شامل کپی شناسنامه و کارت ملی.

سند مالکیت: شامل سند ششدانگ یا قولنامه معتبر نقشه و کروکی زمین: با ذکر ابعاد و موقعیت دقیق درخواست کتبی: مبنی بر درخواست مجوز دیوارکشی عوارض و فیش‌های مربوطه: به نرخ مصوب.

ارتفاع مجاز دیوارکشی باغ و ویلا به نوع زمین و موقعیت آن بستگی دارد: در زمین‌های کشاورزی: حداکثر ارتفاع دیوار 120 سانتی‌متر است.

در باغ‌ها: حداکثر ارتفاع دیوار 2 متر است. در ویلاها: حداکثر ارتفاع دیوار 2.5 متر است. قبل از شروع دیوارکشی، حتماً از مرجع مربوطه مجوز دریافت کنید.

در صورت عدم دریافت مجوز، با جریمه و تخریب دیوار مواجه خواهید شد. شما عزیزانی که قصد خرید باغ در اصفهان را دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

اگر شما قصد خرید ویلا در اصفهان را داشته باشید، یکی از موضوعات مهم، مجوز دیوارکشی باغ و ویلا است. یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران بر روی باغ و زمین کشاورزی، موضوع دیوارکشی باغ و زمین می‌باشد.

با توجه به تمایل رو به افزایش عموم مردم، برای خرید باغ در اصفهان و سرمایه‌گذاری و به دست آوردن ارزش افزوده از سرمایه خود، خرید ویلا و باغ و زمین افزایش چشمگیری داشته است.

از آنجا که نهادهای ذیربط به خصوص سازمان جهاد کشاورزی در مورد موضوع تغییر کاربری اراضی بسیار سختگیر هستند، دیوارکشی باغ ها و زمین‌های کشاورزی به مسئله و معضل خریداران آنها تبدیل شده است.
برطبق اصول و ضوابط تعیین شده صاحبین باغ‌ها اجازه دیوارکشی اطراف باغ و یا زمین کشاورزی را بدون دریافت مجوز نداشته و در صورت دیوارکشی سازمان جهاد کشاورزی اقدام به تخریب دیوار می‌نماید.

قبل از خرید و فروش ملک حتما مجوزات ملک را مورد بررسی قرار دهید، حتی اگر خود شما در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، حتما با مشاور املاک سپاهان مشورت کنید. املاک سپاهان مشاوری مورد اعتماد و مجرب در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در شرق اصفهان است.

مجوز دیوارکشی باغ و ویلا

از دیرباز صاحبین املاک برای مشخص کردن حدود زمین، حفاظت و نگهداری از اموال خود اقدام به دیوارکشی اطراف زمین می‌نمودند. در گذشته برای این امر محدودیتی وجود نداشت.

دیوارکشی باغ و ویلا

امروزه از سوی نهادها و ارگان های مختلف محدودیت‌های زیادی در این زمینه وضع شده است و شخصی که تمایل به احداث دیوار در اطراف زمین خود دارد، باید با مراجعه به این نهادها و ارگان‌ها، مجوز دیوارکشی باغ و ویلا را به دست آورد.

بر طبق قوانین تصویب شده در سال ۱۳۹۴ افرادی که قصد احداث دیوار اطراف زمین کشاورزی دارند، تنها مجاز به احداث دیوار با ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر هستند. مابقی ارتفاع آن باید به صورت فنس یا نرده احداث گردد.

چنانچه زمین یا باغ مورد نظر شما در محدوده شهری قرار داشته باشد، باید برای دریافت مجوز به شهرداری مراجعه نمایید و اگر صاحب ملک بدون دریافت مجوز اقدام به احداث دیوار نماید، با مرتکب مطابق با قوانین تغییر کاربری زمین، بدون مجوز برخورد خواهد شد.

معمولاً جریمه ی در نظر گرفته شده برای این موضوع، تخریب دیوار و همچنین پرداخت جریمه نقدی می‌باشد. چنانچه زمین و باغ مورد نظر در محدوده شهری قرار داشته باشد، مراحل و مدارک زیر برای احداث دیوار باید فراهم و اجرا گردد.

مراحل دریافت مجوز دیوارکشی

مراحل دریافت مجوز دیوارکشی برای باغات و زمین‌های محدوده شهری به شرح زیر است.
۱. مراجعه به شهرداری محل و تسلیم درخواست دریافت مجوز برای دیوارکشی.
۲. تکمیل فرم‌های مربوطه و تشکیل پرونده برای پیگیری درخواست.
۳. بررسی درخواست احداث دیوار توسط کارشناسان شهرداری و بازدید از ملک توسط این کارشناسان.
۴. مشخص شدن هزینه‌های پرداختی توسط صاحب ملک شامل، عوارض ساختمانی مالیات و دیگر هزینه‌های وضع شده.
۵. صدور مجوز و تایید و ثبت آن.
بعد از صدور و تایید مجوز، مالک می‌تواند اقدام به احداث دیوار متناسب با دستورالعمل صادر شده نماید.

مراحل دریافت مجوز دیوارکشی

مدارک لازم برای دریافت مجوز دیوارکشی باغ و ویلا

برای دریافت مجوز دیوارکشی وجود مدارک زیر ضروری می‌باشد.
۱.‌ سند مالکیت، قولنامه، مبایعه نامه، اجاره نامه و یا هر سند رسمی که مالکیت شخص درخواست کننده را تایید نماید.
۲. اصل شناسنامه و کارت ملی و یا دیگر اوراق هویتی مالک یا نماینده قانونی وی، در صورت حضور وکیل وکالت‌نامه معتبر و قانونی.
۳.‌ استعلامات لازم و مورد نیاز که باید توسط مالک تهیه و ضمیمه درخواست گردد. این استعلامات شامل استعلام از سازمان ثبت اسناد، استعلام از سازمان تامین اجتماعی، استعلام از سازمان آتش نشانی و .. می‌باشد.
۴. در صورتی که باغ یا زمینی که درخواست احداث دیوار برای آن شده است، جزء زمین‌های وقفی باشد، درخواست کننده باید اجاره نامه معتبر از سازمان اوقاف برای اجاره زمین و یا باغ ارائه دهد.
براساس قانون تصویب شده، شهرداری محل ابلاغیه ای مبنی بر احداث دیوار اطراف زمین و با باغ برای مالک صادر می‌نماید. چنانچه مالک نسبت به احداث دیوار بی توجه باشد، بر طبق قوانین شهرداری راسا اقدام به احداث دیوار خواهد کرد.
مشخص است، که مالک باید تمام هزینه‌های صرف شده توسط شهرداری را علاوه بر جریمه تعیین شده پرداخت نموده و با توجه به ابلاغ و اخطار قبلی حق اعتراض در این زمینه را ندارد.

احداث دیوار اطراف باغات و زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده شهری

دیوارکشی اطراف باغات و زمین‌های کشاورزی خارج از محدوده شهری، کاملاً متفاوت با قوانین صادر شده برای شهرها است که‌ در ادامه به آن اشاره می‌شود.
بر طبق قوانین تصویب شده، احداث دیوار، فنس کشی و حتی نرده گذاری اطراف زمین‌های کشاورزی ممنوع اعلام شده و سازمان جهاد کشاورزی با مرتکب مطابق با قوانین کشوری برخورد خواهد نمود.
صاحبین باغات، زمین‌های کشاورزی برای احداث دیوار اطراف باغ و زمین خود باید اقدام به دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مربوطه بنمایند.

"مدارک

این ارگان‌ها تقاضای شخص را مورد بررسی قرار داده و مختار به قبول یا رد این تقاضا هستند. در قوانین تصویب شده برخی از موارد امکان احداث دیوار یا فنس و نرده برای باغات و زمین‌های کشاورزی بلامانع ذکر گردیده است.
۱. مالک باغات دارای سند مالکیت شش دانگ رسمی، می‌تواند اطراف باغ اقدام به احداث دیوار تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر نماید. توجه داشته باشید، این مجوز صرفاً با موافقت رئیس سازمان کشاورزی قابل اجرا است.

این مجوز محدود به حدود و مرز باغ با مجاورین است و دیوارکشی داخل محدوده باغ، که باعث تفکیک باغ به قسمت‌های کوچکتر شود، را شامل نمی‌گردد.
۲. باغ‌هایی که سند رسمی مشاعی دارند، می‌توانند، در اطراف باغ اقدام به فنس کشی نمایند. این امر نیز مستلزم دریافت مجوز است و مالک حق پی ریزی و احداث دیوار را نخواهد داشت، تنها می‌تواند فنس نصب نماید.
۳. در برخی موارد ممکن است، باغ یا زمین کشاورزی مورد آسیب حیوانات وحشی قرار گیرد و محصولات کشاورزی و باغی مورد خسارت واقع شود.

در این موارد با درخواست مالک، کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منطقه، کارشناس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده و مسئله بررسی می‌شود.

چنانچه این کمیته رای به موافقت احداث فنس در اطراف زمین کشاورزی و یا باغ بدهند، مالک می‌تواند، محدوده زمین یا باغ خود را فنس کشی نماید.
۴. زمین‌های کشاورزی و یا باغاتی که صاحب آنها مجوز تغییر کاربری ملک را از نهادهای قانونی دریافت کرده اند، براساس مندرجات و ضوابط مجوز صادر شده، می‌تواند اقدام به دیوارکشی و تفکیک زمین و یا باغ خود بنماید.
به طور کلی دیوارکشی و احداث فنس و نرده اطراف زمین‌های کشاورزی و باغات بدون سند رسمی ممنوع بوده و سازمان جهاد کشاورزی ضمن برخورد با مرتکب و تخریب دیوارها، مالک را جریمه نقدی می نماید.

دیوارکشی باغ

جمع‌بندی

احداث دیوار، فنس و نرده اطراف زمین های کشاورزی و باغات بدون دریافت مجوز ممنوع بوده و علاوه بر تخریب، مالک جریمه نقدی خواهد شد. قوانین حاکم بر زمین‌ و باغ‌های داخل محدوده شهری، متفاوت از قوانین املاک در خارج از محدوده شهری می‌باشد.
صاحبین املاک واقع در محدوده شهری برای دریافت مجوز باید به شهرداریی‌ها مراجعه نمود و مجوز لازم را دریافت نمایند. این زمین ها  به دلایلی مانند زیباسازی شهری، جلوگیری از زباله دانی شدن محل، سو استفاده افراد سودجو و .. باید دیوارکشی شوند.

چنانچه مالک بعد از ابلاغ و اخطار شهرداری اقدام به دیوارکشی ملک خود ننماید، شهرداری راسا اقدام به این امر نموده و مالک باید هزینه‌ها و جریمه تصویب شده توسط شهرداری را پرداخت نماید.
دیوارکشی و فنس گذاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها خارج از محدوده شهری ممنوع بوده و نیاز به دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و دیگر ارگان‌های مربوطه دارد.

مطابق با قوانین تصویب شده باغ‌ها و زمین‌هایی که دارای سند ۶ دانگ رسمی یا سند مشایی رسمی هستند، با دریافت مجوز می‌توانند، اقدام به دیوارکشی اطراف زمین کشاورزی و یا باغ خود تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر نمایند.

حتما قبل از خرید ویلا در اصفهان تمام مجوزات و استعلامات لازم را دریافت کنید که بعد از خرید دچار مشکل نشوید. شما عزیزان برای خرید ویلا و باغ در شرق اصفهان، اجاره ویلا در اصفهان می توانید با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.