مفاصا حساب چیست؟
در این مقاله املاک سپاهان در مورد اینکه مفاصا حساب چیست و انواع مفاصا حساب برای شما دوستان عزیز توضیحاتی را عنوان می کند.مفاصا حساب در لغت به معنی اعلام تسویه کردن حساب ها است. همه افراد برای مفاصا حساب باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و برگه تسویه حساب که همان مفاصا حساب است را دریافت کنند.
مفاصا حساب برای امور مالیاتی املاک، بیمه، سهام و خودرو صادر می شود.

مفاصا حساب چیست؟

در مقاله های قبلی گفتیم چنانچه کسی قصد خرید ملک موروثی را داشته باشد باید مفاصا حساب مالیاتی مربوط به آن ملک را از ورثه درخواست کند؛ شاید بسیاری از افراد در مورد مفاصا حساب و نحوه دریافت آن اطلاعات کافی نداشته باشند. اکنون در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مفاصا حساب و نحوه گرفتن آن آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

مشاور املاک سپاهان با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه خرید و فروش ویلا و ملک همچنین رهن و اجاره املاک به عنوان یکی از بهترین مشاورین املاک در سطح شهر اصفهان شناخته شده است.
آژانس املاک سپاهان با استفاده از مجرب ترین کارشناسان املاک همواره بهترین پیشنهادات را به مشتریان خود ارائه داده است.
میزان بالای رضایتمندی مشتریان استفاده کننده از خدمات این آژانس گویای این مطلب است.

 

همه چیز در مورد مفاصا حساب

 

هر فرد باید برای تسویه حساب مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید.
این سازمان بعد از رسیدگی به حساب های شخصی و مالیاتی برگه ای را به شخص تحویل می دهند که به آن سند مفاصا حساب می گویند.مفاصا حساب انواع مختلفی دارد که در اینجا آنها را به طور مختصر بیان می کنیم.

انواع مفاصا حساب

مفاصا حساب مالیاتی

تمامی شرکت ها باید در اداره دارایی برای خود پرونده تشکیل داده و کد اقتصادی مخصوص به خود را از این سازمان تحویل بگیرند.
برای مفاصاحساب مالیاتی باید خلاصه پرونده مالیاتی و فرم گواهی مالیاتهای مستقیم را دریافت کنند. به برگه تسویه بدهی مالیاتی مفاصاحساب مالیاتی می گویند.
بعد از دریافت برگه مفاصا حساب، کارگاه ها باید برای پرداخت بدهی مالیاتی اقدام کنند.

مفاصا حساب خودرو

مشاغلی که دارای ماشین آلات صنعتی، باری، سنگین، اتوبوس های مسافربری و نمایشگاه های خودرو باید مالیات خودرو پرداخت کنند.
صاحبان این مشاغل از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت میتوانند مالیات خود را تعیین و بعد از تسویه آن، برگه مفاصاحساب را دریافت می کنند.

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

مفاصاحساب تامین اجتماعی به معنی تسویه کردن با سازمان تامین اجتماعی است.
طبق ماده 37 و 38 باید برای تسویه حساب رهن و اجاره ، خرید و فروش املاک باید مفاصاحساب سازمان تامین اجتماعی را گرفته و به خریدار  یا شخصی که ملک را اجاره یا رهن کرده تحویل داد. با این کار قرارداد تامین اجتماعی با انتقال دهنده به پایان می رسد.

مفاصا حساب شهرداری

مفاصا حساب شهرداری به بدهی املاک به شهرداری گفته می شود، که در آن مشخص می شود، ملک مذکور، بدهی به شهرداری دارد یا خیر. بدهی املاک شخصی شامل عوارض نوسازی یا پسماند است.

برای املاک تجاری عوارض کسب و پیشه هم به آن اضافه می شود.
عوارض سالانه املاک بصورت قبض توسط شهرداری برای املاک شخصی و تجاری ارسال می شود.
برای گرفتن مفاصاحساب شهرداری مالک با مدارک شناسایی و برگه استعلام دفترخانه به اداره مالیات شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و برگه مفاصاحساب را دریافت کند.

در مورد مفاصا حساب بیشتر بدانید

مفاصا حساب خودرو

مفاصاحساب یا همان عوارض خودرو را می توان بدون مراجعه حضوری و با وارد شدن در سایت www.Tehran.ir دریافت کرد.
میتوانید در بخش عوارض خودرو، عوارض مربوط به خوردو خود را مشاهده و پس از واریز مفاصاحساب خودرو خود را بصورت اینترنتی دریافت کنید.
در صورت دیر کرد در پرداخت مفاصاحساب هر ماه دو درصد جریمه به مبلغ عوارض خودرو اضافه می شود.

مفاصا حساب ارزش افزوده

وقتی که یک کالا تولید می شود؛ از مرحله تولید تا توزیع به آن کالا، مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد.
مالیات ارزش افزوده به سه دسته مصرفی، درآمد و تولیدی تعلق می گیرد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید آن را پرداخت کنند.
بنگاه های تولیدی هر سه ماه یکبار باید از طریق سامانه اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه و مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند و در صورت دیر کرد جریمه به آن تعلق می گیرد.

 مفاصا حساب مالیاتی ملک

هر گونه رهن و اجاره املاک و مغازه ها، در کشور دارای مالیات است، که این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی مشخص شده و صاحبان املاک، پس از استعلام مالیات و باید آن را پرداخت نموده و برگ مفاصا حساب مالیاتی ملک خود را از اداره مالیات دریافت نمایند.
مبلغ مالیات برای خرید و فروش ملک، ۵ درصد است.

مفاصا حساب مالیاتی ملک:

فروشنده پس از فروش ملک، باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و مبایعه نامه را تحویل دهد. دفترخانه دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری برای فروشنده تنظیم می کند.سپس باید مفاصا حساب مالیاتی را دریافت کند که مراحل آن را برای شما شرح میدهیم.

مراحل اخذ مفاصا حساب ملک

۱) اولین گام برای اخذ مفاصا حساب، مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی شهر است.

باید هنگام مراجعه، اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را به همراه داشت.پس از ارائه مدارک ملک و مدارک شناسایی شخص به دفتر خانه مربوطه، ملزم به اخذ و ارائه پایانکار به منظور اخذ مفاصا حساب شهرداری می باشد.
زمان دریافت مفاصا حساب یک الی دو روز کاری زمان می برد.هزینه های آن هم شامل؛ عوارض نو سازی، پسماند، آموزش و پرورش و… است.

مفاصا حساب ملک

۲) مراجعه به اداره مالیات منطقه و ارائه مدارک شامل:

اصل سند مالکیت و بنچاق و پایانکار دارای اعتبار، برگه انحصار وراثت و مالیات بر ارث در صورتی که ملک ورثه ای باشد، فیش پرداخت عوارض سال جاری، در صورت نداشتن پایان کارکپی کارت های شناسایی خریدار و فروشنده تا سازمان مالیاتی مفاصا حساب ملک را صادر نماید.
مدت زمانی اخذ مفاصا حساب مالیاتی یک هفته است و مودی مالیاتی در طی این مدت بایستی در سه مرحله زیر به اداره مالیات مراجعه نماید:
-اول جهت تشکیل پرونده
– دوم جهت پرداخت فیش
-سوم جهت اخذ برگه مفاصا حساب مالیاتی
(اگر ملکی وقف شده باشد باید مجوز فروش را از اداره اوقاف دریافت کرد.)

مدارک لازم برای گرفتن مفاصا حساب ملک:

۱)نامه دفترخانه
۲)کپی سند مالکیت
۳)مبایعه نامه با کد رهگیری
۴)فتوکپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
۵)گواهی پایان ساخت
۶)صورت جلسه تفکیکی
۷)تقسیم نامه ملک در صورت ملک مشاعی بودن
۸)آدرس دقیق ملک

جمع بندی:

مفاصا حساب سندی است که افراد بعد از تسویه حساب مالیات، از سازمان مالیاتی کشور دریافت می کنند.
مفاصا حساب انواع مختلف دارد از جمله؛ مفاصا حساب ملک؛ مالیاتی؛ بیمه؛ خودرو؛ سهام؛ و غیره.
برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی باید به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مدارک مورد نیاز برای هر شاخه را به این سازمان تحویل دهد تا در اسرع وقت مفاصا حساب مالیاتی برای وی صادر شود.

آژانس املاک سپاهان در کلیه زمینه های مربوط به ملک اعم از؛ خرید و فروش آپارتمان ، باغ؛ ویلا همچنین رهن و اجاره ملک در شرق اصفهان آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز است.
صداقت در اعمال و گفتار همواره سرلوحه کارشناسان آژانس املاک سپاهان است.مشاورین این آژانس در تمامی مراحل خرید یا فروش در کنا شما عزیزان هستند.