مالیات بر درآمد املاک

در این مقاله در مورد انواع مالیات، مالیات بر درآمد املاک، معافیت های مالیاتی صحبت می کنیم. مالیات درآمدی است که دولت بوسیله آن امورات خود را می‌گذراند. بوسیله این مالیات ها خدمات بهتری به شهروندان اراِئه می دهد.

دولت برای ایجاد رفاه، رفع استهلاک، کمک به شهروندان ، بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد خدمات رفاهی، فرهنگی مبلغی را به عنوان مالیات از شهروندان دریافت می کنند.

هر کسب‌وکاری که منجر به کسب درآمد شود، مشمول پرداخت مالیات است. کسی که مالیات خود را پرداخت نکند، یا در ارائه اظهار نامه مالیاتی امتناع کند، برای او جریمه قرار داده می شود.

شما عزیزانی که قصد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان را دارید، برای مشاوره و خرید با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید. املاک سپاهان در اصفهان با مشاورانی با تجربه در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است.

 

مالیات املاک

مالیات بر درآمد املاک

مالیات در ایران به دو بخش مالیات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود. مالیات‌های مستقیم به مالیات بر درآمد و دارایی تقسیم می‌شوند. مالیات غیرمستقیم که با قیمت کالا پرداخت می شود.

مالیات مستقیم، مستقیماً از شهروندان دریافت می‌شود. مالیات غیرمستقیم به وسیله قیمت کالاها و خدماتی که به شهروندان داده می شود، دریافت می‌گردد.

مالیات بر درآمد املاک یکی از مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد است. مالیات املاک شامل، مالیات بر درآمد اجاره، مالیات بر درآمد نقل و انتقال، مالیات بر درآمد سرقفلی، مالیات بر درآمد ساخت‌وساز است.

مالیات بر درآمد اجاره یکی از انواع مالیات بر درآمد املاک است. مالکان ملک اداری، تجاری، مسکونی و… وظیفه دارند مالیات بر درآمد ملک خود را پرداخت کنند.

انواع مالیات

انواع مالیات

مالیات دارای سه نوع است، مالیات نقل و انتقال املاک که در زمان انتقال مالکیت داده می شود. مالیات بر اجاره، که از مستاجر گرفته می‌شود. مالیات بر خانه و مستغلات خالی از املاک بدون متصرف و خالی هستند دریافت می‌شود.
مالک از مبلغی که بعنوان اجاره می گیرد باید مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کند. ملک می‌تواند اداری، مسکونی، تجاری و… باشد. مبلغ اجاره ‌ مقدار مالیات بر درآمد را مشخص می کند.

مالیات بر درآمد املاک مالیات‌های مستقیم است که از مالک گرفته می شود. مالیات بر درآمد املاک به انواع مختلف مالیات بر نقل و انتقال ملک، مالیات بر درآمد اجاره و مالیات بر درآمد مستغلات خالی تقسیم می‌شود.

دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی مالیات را از اجاره‌های پرداختی خود کسر و پرداخت می کنند. میزان مالیات نسبت به سند رسمی اجاره نامه دریافت می شود.

‌در صورت نداشتن اجاره نامه، اجاره بها مانند املاک مشابه حساب می شود. مالک باید نسبت به تعمیر محل برای مستاجر بعدی نیز اقدام کند. مالیات بر درآمد با مباحث حقوقی ارتباطی نزدیکی دارد.

معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی

یکی از عواملی که بر معافیت مالیاتی، اثر دارد متراژ ملک است. متراژ های کوچک از مالیات معاف هستند. مالک اگر چندین ملک داشته باشد یکی از املاک که برای فرزند است از مالیات معاف است و بقیه ملک ها مشمول پرداخت مالیات است.
اشخاصی که هیچ گونه درآمدی ندارند از پرداخت مالیات معاف هستند. برای برخی از ملک ها معافیت اجاره قرار داده شده است. محل زندگی پدر و مادر و زن و فرزندان اجاری تلقی نمی‌شود و مشمول مالیات نیست، مگر اینکه برای زندگی در آنجا اجاره پرداخت شود.

وقتی مالک ملک خود را اجاره می دهد اجاره دست اول است، اگر مستاجر با اجازه از مالک دوباره ملک را اجاره دهد این اجاره دست دوم است. تفاوت اساسی بین میزان مالیات در اجاره دست اول و دست دوم، در نحوه محاسبه مبلغ مالیات اجاره است.
نوع کاربری ملک در میزان مالیات تاثیری ندارد، مالیات یکی از موارد مهم است که پیچیدگی های زیادی دارد. اجاره‌بها درآمد برای مالک محسوب می‌شود و چون قانون بر درآمدها مالیات قرار می دهد پس اجاره بها هم مشمول مالیات می شود.

محاسبه مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت دارد. چه شخص حقیقی و چه حقوقی از ملکی که اجاره داده و درآمد دارد مشمول پرداخت مالیات است.

پرداخت مالیات املاک

اگر شخص ملکی حقوقی را اجاره کند، باید مالیات اجاره را به سازمان مالیات پرداخت کند که آن مالیات تکلیفی است. شخصی که ملک یا مغازه خود را که قصد استفاده از آن را ندارد، اجاره می دهد طبق قانون بر این فرد مالیات بر درآمد اجاره تعلق می گیرد.

پرداخت مالیات ملک بر عهده مالک می‌باشد و هیچ ربطی به مستاجر ندارد. ملک هایی که مشمول معافیت مالیات هستند می‌توانند مالیات را بعد از کسر مبلغ پرداخت کنند.
حقوق بازنشسته و سود سپرده بانکی جز درآمد محسوب نمی شود. اگر ملکی با اثاث و ماشین آلات اجاره داده شود درآمد ناشی از اجاره اثاث، جزء درآمد ملک حساب می شود و مشغول مالیات است.

اصلی ترین مبنا برای پرداخت مالیات ملک قرارداد بین مالک و مستاجر است. البته بعضی افراد برای مالیات کمتر مبلغ اجاره را دقیق نمی‌نویسند. مالک ملک به خاطر دریافت اجاره باید مالیات ملک را پرداخت کند.

مالیات ملک هر استان را سازمان مالیات کل کشور تعیین می کند. هر ملکی اجاره شود چه مغازه باشد و چه ملک مسکونی مالیات بر اجاره بر آن تعلق می‌گیرد.

پرداخت مالیات مغازه بر عهده مالک است و مستاجر مالیات مربوط بر درآمد خود را پرداخت می‌کند. البته بعضی مستاجر ها مالیات مغازه را هم پرداخت می‌کنند و سپس از اجاره کسر می کنند.

املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در کنار شما عزیزان است که با خیالی آسوده معاملاتی پرسود و مطمئن انجام دهید.