چگونگی تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی

تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی به طور کلی ممنوع است، مگر در موارد ضروری که به شرح زیر است: احداث و توسعه مراکز و تاسیسات عمومی و دولتی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز ورزشی و …، اجرای طرح‌های هادی روستایی، ایجاد واحدهای مسکونی برای مالکین زمین در حداکثر مساحت 500 متر مربع و در صورت عدم برخورداری از مسکن، تغییر کاربری اراضی کشاورزی با درجه مرغوبیت پایین به تشخیص جهاد کشاورزی.

ارائه درخواست به جهاد کشاورزی: متقاضی باید با ارائه مدارک و مستندات به جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه، درخواست خود را برای تغییر کاربری زمین ارائه دهد. بررسی درخواست در کمیسیون تبصره 1 ماده 1: این کمیسیون با حضور نمایندگانی از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور اراضی، راه و شهرسازی و … تشکیل می‌شود و در مورد درخواست متقاضی بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند.

دریافت مجوز تغییر کاربری: در صورت موافقت کمیسیون تبصره 1، متقاضی باید عوارض تغییر کاربری را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند و سپس مجوز تغییر کاربری را از جهاد کشاورزی دریافت نماید.

عوارض تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی 80 درصد قیمت روز زمین با کاربری جدید است. این عوارض به منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز دریافت می‌شود.

قبل از هر گونه اقدام برای تغییر کاربری زمین کشاورزی، حتماً از مراجع ذیصلاح استعلام و مجوزهای لازم را دریافت کنید. تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون مجوز جرم محسوب می‌شود و متخلفان به پرداخت جریمه نقدی و قلع و قمع بناهای احداثی در زمین کشاورزی محکوم می‌شوند.

برای اطلاع دقیق از شرایط و ضوابط تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی، می‌توانید به مراجع ذیصلاح مانند جهاد کشاورزی، امور اراضی و راه و شهرسازی مراجعه کنید. اگر شما عزیزان قصد خرید باغ در اصفهان دارید، کافیست با املاک سپاهان تماس بگیرید.

در این مقاله املاک سپاهان مجری خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان در مورد تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی برای شما عزیزان مطالبی را عنوان می کند.

برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی مالک باید درخواست این تغییر کاربری را تهیه کرده و به همراه مدارک مورد نیاز این درخواست را به سازمان مربوطه تحویل بدهد.

در صورت صدور مجوز قانونی این تغییر کاربری قابل اجرا بوده و در غیر اینصورت مرتکب، مجرم محسوب شده و مورد پیگیری قانونی قرار می گیرد.

اگر شما همراهان عزیز قصد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان را دارید کافیست با شماره تلفن  ۰۹۱۳۳۲۰۲۶۳۶ تماس بگیرید. مشاوران حرفه ای ما در املاک سپاهان شما را در زمینه خرید زمین در اصفهان راهنمایی می کنند.

چگونگی تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی

امروزه با توجه تقاضای رو به افزایش مسکن و کمبود زمین های مسکونی برای ساخت و ساز، درخواست برای تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی بیشتر شده و افراد زمین های کشاورزی خود را به ساخت خانه و مسکن اختصاص دهند.

تغییر کاربری زمین کشاورزی به مسکونی
از عوامل تشدید کننده این روند، افزایش بی رویه جمعیت در دهه های ۶۰ و ۷۰ می باشد.

خشکسالی و کمبود منابع آبی و به دنبال آن بی استفاده ماندن زمین های کشاورزی از دیگر عوامل افزایش تقاضا برای تغییر کاربری زمینهای کشاورزی به مسکونی می باشد.
در این مبحث قصد ما بررسی عوامل تشدید تقاضای تغییر کاربری نمی باشد، بلکه سعی داریم در مورد مراحل ، ضوابط و احیاناً مدارک مورد نیاز برای این تغییر کاربری اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 زمین کشاورزی در اصفهان

در تعریف زمین کشاورزی در اصفهان می توان گفت، زمین هایی که در آنها فعالیت کشاورزی انجام شده و یا سابقه انجام فعالیت کشاورزی در آنها وجود دارد، زمین هایی با کاربری کشاورزی گفته می شود.
در محدوده این تعریف زمین مضارع، باغ ها، زمینهای زیر کشت صنعتی و سنتی جا دارد. بنابراین در اولین قدم از تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی باید مشخص گردد، زمین مورد نظر جزء زمین های کشاورزی محسوب می گردد یا خیر.

خرید زمین کشاورزی

برای مشخص شدن این مسئله مالک باید درخواستی مبنی بر تغییر کاربری زمین خود به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود ارائه نماید.

مدارک مورد نیاز این درخواست شامل مدارک مالکیت، در صورت وجود مجوز تاسیس و اجرای طرح خاص، کروکی زمین مورد نظر، نقشه عرصه طرح مورد نظر و غیره … می باشد.
درخواست مالک در کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی شهرستان، مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید غیر کشاورزی بودن زمین مورد نظر، مجوزهای لازم صادر می گردد.

اما در صورتی که زمین مورد نظر جزء اراضی کشاورزی محصول گردد، مراحل ذیل برای تبدیل این کاربری باید انجام شود. در مرحله اول باید مشخص گردد، زمین مورد نظر در کدام یک از محدوده های شهری، روستایی، حریم شهرها و غیره … می باشد.

در صورتی که زمین خارج از محدوده شهر قرار داشته باشد، درخواست تغییر کاربری باید به سازمان جهاد کشاورزی منطقه تحویل داده شود.

در صورتی که زمین در محدوده و حریم شهرها قرار داشته باشد، درخواست باید در کمیسیون تغییر کاربری مورد بررسی قرار گیرد.
زمینهای واقع در محدوده روستاها چنانچه برای تغییر کاربری مد نظر قرار گیرند، درخواست تغییر کاربری باید از طریق دهیاری روستا به سازمان بنیاد مسکن ارسال شود ، تا مورد بررسی قرار گیرد.
بعد از ثبت درخواست تغییر کاربری زمین، شخص متقاضی باید مبلغی را به عنوان هزینه تغییر کاربری پرداخت نماید.

این هزینه تحت عنوان عوارض تغییر کاربری از متقاضی دریافت می گردد به صورت متغیر از طرف سازمان های مربوطه محاسبه و اخذ می گردد.

تغییر کاربری اراضی

چنانچه صاحب ملک تمایل به تغییر کاربری زمین باشد، در صورتی که زمین مورد نظر سقف ۵۰۰ مترمربع را رعایت نماید، متقاضی از پرداخت عوارض مربوطه معاف خواهد شد.
باید توجه داشت تغییر کاربری اراضی بدون دریافت مجوز و پرداخت عوارض آن غیرقانونی بوده و به عنوان جرم قابل تعقیب و پیگیری می باشد.

چنانچه امروزه مشاهده می نماییم، اراضی کشاورزی یا باغ های میوه که تغییر کاربری داده شده و به عنوان محل مسکونی و یا ویلا استفاده می شوند، با رای دادگاه مربوطه تخریب شده و مرتکبین به عنوان مجرم شناخته می‌شوند.

مدارک لازم برای تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی

مدارک لازم برای تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی به شرح زیر می باشد؛ ۱. سند مالکیت زمین مورد نظر یا گواهی تایید شده مالکیت بر زمین توسط اداره ثبت.
۲. نقشه عرصه محل و زمین برای اجرای طرح مشخص با در نظر گرفتن عوارض طبیعی.
مالک درخواست تغییر کاربری را به همراه مدارک مطرح شده به مدیریت جهاد کشاورزی استان یا شهرستان مربوطه تحلیل می‌دهد. این مدارک به وسیله کارشناسان جهاد کشاورزی تطبیق داده شده و صحت و سقم آن ها تایید می گردد.
در صورتی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی نظر به غیر کشاورزی بودن زمین مورد نظر بدهند، متقاضی بدون پرداخت عوارض، مجوز و امکان ساخت زمین را دریافت خواهد کرد.
در صورتی که زمین مورد نظر در زمره اراضی کشاورزی تشخیص داده شود، کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به استعلامات لازم در مورد زمین می نمایند و درخواست در دبیرخانه کمیسیون جهاد کشاورزی ثبت گردیده و به صاحب ملک اعلام می گردد .
در این زمان مدیریت جهاد کشاورزی ملزم به بررسی پرونده و اظهار نظر در مورد آن می باشد. تصمیم گرفته شده در مورد درخواست تغییر کاربری توسط دبیر کمیسیون سازمان جهاد کشاورزی به مالک و متقاضی ابلاغ می شود.

تغییر کاربری
در صورتی که نظر کمیسیون در مورد تغییر کاربری مثبت بوده باشد، چنانچه زمین مورد نظر مشمول پرداخت عوارض قانونی نبوده باشد، مجوز لازم برای تغییر کاربری توسط دبیر کمیسیون صادر و ابلاغ می گردد.

در صورتی که نظر کمیسیون مثبت بوده باشد و زمین مورد نظر مشمول پرداخت عوارض گردد، درخواست مربوطه به همراه رای مثبت به جهاد کشاورزی ارسال و زمین تعیین قیمت و عوارض مربوطه مشخص و اخذ گردد.
تعیین میزان عوارض پرداختی توسط کمیسیون تقویم اراضی که در مدیریت جهاد کشاورزی لحاظ شده است، انجام می گیرد.

عوارض مربوطه به متقاضی اعلام گردیده و بعد از واریز مبلغ مورد نظر به حساب خزانه داری و تحویل فیش پرداختی به کمیسیون مجوز تغییر کاربری را دریافت می نمایند.
بعد از صدور مجوز سازمان جهاد کشاورزی بر چگونگی اجرای آن نظارت کرده و هرگونه تخلف در مساحت زمین مورد نظر و یا مکان و دیگر مشخصات مجوز صورت گیرد، قابل بررسی و پیگیری قانونی می باشد.

تغییر کاربری زمین

جمع بندی

تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی شامل مراحلی می باشد که متقاضی باید بعد از طی این مراحل مجوز لازم را اخذ کرده و اقدام به تغییر کاربری بنماید.
چنانچه تغییر کاربری زمین بدون مجوز صورت گیرد، غیر قانونی محسوب شده و مرتکب مورد پیگرد قرار گرفته و علاوه بر جریمه نقدی حبس از یک تا شش ماه برای ایشان در نظر گرفته می شود.

درخواست تغییر کاربری به همراه مدارک مالکیت و… را به سازمان جهاد کشاورزی تحویل داده و منتظر جواب سازمان مربوطه باشد.

بنابر بر تشخیص کارشناسان جهاد کشاورزی اگر زمین مربوطه جزء اراضی کشاورزی محسوب گردد مالک ملزم به پرداخت عوارض تغییر کاربری زمین خود می باشد و سپس مجوز لازم را دریافت می نمایند.

مشاوران املاک سپاهان در مورد خرید و فروش زمین، باغ، ویلا در اصفهان برای شما بهترین انتخاب ها را به ارمغان می اوردند. فقط کافیست به قبل از خرید زمین، باغ، ویلا به املاک سپاهان در اصفهان مراجعه کنید.