بهترین مشاور املاک در اصفهان| قوانین چاه مشاع

استفاده از چاه مشاع باید به صورت عادلانه و به نسبت سهم هر شریک باشد. این سهم می تواند بر اساس متراژ زمین، میزان تولید آب چاه، یا سایر عوامل تعیین شود. در صورت عدم توافق شرکا، می توان از یک کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین سهم هر شریک استفاده کرد.

یکی از شرکا نمی تواند مانع استفاده سایر شرکا از چاه مشاع شود. حتی اگر یکی از شرکا از چاه استفاده نکند، باز هم حق دارد به سهم خود از آب چاه دسترسی داشته باشد. اجاره دادن چاه مشاع بدون اجازه سایر شرکا، غیرقانونی است. در این صورت، سایر شرکا می توانند با مراجعه به دادگاه، حکم تخلیه چاه از مستأجر را دریافت کنند.

در اینجا چند نکته مهم در مورد قوانین چاه مشاع آورده شده است: تمام شرکا باید در مورد نحوه استفاده از چاه مشاع توافق داشته باشند. در صورت عدم توافق، می توان از یک کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین سهم هر شریک استفاده کرد.

یکی از شرکا نمی تواند مانع استفاده سایر شرکا از چاه مشاع شود. اجاره دادن چاه مشاع بدون اجازه سایر شرکا، غیرقانونی است. شراکت چاه ، از موضوعاتی است نگرانی‌های زیادی در مورد آن این وجود دارد .آب و حق آب چاه، از مسائل مهم و حیاتی کشاورزان و باغداران است.

ادامه حیات این قشر زحمت کش برای کاشتن و برداشت محصول به آب بستگی دارد.  در قدیم در کنار هر زمین یا نزدیک آن یک چاه آب را حفاری می کردند و برای آبیاری زمین های آن منطقه استفاده می شد .

با حفاری‌های غیر مجاز کم شدن آب‌های زیر زمینی و آسیب‌های محیط زیست، قانون توزیع عادلانه آب تصویب شد. این قانون درباره مالکیت عمومی و ملی آب است و در فصول مختلف در مورد بسترهای مختلف اب قوانینی تنظیم کرده است.

قوانین چاه مشاع

فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب، درباره پروانه چاه آب است و بنابراین قانون، هر چاه آبی که پیش از تصویب این قانون حفر شده باشد باید به وزارت نیرو اطلاع داده شود برسد تا پروانه برای آن صادر شود.

املاک سپاهان در اصفهان با کادری تخصصی در زمینه خرید و فروش باغ، ویلا، زمین در اصفهان در خدمت شما عزیزان است. شما عزیزان برای ارتباط با املاک سپاهان کافیست با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

بهترین مشاور املاک در اصفهان| قوانین چاه مشاع

بخاطر حفر چاه های غیر مجاز یکسری قوانینی تنظیم شده است که مالکان چاه‌ها نیز ملزم به رعایت این قانون ها هستند اگر هدف شما از قرارداد شراکت چاه ، احداث یا حفاری چاه آب است، باید قوانین مربوطه را رعایت کنید.

اگر شخص قصد خرید زمین و باغ و ویلا در اصفهان داشته باشد و زمین دارای حق آب باشد باید در تنظیم قرارداد حق آب زمین هم ذکر شود . این قرارداد به منزله سندی برای اثبات ادعای حق آب است.

اگر زمین بصورت ورثه ای باشد و یا به شخص ارث برسد ممکن است نگران حق آب آن باشد که اگر قرارداد شراکت حق چاه باشد، دیگر مشکلی نخواهد بود. حتی اگر این زمین فروخته شود یا به شخص دیگری ارث برسد از حق چاه مشاع برخوردار هستند.

قرارداد شراکت چاه

بیشتر قرارداد های مشارکت در چاه برای این است که مشخص شود چاهی که در زمین شخص دیگری است چه کسانی در آن سهم چاه شریک هستند.
در قدیم چاه را برای استفاده تعدادی زمین حفر می کردند و بعد از فروش و تفکیک زمین چاه در زمین کسی قرار می‌گرفت مالکان سایر زمین ها نگران این بودند که چگونه مالکیت خود را بر چاه ثابت کنند.

چاه مشاع

در این هنگام استفاده از شراکت نامه چاه مشکل را رفع می کند و افراد به واسطه این شراکت نامه حق آب به ایشان تعلق می گیرد. در اینجا از نمونه قرارداد حق ارتفاق چاه استفاده می شود چون حق ارتفاق دارید می توانید از چاه استفاده کنید.

حق ارتفاق

حق ارتفاق حقی برای مال است مثلا زمینی که حق ارتفاق داشته‌ باشد، اگر خرید زمین و باغ در اصفهان انجام شود حق ارتفاق برقرار است و مالک جدید این حق را دارد . حق ارتفاق قائم به ملک است.

حق ارتفاق به واسطه قانون ایجاد می‌شود یا اینکه به واسطه تنظیم یک قرارداد، چون حق ارتفاق دائمی است مالک می‌تواند این حق را برای شخص دیگری قرار دهد . مثل اینکه حق ارتفاق آب چاه را به شخص دیگر اجاره دهند.

مشارکت در چاه آب

مالکیت آب، یک مالکیت عمومی است، برای حفر چاه حتما با مراجعه به سازمان نیرو درخواست بدهید. چاه‌ها و قنات‌ها در کشور میراث این سرزمین هستند؛ کسانی که قصد حفر چاه دارند و از آن استفاده کنند باید که پروانه بهره‌برداری داشته باشد. این پروانه مجوز استفاده از این نعمت خدادادی و میراث ملی ما است.

قرارداد شراکت چاه

بهره‌برداری چاه عمیق و نیمه عمیق برای کلیه بخش‌های مصرف (کشاورزی، صنعتی، شرب و سایر مصارف) صادر می‌شود.برای دریافت پروانه بهره‌برداری چاه آب باید مراحل، شرایط و مدارکی را آماده کنند تا این پروانه به آن‌ها تعلق بگیرد.

کسانی که به صورت غیر مجاز چاه حفر می‌کند خسارات های جریمه های هنگفتی باید متقبل می‌شوند

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه حفر چاه

ماتصویر کارت ملی، تصویر شناسنامه،وکالت نامه (در صورت داشتن وکیل)، آگهی تأسیس، تصویر برابر اصل سند مالکیت، موافقت اصولی، معرفی از سازمان جهاد کشاورزی، معرفی از سازمان صنعت معدن تجارت، اجاره نامه واگذاری اراضی دولتی، تصویر اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات روزنامه رسمی، گواهی کد اقتصادی، گواهی شناسه ملی، کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای دارای حق امضا، درخواست کتبی از ارگان مربوط، مدارک سند زمین. پر کردن فرم های مورد نظر

برای دریافت پروانه بهره‌برداری گروه حفاظت آب‌های زیرزمینی در ستاد و ادارات منابع آب محل سکونت خود مراجعه کنید .

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی،‌ ﺟﻬﺎد ﻛﺸﺎورزی، ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد، صنعت،‌ معدن و تجارت هم در این زمینه کمک خدمات رسانی می کند. میزان هزینه‌ برای انتقال پروانه حفر چاه ثابت نیست و می‌تواند تغییر کند.

مدت زمان صدور پروانه بهره‌برداری

مدت زمانی که پروانه بهره برداری صادر میشود بستگی به سرت ارسال مدارک و فرم ها که حدود دو ماه طول می‌کشد که تمام مراحل حدود دوماه طول میکشد

انتقال پروانه حفر یا بهره‌برداری از چاه

انتقال مالکیت پروانه حفر چاه از نظر حقوقی مشکلی ندارد با ارائه درخواست کتبی از طرف شخص خواهان انتقال پروانه، اسناد ثبتی برای انتقال چاه امکان پذیر است.

پروانه بهره‌برداری حفر چاه

برای انتقال پروانه حفر یکسری مراحل اداری برای انجام است بعد از درخواست کتبی انتقال پروانه وتکمیل مدارک، ارائه اسناد انتقال، و..پرونده رسیدگی به صدور پروانه‌ها جهت بررسی و صحت ارسال میشود.

پس از موافقت کمیسیون، پروانه به نام فرد جدید صادر می شود در صورتی که کمیسیون موافقت نکند دوباره مدارک تکمیلی ارسال می شود. در پایان باید خدمت شما عرض کنیم که وقتی زمین یا باغ و ویلا را در اصفهان میخرید تمام موضوعات مورد نظر از جمله حق آب را بررسی کنید تا مشکلی بعد از خرید ایجاد نشود.

مشاور املاک سپاهان در اصفهان در خدمت شما دوستان عزیز است تا خرید زمین، باغ، ویلا در اصفهان شما بدون هیچ گونه اشتباهی انجام شود.