ضوابط طراحی و اجرای فضای سبز

در این مقاله املاک سپاهان مجری خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در مورد اهمیت فضای سبز و قوانین و ضوابط طراحی و اجرای آن مطالبی را مطرح می کند.

آلودگی هوا، از بین بردن مناطق و زمینهای کشاورزی، مراتع و جنگل ها، ساخت و ساز بی رویه در شهرها و روستاها و … عوامل متعددی هستند، که باعث از بین رفتن هوای پاک و تمیز، اکسیژن لازم برای زندگی افراد شده است.
تمهیدات مختلف و متفاوتی در زمینه مبارزه با آلودگی هوا و از بین بردن منابع طبیعی در نظر گرفته شده است. از جمله ی این تمهیدات الزام به اختصاص فضای سبز در منازل و آپارتمان ها و همچنین در تفکیک زمین های بزرگ می باشد.

اگر شما عزیزان قصد خرید و و فروش زمین، باغ،ویلا در اصفهان را دارید کافیست برای مشاوره و خرید با شماره ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید.

ضوابط طراحی و اجرای فضای سبز

امروزه به خاطر مشکل مسکن و کمبود آن افراد تمایل دارند، تمام زمین خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند. در زمان تفکیک زمینهای خود برای پروژه های ساختمانی متراژ بیشتری را به ساخت و ساز مسکن اختصاص دهند.

طراحی و اجرای فضای سبز

اما قوانین وضع شده این اجازه را به افراد نداده و مالکین باید در زمان طراحی پلن ساختمان خود فضای سبز لازم را لحاظ کرده و در نظر گیرند. همچنین در تفکیک اراضی به جهت ساخت و ساز متراژ معین به فضای سبز اختصاص داده می شود.‌
قوانین و ضوابط مربوط به فضای سبز شهری توسط سازمان مسکن و شهرسازی در طرح های تفصیلی مشخص شده و در اختیار سازندگان و ارگان های نظارتی قرار داده می شود.

معمولاً قوانین فضای سبز برای شهرهای مختلف متناسب با نوع منطقه جغرافیایی و صنعتی آن شهر تطبیق داده می شود. اما اصول مربوط به احداث و اختصاص فضای سبز در تمام کشور یکسان می باشد.

اصول مربوط به احداث و اختصاص فضای سبز

این اصول به طور کلی به دو دسته قوانین کلی و عام و قوانین مختص شهرها تقسیم می شود.
قوانین کلی که به صورت یکپارچه در تمام کشور اجرا می گردد، شامل دسته اول می گردد. مانند قوانین مربوط به ایجاد و گسترش فضای سبز شهری ، قوانین مربوط به شهرداری ها ، مصوبات کلی در زمینه ی شهرسازی در ایران و….
دسته دوم شامل قوانینی می باشد که، متناسب با شهرها از لحاظ موقعیت جغرافیایی، صنعتی شهری، روستایی و… به صورت اختصاصی در جهت سازگاری با این مناطق تهیه و تصویب شده است.

از جمله این قوانین می توان به میزان سرانه فضای سبز، قوانین مربوط به تفکیک زمین، اصول و قوانین ساخت و ساز و مسکن و… را می توان اشاره کرد.

طراحی فضای سبز
یکی از مهمترین اصطلاحات مربوط به ایجاد و احداث فضای سبز واژه سرانه فضای سبز می باشد. آشنایی با این اصطلاح در درک و فهم مطالب مربوط به این زمینه بسیار کمک کننده می باشد.

سرانه فضای سبز

سرانه فضای سبز در واقع میزان مشخصی از متراژ زمین مورد بحث می باشد که، باید برای هر شخص واحد در جهت اختصاص فضای سبز در نظر گرفته شود.
این متراژ به صورت متغیر در شهر های مختلف توسط ارگانهای ذیربط مشخص می گردد. امکان اختصاص و مشخص کردن میزان و مقدار معینی برای سرانه فضای سبز امکان پذیر نمی باشد.

شهرهای مختلف ویژگی های متفاوتی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، جغرافیای و اقتصادی دارند که باعث می شود، میزان سرانه فضای سبز آنها متفاوت باشد.

اما سازمان ملل متحد میزان ۲۰ تا ۲۵ متر مربع را برای سرانه فضای سبز هر نفر پیشنهاد می دهد. در بعضی کشورها این عدد بسیار کمتر و در بعضی موارد حتی بیشتر از این عدد به عنوان سرانه فضای سبز در نظر گرفته می شود.

از آنجا که استانداردهای زندگی در کشورهای جهان سوم بسیار پایین تر از معیارهای جهانی می باشد، میزان سرانه فضای سبز در این کشورها بسیار پایین تر از عدد پیشنهادی سازمان ملل متحد می باشد.
در ایران اولین عدد تعیین شده برای سرانه فضای سبز در تهران تصویب گردید، که عدد ۱۳.۹ متر مربع برای هر نفر بود.

اما امروزه با توجه به افزایش جمعیت و کمبود مسکن این عدد بسیار کمتر است و در بسیاری موارد در شهرهای بزرگ و پرجمعیت اصلاً سرانه فضای سبز در نظر گرفته نمی‌شود و متاسفانه مشکلات بعدی را در پی خواهد داشت.
یکی از رویکردهایی که برای رفع مشکل سرانه پایین فضای سبز در ساختمان های مسکونی در نظر گرفته شده است، احداث و ایجاد فضای سبز عمومی در مناطق مختلف شهر می باشد.

شهرداری ها موظف هستند، در محلات و مناطق چندگانه شهری اقدام به احداث فضایی سبز عمومی بنمایند. در این راستا باید مکان مناسب توسط متخصصین مشخص شده و در نظر گرفته شود.

در این زمینه نیز اصول مشخصی برای کارشناسان تعریف شده است، که از آن جمله می توان به اصل سلسله مراتب اشاره کرد.

اجرای فضای سبز

منظور از سلسله مراتب هماهنگی فضای سبز عمومی با فضای شهری از لحاظ طبقه بندی محدوده شامل همسایه، محله، ناحیه و منطقه می باشد. که در احداث فضای سبز عمومی باید این ترتیب در نظر گرفته شود.
اصل دوم برای احداث فضای سبز عمومی دسترسی سهل و آسان فضای سبز احداث شده می باشد. یک مکان عمومی کارآمد باید از لحاظ راه های ارتباطی در دسترس عموم بوده باشد و تردد به آن بسیار سهل و آسان انجام شود.

این مسئله از لحاظ امنیت شهروندان در استفاده از فضاهای عمومی نیز حائز اهمیت می باشد. اصل سوم در احداث فضای سبز عمومی سازگاری این مکان با دیگر مکان های مجاور آن می باشد.

در تعیین مکان مشخص برای احداث فضای سبز عمومی باید هماهنگی و تناسب بین این مکان و مجاورین آن وجود داشته باشد. مسئله بعدی ایجاد و احداث فضای سبز در ساختمان ها است.

بدین منظور هنگام طراحی و اجرای ساختمان ها اعم از تجاری یا مسکونی باید متراژ مشخصی از زمین برای احداث فضای سبز در نظر گرفته شود. این میزان به طور معمول حدود ۲۰ درصد از عرصه زمین در نظر گرفته می شود.
برای احداث فضای سبز در ساختمان ها از گیاهان ریشه ای استفاده می گردد، که کمک بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته و همچنین در زیباسازی ساختمان موثر می باشد.
امروزه مبحث ساختمان سبز در معماری شهری مطرح شده و از بسیاری جهات مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است . ایجاد ساختمان های سبز با هدف سازگاری زندگی مدرن شهری و مشکلات و معایب آن با نیازهای محیط زیستی بشر طراحی و پیش بینی شده است.

طراحی فضای سبز شهری

بام سبز

در طراحی ساختمان سبز با دو مفهوم بام سبز و نمای سبز مواجه می شویم. در بعضی موارد در طراحی ساختمانهای تجاری و مسکونی به دلیل کمبود زمین زیر بنا اقدام به احداث فضای سبز بر پشت بام ساختمان می گردد.

این سبک از احداث فضای سبز نیاز به تخصص و طراحی دقیق و اصولی دارد، تا سیستم آبیاری فضای سبز به ساختمان آسیب نرساند.‌ عایق بندی و کف سازی اصولی و درست فضای سبز نقش حیاتی در اجرای فضای سبز بر روی بام ساختمان دارد.
نکته دوم در این زمینه در نظر گرفتن و محاسبه فضای سبز بر روی بام در نقشه های طراحی و سازه ساختمان می باشد.

وزن اضافه ی ایجاد شده بر روی بام ساختمان به خاطر خاک ریزی و احداث فضای سبز باید در اسکلت ساختمان مد نظر قرار گیرد و گرنه سازه ساختمان تحمل این وزن اضافه را نخواهد داشت و آسیب جدی خواهد دید.
ایده بام سبز بیشتر مناسب مکان ها و شهرهایی می باشد که از لحاظ تامین زمین با مشکل مواجه هستند . ولی در اکثر شهرهای ایران مشکل کمبود زمین تا این حد وجود ندارد و امکان احداث فضای سبز در عرصه ساختمان می باشد.

نمای سبز

مفهوم دوم نمای سبز است. در این روش از گیاهان مخصوص بر روی نمای ساختمان استفاده می شود، که با رشد و نمو بر روی نما ظاهر ساختمان پوشیده از گیاه می گردد.

در برخی از شهرهای ایران به صورت سنتی نماهای سبز را مشاهده می نمایید. نماهای سبز در کاهش آلودگی های هوا نقش بسیار بسزایی دارند. در برخی از کشورها ایجاد نمای سبز جزء اصول معماری شهری لحاظ گردیده است.
آنچه در کشور ما معمول و متداول می باشد، احداث فضای سبز در عرصه ساختمان است. از زمان های قدیم خانه ها دارای باغچه های بزرگ با گیاهان ریشه ای بوده‌اند.

متاسفانه به دلیل رشد جمعیت و کمبود مسکن در نوسازی های اخیر این فضای سبز از بین رفته و متراژ ساختمان بسیار بیشتر از فضای سبز ملک می باشد.
ولی اخیراً با افزایش مشکلات ناشی از آلودگی های هوا ، آلودگی های صوتی و حتی آلودگی های بصری مسئله تامین فضای سبز به صورت جدی در دستور کار شهرداری ها و دیگر ارگان های مربوطه قرار گرفته است.

اصول طراحی فضای سبز
شهروندان در زمان اخذ مجوزهای لازم برای ساخت و ساز چه تجاری و چه مسکونی ملزم به تامین و در نظر گرفتن فضای سبز در ساختمان خود هستند ودر صورت عدم رعایت ارگانهای ذیربط مجوز لازم برای پایان کار ساختمان و اخذ سند را صادر نمی‌کند.

در این مواقع مالک ملزم به پرداخت جریمه گردیده و در صورت امکان دستور تخریب ساختمان و احداث فضای سبز صادر می گردد. مسئله بعدی تامین فضای سبز اراضی کشاورزی در زمان تفکیک و تغییر کاربری است.

چنانچه درخواست تغییر کاربری اراضی کشاورزی مورد قبول مراجع زیر صلاح قرار گیرد و اقدام به تغییر کاربری آنها شود، در هنگام تفکیک و جداسازی این اراضی متناسب با متراژ میزان مشخصی برای تامین فضای سبز عمومی در نظر گرفته می شود.

که شهرداری منطقه مربوطه باید اقدام به احداث فضای سبز عمومی در آن زمین بنماید.

جمع بندی

مسئله های فضایی سبز امروزه جزء دغدغه های اصلی مسئولان شهری است. وجود آلودگی های روز افزون هوا ، آلودگی های صوتی و صنعتی در شهرهای بزرگ باعث لزوم احداث فضای سبز گردیده است.

بدین منظور در دو زمینه اقدامات جدی صورت می گیرد.‌ ابتدا ایجاد فضای سبز عمومی که باید توسط شهرداری ها در بافت شهری اجرا و پیاده سازی شود.
به موازات ایجاد فضای سبز عمومی شهروندان موظف هستند، اقدام به ایجاد فضای سبز در املاک شخصی خود نمایند و هنگام ساخت و ساز درصد مشخصی از زمین خود را به فضای سبز اختصاص دهند.

املاک سپاهان در زمینه خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان با کادری مجرب و حرفه ای در خدمت شما هموطنان عزیز است.