خرید بهترین ویلا در اصفهان| مشاعات ساختمان

در ساختمان و ملک طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها، دیوارها و سقف‌های مشترک، اعم از آنکه در داخل یا خارج ساختمان واقع شده باشند، مشاع محسوب می‌شوند. بنابراین، دیوارهای مشترک بین دو واحد آپارتمان نیز مشاع هستند.

طبق ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها، هر یک از مالکین می‌توانند مادام که استفاده‌شان از قسمت‌های مشترک غیرمغایر با مفاد این قانون و سایر مقررات باشد، به استفاده خود ادامه دهند. بنابراین، اگر نگهداری و پرورش حیوانات در مشاعات ساختمان موجب مزاحمت یا خسارت برای سایر مالکین نشود، مانعی برای آن وجود ندارد.

طبق ماده 13 قانون تملک آپارتمان‌ها، هیچ یک از مالکین نمی‌تواند بدون موافقت اکثریت مالکین، در ملک خود تغییری بدهد که موجب ضرر یا تغییر در قسمت‌های مشترک شود. بنابراین، برای ایجاد هرگونه تغییر در مشاعات ساختمان، باید از سایر مالکین کسب اجازه کرد.

در این مقاله بهترین مشاور املاک در اصفهان در مورد مشاعات ساختمان مطالبی را عنوان می کند. آپارتمان‌نشینی و همسایه‌داری جزء مهمی از زندگی روزمره است.منظور از کلمه مشاع مشترک بودن بین افراد است.

بعضی افراد علاقه ای به آپارتمان نشینی ندارند چونکه به تصور ایشان به خاطر یکسری امکانات مشترک ممکن است بین ساکنین ساختمان مشکلاتی ایجاد شود.

در بحث آپارتمان‌نشینی موضوع بحث بین ساکنین آپارتمان، مشاعات است. مالکیت قسمت اختصاصی بصورت کامل در سند مالکیت اماده است ولی مالکیت قسمت‌های مشاعی در سند مالکیت نیست.

موضوع مشاعات ساختمان با ملک مشاع متفاوت است ما در مقاله فروش ملک مشاع در مورد آن کامل توضیح داده ایم.

اگر تمایل به خرید باغ، ویلا در اصفهان دارید کافیست با بهترین مشاور املاک در اصفهان تماس بگیرید. مشاور املاک سپاهان در اصفهان با مشاوره و راهنمایی به شما بهترین باغ ، زمین، ویلا در اصفهان را معرفی می کند.

مشاعات ساختمان

خرید بهترین ویلا در اصفهان| مشاعات ساختمان

مالکیت در آپارتمان‌ها به دو بخش است. اختصاصی آپارتمان و مشاعات. قسمت از آپارتمان را که در سند، هیچ یک از ساکنین وارد نمی شود و ساکنان به‌طور مشترک استفاده می‌کنند، مشاعات ساختمان می‌نامند.

مشاعات آپارتمان شامل موارد زیر است، زمین ساختمان، پشت‌بام، در ورودی، راهرو، پنجره‌های راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، شوفاژخانه، حیاط، لابی و باغچه.

قسمت های اختصاصی ساختمان شامل آشپزخانه، حمام، اتاق خواب‌ها، سرویس بهداشتی، هال و پذیرایی، پارکینگ اختصاصی، انباری اختصاصی، بالکن است. مالک نسبت به قسمت های اختصاصی حق مالکیت دارد و استفاده آن فقط منحصر به مالک است.

قانون “تملک آپارتمان‌ها که اختصاص به آپارتمان خاصی ندارد و مشترک بین همه مالکان است برای مشاعات ساختمان است. مشاعات ساختمان غیرقابل انتقال است هر مالکی نسبت به مساحت آپارتمانش به صورت مشترک سهیم است.

هزینه های مشاعات ساختمان کلیه ساکنین ساختمان باید پرداخت کنند که سهم بر اساس متراژ واحد‌ها محاسبه می شود. در هنگام انتقال سند حتما هزینه مشاعات را از مالک قبلی دریافت کنید.

استفاده از مشاعات و حد و حدود آن موضوعی است که همیشه مورد بحث و اختلاف ساکنین آپارتمان است. یکسری قوانین در مورد مشاعات ساختمان وجود دارد که با رعایت این موارد مشکلی در مشاعات ایجاد نمی شود.

بیشتر اختلافات ساکنین ساختمان بر سر مشاعات یا قسمت های مشترک ساختمان است البته مشاعات ساختمان قوانین مخصوص به خود را دارد امیدواریم با رعایت این قوانین مشکلی بین مشترکان ساختمان ایجاد نمی شود.

قوانین مشاعات

هیچ‌یک از ساکنان اجازه تصرف مشاعات ساختمان را ندارند و نمی‌توانند آن را به شخص دیگری واگذار کنند، مگر اینکه با سایر ساکنان توافق کرده و قانون هم اجازه این کار را بدهد.

قوانین مشاعات
استفاده از مشاعات باید به گونه ای باشد که برای سایرین مزاحمتی ایجاد نباشد مثلا کفش یا لوازم اضافه در پله و حیاط قرار ندهد. همه ساکنین موظف هستند خودرو خود را در محل معین پارک قراردهند و جلو رفت و آمد ساکنین را نگیرد.
زباله را در راهرو قرار ندهند که بوی بد در ساختمان پخش نشود .از برق و آب مشاع اختصاصی استفاده نکنید. تغییر شکل آپارتمان که باعث ناهماهنگی در نمای ساختمان شود ممنوع است.

در هنگام استفاده از مشاعات نباید موجب آزار بقیه همسایه ها شود مثلا نگه‌داری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.اسباب‌کشی با آسانسور ممنوع است اگر آسانسور در حین اسباب کشی خراب شود، کلیه هزینه تعمیر را باید مالکی که از قوانین تخلف کرده پرداخت کند.
تعمیرات در واحدها، با هماهنگی ساکنان و سرایدار درباره نظافت ساختمان انجام شود. ساکنین مجتمع فقط در صورتی حق دخل و تصرف در مشاعات را دارند که رضایت کامل بقیه مشترکین را دریافت کنند.

در آپارتمان در مهمانی ها نباید تا دیر وقت سر و صدا داشته باشند. ساکنین باید با مراعات و سازش با سایر ساکنین محیطی مناسب به دور از تنش را برای خود و خانواده ایجاد کنند.

قانون مشاعات پارکینگ ها

پارکینگ به دو صورت تقسیم می‌شود اول مالکیت اختصاصی است؛ یعنی مانند انباری، موقعیت و مساحت آن، دقیق در سند نوشته شده است صورت دوم، مالکیت پارکینگ به صورت مشاع است. به این معنا که این پارکینگ‌ها به صورت مشاع استفاده می شود.
در این حالت آپارتمانی که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آنها قرارداده شده می‌توانند از پارکینگ ساختمان مشاع استفاده کنند. واحدهای ساختمان هر کدام فقط یک پارکینگ دارد و فقط باید از پارکینگ خود استفاده کند.

همه چیز در مورد مشاعات ساختمان
پارک خودرو در پارکینگ های دیگر یا در سایر قسمت های مشاع پارکینگ ممنوع است. اگر قرار باشد پارکینگ برای برگزاری مجالس استفاد شود باید با رضایت همه ساکنان باشد .اگر بدون اطلاع باشد برای جبران هزینه‌ها باید ۴ ماه شارژ به صندوق بپردازد.
هیچ واحدی حق اجاره یا فروش پارکینگ را به دیگری ندارد بخصوص افراد خارج از ساختمان مگر با توافق سایر مالکین این کار مشکلی ندارد.
شخصی که بدون اجازه ماشین خود را در پارکینگ مشترکان دیگر پارک کند و در صورت درخواست مالک حاضر نشود پارکینگ را ترک کند مجرم است جزای نقدی و حتی حبس رفع تصرف و خسارات به مالک را متحمل می شود.

هزینه تعمیرات مشاعات

هزینه تعمیر و نگهداری عادی ساختمان، تأسیسات، تجهیزات، حق‌الزحمه مدیر جز هزینه ها مشاعات است. هزینه مشاعات هر کدام از مشترکین بنا بر متراژ واحد‌ها محاسبه می شود.
ساکنین باید سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت شود حتی مشترکین از برخی قسمت‌های مشترک استفاده نمی‌کند، باز هم باید هزینه‌ها پرداخت شود.

تعمیرات مشاعات
یکی از اعتراضاتی که خیلی شنیده می شود این است که مثلا طبقه همکف به خاطر اینکه از آسانسور استفاده نمی کند هزینه تعمیر آن را پرداخت نمی‌کند این مورد قبول نیست چون جز مشاعات است همه ساکنین باید هزینه را پرداخت کنند.

جریمه پرداخت نکردن مشاعات

اگر مالکین یا استفاده کنندگان در ساختمان هزینه مشاعات را پرداخت نکنند به تشخیص مدیر ساختمان از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و.. به ایشان جلوگیری شود.
هنگام تنظیم سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و… گواهی تسویه حساب هزینه‌ مشاعات ساختمان که مدیر ساختمان تایید کرده را از مالک قدیم دریافت کنید.
قسمت‌های ساختمان که در سند برای آنها مالکی ثبت نشده مثل راهرو و پشت بام و پله و…جز مشاعات ساختمان هست و ساکنین به صورت مشترک استفاده می کنند و هیچ کس حق مالکیت آن را ندارد.