مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

در جامعه اشخاص بعد از پیدا کردن ملک یا خانه مورد نظر باید مراحلی را برای سند زدن ملک به طور قانونی طی کنند.

به طور معمول و عرفا به آن “به نام زدن” سند هم گفته می شود.

پیدا کردن ملک مورد نظر قسمت اول و بسیار ساده پروسه ی خرید ملک است اما مهم ترین مرحله برای خرید ملک سند زدن و یا همان به نام زدن ملک است که شامل مراحل قانونی مقرر می باشد.

به جهت اینکه افراد در تمامی این مراحل با مشکل رو به رو نشوند باید با آگاهی از این شرایط اقدام به عمل آورند.

مراحل سند زدن ملک عبارت است از:

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

 

1-توافق اولیه

مهم ترین و ابتدایی ترین مرحله برای سند زدن یک ملک توافق اولیه بین خریدار و فروشنده است. این امر معمولا در تمام کشور ها در دفاتر مشاور املاک و توسط مشاورانشان انجام می شود. این توافق همان نوشته ای است که به آن در اصطلاح قولنامه می گویند.

به عبارتی روشن تر هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده تاکید می کنند حرفهایی را که بین خودشان گفته شده قبول دارند و تایید می نماید تا به صورت کتبی در بیاید.

در این میان این افراد که در عام به انها دلال گفته می شود مبلغی را به عنوان حق کمیسیون یا همان پورسانت دریافت می کنند.

در این قولنامه باعث می شود که مشاوران املاک رابطه ی روشن و مسالمت آمیزی را بین دو طرف قرارداد که همان خریدار و فروشنده هستند برقرار کنند و هر دو طرف را در راستای بستن قرارداد راهنمایی نمایند

2-توافق نهایی و قولنامه

پس از رضایت خریدار و فروشنده و توافق اولیه هر دو طرف معامله باید توافقات و اتفاق نظرهای خود را به طور مکتوب و قطعی در بیاورند و کتبا قراردادی را منعقد نمایند .

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

به عبارت روشن و واضح اسم قولنامه به مبایعه نامه تغییر کرده است. طبق گفته مذکور در توافق اولیه  قولنامه تنظیم می گردد و به تایید هر دو طرف می رسد.

اما نکته اصلی در این قسمت این است که قولنامه بار حقوقی ندارد و اگر مشکلی بین دو طرف بوجود بیاید و به دادگاه مراجعه شود قولنامه محکمه پسند نیست و شرایط لازم حقوقی را دارا نیست.

به همین دلیل قولنامه  را به مبایعه نامه تبدیل کردند . لذا، با تبدیل قولنامه به مبایعه نامه و قرار مکتوب شکل و قالب قانونی بخشیده اند.

 

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

3-مرحله اخذ کد رهگیری معامله (خرید خانه) از بنگاه:

مرحله بعد از مبایعه نامه، اخذ کد رهگیری می باشد. امروزه به دلیل کلاهبرداری های زیاد  و اینکه فروشندگان ملکشان را به چند نفر می فروشند  بهتر است که افراد با پرداخت مبلغی کم و با مراجعه به بنگاه املاک معتبر از صحت و درست بودن مبایعه نامه مطلع شوند و از آنها در خواست کد رهگیری کنند.

تمام بنگاه املاک ها دارای سیستمی سراسری و کامل هستند که در چنین سیستم هایی تمامی اطلاعات فروشنده و خریدار ثبت شده  و سلامت کامل مبایعه نامه مشخص است.

وقتی کد رهگیری برای ملکی صادر می شود بدین معناست که فروشنده این ملک را فقط به یک شخص فروخته است. اما اگر ملک به کس دیگری فروخته شده باشد سیستم با خطا رو به رو خواهد شد که باید این امر را پیگیری نمود و به ان ترتیب اثر داده شود

4-رجوع به دفتر اسناد رسمی همراه با مدارک

بعد از گرفتن کد رهگیری فروشنده با در دست داشتن مدارک هویتی خود به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کند و مدارک لازم را برای تشکیل دادن پرونده از دفتر خانه دریافت می کند.

درادامه مقاله برای شما عزیزان مطالبی را برای اینکه بتوانید ملک خودرا در کوتاهترین زمان بفروش برسانید بیان میکنیم.

سریع ترین راه فروش خانه چیست؟

متاسفانه باور بیشتر افراد در زمان فروش و یا خرید ملک این است که مشاورین املاک نمی‌توانند راهنمای خوبی باشند و پرداخت حق کمیسیون را هزینه‌ای اضافی می‌دانند. در صورتیکه واقعیت ماجرا این طور نیست.

یک مشاور املاک معتبر و قابل اعتماد فردی است که سال‌ها در زمینه خرید و فروش و یا رهن و اجاره ملک تلاش کرده، و بهتر از هر فرد دیگری به بازار مسکن تسلط دارد و به خوبی با روش‌های قیمت گذاری و فروش اصولی ملک آشنایی دارد.

حضور یک مشاور املاک حرفه‌ای و مورد اعتماد می‌تواند روند فروش ملک شما را سریع‌تر کند و به بهترین شکل ممکن ملک شما را به فروش برساند. در نتیجه حتما از راهنمایی های مشاورین املاک در زمان فروش ملک استفاده کنید.

 

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

تعمیر ونوسازی ملک

همه‌ی افراد دوست دارند خانه‌ای را خریداری کنند که در آن حس خوب زندگی جریان داشته باشد. یکی از وظایف اصلی شما به عنوان فروشنده در زمان بازدید از ملک، آماده کردن خانه برای بازدید است.

خودتان را در جایگاه مشتری قرار بدید و از دیدگاه آن به همه‌ جای خانه نگاه کنید. فضای اصلی خانه را کاملا تمیز کنید و وسایل اضافه را از داخل سالن پذیرایی خارج کنید.

اگر مشغول جمع کردن وسایل هستید، کارتون های بسته ‌بندی شده را به یک گوشه‌ی از خانه انتقال بدید و از ایجاد هرج و مرج در زمان بازدید جلوگیری کنید.

معمولا بیشتر خریداران در زمان بازدید، همه جای خانه را بررسی می‌کنند. بنابراین از اتاق خواب ها و سرویس های بهداشتی غافل نشوید. قبل از بازدید از تمیز بودن سرویس های بهداشتی مطمئن شوید و حتما از خوشبو کننده های محیط استفاده کنید.

همیشه اولین مکانی که در زمان بازدید از ملک مورد ارزیابی قرارمی‌گیرد، آشپزخانه است. خریداران اهمیت بسیار زیادی به آشپزخانه می‌دهند.

اگر ملک شما نیاز به بازسازی ویژه‌ای دارد اما شما وقت و یا هزینه‌ کافی برای بازسازی آن را ندارید، پیشنهاد می کنیم فقط به بازسازی آشپزخانه بپردازید. چرا که بازسازی آشپزخانه به تنهایی می‌تواند ارزش ملک شما را دوچندان کند.

عوض کردن کابینت ها و یا رنگ کردن آنها، تعویض و یا تعمیر لوله‌کشی ها می تواند تغییرات چشم گیری در خانه شما ایجاد کند.

فروش ملک هم مانند خرید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت بروز هر گونه اشتباه می تواند عواقب جبران ناپذیر و ضرر و زیان مالی به‌همراه داشته باشد.

یکی از نکات مهمی که در زمان فروش خانه باید به آن توجه کرد، زمان لازم برای فروش ملک است. اگر شما هم قصد دارید تا در سریع ترین زمان ملک خود را بفروشید حتما به این موارد دقت کنید:

 

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

مراحل سند زدن یا قولنامه ملک

 

  • در ابتدا با یک مشاور املاک مورد اعتماد مشورت کنید.
  • قبل از بازدید حضوری، حتما خانه را مرتب و آماده کنید.
  • سعی کنید پارکینگ و یا انباری را از ملک خود حذف نکنید.
  • اگر ملک شما نیاز به بازسازی دارد در اولین زمان اقدام کنید.
  • اگر قصد دارید تا ملک را بدون واسطه بفروشید از وب سایت های تخصصی برای تبلیغات و درج آگهی استفاده کنید.
  • تعویض در و پنجره‌های قدیمی را در اولویت کاری بگذارید.