مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت چیست؟

وقتی شخصی فوت می کند، تمام دارایی های وی به ورثه منتقل می شود. وراث متوفی برای اینکه بتوانند در اموال وی دخل و تصرف نمایند، نیاز به گرفتن انحصار ورثه دارند.
حال ببینیم گواهی انحصار ورثه چیست؟ گواهی انحصار وراثت به درخواست وراث و از سوی مراجع قضایی صادر می شود؛ که شامل مشخصات وراث، تعداد ورثه، نسبت آنها با متوفی و سهم آنها از از ماترک متوفی می باشد. در مقاله های قبلی شما را با نحوه خرید ملک ورثه ای آشنا کردیم و گفتیم یکی از مدارک مورد نیاز برای خرید ملک ورثه ای گواهی انحصار وراثت است. اگر می خواهید بدانید گواهی انحصار ورثه چیست و چگونگی دریافت آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

مشاور املاک سپاهان با بیش از از چند دهه سابقه در زمینه خرید و فروش ملک به عنوان یکی از بهترین آژانس های املاک در سطح شهر اصفهان شناخته شده است.
کارشناسان و مشاورین کارآزموده و باتجربه آژانس املاک سپاهان در تمامی مراحل خرید و فروش زمین و ویلا وملک همراه شما هستند و به شما در حل مشکلات احتمالی کمک خواهند کرد.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار ورثه

یک سند قانونی است است که بنا به درخواست وراث متوفی صادر می شود. در گواهی انحصار وراثت مشخص می شود که وراث متوفی چه کسانی هستند، همچنین میزان سهم آنها از ارث متوفی مشخص می شود.

گواهی انحصار ورثه
وقتی شخصی از دنیا میرود ورثه وی باید لیستی از کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی را به اداره دارایی محل سکونت متوفی ارائه نمایند و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را نمایند. قوانین مربوط به گواهی انحصار ورثه در قانون تصدیق انحصار وراثت، مصوبه سال ۱۳۰۹ و در قانون امور حسبی بیان شده است.
برای اینکه ماترک متوفی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و حقی از هیچ یک از وراث ضایع نشود، مراحل حصر وراثت به طور قانونی باید انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای گواهی انحصار وراثت

برای گرفتن گواهی انحصار وراثت باید برای با مدارک زیر به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی مراجعه کرد. مدارک مورد نیاز عبارتند از:
– گواهی فوت متوفی
– شناسنامه متوفی
– کارت ملی متوفی
– شناسنامه های وراث
– کارت ملی وراثت
– استشهادیه رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده و گواهی امضا توسط سردفتر
– در صورت وجود وصیت نامه آن را نیز باید به شورای حل اختلاف ارائه داد.

مراحل اخذ انحصار وراثت

بعد از فوت هر شخص اداره ثبت احوال فوت وی را ثبت کرده و شناسنامه فرد متوفی باطل می شود و برای وی گواهی صوت فوت صادر می شود.
وراث متوفی باید به شورای حل اختلاف و یا یکی از دفاتر خدمات قضایی محل زندگی متوفی مراجعه و مدارکی را که مربوط به گواهی فوت و مشخصات وراث است، را به شورا ارائه دهند و دادخواست انحصار وراثت را تکمیل نمایند.

گواهی حصر وراثت پس از انتشار آگهی در روزنامه صادر می شود.
گواهی انحصار وراثت به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می شود. در صورتی که اموال باقی مانده از متوفی کمتر از ۳ میلیون تومان ارزش داشته باشد، گواهی انحصار وراثت محدود صادر می شود .

ولی برای فروش اموال منقول و غیرمنقول متوفی که بیش از ۳ میلیون تومان ارزش داشته باشند، گواهی انحصار وراثت نامحدود به وراث داده می شود. هزینه این دو نوع گواهی یکسان است.

ولی برای اخذ گواهی نامحدود انحصار وراثت انتشار آگهی در روزنامه الزامی است. انتشار آگهی در روزنامه برای اطمینان از این نکته است که ورثه دیگری غیر از وراثی که به شورای حل اختلاف معرفی شده اند؛ وجود نداشته باشد.

پس از گذشت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه چنانچه اعتراضی وجود نداشته باشد؛ گواهی انحصار وراثت از سوی دادگاه صادر می شود.
دریافت گواهی انحصار وراثت به غیر از هزینه انتشار آگهی هزینه دیگری برای وراث نخواهد داشت.
برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم نیست تمامی وراث اقدام نمایند، بلکه نماینده وراث و سایر افراد ذینفع مانند طلبکاران متوفی نیز میتوانند درخواست انحصار وراثت بدهند.
در حال حاضر با راه اندازی سامانه های اینترنتی امکان اخذ گواهی انحصار وراثت از طریق سایت انحصار وراثت، برای متقاضیان گواهی فراهم است است.

مراحل اخذ انحصار وراثت

مالیات بر ارث

اموال و دارایی های متوفی بعد از فوت وی به ورثه اش تعلق می گیرد، ولی تا زمانی که مالیات بر ارث پرداخت نشود سند به نام وراث صادر نمی شود.
برای همین امکان دخل و تصرف در اموال متوفی برای وراث وجود ندارد.
به مالیاتی که دولت از وراث می گیرد؛ مالیات بر ارث گفته می شود.

هرچه نسبت وراث با متوفی نزدیکتر باشد مالیات ورثه ای آن کمتر خواهد بود.
وجوه بازنشتگی ؛ پس انداز خدمت ؛ باز خرید خدمت ؛ مزایای پایان خدمت ؛ بیمه تامین اجتماعی ؛ انواع بیمه های عمر ؛ خسارت و دیه ها ؛ اموال وقفی و اثاث منزل از پرداخت مالیات بر ارث معاف هستند.

اولین کاری که باید وراث انجام دهند، دریافت گواهی انحصار وراثت می‌باشد. که به طور کامل نحوه اخذ انحصار وراثت را در بالا شرح دادیم.

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، وراث باید به اداره امور مالیاتی مراجعه نموده و مالیات را پرداخت کنند. سپس اداره مالیات به آن‌ها برگه‌ای تحت عنوان مفاصاحساب مالیات ورثه تحویل می‌دهد. (در مقالات قبلی در مورد مفاصا حساب صحبت کردیم.)

پس از پرداخت مالیات، وراث باید مجدداً به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و گواهی انحصار وراثت و مفاصاحساب مالیات بر ارث را به دفترخانه تحویل دهند. دفترخانه این مدارک را به اداره ثبت فرستاده تا سند تک برگی به نام وراث صادر شود.

میزان مالیات بر ارث ملکی

– برای ملک مسکونی 7.5% ارزش معاملاتی،
– برای ملک تجاری و اداری 3% ارزش روز
– برای باغ، زمین کشاورزی و اراضی بایر 7.5%

ارزش معاملاتی املاک مسکونی که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین میشود، به مراتب از قیمت واقعی ملک کمتر است. ارزش املاک تجاری و اداری توسط کارشناس اداره امور مالیاتی و بر اساس ارزش واقعی در تاریخ روز تعیین می‌شود.

مالیات بر ارث سپرده بانکی

میزان مالیات بر ارث سپرده های بانکی 3% از موجودی حساب بانکی متوفی بوده است.

نحوه ی انحصار وراثت

جمع بندی

گواهی انحصار وراثت یک سند قانونی است که بنا به درخواست ورثه متوفی صادر می‌شود. در این گواهی مشخصات وراث و همچنین سهم آنها از ارث متوفی مشخص شده است.
برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به یکی از دفاتر قضایی محل سکونت متوفی مراجعه و مدارک لازم که شامل گواهی فوت و مشخصات وراث است را به شورای حل اختلاف ارائه داد و درخواست انحصار ورثه را تکمیل کرد.
گواهی حصر وراثت پس از انتشار آگهی در روزنامه صادر می شود.

آژانس املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک اعم از: خرید و فروش آپارتمان؛ باغ؛ ویلا همچنین خرید و فروش و رهن و اجاره ملک تجاری در خدمت شما همشهریان عزیز می باشد.

کارشناسان با تجربه مشاور املاک سپاهان همواره توانستند، بهترین پیشنهادات را در اختیار مشتریان خود قرار بدهند. میزان بالای رضایتمندی مشتریان استفاده کننده از خدمات این آژانس گویای این مطلب است. شما می توانید خرید یا فروش ملک خود را به آژانس املاک سپاهان سپرده و از نتیجه آن به لذت ببرید.