پروانه ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟

در این مقاله در  مورد مراحل گرفتن پروانه یا مجوز ساخت صحبت می کنیم. البته قبل از هرگونه ساخت باید از شهرداری مجوز بگیرید که این مجوز را پروانه ساخت می گویند.

این مجوز نشان دهنده قانونی بودن کار است و در صورتی که مجوز نباشد ساخت و ساز غیرقانونی است. در مقاله مراحل اخذ پروانه ساختمان به طور کامل در مورد مراحل دریافت پروانه ساختمان صحبت کردیم.

پروانه ساختمان یا جواز ساخت،دفترچه ‌ای است که شهرداری‌ در اختیار مالک قرار می دهد. این دفترچه شامل پروانه ساخت، نداشتن خلافی و پایان کار است.

شما عزیزان می توانید برای خرید و فروش زمین، باغ ، ویلا در اصفهان به مشاور املاک سپاهان مراجعه کنید.

همچنین اگر در زمینه خرید باغ و ویلا و زمین قصد سرمایه گذاری در اصفهان را دارید برای مشاوره و راهنمایی با مشاوران حرفه ای می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

پروانه ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟

کسانی که قصد ساخت وساز دارند یا کسانی که قصد تخریب ملک خود را دارند. باید برای گرفتن جواز ساخت اقدام نمایند. دریافت مجوز ساخت مراحل بسیار طولانی دارد.

پروانه ساختمان چیست

البته کسانی که قصد تغییرات اساسی در محل زندگی خود دارند باید مجوز از شهرداری بگیرند. پروانه ساخت را باید قبل از شروع ساخت از شهرداری تقاضا کنید.

پروانه ساختمان شامل چه مواردی است؟

در پروانه ساختمان مشخصات مالک، مساحت زیربنا، محل ساخت، آدرس دقیق و کروکی، نوع کاربری، تعداد طبقات و مشخصات طبقات، طراح و مجری ساختمان، وضعیت پارکینگ، وارد می شود.

مشخصات مهندسین ناظر، میزان تراکم، نوع اسکلت ساختمان، آدرس دقیق و کروکی ملک، و گواهی نداشتن خلافی نیز در پروانه ساخت وارد می شود.

مجوز ساخت و ساز ملک

مجوز به شما اجازه می دهد ساختمان قبلی را تخریب کنید و ساختمان جدید را بنا کنید. تصمیم برای دریافت مجوز ساخت باید در ابتدا برای شروع کار تصمیم بگیرید و بدانید ممکن است در این مسیر مجبور به پرداخت هزینه هستید.

برای دریافت مجوز ساخت باید به شهرداری رجوع کنید و مدارک اصل و کپی سند ملک، کارت شناسایی مالک و برگه تسویه حساب عوارض را ببرید.

مسئولان شهری از ملک بازدید می‌کنند تا بنای ساختمان بررسی کنند. ‌ اگر متراژ خانه از مقدار مشخصی کمتر باشد نمی‌توان مجوز بیشتر از ۴ طبقه گرفت.

در طرح تفضیلی نقشه مناطق مورد نظر مشخص می شود که خانه مورد نظر در طرح های شهری وجود دارد یا خیر.

مجوز ساخت و ساز ملک

وقتی که نقشه ساختمان را تحویل می‌دهند مهندس باید طبق همان نقشه شروع به ساخت بکند این نقشه فضایی ساختمان است.

اگر نقشه ساختمان ایرادی داشته باشد دوباره باید به مهندسان مراجعه کنید تا اشکالات ساختمان از بین برود.

بعضی ها در هنگام پرداخت عوارض از دریافت مجوز پشیمان می شوند. قبل از دریافت مجوز  باید عوارض ساخت و ساز را پرداخت کنید اگر عوارض پرداخت نشود دریافت مجوز به تعویق میافتد.

وقتی مجوز صادر شود باید از شهرداری تحویل بگیرید بعد از دریافت مجوز ساخت و ساز باید سراغ مرحله اصلی شروع ساختمان شویم.

وقتی ملکی شروع به ساخت و ساز می شود در ساخت و ساز گروها ی مختلفی مانند مالک فروشندگان مصالح ساختمانی، خریداران و فروشندگان، کارگران ساختمانی، اتحادیه ‌های املاک و مستغلات، اصناف ساختمان مربوط هستند. ‌

امکانات و تسهیلات

گرفتن پروانه ساختمان فقط به خاطر نظارت بر ساخت و ساز نیست با دریافت پروانه ساختمان متقاضی می تواند از امکانات و تسهیلات ویژه ای برخوردار شود.

امکاناتی نظیر اطمینان از ساخت قانونی، بهره مندی از تسهیلات بانکی، بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز، تلفن، بیمه شدن افراد موثر در ساخت، حضور مهندس ناظر، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان مجاورو.. را شامل می شود.
برای دریافت مجوز ساخت، شش مرحله را باید پشت سر بزارید. تشکیل پرونده توسط مالک سپس ثبت درخواست بازدید از ملک داده می شود.

طراحی نقشه به عنوان مهمترین گام در بین مراحل اخذ پروانه ساختمان است. بعد از تایید نقشه از سوی دفتر خدمات الکترونیک و صدور پروانه شهرداری نوبت به پرداخت عوارض می رسد.

مجوز ساخت و ساز
مبلغ عوارض برای هر منطقه با توجه به تعداد طبقات و متراژ محاسبه می شود و مالک، مبلغ عوارض را به اداره درآمد مالیات پرداخت می کند.

تهیه مدارک پیش نویس این مدارک توسط مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک آماده می شود.

بعد از تایید چهار رشته برای اخذ تاییدیه از سوی دفتر خدمات الکترونیک، تاییدیه هایی مانند طرح تفصیلی، بروکف، تاییدیه رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و تاییدیه شهر لازم است.

در معاونت شهرسازی شهرداری‌ها، بخشی به نام «بروکف» است و مسئولان این بخش، میزان اصلاحی، ابعاد ملک جدید و میزان عقب‌نشینی ساختمان جدید را مشخص می کنند.

در زمینه صدور مجوز ساخت، مسئله هزینه های آن است. این هزینه، با توجه به کاربری ملک متفاوت و متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت تعیین می شود.

اعتبار مجوز ساخت‌ و ساز، از زمان صدور، دو سال است و بعد از این مدت، باطل می ‌شود. یکی از عوامل مهم در صدور مجوز ساخت، تعیین وضعیت تخلفات ساختمان است.
هنگام ساخت و ساز توسط سازنده و هم هنگام معامله ملک، مورد توجه قرار گیرد. این تصمیمات، می تواند شامل جریمه‌ های نقدی، توقف عملیات اجرایی پروژه و تخریب بخشی از ساختمان باشد.

دریافت پروانه ساختمان، مراحل متعدد دارد. ساختمان هایی که دارای پایان کار قدیمی هستند اما ساخت و ساز در آنها صورت گرفته و مجوز آن را نداشته، باید جریمه پرداخت کنند و پایان کار جدید صادر شود.

بعضی افراد در مسیر دریافت پروانه ساخت منصرف شده ولی بعضی تا پایان کار ادامه می دهند. وقتی مجوز را دریافت کردند نمی‌توانند هر وقت که تمایل دارند مجوز را استفاده کنند.

هزینه پروانه ساخت و ساز

مجوز‌ ساخت و ساز بعد از  مدت تعیین شده باطل می‌شوند. مالکان همچنین نمی‌تواند بعد از شروع احداث ساختمان هر موقع که تمایل دارند کار را به اتمام برسانند.

زمان تمام شدن پروژه ها ساختمانی بر اساس متراژ است اگر در مهلت تعیین شده احداث ساختمان پایان نیابد شهرداری در ابتدا اخطار میدهد و بعد باید عوارض تعویق داده شود.

طراحی اصلی ترین بخش کار در روند دریافت پروانه ساختمان است. پروانه ساختمان تا ۲ سال پس از تاریخ صدور از اعتبار دارد. معمولا مدت‌ زمان برای ساخت تمام پروژه ‌های ساختمانی برحسب متراژ آن‌ها اعلام‌ می شود.

تفاوت پروانه ساختمان با مجوز ساخت

مجوز ساخت، مراحل اداری برای گرفتن تاییدیه است، اما پروانه ساختمان بعد از پرداخت هزینه ها و نهایی شدن اقدامات صادر می شود.

مشاور املاک سپاهان با کادری حرفه ای در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در خدمت شما عزیزان است.