خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان| انواع کاربری ساختمان

قیمت زمین، باغ و ویلا در اصفهان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: موقعیت مکانی: زمین‌ها و باغ‌های واقع در مناطق خوش آب و هوا، نزدیک به مراکز خرید و تفریحی، و دارای دسترسی مناسب به امکانات شهری، معمولاً قیمت بالاتری دارند.

مساحت: زمین‌ها و باغ‌های با مساحت بیشتر، معمولاً قیمت بالاتری دارند. کاربری: زمین‌های مسکونی، تجاری و صنعتی معمولاً قیمت‌های متفاوتی دارند. امکانات: زمین‌ها و باغ‌هایی که دارای امکاناتی مانند آب، برق، گاز، تلفن و … هستند، معمولاً قیمت بالاتری دارند.

وضعیت سند: زمین‌هایی که دارای سند تک برگ هستند، معمولاً قیمت بالاتری دارند. بهترین زمان برای خرید زمین، باغ و ویلا در اصفهان، زمانی است که بازار مسکن در حالت رکود باشد. در این زمان، قیمت‌ها معمولاً پایین‌تر هستند و خریداران می‌توانند با قیمت مناسب‌تری ملک مورد نظر خود را خریداری کنند.

در هنگام خرید زمین، باغ و ویلا در اصفهان، باید نکات زیر را رعایت کرد: موقعیت مکانی ملک را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که ملک در محل مناسبی قرار دارد. مساحت ملک را با دقت اندازه‌گیری کنید و مطمئن شوید که مساحت واقعی ملک با مساحت مندرج در سند مطابقت دارد.

کاربری ملک را بررسی کنید و مطمئن شوید که کاربری ملک با نیاز شما مطابقت دارد. امکانات ملک را بررسی کنید و مطمئن شوید که ملک دارای امکانات مورد نیاز شما است. وضعیت سند ملک را بررسی کنید و مطمئن شوید که سند ملک دارای اعتبار کافی است.

در صورت عدم رعایت این نکات، ممکن است خریدار دچار ضرر و زیان شود.املاک سپاهان در زمینه خرید باغ، ویلا در اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است. برای شروع هر ساخت و ساز ساختمان لازم است از شهرداری پروانه ساخت دریافت کرد.

در پروانه ساخت تمامی مشخصات ساختمان و نوع کاربری آن مشخص می‌شود. بدون مجوز از شهرداری نمی توان نوع کاربری ساختمان را تغییر داد. ساختمان ها کاربری مختلفی دارند.
برای مشخص کردن نوع کاربری املاک باید از شهرداری مجوز دریافت کرد. شهرداری ها با توجه به طرح تفصیلی هر شهر نوع کاربری ملک را در قسمتهای مختلف شهر تعیین می کند.
ما در این مقاله قصد داریم، شما را با انواع کاربری ساختمان آشنا کنیم، چنانچه قصد خرید زمین، باغ، ویلا در اصفهان را دارید، با ما همراه باشید.

خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان| انواع کاربری ساختمان

مشاور املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه خرید و فروش ملک، به عنوان یکی از بهترین مشاور برای خرید زمین، باغ، ویلا اصفهان است.

انواع کاربری ساختمان

کاربری ساختمان چیست؟

تمامی ساخت و سازهای ساختمان با هدف خاصی انجام می شود، که به آن کاربری ساختمان گفته می شود. به طور مثال به ساختمانی که یک یا چند خانواده در آن سکونت دارند، ساختمان با کاربری مسکونی گفته می‌شود.

طبق ماده ۱۰۰ شهرداری، تمامی مالکان زمین چنانچه قصد ایجاد ساختمان را داشته باشند، باید از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند.در پروانه ساخت تمامی مشخصات فنی ساختمان و نوع کاربری آن مشخص می‌شود.

کاربری ساختمان ها با توجه به طرح تفصیلی شهرداری و فعالیت های اطراف آن ملک تعیین می شود. کاربری ساختمان انواع مختلفی دارد که عبارتند از : کاربری مسکونی، تجاری، صنعتی، خدماتی، ورزشی، کشاورزی و گردشگری.
البته ساختمان هایی نیز هستند که به دو منظور احداث می‌شوند؛ مانند واحدهای تجاری و مسکونی که یک بخش ساختمان به سکونت افراد اختصاص دارد و بخش دیگر جهت انجام کسب و کار به کار می رود.

کاربری مسکونی:

یکی از رایج ترین کاربری های ساختمان کاربری مسکونی است که به اسکان خانوار ها اختصاص دارد.

این ساختمان ها شامل چندین اتاق، آشپزخانه و سرویس بهداشتی هستند و به سه دسته آپارتمانی، ویلایی و کلنگی تقسیم می شود.
به طور معمول ساختمان ها با کاربری مسکونی در محدوده شهر با تراکم های مختلف قرار می گیرند. زمین هایی که نیز در این محدوده ها قرار می گیرند، کاربری مسکونی دریافت می کنند.
املاک آپارتمانی به ساختمانهای اطلاق می شود که چندین واحد داشته و امکان سکونت چند خانواده را فراهم می کند.

در این ساختمان ها بعضی از اجزای ساختمان مانند پارکینگ، راه پله و در ورودی بین همه واحدها مشترک است که به این قسمت های آپارتمان، مشاعات گفته می شود.
از آپارتمان ها برای مقاصد اداری و تجاری نیز استفاده می شود که برای این کار باید از شهرداری مجوز ساخت تجاری کسب کرد.

زمین با کاربری مسکونی هم به زمین هایی گفته می‌شود ، که امکان دریافت مجوز ساخت ساختمان مسکونی، برای آن وجود دارد.

کاربری ساختمان چیست؟

کاربری تجاری:

به تمامی ساختمان هایی که به منظور کسب و کار و به دست آوردن درآمد احداث می شود، ساختمان با کاربری تجاری گفته می شود.

اگر می خواهید یک مکان تجاری را احداث کنید، در زمان خرید زمین در اصفهان، باید به به داشتن مجوز شهرداری برای کاربری تجاری توجه کنید.

چون ممکن است یک ملک، خصوصیات واحد تجاری را داشته باشد، ولی مجوز کاربری تجاری را از شهرداری دریافت نکرده باشد.

ساختمان  با کاربری تجاری شامل انواع مغازه ها، رستوران ها، شرکت‌های اداری و تجاری، آژانس های مسافرتی و نظایر این هستند.

تمامی این واحدها، تحت پوشش قانون نظام صنفی بوده و یا تابع قانون تجارت هستند.

آژانس املاک سپاهان با بهره گیری از مشاورین کارآزموده و باتجربه در زمینه خرید و فروش زمین، باغ و ویلا در ناحیه شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز می‌باشد.

کاربری تجاری

کاربری صنعتی:

بیشترین ساختمان هایی که با کاربری صنعتی ساخته می شوند در حومه شهر قرار می گیرند. بعضی از این ساختمان ها در شهرک های صنعتی و دسته ای دیگر هم به طور پراکنده در اطراف شهر قرار دارند.

این ساختمان ها اجازه تولید، توزیع و انبار کردن اجناس مختلف را دارند. اکثر کارخانه های تولیدی و تعمیرگاه های بزرگ و انبارهای ذخیره مواد مختلف در این دسته قرار می گیرند.

چنانچه با گسترش شهر املاک با کاربری صنعتی در محدوده شهری قرار بگیرند، باید از این محدوده خارج شوند.

کاربری خدماتی:

ساختمان هایی که برای کسب درآمد و به منظور خدمات رسانی عمومی ساخته می شود، کاربری خدماتی دریافت می کنند. ساختمان هایی که کاربری خدماتی دارند، به صورت عام المنفعه بوده و تمامی اقشار جامعه می توانند از خدمات آنها استفاده کنند.

به همین دلیل شهرداری از اینگونه کاربری ها، برای گرفتن مجوز هزینه ای دریافت نمی کند.

تفاوت آن با ساختمان کاربری تجاری در همین است. البته در صورتی که این ساختمان ها بخواهند به تجاری تغییر کاربری دهند، شامل پرداخت هزینه می‌شوند.

کاربری ورزشی:

ساختمان هایی مانند استادیوم ورزشی، باشگاه ها و زمین های بازی در زمره ساختمان ها با کاربری ورزشی قرار می گیرند و باید از شهرداری مجوز کاربری ورزشی داشته باشند.

استخرهای سرپوشیده و روباز و پارک های آبی نیز برای فعالیت باید کاربری ورزشی دریافت کنند. این مجوز ها توسط شهرداری صادر می شود. کاربری های ورزشی هم به بخش خصوصی و هم به بخش دولتی داده می شود.

کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی:

به زمین های زراعی که محصولات مختلفی مانند غلات و صیفی جات در آن ها کشت می شود، کاربری کشاورزی تعلق می گیرد. انواع باغ های میوه نیز کاربری کشاورزی دارند.

اگر با گسترش فضای شهری، زمین های کشاورزی در محدوده شهر قرار گیرند با طی مراحل قانونی می توان مجوز کاربری آنها را تغییر داد.

برای خرید زمین در اصفهان ابتدا به شهرداری مراجعه و با توجه به طرح تفصیلی از نوع کاربری آن اطمینان حاصل کنید.

کاربری گردشگری:

تمامی ساختمان هایی که به جهت خدمت رسانی به گردشگرهای داخلی و خارجی ساخته می شوند، کاربری گردشگری داده می شود.

مکان هایی مانند هتل ها، مهمانپذیر ها، مجموعه های گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مناطق نمونه گردشگری، همگی در زمره کاربری گردشگری قرار می گیرند.

این ساختمان ها علاوه بر شهرداری از سازمان میراث فرهنگی نیز می توانند مجوز تاسیس دریافت کنند.

کاربری معدن:

برای کلیه زمین هایی که مواد با ارزش مانند: فلزات، سنگ های قیمتی و ساختمانی و خاک های قابل استفاده در آن وجود داشته و قابلیت استخراج دارند، کاربری های معدن صادر می شود.

بعد از انجام مطالعات بر روی زمین و تشخیص وجود ماده قابل استخراج باید آن زمین به عنوان معدن به ثبت رسیده، سپس از شهرداری مجوز کاربری معدن، دریافت کرد.

کاربری معدن

چنانچه مواد معدنی در زمین، بدون اخذ مجوزهای لازم خارج شود، آن برداشت غیرقانونی بوده و شامل پیگرد قانونی می شود.

چنانچه زمینی مالک نداشته باشد، شخصی که معدن را در آن زمین را کشف می کند، مالک زمین محسوب می شود.

کاربری های ساختمان مختلط:

بعضی از ساختمان ها به منظور استفاده مسکونی و تجاری ساخته می شوند و کاربری آنها نیز به صورت مختلط صادر می شود؛ مانند کاربری اداری و مسکونی یا کاربری آموزشی و تجاری.
کاربری مختلط، امکان استفاده مسکونی و هم بهره برداری تجاری را برای مالک فراهم می نماید.

زمین های فاقد کاربری:

در اطراف شهرها زمین های وجود دارند که هیچ یک از کاربری های فوق به آنها تعلق نمی گیرد. این زمین‌ها ها در طرح جامع و یا تفصیلی شهرداری قرار نگرفته و مجوزی برای آنها صادر نمی شود.

نحوه تغییر کاربری:

در هنگام دریافت پروانه کاربری ملک در آن مشخص می شود و طبق ماده ۱۰۰ شهرداری، امکان تغییر کاربری ملک وجود ندارد. ولی با تغییر شرایط و بافت منطقه امکان تغییر کاربری بعضی از ساختمان ها و یا زمین ها به وجود می آید.

به طور مثال با گسترش فضای شهری ممکن است، زمین های زراعی وارد بافت منطقه مسکونی شده و امکان ادامه زراعت در آنها وجود نداشته باشد، برای همین با اجازه قانونگذار امکان تغییر کاربری زمین به وجود می آید.

در مورد استفاده املاک مسکونی به عنوان تجاری استثنائاتی وجود دارد که به شرح زیر است؛

– با توجه به تبصره ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جهت دایر کردن دفتر وکالت، مطب، دفتر روزنامه و مجله، دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق، امکان تغییر کاربری مسکونی به تجاری وجود دارد.

نحوه تغییر کاربری
– طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی امکان تغییر کاربری ساختمانی مسکونی به تجاری، به منظور استفاده برای مشاغل خانگی وجود دارند.
– به استناد ماده ۳ آیین نامه محل تاسیس دفاتر، امکان تغییر مسکونی به تجاری در جهت راه اندازی دفتر مطبوعات به وجود آمده است.
– جهت فعالیت های پزشکی و مشاغل وابسته نیز امکان تغییر مسکونی به تجاری وجود دارد.

به منظور تغییر کاربری، مالک باید اسناد مالکیت ، تقاضانامه خود مبنی بر تغییر کاربری و نقشه ساختمان را به شهرداری تحویل دهد.

پس از بررسی درخواست تغییر کاربری در شهرداری منطقه مدارک به معاونت شهرسازی و برنامه ریزی شهری ارسال شده و در آنجا برای تغییر کاربری تصمیم گیری می شود.

جمع بندی:

قبل از ساخت هر زمین باید طبق طرح تفصیلی شهرداری و تراکم فعالیت شهری نوع کاربری ساختمان مشخص شود. کاربری ساختمان به دسته های کاربری مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی، کشاورزی، ورزشی و گردشگری تقسیم می شود.
کاربری بعضی از ساختمان ها به صورت مختلط صادر می‌شود، مانند؛ مجتمع های تجاری و مسکونی. بعضی از زمین هایی که در خارج از محدوده شهر واقع شده است، فاقد کاربری هستند.

در پروانه ساخت کاربری ساختمان مشخص شده و امکان تغییر کاربری فقط با شرایط خاص امکان پذیر است.

مشاورین ما در آژانس املاک سپاهان همواره بهترین پیشنهادات و در زمینه ی خرید و فروش زمین، باغ و ویلا در اصفهان به مشتریان خود ارائه می دهد. ایشان در تمامی مراحل خرید و فروش در کنار شما بوده و به رفع مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد.