انواع املاک بدون صاحب

املاک بدون صاحب به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: املاک عمومی بدون صاحب: این دسته از املاک به طور مستقیم تحت تملک دولت قرار دارند و قابل واگذاری و یا تملک شخصی نمی‌باشند.

مانند جنگل‌ها، مراتع، دریاها و رودخانه‌ها. مباحات: این دسته از املاک اصلاً مالکی ندارند و هر کس می‌تواند از آنها استفاده کند. مانند زمین‌های موات (زمین‌های رها شده و بدون کشت و زرع). املاک مجهول‌المالک: این دسته از املاک مالک مشخصی ندارند و در حال حاضر در اختیار دولت هستند. مانند ارث بدون وارث.

عد از اینکه مجهول‌المالک بودن یک ملک اثبات شد، به مدت یک سال در روزنامه کثیرالانتشار آگهی می‌شود. اگر در این مدت کسی به عنوان مالک پیدا نشد، ملک به نفع بیت‌المال ضبط می‌شود.

استفاده از این املاک عمومی برای عموم مردم آزاد است. البته ممکن است دولت برای استفاده از آنها قوانینی وضع کند. املاک مجهول‌المالک: تا زمانی که مالک این املاک پیدا نشده، کسی حق استفاده از آنها را ندارد.

اگر قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید. یکی از مواردی که متاسفانه در کشور ما به وفور دیده شده و باعث ایجاد سوءتفاهم و دردسر برای افراد می‌گردد، مسئله انواع املاک بدون صاحب است.

املاکی که صاحبین آنها در زمان انقلاب املاک خود را رها کرده و مهاجرت نمودند و یا املاک بدون وارث که بعد از فوت صاحب اصلی بدون مالک باقی مانده است و …از این نمونه املاک هستند.
در این مقاله درباره انواع املاک بدون صاحب و قوانین و ضوابط مربوط به آن مطالبی را مطرح می‌کنیم. این املاک برای نگهداری یا خرید و فروش قوانینی مربوط به خود داشته، که عدم اطلاع از آن برای خریدار آنها دردسر ایجاد می‌نماید.
تصور برخی افراد بر این باور است، که این املاک به دلیل بدون صاحب بودن، قابل تصرف هستند. در صورتی که این موضوع درست نبوده و اشخاصی که ملکی بدون صاحب را تصرف کرده‌اند، مجبور به برگرداندن این املاک به صاحب اصلی و یا دولت شده‌اند.

بسیاری از پرونده‌های ملکی مطرح شده در دادگاه‌های قضایی مربوط به این دسته املاک و اثبات مالکیت بر آن است. بنابراین هنگام خرید و فروش ملک حتماً درباره مالکیت آن تحقیقات لازم را به عمل آوردید.

حتی اگر شما اطلاعات کاملی در زمینه خرید و فروش ویلا، باغ، زمین در اصفهان ندارید، حتما از مشاوران مجرب و حرفه ای املاک سپاهان کمک بگیرید.

املاک سپاهان در زمینه خرید ویلا، باغ، زمین در شرق اصفهان در خدمت شما هموطنان عزیز است. اگر قصد خرید ویلا در اصفهان را دارید، کافیست با شماره  ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

انواع املاک بدون صاحب

املاک بدون صاحب به سه دسته املاک بدون صاحب عمومی،  املاک بدون صاحب مجهول المالک، املاک بدون صاحب مباحات تقسیم بندی می‌شود.

 املاک بدون صاحب

املاک بدون صاحب عمومی

در تعریف املاک عمومی بدون صاحب باید گفت، این املاک به صورت مستقیم در اختیار دولت و نظام قرار دارد و مقامات درباره آن تصمیم گیری می‌کنند. این اموال بر دو قسمت هستند.
املاکی که به طور مستقیم در مالکیت دولت قرار دارند و املاک دولتی محسوب می‌شوند. مانند ادارات دولتی، املاکی که سهامی هستند، و دولت سهامدار آن است.
دسته دوم املاکی هستند که عمومی بوده مورد بهره‌برداری عمومی قرار می‌گیرند، مانند خیابان ها، پارک‌ها، محل برگزاری نمایشگاه‌های عمومی. این املاک در تصرف دولت بوده و قدرت تصمیم گیری برای آنها در اختیار دولت است.‌

باید توجه نمود با وجود اختیار تصمیم گیری دولت برای این املاک، دولت ها حق خرید و فروش و یا مالکیت شخصی بر این ملک ها را ندارند. در صورتی که دولت بدهی داشته باشد، اجازه فروش و یا واگذاری این املاک در قبال پرداخت بدهی را ندارد.
از موارد دیگر حاکم بر املاک دولتی، عدم صدق قانون مرور زمان بر این املاک است. به این معنی، که چنانچه شخصی و یا ارگانی مدت زیادی از این املاک استفاده کند، در اثر مرور زمان مالک آن نبوده و باید آن را بعد از انقضای قرارداد به دولت بازپس دهد.

املاک مباحات

دسته دوم از ملک بدون صاحب، املاک معروف به مباحات هستند.‌ این دسته از املاک مالکیت مشخصی نداشته و به صورت عمومی از آن استفاده می‌شود. این دسته املاک مانند املاک عمومی دولتی هستند، ولی تفاوت‌هایی با املاک عمومی دارند.
در قوانین مدنی این املاک بدین صورت تعریف شده‌اند، این املاک در تملک شخص خاصی نبوده و عموم افراد مطابق با قوانین مربوطه می‌توانند، نسبت به تملک آنها اقدام نمایند.
همانطور که در این تعریف مشخص است، تفاوت املاک مباحات با املاک عمومی در این مورد است، که مباحات قابل تملک هستند، ولی املاک عمومی قابل تملک نمی‌باشند.

انواع املاک بی صاحب

به عنوان مثال زمین های موات شامل زمین‌های دور افتاده و بایر، که در آنها کشاورزی و فعالیت تجاری و یا مسکونی وجود ندارد. در صورتی که توسط شخصی تصاحب شده و آباد گردد، مطابق با قوانین و ضوابط خاص به تملک فرد آباد کننده در می‌آید.
توجه داشته باشید، این موضوع شامل جنگل‌ها، حریم رودخانه‌ها، بیش زارها، دشت‌های طبیعی نمی‌باشد، چرا که این املاک جز املاک عمومی محسوب می‌گردد.

شخصی که تمایل به آبادسازی زمین های موات و تصاحب آن را دارد، باید از قبل مطمئن شود، که این زمین جز املاک مباحات است. جنگل‌ها، معادن، رودخانه‌ها املاک مجهول المالک، املاک مصادره‌ای و … در تملک دولت است.

املاک مجهول المالک و یا مصادره ای

این دسته از املاک شامل مواردی می‌شود، که ملک مالک مشخصی ندارد. ولی جزء اموال عمومی و مباحات نیز نمی‌باشد، مانند املاک مصادره‌ای، ارث بدون وارث، ملک مجهول المالک و …
این املاک در تملک دولت بوده و طبق ضوابط خاص درباره آنها تصمیم گیری می‌شود. املاکی که صاحبین آنها خارج از ایران زندگی می‌کنند.برخی از املاک رها شده هستند، که مالک مشخص دارند و مالک خارج از ایران زندگی می‌کند.

زمانی که مدت مدیدی این املاک بدون صاحب رها شوند، به مالکیت ستاد اجرایی در می‌آید. اگر مالک یا وکیل وی برای بازپس گیری ملک اقدام نماید، باید درخواست خود را طی دادنامه تسلیم مراجع ذیربط نماید.

بر طبق قوانین این درخواست بررسی گردیده و چنانچه مالکیت شخص ثابت گردد، ملک وی بازپس داده می‌شود. برای برگرداندن ملک لازم است، هزینه‌هایی که توسط دادگاه و مراجع قانونی در معامله مشخص می‌گردد، پرداخت شود.

توجه داشته باشید، این مسئله فرایندی بسیار پیچیده داشته و نیاز به پیگیری طولانی مدت دارد. چه بسا بعد از پیگیری‌های زیاد شخص نتواند ملک خود را از ستاد اجرایی امام باز پس گیرد.

شناخت املاک بدون صاحب

املاک مصادره‌ای

دسته بعدی از املاک بدون صاحب املاکی هستند، که بعد از انقلاب با توجه به ضوابط و قوانین آن زمان و احکام صادره از دادگاه‌های انقلابی، از تملک شخص خاص خارج شده و به تملک ستاد اجرایی امام و یا تملک شخصی برخی از افراد درآمده است.

برای بازپس‌گیری املاک مصادره‌ای لازم است، درخواست تنظیم مراجع قانونی گردد. با توجه به پیچیدگی این مسئله روند باز پس‌گیری املاک مصادره‌ای بسیار سخت و زمانبر است، ولی کمک و همراهی وکلای خبره در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد نمود.

ملک بدون وارث

زمانی که شخصی فوت نموده و وارث مشخصی برای ملک وی وجود نداشته باشد. این ملک به تصرف و مالکیت ستاد اجرایی امام و یا دیگر نهادهای مربوطه در می‌آید.

چنانچه بعد از مدتی وارث ملک پیدا شود و درخواست باز پس‌گیری ملک خود را داشته باشد، باید طی درخواستی تقاضای خود را دادگاه‌های قضایی تسلیم نموده و پس از پیگیری لازم و پرداخت هزینه‌ها، ملک خود را پس گیرد.
هزینه هایی که برای پس‌گیری املاک بدون صاحب توسط مراجع قانونی اخذ می‌گردد، تحت عنوان مطالبات دولت، از صاحب ملک گرفته می‌شود. این هزینه‌ها مواردی شامل حق سرپرستی و یا خمس مال و … است.

جمع بندی

املاک بدون صاحب املاکی هستند، که مالکیت مشخص نداشته و یا تحت مالکیت دولت قرار دارند. این املاک در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند. املاک عمومی بدون صاحب.

املاک بدون مالک
این دسته از املاک به طور مستقیم تحت تملک دولت قرار دارد و قابل واگذاری و یا تملک شخصی نمی‌باشد. مانند اماکن دولتی مکان هایی که دولت سهامدار آنها است.

شرکت های دولتی و… این دسته از املاک مورد بهره‌برداری عمومی قرار می‌گیرد و منافع آن مربوط به عموم افراد هستند. املاکی مانند پارک ها خیابان‌ها و … نیز جز املاک بی صاحب عمومی هستند، که توسط عموم افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دسته دوم املاک مباحات می‌باشد. این دسته از املاک جزء زمین ها یا املاک بی صاحب هستند، که شخص با تصاحب و آبادسازی آن می‌تواند، طبق قوانین مشخص مالکیت آن را به دست آورد. از جمله این املاک می‌توان به زمین‌های موات اشاره کرد.

چنانچه شخصی زمین های موات را آبادسازی کند، مطابق با قوانین می‌تواند مالک آنها باشد. تفاوت املاک مباحات با املاک عمومی در این نکته است، که املاک مباحات قابلیت تملک داشته، ولی املاک عمومی به هیچ وجه قابلیت تملک ندارد.
دسته سوم از املاک بدون صاحب شامل املاک مصادره‌ای، ارث بدون وارث و املاک مجهول المالک هستند، که تحت تصرف ستاد اجرایی امام در می‌آیند.

چنانچه صاحبین این املاک مشخص شده و تمایل به باز پس‌گیری ملک خود داشته باشند، باید درخواست خود را به دادگاه‌های مربوطه تسلیم نموده و در صورت تایید درخواست با پرداخت مطالبات دولت ملک خود را باز پس گیرند.