انواع اجاره نامه| موارد قانونی تنظیم اجاره نامه

در این مقاله مشاور املاک سپاهان قصد دارد در مورد انواع اجاره نامه و موارد قانونی که در هنگام تنظیم اجاره نامه باید رعایت شود صحبت می کنیم.

گاهی اوقات بعد از اجاره ملکی ممکن است مشکلاتی بین مالک و مستاجر پیش بیایید. در اینجا اگر اجاره نامه قانونی باشد و موارد کاملا در ان رعایت شده باشد جای هیچ نگرانی نیست.

ولی اگر اجاره نامه بصورت دستی نوشته شود در صورن بروز اختلاف هیچ کاری نمی توان کرد. بهتر است اجاره نامه در دفتر املاک نوشته شود حتی اگر طرفین با هم فامیل باشند تا مشکلی بعد از معامله ایجاد نشود.

مشاور املاک در واقع واسطه بین مستاجر و مالک است ولی اگر بین مالک و مستاجر اختلافی بوجود بیایید مشکل از طریق دادگستری زمان بر است ولی اگر در دفاتر رسمی تنظیم شود مشکل از طریق ادارات اجرایی حل می شود.

نوشتن اجاره نامه دستی در اغلب موارد به خاطر عدم رعایت موازین حقوقی باعث ضایع شدن حقوق طرفین می شود. حتما برای انجام معامله یا خرید باغ ، ویلا، زمین در اصفهان به مشاور املاک معتبر با اگاهی حقوقی بالا مراجعه کنید.

مشاور املاک سپاهان در اصفهان با کادری تخصصی و اگاهی کامل از قوانین حقوقی ملک در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در کنار شماست که هیچ گاه از معامله خود پشیمان نوشتید.

اجاره نامه ملک

ممکن است ملکی را اجاره کرده باشید و به علت عدم آگاهی مشکلاتی بین مالک و مستاجر پیش بیاید در اینجا اجاره نامه هایی که در دفاتر رسمی نوشته می شود غیر قابل انکار است و در دادگاه می توان به آن استناد کرد.

انواع اجاره نامه| موارد قانونی تنظیم اجاره نامه

اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره‌دهنده را مؤجر، اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌نامند.

اجاره ­نامه حداقل در ۲ نسخه تنظیم می شود و موجر و مستأجر قرارداد را امضاء کنند. اجاره نامه باید حتما مدت دار باشد و توسط دو شاهد امضا شود.

انواع اجاره‌نامه

اجاره‌نامه به سه روش زیر تنظیم می‌شود: اجاره‌نامه رسمی یا محضری، اجاره‌نامه بنگاهی، اجاره‌نامه دستی.

اسنادی که در دفاتر رسمی نوشته نمی شود اسناد غیر رسمی یا عادی است .این اسناد که بین دو نفر نوشته می شود حتی با وجود کد رهگیری هم این اسناد اعتبار قانونی ندارد.

اجاره نامه رسمی

اجاره‌نامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی نوشته می شود اجاره نامه رسمی و سایر اجاره نامه ها غیر رسمی تلقی می‌شود. قراردادهای رسمی معتبر است و لازم الاجرا و در دادگاه می توان به آن استناد کرد .

انواع اجاره نامه

قرارداد رسمی تحت تاثیر زمان قرار نمی گیرد قراردادی قاطع و غیر قابل تغییر است. تعرفه های ثبت اجاره نامه هر چهار سال توسط قوه قضاییه تعیین می شود در نتیجه مقدار آن مشخص نیست.

قولنامه به صحبت ها و قول و قرارهایی گفته می شود که بین طرفین قرارداد زده می شود اما مبایعه نامه در اصل سند رسمی است که در بنگاه معاملات ملکی توسط مشاور املاک تهیه و امضا می شود.

قرارداد شامل ۱. موجر ۲. مستأجر ۳. اجاره بها ۴. مورد اجاره است. اجاره نامه تنظیمی در بنگاه با وجود دو شاهد اعتبار قانونی پیدا می‌کند ولی اجاره نامه دستی همه قوانین هم وارد کنیم باز هم شامل قانون موجر و مستاجر نمی شود.

اجاره نامه غیر رسمی

خیلی از افراد برای معامله کردن مایل نیستند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و بنگاه را ترجیح می دهند چون دفاتر اسناد رسمی فقط معامله را ثبت می کنند در صورتی که بنگاه معامله را انجام می دهد و طرفین را راضی می کنند تا معامله انجام شود.

مالکان چون بعد از نوشتن اجاره نامه رسمی باید مالیات پرداخت کنند به همین دلیل بیشتر به سمت اجازه نامه غیر رسمی میایند.

وظیفه مشاور املاک معرفی مالک و مستاجر به هم است و قرارداد که نوشته می شود در مشاور املاک جز اسناد رسمی است.

موارد قانونی تنظیم اجاره نامه

اجاره نامه رسمی شامل چه مواردی است؟

در اجاره نامه رسمی مشخصات کامل افراد و مشخصات مورد اجاره، ملک مسکونی، تجاری یا ادرای در متن قرارداد دقیقاً مشخص شود. پرداخت مبلغ اجاره به صورت کامل مشخص می شود.

در اجاره نامه شماره حساب و اینکه  پرداخت بصورت نقدی یا حضوری انجام می شود کامل نوشته می شود. شرایط و آثار قرارداد در قرارداد اهمیت دارد و نوشتن آن در اجاره نامه ضروری است.

در شرایط و آثار قرارداد نحوه ی استفاده مستأجر از مال، حق اجاره دادن مجدد مال، حق فروش مال توسط موجر، مسئولیت هزینه های مال و شرایط کامل تمدید قرارداد در آن نوشته می شود.

اعتبار اجاره نامه باید حتما در آن نوشته می شود وقتی اعتبار اجاره نامه نوشته نشود اجاره نامه اعتبار ندارد. در هنگامی که مدت خانه استیجاری پایان می‌یابد باید ظرف مدت یک هفته خانه تخلیه شود.

اجاره ملک

این موضوع در اجاره نامه رسمی یا غیر رسمی فرقی ندارد تنها تفاوتش در این است که در اجاره نامه رسمی می توان از طریق سازمان اسناد حکم تخلیه گرفت ولی در قرارداد غیر رسمی از طریق شورای محل این مشکل حل می شود.

مزایای اجاره‌نامه رسمی

اگر اجازه نامه در دفاتر اسناد رسمی نوشته شود و مشکلی از جمله پر اخت نکردن اجاره یا تخلیه نکردن ملک مالک پیش بیاید می تواند از طریق اسناد رسمی حکم اجراییه بگیرد.

وقتی اجاره نامه در بنگاه تنظیم می‌شود کد رهگیری صادر می‌شود که وجود کد رهگیری بسیار مفید است باعث می‌شود اجاره نامه اعتبار پیدا کند و مشخص شود که ملک مورد نظر معامله شده است و ملک را نتوان به چندین نفر اجاره داد.

انجام معامله در دفاتر رسمی برای هر دو طرف بصرفه تر از بنگاه است. هزینه معاملات ملکی در دفاتر رسمی کمتر از هزینه در بنگاه است. هزینه ثبت در دفاتر رسمی توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود.

تفاوت اجاره نامه دستی و بنگاهی در این است که اگر دو نفر شاهد باشد، قرارداد بنگاهی هم مشمول قانون موجر و مستاجر است. اجاره نامه دستی حتی اگر طبق قوانین نوشته شود ولی باز هم مشمول قانون روابط مستأجر و موجر نیست.

مزایای اجاره نامه رسمی

چون مشاور املاک اطلاعات کاملتری در زمینه ملک نسبت به بقیه افراد دارد در نتیجه نوشتن اجاره نامه در مشاور املاک باعث می‌شود خیلی از مشکلات در زمینه اجاره پیش نیاید.

شما عزیزان اگر در زمینه سرمایه گذاری در خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان نیاز به مشاوره یا راهنمایی داشتید کافیست با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید مشاوران املاک سپاهان با کمال میل شما را راهنمایی می کنند.