بهترین مشاور املاک در اصفهان/ آیش بندی زمین

وقتی که در زمین کشاورزی برای مدت معینی کشت صورت نگیرد، فرایند آیش بندی صورت گرفته است. اغلب کشاورزان پس از چند دوره کشت به زمین استراحت داده و در آن کشت نمی کنند تا خاک دوباره احیا شود.

آیش از زمانهای قدیم در آفریقا و آسیا متداول بوده است. این کار باعث می‌شود که بارندگی حاصل از دو فصل زراعی در خاک ذخیره شده و در کشت بعدی، گیاه با مشکل کم آبی روبه رو نشود.
مدت زمان آیش از یک تا پنج سال متفاوت است. استراحت دادن به خاک موجب احیای مواد مغذی در خاک شده و همچنین باعث نابودی علفهای هرز و آفات کشاورزی می شود.
ما در این مقاله قصد داریم آیش بندی و مزایای آن را بررسی کنیم. چنانچه به این مبحث علاقه‌مندید با ما همراه باشید.

آژانس املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه املاک، به عنوان یکی از بهترین مشاور املاک در اصفهان شناخته شده است.
در آژانس املاک سپاهان کلیه خدمات مربوط به ملک اعم از خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره ملک به شما همشهریان عزیز ارائه می شود.

بهترین مشاور املاک در اصفهان/ آیش بندی زمین

به عدم کشت در زمین کشاورزی برای یک مدت زمان مشخص آیش بندی گفته می شود. آیش باعث احیای دوباره خاک و همچنین ذخیره های سفره های زیرزمینی آب برای کشت های بعدی می‌شود.

آیش بندی زمین چیست؟

آیش بندی یک مدیریت زمانی برای کشت است که دوره آن از یک تا پنج سال متفاوت است.آیش بندی و استراحت دادن به خاک، باعث افزایش مواد مغذی و ذخیره آب در خاک می شود.

این امر به افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی کمک زیادی می‌کند. در آیش بندی، زمین به قطعات مختلفی تقسیم شده و در آنها محصولات کشاورزی مختلف کاشته می شود.

در این میان یک قطعه برای مدت یک سال یا بیشتر بدون کشت باقی گذاشته می‌شود. در سال‌های بعدی قطعات به نوبت بدون کشت گذاشته می شوند و بدین صورت آیش بندی به طور متناوب در قطعات اجرا می شود. آیش بندی را می توان به صورت کاشت محصولات بهاره و پاییزه نیز اجرا کرد.

عوامل موثر در آیش

آیش به عوامل همچون نوع خاک، نوع اقلیم و نوع گیاهی که کشت می‌شود، بستگی دارد.

-نفوذ پذیری خاک:

وقتی که خاک قابلیت نفوذ پذیری زیادی داشته باشد، به راحتی رطوبت آب را درخود نگه می دارد و این امر باعث بالا رفتن کارایی آیش می‌شود.

-نوع اقلیم:

شرایط اقلیمی و آب و هوایی بر آیش تاثیر زیادی دارد. در اقلیم هایی که بارندگی زیاد است، رطوبت کافی همواره در دسترس خاک وجود دارد. ولی در اقلیم هایی که بارندگی کم بوده، رطوبت کافی در خاک ذخیره نمی شود و آیش بندی می تواند باعث افزایش ذخایر آبی در خاک شود.

-نوع گیاه:

نوع گیاه که کشت می شود نیز در کارایی میزان آرایش موثر است. در مورد گیاهانی مانند گندم پاییزه، آیش گذاری می تواند رطوبت کافی را برای ریشه های طویل گیاه فراهم کند.

مزایای آیش بندی

آیش در کشت دیم:

می‌دانیم که رطوبت مورد نیاز کشت دیم از طریق بارندگی تامین می‌شود.به همین دلیل آیش بندی برای کشت دیم بسیار مفید است. در صورتی که رطوبت به درستی در خاک ذخیره شود .

برای گیاه قابل دسترس باشد، میزان برداشت محصول در کشت دیم افزایش زیادی خواهد داشت.در مزارعی که آیش بندی صورت می‌گیرد، در سال بعد محصولات بهتری تولید می شود.

علاوه بر آیش، استفاده از تناوب زراعی برای جلوگیری از ضعیف شدن خاک مزرعه نیز بسیار مفید است. مهمترین هدف آیش بالا بردن میزان ذخیره رطوبت در خاک و افزایش مواد مغذی خاک است.
در صورتی که میزان بارندگی پایین تر از حد نرمال باشد می توان آیش بندی زمین را اجرا کرد. در زمان هایی که بارندگی به میزان زیاد باشد آیش کاربرد چندانی ندارد.

کارایی آیش با توجه به نوع خاک و گیاهانی که کشت می‌شود بین صفر تا ۷۰ درصد متغیر بوده ولی در بیشتر مناطق میانگین آن ۲۰ درصد است.

اهداف آیش بندی زمین کشاورزی:

غنی سازی خاک:

وقتی که زمین، به طور متوالی به زیر کشت برود، زمینه لازم برای تجمع مواد مضر فراهم می شود. آیش یک ساله باعث می‌شود که این مواد مضر از بین رفته و مواد غنی جایگزین شود.

آیش زمین نه تنها هیچ گونه هزینه برای کشاورزان نداشته بلکه اثرات آیش به صورت غیر مستقیم برای غنی سازی خاک مشاهده می شود.

جبران کمبود آب و ماشین آلات کشاورزی:

در صورت آب کافی برای انجام کشت در کل زمین وجود نداشته باشد، باید قسمتی از زمین را به حالت آیش در بیاوریم تا بتوانیم کمبود آب را جبران کنیم.

اهداف آیش بندی

در مورد ماشین آلات هم این امر صادق است. اگر نیروی کار و ماشین آلات لازم برای کشاورزی را نداشته باشیم ، با انجام آیش در قسمتی از زمین، امکانات موجود را برای بقیه زمین استفاده می کنیم.

افزایش ذخایر آب در خاک:

آیش گذاری صحيح و عدم کشت محصول در مزرعه طی زمان آیش، باعث جمع آوری نزولات آسمانی در خاک شده و آن ها در سفره های زیر زمینی انبار می شود.

آیش در زمین های دیم بیشترین کاربرد را دارد. در مناطقی که میزان تبخیر آب کمتر از میزان بارندگی باشد، آیش باعث انباشته شدن آب در زمین می‌شود.

افزایش قابلیت باروری خاک:

کشت مداوم در زمین از یک سو باعث خالی شدن خاک از عناصر غذایی شده و از طرف دیگر استفاده زیاد از کود شیمیایی و علف کش ها که معمولا اثرات مضر آنها پایدار است، باعث ایجاد مسمومیت در خاک می‌شود.

در این زمان، آیش گذاری باعث احیای مواد مغذی در خاک و از بین رفتن اثرات سوء مواد شیمیایی وارد شده به خاک می‌شود.

از بین رفتن علف های هرز:

آیش زمین کشاورزی باعث از بین رفتن علفهای هرز می‌شود. شخم زدن خاک در دوران آیش و عدم آبیاری، موجب از بین رفتن علف های هرز جوانه زده می‌شود.

همچنین جابجایی خاک زمینه را برای سبز شدن دانه ها و در نهایت خشک شدن علف های هرز فراهم می‌کند.

کنترل آفات کشاورزی:

در زمان کشت، حشرات و آفات از گیاه به عنوان میزبان خود استفاده می‌کنند و این امر باعث صدمه زدن به محصولات کشاورزی می‌شود.

در زمان آیش گذاری به علت نبود گیاه و منابع غذایی این حشرات و آفات در معرض نابودی قرار گرفته و از جمعیت آنها کاسته می شود. همچنین شخم زدن باعث می‌شود.

خاک در معرض تابش خورشید قرار گرفته با تغییر دادن محیط زیست حشرات و آفات موجبات نابودی آنان فراهم شود. البته برای نابودی بعضی از آفات زمان بیشتری لازم است و در صورت مشاهده این نوع از آفات باید زمان بیشتری را به آیش اختصاص داد.

آیش بندی زمین

انواع آیش:

به طور کلی آیش بندی مزارع کشاورزی به سه روش انجام می‌شود. آیش سبز، آیش سیاه و آیش کلشی

آیش سبز :

در این نوع آیش علف های هرز از بین برده نمی‌شوند و برای تغذیه دام از آن استفاده می‌شود. چون علف های هرز از رطوبت و منابع غذایی خاک برای رشد خود استفاده می‌کنند، این نوع آیش برای احیای خاک مفید نیست.

آیش سیاه :

در این نوع از آیش بقایای گیاهی که در روی زمین باقی مانده در هنگام شخم زدن زمین با خاک مخلوط شده و هیچ گیاهی بر روی زمین باقی گذاشته نمی شود.

این آیش به نوعی مالچ خاکی بوده و می‌تواند باعث از بین رفتن علف های هرز شود.(مالچ یا خاک پوشی به مواد ارگانیک و یا غیر ارگانیک گفته می‌شود که در سطح خاک قرار می‌گیرند و از فرسایش خاک و رشد علف های هرز جلوگیری می‌کنند.)

آیش کلشی :

آیش کلشی همانند مالچ کلش است. در این نوع آیش بقایای گياهان برداشت شده را روی زمین باقی می گذارند. با استفاده از این گیاهان از رشد علف های هرز جلوگیری می‌شود.
در این روش کنترل علف های هرز به سه صورت انجام می شود:

۱) روش مکانیکی:

با استفاده از ادوات کشاورزی مانند
پنجه غازی به مخلوط کردن خاک و بقایای گیاهی می‌پردازند. ( پنجه غازی یک نوع وسیله برای شخم زدن خاک است.)

عوامل موثر در آیش

۲) روش شیمیایی:

با استفاده از مواد شیمیایی مانند علف کشها و بعد از پنجه غازی علف های هرز را از بین می‌برند.

۳) روش اکولوژیکی:

با استفاده از علف کش ها تمامی دانه های علف موجود در خاک از بین می‌روند.

فواید آیش برای زمین:

– احیای رطوبت و مواد مغذی:
وقتی زمین کشاورزی برای یک دوره‌ی زمانی مشخص کشت نشود و مواد غذایی در خاک احیاء می‌شوند.
– صرفه جویی در هزینه‌ کود و آبیاری می‎شود. استفاده از بقایای گیاهی در زمان آیش باعث می‎شود که،زمین نیاز کمتری به کودهی داشته باشد.
– آیش باعث می‎شود تا پتاسیم و فسفر از عمق به سطح خاک آمده و محصولات زراعی بهتر بتوانند از آن استفاده کنند.
– آیش باعث بالا سطح کربن، نیتروژن و مواد آلی در خاک می‌شود.
– آیش می‌تواند به حفظ رطوبت خاک کمک زیادی کند‌.
– در زمان آیش خاک مغذی،شده و در سال بعد تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

جمع بندی:

یکی از روش های موثر در ذخیره رطوبت خاک در مناطقی که از بارندگی کمی برخوردار هستند، استفاده از آیش است.

آیش یعنی عدم کشت زمین طی دوره مشخص که این خودداری از کشت به مدت یکسال باعث می‌شود هم آب مورد نیاز گیاه در دوره بعدی رشد تامین شود و هم اینکه مواد غذایی در خاک افزایش پیدا می‌کند.

با آیش بندی صحیح زمین می توان سطح تولید را افزایش داد.

آژانس مشاور املاک سپاهان با استفاده از بهترین مشاورین املاک در حوزه کاری خود ( شرق اصفهان ) آماده خدمت رسانی به شمو همشهریان عزیز است.

شما می‌توانید کلیه معاملات ملکی خود اعم از خرید و فروش منزل مسکونی، باغ، ویلا، انواع ملک تجاری و نظایر اینها را به آژانس املاک سپاهان بسپارید.

مشاورین ما در تمامی مراحل خرید و فروش در کنار شما عزیزان بوده و به رفع مشکلات احتمالی می‌پردازند.