دریافت حکم تخلیه ملک

در این مقاله در مورد حکم تخلیه ملک و مراحل دریافت حکم تخلیه و مواردی که نمی توان حکم تخلیه صادر کرد صحبت می کنیم. حکم تخلیه برای خالی کردن ملک توسط مستاجر، از سویی مراجع قانونی در جهت احقاق حقوق مالک صادر می گردد.

زمانی که مستاجر تعهدات خود را عملی ننماید، مالک با مراجعه به مراکز قانونی اقدام به دریافت حکم تخلیه ملک می نماید. در روابط بین موجر و مستاجر یکی از احکام موجود حکم تخلیه می باشد.

در تمام مشکلاتی که بین مالک و مستاجر  از جمله هزینه تعمیرات و… ایجاد می شود اگر قرارداد را در مشاور املاک با تجربه و مورد اعتماد نوشته شود خیلی از موضوعات بدون بحث و جدل حل می شود.

مشاور املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان با مشاورانی با تجربه در خدمت شما هموطنان عزیز است تا معاملاتی پرسود داشته باشید.

از آنجا که قوانین و موارد صدور و دریافت حکم تخلیه ملک دارای نکات قابل توجهی است، در این مبحث نکات مهم درباره آن جمع آوری و در اختیار شما قرار داده شده است.

 حکم تخلیه ملک

دریافت حکم تخلیه ملک 

اساس حکم تخلیه بر قرارداد بین مالک و مستاجر است. در تعریف قرارداد اجاره می توان گفت، توافقی بین مالک و مستاجر است، که بر اساس آن مالک منافع ملک خود را در قبال دریافت مبلغی به عنوان اجاره بها به مستاجر واگذار می نماید.

براساس این قرارداد مستاجر موظف است، تعهداتی را که در قرارداد پذیرفته است، انجام داده و چنانچه از آن اجتناب نماید، مالک می تواند علیه او حکم قانونی درخواست و اجرا نماید.

دریافت حکم تخلیه

مواردی که مالک می تواند برای دریافت حکم تخلیه ملک اقدام نماید به شرح زير است؛
۱. در زمانی که مستاجر اقدام به انتقال حق استفاده از ملک به دیگری به نماید، بدون اطلاع مالک و داشتن حق قانونی برای این کار و یا اینکه اجاره نامه ملک را به دیگری واگذار نماید.

۲. زمانی که مستاجر اجاره بها توافق شده را به مالک پرداخت ننماید.

حکم تخلیه

۳. زمانی که مدت قرارداد اجاره ملک به پایان رسیده باشد و قرارداد جدیدی فی ما بین طرفین منعقد نشده باشد و مالک برای سکونت ملک خود به آن نیاز داشته باشد.
۴. در صورتی که ملک مورد نظر به فروش رسیده باشد و در قرارداد اجاره آن شرط فسخ اجاره در صورت انتقال قطعی مالکیت ملک مورد نظر ذکر شده باشد و خریدار ملک را برای استفاده شخصی خود و نزدیکان درجه یک نیاز داشته باشد، خریدار می تواند برای حکم تخلیه اقدام نماید.
۵. زمانی که ملک مورد اجاره مخروبه و غیرقابل سکونت و تعمیر باشد، مالک می تواند برای حکم تخلیه اقدام نماید.

۶. زمانی که ملک مورد نظر برای استفاده به منظور تجارت و یا کسب و کار در قرارداد منظور شده باشد ولی مستاجر در زمینه نمایندگی و یا وکالت از ملک استفاده نماید.
۷. زمانی که در قرارداد، املاک مزبور برای استفاده مشخص اجاره گردیده ولی مستاجر برخلاف مورد مشخص شده از آن استفاده نماید.
۸. زمانی که ملک مورد نظر تجاری بود و برای شغل و حرفه ای خاص و مشخص اجاره شده باشد که در قرارداد ذکر شده است، ولی مستاجر بدون اطلاع و توافق مالک شغل و حرفه ی دیگری را در آن راه اندازی نماید.
در تمام موارد ذکر شده مالک می تواند بر اساس قانون مدنی اقدام به دریافت حکم تخلیه ملک بنماید. وظیفه اجرای حکم تخلیه با نیروی کلانتری محل و یا نیروی اجرای احکام می باشد.

مراحل درخواست حکم تخلیه

در اولین قدم دریافت حکم تخلیه ملک مالک باید با مراجعه به دفاتر ارائه‌ کننده خدمات قضایی درخواست طرح شکایت علیه مستاجر نموده و شکایت خود را به صورت قانونی ثبت نماید.

مراحل درخواست حکم تخلیه

مرجع رسیدگی به این شکایت شورای حل اختلاف است. که با بررسی شکایت شخص شاکی حکم تخلیه صادر می نماید. مستاجر می تواند ظرف مدت ۲۰ روز نسبت به حکم صادر شده اعتراض نموده و چنانچه این زمان سپری گردد، حق اعتراض از مستاجر سلب می گردد.

مدارک لازم برای دریافت حکم تخلیه ملک

۱.مدارک شناسایی مالک.
۲.اجاره نامه ملک.
۳.دلایل و اسناد مبنی بر عدم تعهد مستاجر به وظایف و تعهدات خود.
۴.مدارک اثبات مالکیت ملک.
لازم به ذکر است برای اینکه قرارداد اجاره دارای وجه قانونی باشد، باید دو نفر شاهد آن را امضا کرده باشند. بنابراین موقع تنظیم قرارداد این نکته را مد نظر قرار دهید.
توجه داشته باشید که بین حکم تخلیه و دستور تخلیه تفاوت وجود دارد. برای درک بیشتر در ذیل مواردی که نمی‌توان دستور تخلیه صادر کرد آورده شده است؛
زمانی که ملک مورد نظر تجاری باشد، چنانچه ملک با سند رسمی اجاره داده شده باشد، زمانی که قرارداد اجاره دارای مدت معین باشد، زمانی که قرارداد اجاره در دو نسخه تهیه شده است نمی توان دستور تخلیه برای آن صادر کرد.

در برخی موارد مستاجر می‌تواند درخواست لغو دریافت حکم تخلیه ملک را بنماید. مانند زمانی که ادعای جعل مدارک توسط مالک را داشته باشد. در صورتی که مستاجر درخواست فوریت در بررسی مدارک و دلایل مالک را بنماید، درخواست او در اولویت قرار گرفته و بررسی میگردد.

حکم تخلیه ملک

جمع بندی

مالک می تواند برای ملک خود تحت شرایط خاص درخواست دریافت حکم تخلیه ملک بنماید. از جمله این موارد عدم پرداخت اجاره بها توسط مستاجر و یا عدم انجام تعهدات که در قرارداد بر عهده وی بوده است، می باشد، زمانی که مدت قرارداد به پایان رسیده باشد و…‌

در این زمان مالک با مراجعه به دفاتر مراجع قضایی طرح شکایت نموده و درخواست دریافت حکم تخلیه ملک می نماید. مرجع قانونی برای صدور حکم تخلیه شورای حل اختلاف می باشد.

توجه داشته باشید، بین دستور تخلیه و حکم تخلیه تفاوت وجود دارد و در برخی موارد نمی توان دستور تخلیه ساده نمود. مستاجر می تواند ظرف مدت ۲۰ روز به حکم صادر شده اعتراض نماید. مرجع اجرای حکم تخلیه نیروی کلانتری محل است.

در پایان باید بار دیگر متذکر شویم اگر قصد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در شرق اصفهان را دارید کافیست با شماره تلفن ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.