خرید و فروش زمین، باغ، ویلای مشاع 

ملک مشاع ملکی است که در آن مالکیت به صورت مشترک بین دو یا چند نفر تقسیم شده است. در این نوع ملک، هر یک از شرکا به نسبت سهم خود در ملک، حق استفاده و بهره‌برداری از آن را دارند.

برای خرید و فروش ملک مشاع، باید همه شرکا با فروش ملک موافقت کنند. در غیر این صورت، فروش ملک مشاع غیرقانونی است. همچنین، باید قرارداد خرید و فروش ملک مشاع در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

از مزایای خرید ملک مشاع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قیمت پایین‌تر نسبت به ملک شش دانگ، امکان استفاده از امکانات ملک توسط سایر شرکا، امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت.

از معایب خرید ملک مشاع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نیاز به توافق همه شرکا برای انجام هرگونه اقدامی در مورد ملک، امکان بروز اختلاف بین شرکا، امکان ایجاد مزاحمت برای سایر شرکا. در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید ملک مشاع، به عوامل مختلفی مانند نیاز، بودجه و شرایط شخصی فرد بستگی دارد.

در این مقاله در مورد خرید و فروش زمین، باغ، ویلای مشاع صحبت می کنیم. در ملک مشاع چندین نفر به صورت اشتراکی مالک ملک هستند، مسئله مهم این است که در خرید و فروش زمین، باغ، ویلای مشاع هر یک از شرکا حق فروش، واگذاری، ساخت و ساز سهم خود را دارد.

اگر یکی از شرکاء ملک مشاع بدون اجازه از سایر شرکاء سهم ملک خود را بفروش برساند مشکلی ندارد، فقط حق واگذاری سهم سایر شرکاء را ندارد. هر یک از وارثان می‌توانند سهم خود از ملک مشاع را داشته باشند.

شما عزیزانی که تمایل به خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان دارید حتما با مشاوران املاک سپاهان مشورت کنید. ما در کنار شما هستیم تا شما با خیالی آسوده معاملات خود را انجام دهید. کافیست برای مشاوره و خرید با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

خرید و فروش ملک مشاع

خرید و فروش زمین، باغ، ویلای مشاع 

خرید و فروش ملک مشاع

ملک مشاع ملکی است که متعلق به چند نفر باشد مثل وقتی پدری فوت کرده و ملک پدری متعلق به همه فرزندان است. در ملک مشاعی مقدار سهم شرکا مشخص نیست و این ملک بین چند نفر مشترک است.

وقتی تمام شرکاء در تمام نقاط آن شریک و سهیم هستند این ملک مشاع است. در این جا هیچ کدام از شرکا نمی‌توانند بخشی از ملک را از خود بدانند. البته از لحاظ قانونی سهم شرکا مشخص است ولی از لحاظ جغرافیایی مشخص نیست.

هر یک از شرکا ملک مشاع هر موقع که تمایل داشته باشند می‌توانند سهم خود را دریافت کنند. اگر هر کدام از شرکا راضی به فروش باشند و توافق کنند، ملک مشاع به فروش می‌رسد ولی اگر توافق نکنند، حاکم بین آنها برای تقسیم حکم می کند.

ملک مفروز

ملک مشاعی که در رهن باشد، نمی توان آن را فروخت، در هنگام فروش زمین، باغ، ویلای مشاع پول به نسبت بین شرکاء تقسیم می‌شود. اگر ملک کاملا حد و حدود مشخص شده داشته باشد ملک مفروز است.

ملک مشاع

افراز یعنی جدا کردن سهم مالکینی که در ملک مشاع سهم دارند. بعد از اینکه افراز یا جداسازی سهم انجام شد صاحبان می‌توانند ملک را خرید و فروش کنند.

برخی املاک مثل واحد آپارتمانی یا خانه ویلایی امکان افراز و تفکیک ندارند. اگر ملکی قابلیت افراز را نداشته باشد، بر اساس تشخیص اداره ثبت، شرکاء با مدارک به دادگاه می روند و درخواست فروش ملک را می دهند.

ملکی که غیر قابل افراز باشد، در صورت فروش باید از دادگاه دستور فروش ملک مشاع را بگیرد. هر گونه ساخت و ساز در ملک مشاع بدون اطلاع سایر شرکا ممنوع است و در صورت شکایت سایر شرکا حتی ممکن است دستور تخریب صادر شود.

قوانین خرید و فروش ملک مشاع

اگر هر یک از شرکا سهم خود را در ملک مشاع بفروشد جرمی مرتکب نشده ولی اگر دخل و تصرفی در سهم سایر شرکا انجام دهد مجرم خواهد بود.

اگر شرکا برای فروش ملک مشاع وکیل بگیرند همه شرکا باید به وکیل وکالت بدهند و فرقی نمی کند که هر کدام از شرکا چند دانگ از ملک را دارا هستند.

قوانین خرید و فروش ملک مشاع

قولنامه سندیت رسمی ندارد نشان دهنده تعهد طرفین را نسبت به یکدیگر است. در هنگام معامله ملک قولنامه‌ای، نیازی به حضور همه شرکا نیست و رضایت شرکا مهم است. در خرید زمین، باغ، ویلای مشاع باید همه شرکا رضایت داشته باشند.

اگر در فروش ملک مشاع با قولنامه رضایت نباشد باید افراز ملک انجام گیرد. برای خرید و فروش زمین، باغ، ویلا مشاع باید همه شرکا اتفاق نظر کنند. در بین طرفین با امضای شاهدین تنظیم شود.

سند ملک مشاع دو نوع عادی و رسمی دارد. سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود. سند مالکیت ملک مشاع که در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت می شود سند رسمی است.

سند ملک مشاع اگر به شکل رسمی به ثبت نرسد یک سند عادی است و فاقد اعتبار سند رسمی است. اسناد عادی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمی شود‌.

سندی که مهر و امضا نداشته باشد اعتبار ندارد. در هنگام خرید و فروش زمین، باغ، ویلا مشاع دقت کافی داشته باشید چون این معامله ویژگی متفاوتی دارد.

اگر قصد خرید زمین، باغ، ویلای مشاع دارید باید تمام شرکاء راضی باشند، اولین شرط، رضایت تمام شرکاء است. برطبق افراز سهم هر کدام از شرکاء از ملک مشاع مشخص می‌شود. زمین، ویلا، باغی که سند ندارد شرکاء برای افراز به دادگاه می روند.

قیمت ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود، ملکی که از طریق مزایده به فروش رسید، بعد از کسر مبالغ قانونی با توجه به سهم شرکا تقسیم می‌شود.

معامله ملک مشاع

براساس تفکیک هم هر کدام از شرکاء می‌توانند سند تفکیکی ملک را بگیرند. اگر شرکاء به رای واحد ثبتی اعتراض دارد بعد از 10 روز اعتراض را به دادگاه می برند

سند مالکیت معارض یعنی وقتی برای ملک دو سند وجود دارد. این موضوع ممکن است به علت تخلف ایجاد شود. سند دوم سند مالکیت معارض است که باید از طریق مراجع قانونی مشخص می‌شود.

اگر مالی به علت ضرر به طرفین، قابل تقسیم کردن نباشد یا مالی اعم از منقول و غیرمنقول که قابل تقسیم و تعدیل نباشد، به فروش می‌رسد و سپس بین تمام شرکاء به نسبت سهم تقسیم می‌شود.

در افراز زمین، فردی که قسمت بهتر زمین را دارد مبلغی طبق توافق را به طرف مقابل پرداخت می‌کند. با این کار تعادل ایجاد می‌شود، در افراز آپارتمان ارزش طبقات بالاتر بیشتر از طبقات پایین‌ است. افرادی که واحدهای بهتری دارند تفاوت آن را به سایر شرکا پرداخت می‌کنند.

املاک سپاهان با مشاورانی حرفه ای و با تجربه در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است.