خرید و فروش باغ در اصفهان| مالیات املاک تجاری

مالیات املاک تجاری، مالیاتی است که بر درآمد اجاره املاک تجاری از جمله مغازه، انبار، رستوران، هتل و غیره تعلق می‌گیرد. این مالیات بر اساس درآمد مشمول مالیات و نرخ‌های مالیاتی تعیین می‌شود.
 براساس ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر 25 درصد، بابت هزینه‌ها و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
بنابراین، 75 درصد از کل اجاره دریافتی مشمول مالیات است و 25 درصد آن معاف از مالیات می‌باشد. نرخ‌های مالیات املاک تجاری بر اساس درآمد مشمول مالیات تعیین می‌شود.
در حال حاضر، نرخ‌های مالیات املاک تجاری به شرح زیر است: درآمد مشمول مالیات کمتر از 50 میلیون تومان: 15 درصد، درآمد مشمول مالیات بین 50 تا 100 میلیون تومان: 20 درصد، درآمد مشمول مالیات بیشتر از 100 میلیون تومان: 25 درصد.
 برای محاسبه مالیات املاک تجاری، ابتدا باید درآمد مشمول مالیات را محاسبه کرد. سپس، با توجه به نرخ مالیاتی مربوطه، مالیات را محاسبه کرد.
به عنوان مثال، فرض کنید یک مغازه‌دار در سال 1401، مبلغ 100 میلیون تومان اجاره دریافت کرده است. 25 درصد از این مبلغ، معادل 25 میلیون تومان، معاف از مالیات است. بنابراین، درآمد مشمول مالیات این مغازه‌دار، 75 میلیون تومان است.
با توجه به نرخ 20 درصدی مالیات املاک تجاری، مالیات این مغازه‌دار، 15 میلیون تومان خواهد بود. برخی از املاک تجاری از پرداخت مالیات معاف هستند. این املاک شامل موارد زیر هستند: املاک تجاری که متعلق به شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت است.
املاک تجاری که متعلق به مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه است. املاک تجاری که متعلق به نهادهای انقلابی و نیروهای مسلح است. املاک تجاری که متعلق به مراکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و بهداشتی است.

 مالکان املاک تجاری موظف هستند تا پایان تیرماه هر سال، اظهارنامه مالیاتی املاک خود را تسلیم اداره امور مالیاتی کنند. در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جریمه خواهند شد.

یکی از مهم ترین انواع مشارکت های اقشار مختلف جامعه در هزینه‌های عمومی دولت، پرداخت مالیات است. بخشی از بودجه هر کشور از طریق مالیات تامین می‌شود که برای کلیه مشاغل و کالاها تعیین می‌شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته، قوانین منسجمی در جهت دریافت مالیات، مشخص شده است. دولتها برای ارائه خدمات عمومی به منابع مالی نیاز دارد که از طریق دریافت مالیات تامین می‌شود.

مالیات ، به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از شهروندان اخذ می‌شود. هر یک از این مالیات ها به دسته های کوچکتر تقسیم می‌شوند. یکی از مهم ترین انواع مالیات های مستقیم مالیات املاک تجاری است.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با مالیات املاک تجاری و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم. چنانچه به این مبحث علاقه مند هستید با ما همراه باشید.

آژانس املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه املاک به عنوان یکی از بهترین مشاور خرید و فروش باغ و زمین در اصفهان شناخته شده است.
در آژانس املاک سپاهان، کلیه خدمات مربوط به ملک اعم از خرید و فروش باغ و ویلا و زمین کشاورزی به کلیه شهروندان عزیز ارائه می شود.

خرید و فروش باغ در اصفهان| مالیات املاک تجاری

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات املاک است. صاحبان املاک تجاری ، مسکونی و اداری، بنابر درآمدی که از ملک خود دریافت می‌کنند باید به دولت مالیات بپردازند.
به مالیاتی که از املاک تجاری دریافت می‌شود، مالیات بر مستغلات گفته می‌شود. به طور کلی به هر ملکی که بتوان از آن درآمد کسب کرد، مستغلات گفته می‌شود.

مالیات املاک تجاری

مالیات‌ ملک تجاری

مالیات املاک تجاری به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

۱) مالیات بر درآمد اجاره
۲) مالیات نقل و انتقال
۳) مالیات ساخت وساز
۴) مالیات املاک ورثه ای

نحوه محاسبه مالیات املاک تجاری:

حال ببینیم که مالیات املاک تجاری چیست و چگونه محاسبه می‌شود. اجاره بهای واحد های تجاری بسته به منطقه که ملک در آن واقع شده و یا موقعیت خود ملک متفاوت است.

ممکن است یک مغازه کوچک در یک مجتمع تجاری در مرکز شهر درآمد بسیار بیشتری از یک مغازه بسیار بزرگ در یک شهرستان را داشته باشد.
سازمان امور مالیاتی بر اساس میزان درآمد هر ملک تجاری مالیات آن را مشخص می‌کند .

واحدهای تجاری و ضعف پرداخت مالیات هستند. هر واحد تجاری در صورت فعالیت و کسب و کار مشمول پرداخت مالیات می‌شود.یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد املاک و مستغلات می باشد.

که این نوع مالیات، خود به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی از آنها ، مالیات بر درآمد اجاره املاک مسکونی و نوع دوم مالیات بر املاک تجاری است که شامل مغازه ها، دفاتر اداری و تجاری می‌شود.
چون مالک ، از طریق اجاره دادن ملک تجاری یا مسکونی خود به کسب درآمد می پردازد باید مالیات آن را پرداخت کند.

البته اگر مالک ، از ملک تجاری استفاده ننماید و آن را به دیگری اجاره نداده باشد ، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود چون درآمدی دریافت نکرده است.
مالیات بر درآمد به این صورت تعیین می‌شود که از طریق مطالعه دفاتر درآمد و هزینه ابتدا درآمد مشخص شده سپس هزینه های کسر شده و بر اساس درآمد خالص میزان مالیات مشخص می‌شود.
میزان مالیات بر درآمد یا از طریق اظهارنامه ای که مودی مالیاتی ارائه می‌کند تعیین می‌شود و یا به صورت علی الراس توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود.

انواع مالیات‌ ملک تجاری

مالیات بر اجاره:

مالیات املاک تجاری بر اساس قانون مالیات بر مستغلات تعیین می‌شود. کلیه مکان های تجاری اعم از مغازه ها، انبارها، مهمان خانه ها و غیره مشمول پرداخت مالیات هستند.
وقتی که یک شخص از طریق اجاره دادن مستغلات خود صاحب درآمد شود، باید مالیات اجاره را بپردازد.میزان مالیات بر اجاره به نوع اجاره بستگی دارد.

بعضی از انواع اجاره بدون رهن است که مقدار آن با اجاره ای که همراه با رهن باشد متفاوت است.

مالیات بر نقل و انتقال:

یکی دیگر از انواع مالیات، مالیات بر نقل و انتقال است. در صورت فروش و یا واگذاری ملک تجاری، مالک باید مالیات آن را به دولت بپردازد. میزان این مالیات ۵ درصد از معامله انجام شده است.

بعضی از املاک که در قانون معین شده است از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.برای انتقال حق واگذاری مالیات دو درصدی در نظر گرفته شده است.

مالیات ساخت و ساز:

تمامی ساخت و سازها شامل پرداخت مالیات می شود. میزان این مالیات، ۱۵ تا ۲۰ درصد از فروش اولین واحد مسکونی در نظر گرفته شده است. شرکت های ساخت و ساز باید ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز را به دولت به عنوان مالیات بپردازند.
اگر شرکت ساخت و ساز به صورت تعاونی باشد، میزان این مالیات ۱۸.۷۵ درصد است.

مالیات ملک ورثه ای:

املاک ورثه ای نیز باید هفت و نیم درصد از ارزش ملک را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

محاسبه مالیات ملک تجاری

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه

گفتیم که تمامی اشخاصی که ملک تجاری خود را اجاره می‌دهند، موظف به پرداخت مالیات بر اجاره هستند. این اشخاص باید هر ساله در زمان مقرر شده از سوی دولت، اظهار نامه مالیاتی تنظیم نموده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.
این اظهار نامه را می توان از طریق سامانه my.tax.gov.ir تنظیم و تحویل سازمان امور مالیاتی کشور داد.در قانون مالیات های مستقیم، نحوه محاسبه مالیات مغازه‌ها، مشخص شده است.

بر اساس این قانون، فقط حدود 75 درصد از میزان اجاره مشمول مالیات می‌شود و 25 درصد باقی مانده، بابت هزینه ها و همچنین استهلاک مغازه از مالیات معاف خواهد بود .
برای محاسبه مالیات مغازه داران، ابتدا مبلغی که در قرارداد اجاره ملک تجاری برای هر ماه تعیین شده است، را در 12 ماه سال ضرب کرده تا مبلغ کل اجاره سالانه به دست آید.

75 درصد این مبلغ مشمول پرداخت مالیات می‌شود. اگر به جز مبلغ اجاره ماهیانه، مبلغی نیز به عنوان ودیعه در قرارداد تعیین شده باشد، 18 درصد از مبلغ ودیعه، هم به مبلغ اجاره تعیین شده اضافه می شود .

میزان مالیات بر اساس مجموع آن محاسبه شود که میزان آن 75 درصد از کل مبلغ خواهد بود.تخفیف 25 درصدی مالیات فقط برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته می‌شود و مالیات اشخاص حقوقی ، براساس کل مبلغ دریافتی بابت اجاره، تعیین می‌شود.
محاسبه مالیات مغازه داران به صورت پلکانی می باشد. هرچقدر میزان درآمد موجر بالاتر برود، مالیات آن نیز بیشتر تعیین می شود.

محاسبه مالیات بر اجاره مغازه

نحوه پرداخت مالیات بر اجاره املاک تجاری:

صاحبان املاک تجاری یا مغازه ها، بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس میزان اجاره تهیه نماید که به طور معمول مهلت تنظیم آن تا پایان تیر ماه است.

مودی مالیاتی برای تهیه اظهارنامه، به سامانه اظهارنامه الکترونیکی اجاره مستغلات ، مراجعه و باید کارهای لازم را انجام دهد، تا سازمان امور مالیاتی بتواند میزان مالیات را تعیین نماید.
در صورت عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه، سازمان امور مالیاتی اقدام به تعیین مالیات به روش علی الراس نموده و به مودی ابلاغ می‌کند و در صورت پرداختن نکردن این مالیات ، جریمه هایی در پی خواهد داشت.

معافیت های مالیاتی:

گفتیم که تمامی اشخاصی که از طریق اجاره دادن مستغلات درآمد کسب می‌کنند باید به دولت مالیات بپردازند. ولی در این میان استثناهایی نیز وجود دارد، که به شرح زیر است:

۱) اشخاصی که به غیر از اجاره املاک مسکونی هیچ درامد دیگری نداشته باشند. طبق ماده ۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم چنانچه تنها منبع درامد شخص اجاره ملک باشد، از پرداخت مالیات معاف می شود.

البته این موارد فقط شامل اجاره املاک مسکونی است و درآمد حاصل از اجاره املاک اداری و تجاری معافیت مالیاتی ندارند.

۲) مالیات اجاره مستغلات فقط شامل متراژ های بالای ۱۵۰ متر در تهران و بالای ۲۰۰ متر مربع در شهرستان ها است.

۳) چنانچه شخصی املاک مسکونی خود را به خویشاوندان درجه یک مانند؛ پدر، مادر، فرزندان، اجاره داده باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

البته این قانون فقط شامل یک واحد می باشد و چنانچه چند واحد در اختیار اقوام درجه یک باشد، باید مالیات آن را پرداخت نماید.

مالیات املاک

۴) چنانچه صاحب یک ملک تاریخی ملک خود را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرارداد باشد، از پرداخت مالیات معاف است. در صورتی که ملک تاریخی در تصرف خود صاحب ملک باشد مالیات آن ۵۰ درصد است.

۵) چنانچه شخصی مالک یک ملک بوده و آن را اجاره داده باشد و خود نیز در ملک دیگری مستاجر باشد، فقط بایدبر اساس ماوتفاوت میزان اجاره، مالیات پرداخت کند.

۶) هر ملک تخلیه شده باشد تا ۶ ماه از پرداخت مالیات معاف است.

جمع بندی:
مالیات بخشی از درآمد دولت است، که صرف هزینه های جاری کشور می شود. میزان مالیات بسته به دارایی های اشخاص متفاوت است. مالیات دو نوع مالیات های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود.
یکی از انواع مالیات های مستقیم مالیات املاک تجاری است که به صورت مالیات بر اجاره و یا مالیات بر درآمد کسب از صاحبان املاک دریافت می‌شود.

آژانس املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک شامل ؛ خرید و فروش باغ ،ویلا، در حوزه کاری خود (شرق اصفهان) آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز است.

مشاورین کارآزموده در آژانس املاک سپاهان در تمامی مراحل خرید و فروش باغ و زمین در اصفهان در کنار شما عزیزان بوده و به رفع مشکلات احتمالی به شما کمک خواهند کرد.