چگونه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا بدون سند انجام می شود؟ 

خرید و فروش زمین باغ ویلا بدون سند از لحاظ قانونی مشکلی ندارد. اما باید توجه داشت که خرید این دسته از املاک بدون سند، خریدار را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت و همچنین از ریسک بالایی برخوردار است.

دلایل مختلفی می تواند باعث شود که یک ملک بدون سند باشد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد: ملک در گذشته به صورت قولنامه ای خریداری شده و سند رسمی برای آن صادر نشده است.

ملک در محدوده طرح هادی شهری یا روستایی قرار دارد و هنوز سند رسمی برای آن صادر نشده است. ملک دارای کاربری غیرمجاز است و امکان صدور سند رسمی برای آن وجود ندارد. ملک دارای مشکلات حقوقی است و در رهن بانک یا شخص دیگری قرار دارد.

هنگام خرید زمین باغ ویلا بدون سند، باید نکات زیر را رعایت کرد: حتماً از فروشنده مدارک ملک را درخواست کنید. این مدارک می تواند شامل سند مالکیت، قولنامه، سند حصر وراثت، سند راه، سند برق، سند آب و سند گاز باشد. از وضعیت ملک از نظر حقوقی اطمینان حاصل کنید.

برای این کار می توانید از مشاوران املاک سپاهان کمک بگیرید. در صورت امکان، از کارشناس رسمی دادگستری برای ارزیابی ملک کمک بگیرید. حتماً مبایعه نامه ای تنظیم کنید که کلیه مشخصات ملک و معامله را به طور کامل در آن ذکر کرده باشد.

در این مقاله در مورد خرید ملک بدون سند و مواردی که برای جلوگیری از کلاهبرداری احتمالی در هنگام خرید  باید به آن توجه کنیم صحبت می کنیم. همیشه بهترین انتخاب در هنگام خرید زمین، باغ، ویلا، ملکی است که سند داشته باشد، اما در بعضی مناطق که در تمام املاک آن محدوده با قولنامه هستند ملک سنددار وجود ندارد.

البته خرید و فروش زمین، باغ، ویلا بدون سند هم می تواند انجام شود به شرطی که قبل از خرید حتما موارد مهم را قبل از خرید ملک بررسی کنیم.

یکی از این موارد مراجعه به مشاور املاک معتبر و با تجربه است. املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان، با مشاوران با تجربه و حرفه ای در کنار شماست که از خرید خود پشیمان نشوید.

چگونه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا بدون سند انجام می شود؟

اگر ملک بدون سند باشد برای خرید و فروش زمین، ویلا، باغ در اصفهان مشکلات زیادی پیش می آورد. املاک بدون سند همیشه قیمت کمتری دارد، کلاهبرداران در هنگام معامله این طور عنوان می‌کنند که به علت احتیاج به پول ملک را با قیمت پایین تر بفروش می رساند.

خرید و فروش زمین، باغ، ویلا

به همین علت افرادی که سرمایه کمتری دارد بیشتر جذب این املاک می شوند. بیشتر تخلفات در معاملاتی صورت می‌گیرد که پیش فروش می شود و سند ندارد و به صورت قولنامه ای معامله می‌شود.

نکات کلیدی برای خرید ملک بدون سند

بهترین راه برای خرید زمین، باغ، ویلا در اصفهان ملکی است که سند داشته باشد. اگر مجبور به معامله زمین بدون سند باشید بهترین راه خرید زمین استعلام قولنامه است.

برای اطلاع از دارا بودن سند ملکی که قصد خرید آن را دارید باید از شهرداری استعلام بگیریم. قبل از هر چیز باید به شهرداری مراجعه کنید و استعلامات لازم در مورد ملک را بگیرید. با مراجعه به شهرداری می توانیم بفهمیم ملک سند دارد یا خیر.

استعلامات از شهرداری خیلی از مشکلات ملک را مشخص می کند. دلایل زیادی وجود دارد که شهرداری برای ملک سند صادر نمی کند از جمله برای املاکی که در رهن بانک بوده و یا خلافی ساختمان داشتند یا ساخت و ساز در مناطق غیر مجاز انجام شود.

همچنین برای املاکی که مالک رسمی فوت کرده یا وارثین آن مشخص نیست یا ملکی که در طرح شهرداری قرار دارد یا با کاربری غیر مجاز ساخته شده، یا ملک بدهی دارد و مالیات آن پرداخت نشده است یا حکم تخریب در شهرداری داشته باشد سند داده نمی شود.

خرید و فروش ویلا

هر زمین و ملکی که خارج از محدوده شهر است حاشیه شهر است. حاشیه شهر‌ها بزرگ، برای خرید زمین اگر بدون سند باشد ممکن است پر خطر است. ملکی که قابل نقل و انتقال به صورت رسمی نباشد قول نامه ای معامله می شوند. بعضی مواقع ملک به علت خلافی ساختمانی نمی‌تواند سند بگیرد.

ساختمانی که بصورت اصولی ساخته نشده باشد یا طبقه غیر مجاز ساخته شود نمی‌تواند سند رسمی بگیرد. استعلام از شهرداری راه مناسبی برای  خرید و فروش زمین، باغ، ویلا است.

در صورت نداشتن سند، استعلام قولنامه‌ای گرفته و مبایعه‌نامه نوشته شود. ملک هایی نظیر زمین، باغ، ویلا و… وجود دارند که سند رسمی ندارند به صورت قولنامه ای خرید و فروش می شود.

در هنگام خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان حتما مبایعه‌نامه را بررسی کنید و و از مشخصات مالک زمین مطمئن شوید. شورای ‌حل‌ اختلاف مشخص می کند که ملک سند دارد یا نه.

خرید و فروش بهترین ویلا

معامله ملک بدون سند مشکلی ندارد ولی حتما باید زیر نظر مشاوران آگاه و خبره انجام شود و قبل از خرید حتما با افراد مطلع و وکیل مشورت کنید.
وقتی در معامله بین خریدار و فروشنده قولنامه نوشته می شود و دو شاهد امضا می‌کنند این نوشته اعتبار قانونی ندارد ممکن است ملک به چند نفر فروخته شود.

قبل از هر گونه معامله حتما استعلامات لازم را از شهرداری بگیرید، برای اینکه در هنگام خرید و فروش زمین، باغ، ویلا مشکلاتی از جمله فروختن زمین به چند نفر پیش نیاید حتما در دفترخانه اسناد رسمی معامله انجام دهید.

اگر ملک چند مالک داشته باشد پس از طی مراحل افراز می توان ملک را خرید. برای نوشتن قولنامه دفتر املاکی را انتخاب کنید که حتما مجوز داشته باشد.

مبلغ و مشخصات کامل ملک باید به طور کامل در قولنامه وارد شود. قولنامه را حتما دو نفر شاهد امضا کنند، در پایان حتما باید مشاور املاک قرارداد را امضا و مهر کند قولنامه بدون مهر مشاور املاک اعتبار ندارد.

حتما در موقع معامله مدارک شناسایی طرفین را بررسی کنید و از صحت مدارک مطمئن شوید، در صورت دریافت قرارداد باید از طرفین رسید دریافت کنید.

به خاطر شرایط امروزه و اینکه قیمت ها افزایش روزانه دارد باید در قولنامه ذکر شود که در صورت پرداخت نکردن مبلغ در تاریخ مورد نظر فروشنده، حق فسخ قرارداد را دارد.
معاملاتی که به صورت مبلغی نقد و مبلغی چک انجام می شود تا تسویه حساب کامل ملک، فروشنده حق هیچ گونه نقل و انتقال ندارد. باید حتما قراردادها در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود، تمام قولنامه ها باید کد رهگیری داشته باشد.

اگر استعلام از شهرداری و بقیه موارد انجام شد برای گرفتن سند باید به هیئت حل اختلاف اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست سند کنید. مرجع مربوطه بعد از بررسی مبایعه نامه و صحت مالکیت زمین دستور صدور سند داده می شود .

حتما توجه داشته باشید دفتر املاکی که در آن قولنامه نوشته می شود دارای مجوز باشد. گواهی انحصار وراثت را حتما تهیه کنید،بررسی کنید که ملک توقیف نشده باشد، یا ملک در رهن نباشد.

خرید و فروش باغ، ویلا

کد رهگیری زمین را بررسی کند، قبل از خرید زمین، باغ، ویلا حتما کاربری زمین و ملک را بررسی کنید که ملک مشاع نباشد. بعضی افراد فکر می‌کنند نوشتن قولنامه و حضور دو نفر شاهد باعث قانونی بودن معامله می‌شود.در صورتی که این نوشته از نظر قانونی اعتبار ندارد.

اگر در هنگام خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در دفترخانه اسناد رسمی معامله انجام دهید مشکلاتی مثل فروش ملک به چند نفر پیش نمی‌آید. بهتر است در هنگام خرید باغ، ویلا در اصفهان املاکی را انتخاب کنید که ملک مورد نظر سند دارد ولی در صورت نداشتن سند هم نکات فوق را رعایت کنید.

ما در مشاور املاک سپاهان در کنار شما هستیم که بتوانید با خیالی آسوده معاملات خود را انجام دهید. فقط کافیست قبل از خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان برای مشاوره با شماره  ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.