قانون توسعه معابر و خیابانها

مهمترین عامل در سهولت و رفت و آمد به شهرها، روستاها و رفت آمدهای داخل شهری وجود معابر استاندارد و در دسترس است. خانه ها، مراکز تجاری، پزشکی و هر ملک و زمینی بدون راه دسترسی و عبور عملاً بلااستفاده می باشد.‌

در گذشته هنگام ساخت و ساز و تفکیک زمین ها به مسئله معابر برای دسترسی آنها توجه و دقت صورت نمی گرفت. در بافت قدیمی شهرها می توان این نکته را به خوبی ملاحظه کرد.

کوچه های باریک و تو در تو، دسترسی به خیابانهای اصلی را بسیار دشوار می نماید و همچنین ورودی ملک را بسیار کوچک و غیر قابل دسترسی می نمایند که نشان از اهمیت ندادن به معابر و راههای دسترسی به املاک است.

شما عزیزان اگر تمایل به خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان دارید قبل از هر معامله ای با مشاوران حرفه ای املاک سپاهان تماس بگیرید.

قانون توسعه معابر و خیابانها

امروزه با توجه به روند رو به افزایش استفاده از ماشین برای رفت و آمد و حمل و نقل، خیابانها و معابر باید گسترش پیدا کرده و دسترسی به املاک را ممکن سازند.

همچنین توسعه شهرک های مسکونی و تجاری در اطراف شهرها مسئله خیابانها و دسترسی به آنها را در مرکز توجه قرار داده است. با توجه به مطالب ذکر شده امروزه اصول و قوانینی در زمینه توسعه معابر وضع شده است.

قانون توسعه معابر

کلیه مالکین و مسئولان ملزم به رعایت آنها هستند. در قانون های وضع شده مسئول توسعه و احداث معابر شهری، شهرداری ها می باشند.

عملکرد شهرداری بر قانون توسعه معابر

کارشناسان توسعه شهری با بررسی موقعیت منطقه و محله های شهر، مکان هایی را که نیاز به توسعه معبر دارند، شناسایی کرده و طرح های لازم را برنامه ریزی و طراحی می نمایند.

شهرداری ها ملزم به اجرا و پیاده سازی طرح ها هستند. مرجع مسئول برای تایید طرح های توسعه شهری تهیه شده توسط کارشناسان شهرداری هیئت وزیران است.‌

کمیسیون‌های تخصصی طرح های مطرح شده را بررسی کرده و اقدام به تایید یا رد آنها می نمایند. در طرح های توسعه معابر در سطح کوچکتر یعنی محله ها و کوچه ها، مسئول توسعه معابر با شهرداری محل می باشد.

طرح های لازم در این زمینه توسط کارشناسان تهیه شده و باید در فرمانداری ها به تصویب برسد.

در طرح توسعه معابر از زمین، خانه ها، مزارع و یا مراکز تجاری استفاده شود، مالک موظف است، زمین خود را در اختیار شهرداری قرار داده و مبلغ تعیین شده توسط کارشناسان شهرداری را در عوض زمین خود دریافت نماید.
افراد موقع خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان می توانند با دریافت استعلام ملک از شهرداری در مورد طرح های شهری اطلاع پیدا کرده و اگر ملک در محدوده طرح های شهری باشد، از خرید آن خودداری نمایند.
شهرداری های محل در هنگام اجرای طرح توسعه معابر موظف هستند، حداقل سه ماه قبل از شروع پروژه به مالکین و ساکنین اطلاع بدهند.

مالکین می توانند نسبت به طرح توسعه معابر اعتراض نمایند و با ذکر دلایل درخواست خود را به وزارت کشور ارسال نمایند، که وزارت کشور با بررسی کارشناسی این درخواست را تایید یا رد می نماید.

توسعه معابر
در قانون های وضع شده شهرداری محل موظف است، بهای املاک را به صورت نقد و اقساط در اختیار مالکین قرار دهد.

چنانچه امکان پرداخت نقدی زمین مورد نظر وجود نداشته باشد، شهرداری باید حداقل یک سوم از قیمت تعیین شده را نقداً پرداخت کرده و مابقی را حداکثر ظرف مدت ۳ سال تسویه حساب نماید.
در بعضی موارد به ازای ملک تصرف شده با توافق مالک زمین دیگری در اختیار وی قرار داده می شود.
چنانچه ما بین شهرداری و مالک در زمینه ارزش زمین یا ملک مورد نظر اختلاف وجود داشته باشد، برای حل اختلاف هر یک از طرفین کارشناس معتمد خود را برای تعیین ارزش ملک انتخاب می نمایند.‌

چنانچه بین کارشناسان طرفین توافقی صورت نگیرد، هیئتی از کارشناسان تشکیل شده تا نسبت به ارزیابی و قیمت‌گذاری زمین اقدام گردد.

اگر مالک معترض به قیمت زمین که توسط شهرداری اعلام شده است، کارشناس معتمد خود را معرفی ننماید، شهرداری راساً اقدام به تعیین ارزش ملک نموده و مالک ملزم به قبول آن می باشد.

در زمان توسعه معابر چنانچه ملک شخص در مجاورت خیابان قرار گیرد و این مجاورت باعث افزایش بهای ملک گردد، مالک موظف است، یک سوم از این افزایش بها را به شهرداری پرداخت نمایند.
اگر در اثر اجرای طرح های توسعه معابر شهرداری، ملک شخصی به طور کامل از بین نرود، ولی مابقی زمین قابلیت احداث ساختمان جدید را نداشته باشد، شهرداری زمین باقی مانده را خریداری می نماید.

توسعه معابر شهری

این زمین جزء اموال شهرداری محسوب شده و شهرداری محل، اجازه دیوارکشی اطراف آن را خواهد داشت.

اگر ملک قرار گرفته در طرح توسعه معابر، دارای پروانه ساخت از شهرداری باشد و بعد از اخذ پروانه طرحی برای زمین آن ملک تصویب گردد، شهرداری علاوه بر بهای زمین، ساختمان را ارزش گذاری کرده و بهای آن را به مالک پرداخت نماید.

ساختمانهایی که روی زمین های قرار گرفته که در طرح توسعه معابر ساخته می شوند، شهرداری هیچ گونه مسئولیتی در قبال پرداخت ارزش ساختمان ندارد.

این  زمین ها مزبور در طرح تصویبی، شهرداری قرار داشته و ساخت و ساز روی آن ممنوع می باشد.
اگر در مجاورت معبر ایجاد شده توسط شهرداری، ساختمان فرسوده وجود داشته باشد، مالک یا مالکین موظف به تعمیر و زیباسازی آن هستند که شامل احداث دیوار و تعمیر ساختمان فرسوده می باشد.

اگر مالک از این کار امتناع نماید و به اخطارهای کتبی شهرداری توجه ننماید، شهرداری راساً اقدام به تعمیر آن نموده و هزینه آن را از مالک اخذ می نماید .
اگر در اثر احداث معابر، دیوارها و نمای ساختمان های شخصی دچار آسیب دیدگی و خسارت گردد، شهرداری مکلف به بازسازی و یا پرداخت خسارت به صاحب این املاک می باشد.
به طورکلی احداث معابر و کف سازی آن ها شامل آسفالت یا سنگ فرش و… بر عهده شهرداری می باشد، مگر در معابری که عرض آنها از هفت متر کمتر می باشد و امکان احداث پیاده رو در آنها وجود نداشته باشد.‌

در این مواقع هزینه ی کف سازی و آسفالت و غیره برعهده مالکینی که ملک آنها در مجاورت این معبر قرار دارد می باشد و پرداخت این هزینه به صورت اجبار قانونی بر عهده آنها است.
در صورتی که بین شهرداری و مالکینی که ملک آنها در طرح توسعه معابر قرار دارد، اختلاف نظر حل نشده‌ای وجود داشته باشد، برای حل این اختلاف طرفین به دادگاه ارجاع داده می شوند.

احداث معابر

در دادگاه برای حل این اختلاف هیئتی سه نفره شامل؛ نماینده شهرداری، دادرس وزارت دادگستری و نماینده وزارت کشور تشکیل می گردد.

هیئت مذکور مسئله پیش آمده را بررسی کرده و رای نهایی صادر می گردد که طرفین ملزم به اجرای آن می باشند.
در صورتی که زمین قرار گرفته در طرح توسعه معابر جز زمین های وقفی بوده باشد، شهرداری موظف است، درخواست خود را به اداره اوقاف ارسال نماید.

ملک مورد نظر را از اداره اوقاف خریداری نماید در این زمان نیز قیمت عادلانه تعیین شده و به اداره اوقاف پرداخت می گردد.

جمع بندی

توسعه معابر جزء نیازهای زندگی شهری می باشد. شهرداری های مناطق چندگانه موظف هستند، موقعیت معابر را وسیله کارشناسان خود بررسی کرده، طرح های توسعه معابر را تهیه و تصویب نمایند.

چنانچه املاک شخصی و یا املاک وقفی در طرح‌های توسعه معابر قرار داشته باشد، شهرداری مکلف است بهای ملک مورد نظر را به صورت عادلانه کارشناسی و پرداخت نماید.

چنانچه در مورد بهای زمین مورد نظر توافق حاصل نگردد، موضوع در دادگاه های مربوطه مطرح شده و هیئت سه نفره برای تعیین تکلیف تعیین می گردد.

املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان با کادری حرفه ای در کنار شماست که با خیال آسوده معامله انجام دهید.